Til lovforslag nr.
L 134
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 24. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til tatoveringslov
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. januar 2018 og var til
1. behandling den 8. februar 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældreud-
valget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 9. oktober
2017 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag 20.
Den 31. januar 2018 sendte sundhedsministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Dansk Tatovør Laug og De
Professionelle Uafhængige Tatovører i Danmark.
Sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Tatovør Laug og De Professionelle
Uafhængige Tatovører i Danmark mundtligt over for udval-
get redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til sundhedsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmål 9
og 10 og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget glæder sig
over, at vi nu 10 år efter første forslag om en regulering af
tatovørerhvervet bliver enige blandt alle partier i Folketinget
om en tvungen registrering af tatovører.
Efter 1. behandling stod det dog klart, at der manglede et
par elementer i aftalen, for at DF var tilfreds, og derfor stil-
lede partiet nogle ændringsforslag. Men da DF derefter føl-
gende var i dialog med sundhedsministeren og fik forhandlet
en aftale på plads, som alle partier kan se sig i, valgte DF at
trække sine oprindelige ændringsforslag tilbage, da DF er
tilfreds med en aftale med sundhedsministeren, der rummer
alle partierne, og da DF fik de vigtigste elementer med i lo-
ven.
DF havde gerne set, at vederlaget for registreringen hav-
de været delt mere ligeligt ud på de enkelte tatovører. Derfor
ser DF frem til, at denne del evalueres 2 år efter lovens
ikrafttrædelse, så der skabes et overblik over, hvor mange
tatovører der er i Danmark, hvordan tilsynet fungerer, og
hvor ofte myndighederne er på tilsyn.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepar-
tis medlemmer af udvalget bemærker, at omkring 600.000
danskere har en tatovering, og heraf har ca. 12 pct. oplevet
gener eller komplikationer i forbindelse med tatovering. Op-
gørelsen dækker over såvel operationskrævede komplikatio-
ner som mindre alvorlige hudirritationer.
Partierne er tilfredse med, at regeringen har taget initiativ
til at styrke forbrugerbeskyttelsen. Med lovforslaget er der
lagt op til bl.a. registrering af alle tatovørsteder, opgradering
af kravene til hygiejne, bedre styr på tatoveringsfarverne og
tilsyn med branchen.
Til lovforslaget er der stillet 9 ændringsforslag af sund-
hedsministeren. Disse ændringsforslag er stillet på baggrund
af drøftelser i kredsen af partiernes politiske ordførere og er
således et udtryk for et kompromis mellem Folketingets par-
AX021690