Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 134 Bilag 1
Offentligt
1851285_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCGM
Koordineret med:
Sagsnr.: 1707606
Dok. nr.: 465876
Dato: 31-01-2018
NOTAT
Høringsnotat om forslag til tatoveringsloven
1. Høring over lovforslaget
Udkast til forslag til tatoveringsloven har i perioden 9. oktober 2017 til 6. november 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Kosmetolog Forening, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Standard, Dansk Tatovør
Laug, Danske Patienter, Danske Regioner, De Professionelle Uafhængige Tatovører,
Erhvervsministeriet, Forbrugerrådet Tænk, Frisør- og Kosmetikerfagets Fællesudvalg i
Danmark, KL, Patientforeningen, Patientforeningen Danmark, Patientforeningernes
Samvirke, Professionelle Danske Tatovører, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Syddanmark.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra følgende
høringsparter:
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken, Dansk Kosmetolog Forening, Dansk Tatovør
Laug, De Professionelle Uafhængige Tatovører, Forbrugerrådet Tænk, Frisør- og
Kosmetikerfagets Fællesudvalg i Danmark, Region Midtjylland, Region Sjælland og Region
Syddanmark.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra følgende,
som ikke er opført på høringslisten:
Biotek Permanent Makeup, BySahl, Diana Hvas, Labina, Ecuri, Long Time Linerm Nouveau
Contour, LCN, Monalisa Permanent Makeup og Lægevidenskabelige Selskaber.
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger til de enkelte
elementer i lovforslaget og dets bemærkninger. Ministeriets kommentarer er
kursiverede.
2. Generelle bemærkninger
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken, Dansk Kosmetolog Forening, Dansk Tatovør
Laug, Forbrugerrådet Tænk, Frisør- og Kosmetikerfagets Fællesudvalgt, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Lægevidenskabelige Selskaber og Biotek Permanent
Makeup støtter generelt etablering af en registrerings- og tilsynsordning for
tatoveringssteder.
Sundheds- og Ældreministeriet har noteret sig de generelt positive høringssvar. Hensigten
med lovforslaget at styrke forbrugersikkerheden og forbrugerinformationen ved tatovering.
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
3. Bemærkninger til lovforslagets enkelte dele
3.1. Registreringspligt
Dansk Tatovør Laug er positiv over for en obligatorisk registreringsordning bl.a. for at sikre
forbrugersikkerheden. Dansk Kosmetolog Forening er ligeledes enig i, at der bør indføres en
obligatorisk registreringsordning, men at ordingen inden for kortere tid bør udvides til en
personrettet ordning, der giver ret til at anvende titlen ”registreret kosmetisk tatovør –
mikropigmentist” for dem, der udfører kosmetisk tatovering.
Dansk Kosmetolog Forening finder desuden, at lovforslaget bør tage højde for, at et
tatoveringssted kan have flere adresser og at der bør være mulighed for, at kosmetiske
tatoveringer kan udføres andre steder end det faste forretningssted, fx på messer, event
m.m.
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører, at den foreslåede registreringsordning –
foruden tatoveringssteder – også bør omfatte ansatte tatovører, lærlinge, medhjælp og
gæstetatovører.
Der findes ikke en formel eller anerkendt uddannelse med henblik på udøvelse af
tatoveringer. Sundheds- og Ældreministeriet vurderer derfor, at en registrering af
enkeltpersoner hos Sikkerhedsstyrelsen ikke vil kunne være udtryk for, at de registrerede har
kvalifikationer til at tatovere, eller at de registrerede udfører tatovering med en bestemt
kvalitet eller mindre risikabelt. Der lægges derfor i lovforslaget op til, at det er ejeren af
tatoveringsstedet, der udbyder tatoveringsydelsen, der er ansvarlig for, at stedet er
registreret hos Sikkerhedsstyrelsen, og for at stedet lever op til kravene i lovforslaget. Der er
derfor ikke lagt op til, at registreringen skal indeholde oplysninger om tilknyttede tatovører.
Det bemærkes desuden, at der efter lovforslaget vil være et krav, at alle steder, hvor der
udføres tatovering, skal registreres, uanset om dette sker i en længere eller kortere
tidsperiode. Det er præciseret i lovforslagets bemærkninger, at virksomheder, der
udelukkende udfører tatoveringer lejlighedsvist på ikke-faste lokaliteter, også vil skulle
registreres som et tatoveringssted med en virksomhedsadresse. Dette gælder også
tatoveringsvirksomhed, som midlertidigt eller lejlighedsvist udføres i Danmark.
3.2. Hygiejnekrav
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken og Lægevidenskabelige Selskaber mener, at det
er et stort fremskridt, at tatoveringsstederne vil blive registreret i et offentligt register under
en myndighed, som fører tilsyn med stederne med henblik på de infektionshygiejniske
forhold.
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken mener desuden, at de nærmere krav til hygiejne
på tatoveringsstederne skal fastsættes i samarbejde med Dansk Standard. De Professionelle
Uafhængige Tatovører anfører, at reglerne bør fastsættes i samarbejde med
tatovørbranchen. Dansk Kosmetolog Forening ønsker ligeledes at blive inddraget om
eventuelle krav til de fysiske rammer, herunder lokaler og inventar og anfører, at sådanne
krav kun kan gælde for nyetablerede virksomheder, således at der ikke ved lovens
ikrafttræden pålægges eksisterende virksomheder nye udgifter til lokaler og driftsmidler.
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører desuden, at der bør indføres krav om
hygiejnekursus på minimum 6 timer.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil de krav, der vil blive stillet til
tatoveringsteder være inspireret af elementerne i den kommende stanard
Side 2
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
CEN/TC 435 Tatooing Services. Det gælder også kravene til hygiejne. Det vil derfor være
naturligt at inddrage Dansk Standard i overvejelserne om reglernes udformning, ligesom alle
øvrige interessenter, herunder tatovørbranchen vil få lejlighed til at forholde sig til de
kommende regler, inden de udstedes.
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at det i dag efter gældende ret ikke er tilladt at
tatovere på hænder, hals og hoved, hvorfor der med lovforslaget ikke stilles krav til, at
hygiejnekravene skal gælde for steder, der udfører kosmetisk tatovering. Sundheds- og
Ældreministeriet er dog enig i, at udførelse af kosmetisk tatovering under visse betingelser
bør være lovligt, jf. nærmere herom under pkt. 3.7.2.
Som anført ovenfor, finder Sundheds- og Ældreministeriet ikke grundlag for at stille krav til
de tatovører, der er ansat på de tatoveringssteder, der er omfattet af den foreslåede
registreringspligt, herunder krav om at tatovøren skal have gennemført et hygiejnekursus.
Sundheds- og Ældreministeriet har dog tilpasset lovforslaget således, at registrerede
tatoveringssteder skal sikre forsvarlige infektionshygiejniske forhold og oplyse forbrugeren
om i hvilket omfang ejeren af det registrerede tatoveringssted og eventuelle ansatte har
gennemført et hygiejnekursus. Oplysningspligten vil være opfyldt ved, at det registrerede
tatoveringssted offentliggør informationen herom på tatoveringsstedets hjemmeside eller
ved opslag på tatoveringsstedet.
3.3. Krav om forbrugerinformation
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken og Lægevidenskabelige Selskaber mener, at det
er et stort fremskridt, at der lægges op til at stille krav om skriftlig information til kunden
inden tatovering. Derudover mener begge parter, at det vil være hensigtsmæssigt, om de
nærmere bestemmelser også kommer til at omfatte sikring af, at kunden ikke har
helbredsmæssig kontraindikation eller særlig risiko for at kollabere under tatoveringen.
Forbrugerrådet Tænk støtter kravet om forbrugerinformation.
Dansk Kosmetolog Forening mener, at det er relevant og nyttigt med krav om
forbrugerinformation men vil gerne inddrages i det konkrete arbejde med at udfærdige
informationsmaterialet, for så vidt dette materiale standardiseres.
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører, at krav til forbrugerinformation skal
udarbejdes i samarbejde med tatovørbranchen.
Diana Hvas mener, at der bl.a. også skal stilles krav om forbrugerinformation for kosmetiske
tatoveringssteder.
Efter Sundheds- og Ældreministeriets vurdering vil det ikke være rimeligt at stille krav om, at
tatoveringsstederne skal foretage en vurdering af, om tatovering er helbredsmæssigt
kontraindiceret for kunden. Dette også henset til, at der med forslaget ikke lægges op til at
stille krav til den enkelte tatovørs kompetencer, herunder evne til at vurdere, om tatovering
kan være forbundet med helbredsmæssige risici for den enkelte.
Det bemærkes herudover, at alle berørte interessenter, herunder tatoveringsbranchen
naturligvis vil blive hørt over de kommende regler til forbrugerinformation, inden de
udstedes.
3.4. Dokumentationskrav for tatoveringsfarver
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken bemærker, at det er velvalgt at basere
sporbarheden for tatoveringsfarver på afsætningsstedet og stille krav om, at oplysninger
skal opbevares på tatoveringsstedet i 5 år. Tatoveringsklinikken finder dog, at
det
Side 3
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
bør præciseres, at produktets og producentens navn skal indgå i dokumentationskravet, og
at der bør indføres pligt at udlevere skriftlig information til kunden om de(t) på kunden
anvendte produkt(er). Klinikken bemærker herudover, at det er klogt, at den kommende
lov ikke tager stilling til kontrol, kvalitet og sikkerhed af tatoveringsfarver, men afventer en
mulig afklaring i EU. Lægevidenskabelige Selskaber mener tilsvarende, at det er en
forbedring, at tatoveringsstederne skal opbevare oplysninger om, hvem der har solgt dem
det blæk, de anvender, og at de skal kunne dokumentere hvem, der er blevet tatovereret
med hvilken blæk.
Forbrugerrådet Tænk støtter Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikkens høringssvar vedr.
dokumentationskrav for tatoveringsfarver. Dansk Kosmetolog Forening mener ligeledes, at
det er relevant og nyttigt med dokumentationskrav for tatoveringsfarver.
De Professionelle Uafhængige Tatovører mener, at det er forkert, at der fortsat kan
importeres giftige farver fra Kina med tilhørende tatoveringskit og ønsker et importforbud.
Det anføres endvidere, at lovforslaget bør forholde sig til ”cover-up”, hvor der laves en ny
tatovering oven på en eksisterende og tilføjer, at tatovørerne kun kan stå til ansvar for de
farver, der er brugt til den nye tatovering.
Region Sjælland mener, at dokumentationskrav til tatoveringsfarver bør sikre, at
forbrugerne kan få informationen, hvis tatoveringsstedet lukker. Man finder desuden, at
der bør beskrives og effektueres en model, hvor forbrugernes sikres adgang til
oplysningerne, hvis tatoveringsstedet lukker. En sådan model skal ifølge regionen også
gerne tage højde for, at der kan gå mere end fem år, før gener fra en tatovering kan opstå.
Labina, Ecuri, Long Time Linerm Nouveau Contour, LCN og Monalisa Permanent Makeup
mener, at der bør stilles krav til farver/pigmenter for kosmetiske tatoveringssteder.
Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen bemærker, at der i dag er regler om, at
tatoveringsfarver skal følges af visse oplysninger, der gør, at det skal være muligt at spore
produktet tilbage i leverandørkæden. Disse regler følger af produktsikkerhedsloven. De
foreslåede regler om opbevaring og udlevering af oplysninger om tidligere afsætningsled for
de anvendte tatoveringsfarver, vil sammenholdt med produktsikkerhedslovens krav, gøre
det muligt at spore de farver, der bliver anvendt til de enkelte tatoveringer, tilbage i
forsyningskæden. Der er derfor ikke behov for at udvide dokumentationskravet til
produktnavn og producent.
Det er hensigten i den forbrugerinformation, som skal udleveres til kunden, inden tatovering
udføres, at oplyse om, at kunden kan anmode tatoveringsstedet om at få udleveret
oplysninger om anvendte tatoveringsfarver.
Herudover bemærkes det, at der af ressourcemæssige grunde er valgt en ordning, der giver
tatoveringsstederne mulighed for at vælge, hvordan oplysningerne om de anvendte farver
opbevares. En konsekvens heraf er, at oplysninger om anvendte tatoveringsfarver, efter et
tatoveringssted ikke længere er i drift, ikke kan sikres. I forhold til tidsperioden på 5 år
bemærkes, at den er fastsat på baggrund af den opbevaringsperiode, der følger af
produktsikkerhedsloven.
Vedrørende spørgsmålet om "cover-up"-tatoveringer, bemærkes, at dokumentationskravet
alene omfatter de farver, der er brugt til den nye tatovering.
Forslaget omfatter som sådan ikke produktregulering og regulering af enkelte produkter på
markedet falder uden for denne regulerings formål.
Side 4
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at det i dag efter gældende ret ikke er tilladt at
tatovere på hænder, hals og hoved, hvorfor der med lovforslaget ikke stilles krav til
dokumentation for farver, der benyttes i forbindelse med kosmetiske tatoveringer. Som
tidligere anført, er Sundheds- og Ældreministeriet dog enigt i, at udførelse af kosmetisk
tatovering under visse betingelser bør være lovligt, jf. nærmere herom under pkt. 3.7.2.
3.5. Tilsyn
Dansk Tatovør Laug anser en tilsynsordning for afgørende. Region Sjælland mener ligeledes,
at det er positivt, at der nu kommer tilsyn og strammere regler på området.
Dansk Tatovør Laug anbefaler at tilsynsfrekvensen øges betydeligt og anfører, at en
gennemsnitlig tilsynsfrekvens på 2 år og efter 3 år på en risikobaseret model vil medføre, at
tatoveringssteder ikke lader sig registrere, fordi de let kan undgå registrering, ved at lukke
og åbne tatoveringssteder i flæng for at undgå tilsynsordningen og registreringen.
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører, at tilsynsordningen også bør omfatte
ansatte tatovører, lærlinge og medhjælp, men anfører, at De Professionelle Uafhængige
Tatovørers egen auditeringsmodel bør kunne træde i stedet. Man finder det samtidig uklart
om nye tatoveringssteder får besøg hvert år de første tre år.
Forbrugerrådet Tænk mener, at det er afgørende, at tilsynet bliver evalueret mindst 3 år
efter ikrafttrædelse, da tatovering er et helt nyt område for Sikkerhedsstyrelsen, og det
endnu er meget usikkert, om tilsynet kommer til at have de tilsigtede effekter.
I lovforslaget lægges der op til, at Sikkerhedsstyrelsen vil gennemføre tilsyn på alle
registrerede tatoveringssteder de første 3 år.
Der er ikke lagt op til, at alle registrerede tatoveringssteder modtager et årligt kontrolbesøg
de første tre år. Den foreslåede kontrolmodel indebærer, at det i perioden 1. juli 2018 til 31.
december 2019 forventes, at alle registrerede tatoveringssteder modtager et besøg. I
perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2022 forventes det, at alle registrerede steder
modtager et tilsynsbesøg hvert andet år.
Foruden dette tilsyn vil Sikkerhedsstyrelsen også føre et opsøgende tilsyn i forhold til at
identificere tatoveringssteder, der ikke har ladet sig registrere. Manglende registrering vil
udløse en politianmeldelse med henblik på bødestraf. En risikobaseret tilsynsmodel vil
betyde, at kontrolfrekvensen vil være højere hos de tatoveringssteder, der har en lav
regelefterlevelse. Det vil også betyde, at tatoveringssteder, der har en høj regelefterlevelse
belastes mindst muligt af tilsynsbesøg.
Sikkerhedsstyrelsen vil efter de første 3 år vurdere behovet for og omfanget af tilsynsbesøg
i forbindelse med, at vi overgår til en risikobaseret tilsynsmodel.
3.6. Gebyrer
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører:
At der ikke bør være et gebyr for opfølgningsbesøg, og at prisen på et opfølgende besøg
er urimeligt høj.
At opfølgende besøg bør være inkluderet i det årlige gebyr, især når der kun være tale
om et kontrolbesøg hvert andet år.
At der bør være samme gebyr i Danmark som i Sverige, hvor et besøg ifølge det anførte
koster mellem 450-600 SEK pr. time.
Side 5
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1851285_0006.png
At der alene bør betales gebyr af branchen i opstartsfasen og at ordningen herefter bør
finansieres igennem skatten.
At gebyrer bør differentieres, således at gebyret for tatoveringssteder med få ansatte,
er mindre end gebyret for tatoveringssteder med mange ansatte.
At en del af registreringsgebyret bør gå til kampagner, som Sundhedsstyrelsen og
Styrelsen for Patientsikkerhed bør forestå.
At udenlandske tatovører, der har et midlertidigt tatoveringssted på mere end 1-2 uger
i Danmark, skal betale gebyr på lige fod med danske tatoveringssteder.
Herudover spørger De Professionelle Uafhængige Tatovører, hvad der sker med gebyret,
hvis der kun er 400 tatoveringssteder, der lader sig registrere, mod de forventede 600.
Det er hensigten med lovforslaget, at registrerings- og tilsynsordningen finansieres af
branchen gennem opkrævning af gebyrer. Når Sikkerhedsstyrelsen har udstedt et påbud,
skal styrelsen på opfølgende tilsynsbesøg for at kontrollere, om påbuddet er efterkommet.
Det vurderes at være hensigtsmæssigt, at Sikkerhedsstyrelsens udgifter ved at gennemføre
et sådan besøg pålægges det tatoveringssted, der får et påbud.
Hvis det årlige registreringsgebyr skal fastsættes så højt, at det dækker udgifterne til
opfølgende tilsynsbesøg, vil de tatoveringssteder, der overholder reglerne, være med til at
betale for dem, der ikke gør. Det vurderes ikke at være rimeligt.
Der vil kun være tale om gebyrbelagt opfølgningsbesøg, hvis der udstedes et påbud efter
lovforslagets § 14, stk. 1. Et sådan påbud udstedes kun, hvis forholdene på tatoveringsstedet
kan udgøre en risiko for forbrugere, der lader sig tatovere på stedet.
Størrelsen på gebyret for et opfølgende tilsynsbesøg fastsættes, så det modsvarer
Sikkerhedsstyrelsens udgifter til gennemførelse og sagsbehandling af tilsynsbesøget.
I beregningen er det lagt til grund, at et tilsynsbesøg gennemsnitligt tager 2,5 timer. Hertil
kommer tidsforbrug til sagsbehandling, kørsel mv. Sikkerhedsstyrelsens ressourceforbrug til
at håndtere en registrering fra et tatoveringssted vil generelt set være på samme niveau i
de fleste tilfælde, uanset antallet af tatovører. Der er flere parametre, der kan betyde, at et
tilsynsbesøg tager kortere eller længere tid end gennemsnittet. Bl.a. om tatoveringsstedet
har godt styr på kravene, eller om der er mange forhold, der skal undersøges og vurderes
nærmere. Tilsynsbesøget omfatter bl.a. kontrol af de infektionshygiejniske forhold,
informationsmateriale til forbrugerne og oplysninger om tatoveringsfarver.
Udenlandske tatoveringssteder, der ønsker at levere tatoveringsydelser i Danmark, er
omfattet af EU's regler for det indre marked for tjenesteydelser, herunder Servicedirektivet
1
.
Det indebærer blandt andet, at de krav, der stilles til udenlandske tjenesteydere, skal være
proportionale. Inden for disse rammer vil det i en bekendtgørelse blive fastsat, hvilke
tatoveringssteder, der er undtaget fra gebyr.
Hvis det måtte vise sig, at alene 400 tatoveringssteder registrerer sig, vil det betyde, at der
kommer færre gebyrindtægter, mens omkostningerne også vil falde, grundet det
reducerede antal tilsyn. Hvis denne eller andre forudsætninger i beregningen ændres, vil
gebyret på sigt skulle tilpasses, så gebyrindtægterne modsvarer Sikkerhedsstyrelsens
omkostninger til ordningen.
3.7. Forbud mod at tatovere i hoved, på hals og hænder
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i
det indre marked.
Side 6
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
3.7.1. Almindelige tatoveringer
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken og Forbrugerrådet Tænk finder det
velbegrundet, at forbuddet mod at tatovere dekorativt i hovedet, samt tatovering på hals
og hænder i forhold til almindelige tatovører, dvs. dekorative tatovører, videreføres. Det
bemærkes dog, at det er nødvendigt, at politiet håndhæver forbuddet.
De Professionelle Uafhængige Tatovører mener, at forbuddet mod at tatovere i hoved, på
hals og hænder skal ophæves, eller at man som minimum bør ophæve forbuddet mod at
tatovere på hals og hænder. Man finder at der i stedet bør indføres en aldersgrænse på 25
år. De foreslår derudover, at inuitter skal have adgang til at tatovere hinanden de
pågældende steder.
Endvidere peger Forbrugerrådet Tænk på, at alt for stramme regler vil medføre et marked
for hjemmetatovører. Man opfordrer derfor til, at loven følges nøje, og at der udføres en
reel evaluering, inden 3 år efter loven er trådt i kraft.
3.7.2. Kosmetiske tatoveringer
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken mener ikke, at et forbud mod kosmetisk
tatovering, som lovforslagets § 10 vil indebære, er velbegrundet. Det anføres, at Danmark
hermed vil være eneste land i Europa, som forbyder det. Dansk Kosmetolog Forening, Frisør-
og Kosmetikerfagets Fællesudvalg, Biotek Permanent Makeup, BySahl, Diana Hvas, Labina,
Ecuri, Long Time Linerm Nouveau Contour, LCN og Monalisa Permanent Makeup mener
ligeledes, at det skal være tilladt at udføre kosmetiske tatoveringer.
Dansk Kosmetolog Forening anfører i den forbindelse, at det er sjældent, at resultatet af
kosmetisk tatovering bliver æstetisk utilfredsstillende eller mislykket, og at der bør
foretages en afvejning af, på den ene side hensynet til de meget få tilfælde, hvor kosmetisk
tatovering mislykkes, og på den anden side de mange tilfælde, hvor kosmetisk tatovering
har den ønskede effekt.
Labina, Ecuri, Long Time Linerm Nouveau Contour, LCN og Monalisa Permanent Makeup
anfører desuden, at de ikke mener, at tatoveringsteknikkerne inden for traditionel
tatovering og kosmetisk tatovering er identiske. BySahl anfører, at kosmetisk tatovering og
traditionel tatovering i ansigtet ikke kan sammenlignes, da kosmetisk tatovering ikke
skæmmer folk men derimod gør dem mere selvsikre.
Dansk Kosmetolog Forening, Diana Hvas og Frisør- og Kosmetikerfagets Fællesudvalg,
anfører, at såfremt kosmetisk tatovering med lovforslaget forbydes, er der mange i
kosmetiker- og kosmetologbranchen, der vil stå uden arbejde eller selvstændige, der helt
må lukke deres forretninger.
Frisør- og Kosmetikerfagets Fællesudvalg og Diana Hvas bemærker, at mange kunder, vil
have en kosmetisk tatovering, de aldrig vil kunne vedligeholde, som eksempelvis vil
resultere i røde, grå eller udviskede bryn. Biotek Permanent Makeup og BySahl mener også,
at det er problematisk, at kunder ikke kan få genopfrisket deres kosmetiske tatoveringer.
Biotek Permanent Makeup, Dansk Kosmetolog Forening og Diana Hvas udtrykker bekymring
for, at der med et forbud mod kosmetisk tatovering vil opstå et sort marked for kosmetisk
tatovering. Biotek Permanent Makeup anfører derudover, at der er risiko for et marked for
rejser til lande som f.eks. Polen, Tyrkiet, Bulgarien og Thailand, hvor der er risiko for, at
danske klienter hjembringer Hepatitis B. Biotek Permanent Makeup tilføjer, at
komplikationer forårsaget af kosmetisk tatovering i udlandet vil koste det danske
sundhedsvæsen penge og ressourcer.
Side 7
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Diana Hvas mener, at et forbud mod kosmetisk tatovering vil føre til yderligere
sundhedsrisici grundet useriøse udøvere af kosmetisk tatovering.
Biotek Permanent Makeup, Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken, BySahl, Dansk
Kosmetolog Forening, Diana Hvas, Forbrugerrådet Tænk, Frisør- og Kosmetikerfagets
Fællesudvalg, Labina, Ecuri, Long Time Linerm Nouveau Contour, LCN og Monalisa
Permanent Makeup, foreslår, kosmetiske tatoveringssteder omfattes af den foreslåede
registrerings- og tilsynsordning og, at der stilles uddannelseskrav til udøvere af kosmetisk
tatovering.
I den forbindelse foreslår Frisør- og Kosmetikerfagets Fællesudvalg, at der indføres et fag i
kosmetisk tatovering på kosmetikeruddannelsen.
Biotek Permanent Makeup, Dansk Kosmetolog Forening, Diana Hvas foreslår i stedet en
certificeringsordning for udøvere af kosmetisk tatovering og Biotek Permanent Makeup
mener også, at der skal stilles krav til et uddannelsesforløb for undervisere i kosmetisk
tatovering.
Labina, Ecuri, Long Time Linerm Nouveau Contour, LCN og Monalisa Permanent Makeup
foreslår en brancheadministreret uddannelse med registrering hos en relevant styrelsen,
hvor certifikat fra godkendte uddannelsescentre uploades.
Diana Hvas mener ikke, at løsningen er at stille krav til, hvordan undervidere skal undervise
eller antallet af kursusdeltagere men at alle uddannelser skal have samme teoretiske
pensum.
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at det i dag efter gældende ret ikke er tilladt at
tatovere på hænder, hals og hoved. Det er således i strid med det gældende forbud at udføre
kosmetiske tatoveringer. Dette forbud fastholdes som udgangspunkt, men som tidligere
anført, er Sundheds- og Ældreministeriet enigt i, at udførelse af kosmetisk tatovering under
visse betingelser fremadrettet bør være lovligt. Ministeriet har derfor tilpasset lovforslaget
således, at sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at personer, som har
gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med et praktisk og teoretisk indhold
fastsat af en brancheforening må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre
og nedre øjenlåg og læber. Registrerings- og tilsynsordningen for tatoveringssteder vil dog
ikke omfatte steder, hvor der udføres kosmetisk tatovering.
3.8. Uddannelse af traditionelle tatovører
Forbrugerrådet Tænk anfører, at det er uforståeligt, at der kun påtænkes uddannelse i
forhold til kosmetologer og ikke for andre tatovører, da de mener, at uddannelse er en af
vejene frem med hensyn til at beskytte forbrugerne.
Som tidligere anført finder ministeriet i nærværende lovforslag ikke anledning til at indføre
en regulering af krav til tatovører, idet hensigten med lovforslaget er at indføre en
registreringspligt for og danne overblik over steder, hvor der udføres tatovering. Hensigten
med lovforslaget er ikke at regulere den enkelte tatovørs uddannelse eller etablere en
certificeringsordning.
3.9. Afskæring af klageadgang
Dansk Kosmetolog Forening mener, at afgørelser truffet efter loven eller regler fastsat i
medfør af loven bør kunne indbringes for f.eks. Erhvervsministeriet, og at der bør etableres
et klageorgan for forbrugerne.
Side 8
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører, såfremt en afgørelse er af en sådan
karakter, at den kan påvirke hele tatoveringsbranchen, bør denne kunne indbringes for
anden myndighed, og at et medlem fra branchen bør sidde med ved klagesager.
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører, at afgørelser der har betydning for hele
branchen, bør kunne fremsættes til prøvelse ved fri proces ved en domstol.
Det er vurderingen, at Erhvervsministeriet ikke vil være i besiddelse af den nødvendige
tekniske og faglige indsigt for at kunne foretage en realitetsbehandling af eventuelle klager
over Sikkerhedsstyrelsens afgørelser. Af samme grund er klageadgangen afskåret på
hovedparten af de områder, hvor Sikkerhedsstyrelsen er kontrol- og tilsynsmyndighed. Med
bestemmelsen afskæres dog ikke klageadgangen til Erhvervsministeriets departement over
forvaltningsretlige spørgsmål, ligesom bestemmelsen ikke afskærer den almindelige adgang
til at få afgørelser prøvet ved domstolene.
Der skønnes ikke grundlag for i lovforslaget at indføre en regulering af adgangen til at søge
fri proces ved domstolene. Det vurderes samtidig at ligge uden for lovforslagets rammer at
etablere en klageordning for forbrugerklager. Det bemærkes i den forbindelse, at klager over
mangler ved udført tatovering vil kunne indgives til det offentlige forbrugerklagesystem i
henhold til forbrugerklageloven (Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet ved
Nævnenes Hus).
3.10. Registreringspligt for læger ifb. med komplikationer med tatovering
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører, at der bør oprettes et register for
komplikationer med tatoveringer med lægeindberetningspligt, så ordningens effekt kan
vurderes.
Ministeriet finder det ikke på nuværende tidspunkt hensigtsmæssigt at oprette et register
for komplikationer samt at pålægge lægerne en indberetningspligt i forbindelse med
komplikationer med tatoveringer.
2.11. Straf
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken mener, det bør defineres nærmere, hvori et
tatoveringssted består, hvad angår ejerforhold og ansvar, herunder ansvaret for, hvad den
enkelte tatovør gør. Man finder det desuden uklart, om det er tatoveringsstedet eller
tatovøren, der har lavet tatoveringen, der straffes for at tatovere en mindreårig eller en
person i hovedet, på hals eller hænder. Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken tilføjer,
at det bør være den, der tatoverer, der straffes for at tatovere imod forbuddene, da ejere
af tatoveringssteder i en del tilfælde ikke selv tatoverer og blot er forretningsdrivende. Det
bemærkes endvidere, at ikke få steder ejes direkte af rockergrupper, og at andre
kontrolleres af rockere, hvorfor man ikke kan forvente, at disse ejergrupper vil respektere
den foreslåede § 10. Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken tilføjer, at tatoveringsstedet
bør kunne straffes, som det står i lovforsalget, sideløbende med tatovøren med bøde m.v.
samt fratagelse af registreringen af tatoveringsstedet ved skærpende omstændigheder så
som gentagen overtrædelse.
Dansk Tatovør Laug mener, at der skal sikres et incitament for tatoveringssteder til at følge
de foreslåede krav, og at det kræver bødestraf for tatoveringssteder, hvis de ikke overholder
kravene i lovforslaget.
Side 9
L 134 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
De Professionelle Uafhængige Tatovører anfører, at hjemmetatovører uden kendskab til
farver, hygiejne eller god tatoveringsskik skal kunne straffes med en bøde på ikke mindre
end 50.000 kr. for overtrædelse af registreringsordningen.
Ministeriet bemærker, at strafbestemmelsen i lovforslagets § 17, stk. 1, nr. 4, er tilpasset
således, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, som overtræder forbuddene i § 10, stk. 1 og 2. Det vil dermed være muligt at straffe
den enkelte tatovør, der overtræder forbuddene i § 10, stk. 1 og 2. Det vil ligeledes være
mulig at straffe tatoveringsstedet og at afregistrere tatoveringsstedet, hvis forbuddene
overtrædes.
Sikkerhedsstyrelsen vurderer, at udstedelse af et påbud er den mest effektive måde at sikre,
at der rettes op på forhold på tatoveringsstedet, som kan udgøre en risiko for forbrugere,
der lader sig tatovere på stedet. Særligt fordi Sikkerhedsstyrelsen ved et opfølgende
tilsynsbesøg kontrollerer, om påbuddet er efterkommet. Hvis det på det opfølgende
tilsynsbesøg viser sig, at påbuddet ikke er efterkommet, kan Sikkerhedsstyrelsen
politianmelde det pågældende tatoveringssted med henblik på bødestraf. Afhængig af
alvorligheden af overtrædelsen kan Sikkerhedsstyrelsen også i overensstemmelse med det
almindelige proportionalitetsprincip afregistrere tatoveringsstedet.
Lovforslagets strafbestemmelse er i lyset af de indkomne høringssvar tilrettet således, at
kravene i §§ 7-9 om hygiejne, forbrugerinformation og dokumentation for tatoveringsfarver
strafbelægges direkte, så det ikke i alle tilfælde er nødvendigt at udstede påbud for at kunne
idømme straf.
Ministeriet bemærker herudover, at et tatoveringssted, der vil være omfattet af ordningen,
i princippet også kan være i hjemmet, såfremt tatovering dér udøves i erhvervsmæssigt
øjemed. Ministeriet finder ikke grundlag for at regulere disse tatoveringssteder anderledes
end øvrige tatoveringssteder.
2.12. Ikrafttrædelse og overgangsordning
Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken mener, at det næppe vil være praktisk muligt at
gennemføre en registreringsordning og eventuelt en særlig ordning for kosmetiske
tatovører til ikrafttrædelse allerede 1. juli 2018.
Dansk Kosmetolog Forening anfører, at det bør overvejes om den foreslåede
overgangsordning, hvorefter registrering senest skal ske den 1. januar 2020, er tilstrækkelig
lang og foreslår, at en overgangsordning kan være 2-3 år.
Ministeriet finder, at en ikrafttrædelse pr. 1. juli 2018 vil være realistisk.
Side 10