Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
L 132 Bilag 1
Offentligt
1851113_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat over høringssvar til udkast til forslag
til lov om Studievalg Danmark
Et udkast til forslag til lov om Studievalg Danmark har i perioden fra den 11.
oktober til den 7. november 2017 været i ekstern høring. Der er indkommet 37
høringssvar.
I dette notat gives et resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget
og de ændringer, der er foretaget i lovforslaget på baggrund heraf.
Langt størstedelen af høringsparterne giver udtryk for, at de støtter regerin-
gens initiativ til at samle vejledningsopgaven i én institution - Studievalg
Danmark - med henblik på at skabe rammerne for en sammenhængende og
ensartet vejledning på tværs af landet på et højt fagligt niveau.
En række høringsparter har mere specifikke kommentarer til lovforslagets be-
stemmelser og de tilhørende lovbemærkninger. Det gælder blandt andet vejled-
ningens tilrettelæggelse og indhold, målgruppe og sammenhæng med øvrige
vejledningstilbud, vejledning om erhvervsuddannelser, samarbejde, lokal foran-
kring og ledelse, ressourcer samt kompetencekrav til vejledere.
Høringssvarene har ikke givet anledning til at foretage større ændringer i det
lovudkast, der var udsendt i ekstern høring. Der er foretaget enkelte ændringer i
lovteksten. Dertil kommer en række justeringer i lovbemærkningerne, primært
af uddybende karakter.
Notatet er inddelt i et afsnit med generelle bemærkninger og et afsnit med
specifikke bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser.
Generelle bemærkninger
Aarhus Universitet (AU), Aalborg Universitet (AAU), Danmarks Private Skoler,
Danmarks Vejlederforening (DVF), Danske Gymnasier, Danske Erhvervsakade-
mier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L), Danske Pro-
fessionshøjskoler, Danske Rederier, Danske SOSU-skoler og Bestyrelsesfor-
eningen for Social- og sundhedsskoler, Danske Studerendes Fællesråd (DSF),
Danske Universiteter, De 7 studievalgscentre, Erhvervsakademi Aarhus, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), FTF, Institut for Menneskerettighe-
der, Konsortiet bag Studievalg Nordjylland Københavns Universitet (KU), Pæ-
dagogstuderende Landssammenslutnings (PLS), SIMAC, Studenterrådgivnin-
gen, Syddansk Universitet (SDU), Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU)
og
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening
støtter etableringen af én samlet
institution for at skabe bedre rammer for en sammenhængende og ensartet
vejledning på tværs af landet på et højt fagligt niveau.
Dansk Industri (DI)
noterer sig, at Studievalg Danmark fremover samles i én
institution med henblik på at skabe rammerne for en sammenhængende og
ensartet vejledning på tværs af landet på et højt fagligt niveau.
18. januar 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale Forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
17/061297-01
Side 1/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0002.png
Danske Professionshøjskoler
finder den nuværende ordning tilfredsstillende og
ser derfor ikke noget behov for at ændre ordningen. Danske Professionshøjsko-
ler finder det dog positivt, at lovforslaget er loyalt mod den nuværende ord-
nings formål, arbejde og organisering.
De 7 studievalgscentre, DVF, FA og SDU
finder det vigtigt, at vejledningen fort-
sat skal være uvildig, landsdækkende og uafhængig af institutionsinteresser.
Ligeledes ser
DSF
og
PLS
det som en fordel, at det ikke længere er enkelte ud-
dannelsesinstitutioner med en egeninteresse, der skal være ansvarlige for vej-
ledningen.
KU
finder, at den nuværende løsning med syv selvstændige centre, udbudsrun-
de hvert fjerde år og kontrakter med detaljerede kravspecifikationer ikke har
været en optimal løsning.
FTF
anfører i samme retning, at den nye organisation
vil frigøre administrative ressourcer, der i dag er bundet i en udbudsproces, der
ikke skaber selvstændig værdi.
LO
støtter også, at vejledningen gøres fri for
tilbagevendende udbudsrunder og dermed får en mere stabil organisation.
KU
opfodrer til, at det i fremtiden overvejes, om der kan opnås yderligere posi-
tive effekter ved at samle vejledningsområdet yderligere gennem samtænkning
af Studievalg Danmark, eVejledningen og UU-vejledningen.
LO
er kritisk over for, at lovforslaget ikke er placeret ind i en samlet ramme af
vejledningstilbud til unge og voksne i Danmark med klarere beskrivelser af sa-
marbejdsflader og beskrivelser af, hvor fælles opgaveløsninger er hensigts-
mæssige.
Rita Buhl m.fl.
anfører, at loven bør udstikke en ramme for, hvordan vejlederne
på tværs af de to overgange, mellem grundskole og ungdomsuddannelse og
mellem ungdomsuddannelse og videreuddannelse kan samarbejde.
Danske Gymnasier
ser frem til at blive inddraget i den mere konkrete udform-
ning af det vejledningstilbud, der skal målrettes gymnasieelever og hf-elever.
Ministeren
har med tilfredshed noteret sig den meget brede støtte til lovforsla-
get.
Specifikke bemærkninger
Opgaver (§§ 1-3)
Vejledningens tilrettelæggelse og indhold
AU, CBS, Danske Universiteter
og
DEG-L
finder det vigtigt, at uddannelsessø-
gende oplever sammenhæng og ensartethed i vejledningen, herunder tæt kob-
ling mellem fysiske og digitale vejledningsredskaber og efterspørger en tyde-
liggørelse af sammenhængen og koordinationen mellem de forskellige tilbud,
herunder eVejledningen.
AU
finder det uklart, hvilke ydelser, der fremadrettet
bliver ensrettet og på hvilke områder, der fortsat vil være fleksibilitet mellem
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0003.png
afdelingernes services. En række forhold i den nye organisation bør være fælles,
men samtidig kan der være behov for en vis differentiering afdelingerne imel-
lem.
Danske Professionshøjskoler, de 7 studievalgscentre
og
DVF bemærker,
at der
kan være store regionale forskelle på de unge, og at vejledningsindsatsen i
størst muligt omfang bør tilpasses regionale betingelser og behov.
De 7 studie-
valgscentre
finder det vigtigt, at der også fremadrettet er mulighed for at dif-
ferentiere i måden vejledningen tilrettelægges og udføres på afdelingerne imel-
lem for at imødekomme unge og voksnes karrierelæringsbehov lokalt og regio-
nalt på gymnasierne, erhvervsskolerne m.m.
De 7 studievalgscentre
anbefaler, at det præciseres, at vejledning om mulighed
for uddannelse i udlandet også varetages af Studievalg Danmark.
Rita Buhl m.fl.
mener, at det bør fremgå af § 3, at der er tale om karrierevejled-
ning og ikke blot vejledning i forhold til at træffe valg om videregående uddan-
nelse.
DI
kvitterer for præciseringen af, at Studievalg Danmarks vejledning skal ind-
drage arbejdsmarkedets behov for kompetencer og ser frem til at høre mere
om, hvordan det forventes, at erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter skal
inddrages i Studievalg Danmarks arbejde.
PLS
finder det vigtigt, at information om jobmuligheder er en del af vejlednin-
gen, men pointerer, at det bør være op til den enkelte på den baggrund at træf-
fe eget uddannelsesvalg.
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
mener
ligeledes, at vejledningen ikke må blive et værktøj til at tilpasse de unges øn-
sker til samfundets behov, idet vejledningen skal understøtte og hjælpe elever
med at finde egen uddannelsesvej.
DI
finder det også fornuftigt, at vejledningen skal være baseret på et metodisk
velfunderet grundlag, evidens og nyeste viden om vejledningsværktøjer m.m.
DI
finder det fornuftigt, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af vejledningen.
DVF
spørger, hvordan uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
regler om, hvad vejledningen skal indeholde og hvad der menes med, at mini-
steren skal kunne fastlægge indholdet af vejledning.
De 7 studievalgscentre
ønsker, at det præciseres, at Studievalg Danmark også
kan vejlede digitalt.
DVF
anfører, at sammenhængen mellem Studievalg Dan-
marks kommende vejledningstilbud og den digitale vejledning ikke er klar og
ønsker en konkret tilføjelse til § 3, stk. 2, om digital vejledning.
De 7 studievalgs-
centre
foreslår, at den digitale vejledning om uddannelse på videregående ni-
veau udspaltes fra eVejledning med de fornødne ressourcer og overføres til
Studievalg Danmark.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0004.png
De 7 studievalgscentre
anfører, at de ser et behov for at få udviklet elektroni-
ske værktøjer, der kan understøtte vejledningen i regi af det nye Studievalg
Danmark.
Institut for Menneskerettigheder
finder, at der mangler et gennemgående og
eksplicit fokus på ligestillingsvurdering af vejledningsindsatsen, herunder de
offentlige myndigheders ligestillingsforpligtelse efter ligestillingslovens § 4.
Efter Institut for Menneskerettigheders opfattelse indebærer ligestillingslovens
§ 4, at Uddannelses- og Forskningsministeriet over for alle relevante myndig-
hedsled gennem overordnede mål tydeliggør, hvad ligestillingsforpligtelsen
indebærer, og hvordan den gennemføres i relation til Studievalg Danmarks vej-
ledningsaktiviteter. Det anbefales på den baggrund, at der i udkastets § 3, stk.
3, gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om, hvordan vejledningen
baseres på ligestillingsforpligtelsen i ligestillingslovens § 4.
Ministeren
har noteret sig synspunkterne om vejledningens tilrettelæggelse og
indhold. Det bemærkes, at det med den nye organisering ikke er hensigten, at
alle vejledningstilbud skal være fuldstændig ensrettede på tværs af afdelinger-
ne. Der vil fortsat være rum til fleksibilitet i planlægningen og indholdet af vej-
ledningstilbuddene de enkelte afdelinger imellem, således at tilbuddene også
fremadrettet kan tilpasses de forskelligartede behov, der kan være i de enkelte
dele af landet. En samlet organisering giver derimod bedre mulighed for, at de
enkelte afdelinger kan dele erfaringer og bedste praksis med hinanden, ligesom
de enkelte vejledere i større grad får mulighed for at trække på viden og kom-
petencer på tværs af afdelingerne, f.eks. i den kontinuerlige udvikling af vejled-
ningstilbuddene. Dette er præciseret i bemærkningerne.
I forhold til inddragelse af arbejdsmarkedets behov i vejledningen bemærkes, at
den vejledningssøgendes individuelle ønsker og arbejdsmarkedets behov ikke
er to modsatrettede forhold. De unge skal på et oplyst og objektivt grundlag
blive i stand til at vælge uddannelses- og karrierevej. I den forbindelse kan ind-
dragelse af arbejdsmarkedets behov for kompetencer understøtte de vejled-
ningssøgende og vejledernes efterspørgsel efter relevant og opdateret viden
om beskæftigelsesmuligheder, herunder tendenser for fremtidig beskæftigelse,
hvilket er udfoldet i bemærkningerne til lovforslaget. Studievalg Danmark skal
have det store overblik over det videregående uddannelsessystem og hvilke
krav og kompetencer, der skal til for at komme ind på uddannelserne. Studie-
valg Danmark skal også på et evidensbaseret grundlag (uddannelseszoom,
beskæftigelsesstistik m.v.) have kendskab til arbejdsmarkedets behov. Et fokus
på beskæftigelse kan medvirke til, at de unge støttes og udfordres i deres ud-
dannelsesvalg.
På baggrund af de indkomne høringssvar er det endvidere præciseret i lov-
forslagets bemærkninger, at ministeren kan fastsætte regler om, at vejledning
ydes som individuel, gruppevis og kollektiv vejledning ved personligt fremmøde,
men også om rammer for at tilbyde vejledning digitalt. Digital vejledning kan
f.eks. være relevant i forbindelse med, at vejledningsopgaven samles i én insti-
tution, hvor studievalgsafdelinger i langt højere grad end tidligere får mulighed
for at trække på hinandens viden om særlige uddannelses- og beskæftigel-
sesmuligheder på tværs af afdelinger og landsdele, og hvor den vejledningssø-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0005.png
gende og vejlederen kun vanskeligt har mulighed for et personligt møde, men
der kan også være tale om andre digitale vejledningsværktøjer, i det omfang
det med tiden viser sig relevant. Om samarbejdet med blandt andet eVejled-
ning henvises til nedenfor under afsnittet om målgruppe og sammenhæng med
øvrige vejledningstilbud.
Derudover er det præciseret i bemærkningerne, at Studievalg Danmark i rele-
vant omfang yder vejledning om uddannelsesmuligheder, herunder studieop-
hold, i udlandet.
Endelig bemærkes i forhold til spørgsmålet om ligestilling, at Studievalg Dan-
mark som offentlig institution er omfattet af ligestillingslovene. Det er præci-
seret i lovforslagets bemærkninger, at ligestillingsloven blandt andet indebæ-
rer, at Studievalg Danmark som offentlig myndighed er forpligtet til at arbejde
for ligestilling i sin planlægning og forvaltning, herunder også i forhold til insti-
tutionens vejledning.
Målgruppe og sammenhæng med øvrige vejledningstilbud
Danske Erhvervsakademier, Danske Universiteter, DVF, LO
og
UU
finder behov
for en samlet ramme om og samtænkning af vejledningsindsatsen for voksne,
herunder eVejledningen, jobcentre eller øvrige aktører, da det mindsker risikoen
for ressourcespild, misforståelse og uklarhed.
DI
mener, at der i lovteksten bør være en klarere sammenhæng med de initiati-
ver, som er aftalt med Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-,
efter- og videreuddannelses (2018-2021) i oktober 2017. Særligt bør det frem-
gå, at Studievalg Danmark skal vejlede om mulighederne for realkompetence-
vurdering, at institutionen også skal henvise til og anvende den nye nationale
platform, der samler alle typer af offentlige VEU-tilbud, samt at institutionen
skal samarbejde med det nye vejledningstilbud til voksne og virksomheder ved-
rørende VEU, som skal etableres i regi af eVejledningen.
Danske Erhvervsakademier, de 7 studievalgscentre, DVF, FTF
og
LO
støtter, at
Studievalg Danmark får til opgave at vejlede voksne uden for ungdomsuddan-
nelser om videregående uddannelse, herunder om akademi-, diplom- og ma-
steruddannelse, samt øvrige deltidsuddannelser udbudt under lov om åben
uddannelse. Der peges dog på, at det bør sikres, at uddannelser, som udvikles
under det i Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og vi-
dereuddannelse (2018-2021) aftalte udviklingsprogram for videregående ud-
dannelser dækkes af Studievalg Danmarks vejledningsforpligtigelse. Dermed
har den aftalte opskalerede eVejledning for voksne et konkret, lokalt forankret
og institutionsafhængigt vejledningstilbud at henvise til.
DVF
og
UU
foreslår en omformulering af § 2, stk. 3, så det sikres, at Studievalg
Danmark ikke indgår i jobcentrenes opgaver over for unge, der ikke har afslut-
tet en ungdomsuddannelse.
Ministeren
har noteret sig bemærkningerne om målgruppe og sammenhæng
med øvrige vejledningstilbud.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0006.png
Det bemærkes, at de nuværende regionale vejledningscentre også hidtil har
haft til opgave at vejlede om uddannelse inden for videreuddannelsessystemet.
Der er med den foreslåede omstrukturering af vejledningsopgaven i regi af Stu-
dievalg Danmark ikke tiltænkt en ændring af, hvilke uddannelser der skal vejle-
des om.
Endvidere bemærkes, at der udover Studievalg Danmarks vejledning om valg af
videregående uddannelser også tilbydes vejledning om de videregående ud-
dannelser i regi af eVejledning og den nationale virtuelle vejledningsportal (Ud-
dannelsesGuiden) under Undervisningsministeriet, jf. vejledningslovens § 13 og
§ 13 a. Der vil derfor skulle være et samarbejde mellem Studievalg Danmark og
eVejledning for at understøtte en sammenhængende og relevant vejlednings-
indsats. Samarbejdet mellem Studievalg Danmark og eVejledning skal endvide-
re ses i sammenhæng med, at det i Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021) er aftalt, at der skal etable-
res et samlet, nationalt dækkende og institutionsuafhængigt vejledningstilbud i
regi af eVejledning, hvor voksne og virksomheder via telefon, chat og mail kan
få individuel vejledning om VEU. Studievalg Danmarks tilbud om vejledning om
uddannelse inden for videreuddannelsessystemet supplerer dette, da Studie-
valg Danmark f.eks. også vil have mulighed for at tilbyde vejledning gennem
åbne arrangementer og individuel vejledning til personer, der henvender sig
med sådanne vejledningsbehov. Samarbejdet mellem Studievalg Danmark og
andre vejledningsorganisationer er indarbejdet i lovteksten i § 4, stk. 1, og det er
præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at det er vigtigt med et tæt og
løbende samarbejde for at understøtte en sammenhængende og relevant vej-
ledningsindsats.
På baggrund af høringssvarene er ordlyden af § 2, stk. 3, ændret, så målgruppen
for Studievalg Danmarks vejledning er elever i ungdomsuddannelser og andre
som har eller er ved at opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse på
en videregående uddannelse. Med denne formulering tydeliggøres, at alle per-
soner – uanset uddannelsesbaggrund – kan søge vejledning om valg af videre-
gående uddannelse.
Endelig bemærkes, at det med lovforslaget ikke er hensigten at ændre arbejds-
delingen mellem Studievalg Danmark og Ungdommens Uddannelsesvejlednin-
gen. Studievalg Danmark skal således ikke indgå i jobcentrenes og Ungdom-
mens Uddannelsesvejlednings indsats over for unge med afbrudte og uafslut-
tede ungdomsuddannelsesforløb.
Vejledning om erhvervsuddannelser
LO
mener, at det bør fastholdes, at Ungdommens Uddannelsesvejled-
ning/kommunen skal vejlede unge i gymnasiet, der efter deres gymnasiale ek-
samen ønsker at vælge en erhvervsuddannelse, og at det bør fremgå, at Stu-
dievalg bistår ved løsningen af denne opgave.
LO
foreslår, at der etableres et
samarbejde mellem Studievalg og den enkelte kommune, hvorigennem disse
forpligtes til at tilbyde alle unge på de gymnasiale institutioner i kommunen
rådgivning om muligheder for erhvervsuddannelse.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0007.png
UU
bemærker, at lovforslaget ikke tager stilling til de unge, som efter deres
studentereksamen ønsker at gå videre i en erhvervsuddannelse. Studievalg har
ikke adgang til Ungedatabasen og har derfor ikke som UU mulighed for at være
opsøgende over for de studenter, som ikke læser videre. UU foreslår derfor, at
der laves en tilføjelse til vejledningsloven, således at UU pålægges denne op-
gave.
Ungdomsuddannelserne Vejlederforening
gør opmærksom på, at målgruppen
for den hidtidige vejledning i meget stort omfang har været elever på de gym-
nasiale uddannelser, og at det bør præciseres, at vejledningen også skal rettes
mod elever på erhvervsuddannelserne, f.eks. på grundforløbets 2. del.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger om vejledning om er-
hvervsuddannelser. Det bemærkes, at der generelt er behov for en tæt koordi-
nering mellem Studievalg Danmark, eVejledningen og Ungdommens Uddannel-
sesvejledning. Som udgangspunkt er det ikke hensigten, at Studievalg Danmark
skal vejlede om muligheden for at tage en erhvervsuddannelse efter anden
færdiggjort ungdomsuddannelse. Dette er en opgave for Ungdommens Uddan-
nelsesvejledning og eVejledningen. Studievalg Danmark kan dog i sine vejled-
ningsydelser på ungdomsuddannelserne blive mødt med spørgsmål om mulig-
hederne for at tage en erhvervsuddannelse efter en anden afsluttet ungdoms-
uddannelse. Det er her relevant, at Studievalg Danmark oplyser eleverne i ung-
domsuddannelserne om muligheden for at søge vejledning om valg af erhvervs-
uddannelser hos Ungdommens Uddannelsesvejledning og eVejledningen.
Evaluering
PLS
er bekymret over, at det fremgår af indledningen, at der kan ske konkur-
renceudsættelse.
De 7 studievalgscentre
bemærker, at det nye Studievalg Danmark forventeligt
først vil være fuldt implementeret pr. 1. august 2019 og foreslår på den bag-
grund, at evalueringen først foretages i 2022.
Ministeren
bemærker hertil, at det med forslag til lov om Studievalg Danmark
er hensigten at skabe en stabil struktur om vejledningen om valg af videregå-
ende uddannelse, herunder inden for videreuddannelsessystemet, samt om
forventede beskæftigelsesmuligheder. Ved at samle vejledningsopgaven i én
institution, er det ambitionen at skabe bedre rammer for en sammenhængende
og ensartet vejledning på tværs af landet på et højt fagligt niveau. Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet vil efter tre år evaluere, om den ændrede organi-
sering har bidraget til at understøtte en mere sammenhængende og ensartet
vejledning, eller om der er behov for justeringer. Det vil indgå i grundlaget for
evalueringen, hvor lang tid Studievalg Danmark har haft til at etablere sig, her-
under blandt andet om der er iværksat tiltag, som endnu ikke måtte være fuldt
implementeret.
Samarbejde (§ 4)
AU, AAU, CBS, Danske Professionshøjskoler, Danske Universiteter, konsortiet
bag Studievalg Nordjylland
og
SDU
støtter den fortsatte regionale forankring
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0008.png
og det regionale samarbejde, herunder samarbejdet med de videregående ud-
dannelsesinstitutioner.
De 7 studievalgscentre, AAU
og
konsortiet bag Studievalg Nordjylland
finder
det positivt, at der med lovforslaget tages højde for den regionale forankring
med nedsættelsen af et eller flere rådgivende fora i relation til den enkelte af-
deling.
De 7 studievalgscentre
foreslår, at der for hver studievalgsafdeling nedsættes
et rådgivende fora, der bygger på eksisterende erfaringer fra studievalgscen-
trene.
Danske Professionshøjskoler
foreslår, at det konkretiseres, hvilke fora der kan
sikre interessenterne indflydelse på både det centrale og regionale studie-
valgsarbejde og opfordrer til, at der etableres landsdækkende fora på direktør-
niveau og regionale fora i regi af de enkelte afdelinger.
Danske Professionshøj-
skoler
ønsker, at professionshøjskoler og erhvervsakademier inkluderes i disse
fora.
DVF
ønsker, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne forpligtes til at samarbejde
med Studievalg Danmark.
PLS
mener, at § 4 om inddragelse af andre offentlige og private interessenter i
højere grad bør skærme mod, at det er interessenter, der kommer i en vejleden-
de position.
Danmarks Lærerforening
foreslår en konkret tilføjelse til § 4 om videregivelse af
information til Ungdommens Uddannelsescentre (UU). Baggrunden herfor er at
sikre hurtig inddragelse af de kommunale vejledere i UU-centrene eller den
kommunale ungeindsats i forbindelse med skift/overgang til anden uddannelse
eller erhverv.
UU
mener, at det skal være obligatorisk for Studievalg Danmark at inddrage
eVejledningen og UU i samarbejdet om vejledningen.
LO
finder, at der for at sikre sammenhængen og styrke vejledning af voksne om
videreuddannelsessystemet skal etableres et nationalt referencepanel med
arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutionerne.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger og er enig i, at det er
vigtigt, at der er et tæt og løbende samarbejde mellem Studievalg Danmark,
eVejledningen, Ungdommens Uddannelsesvejledning og uddannelsesinstitutio-
nerne. Samarbejdet er f.eks. nødvendigt i planlægningen af vejledningsaktivite-
terne på ungdomsuddannelsesinstitutioner, men også f.eks. i forhold til at un-
derstøtte en sammenhængende og relevant vejledningsindsats. Der henvises i
øvrigt til ovenfor under afsnittet om målgruppe og sammenhæng med øvrige
vejledningstilbud, herunder om ændringen af § 4, stk. 1, og lovbemærkningerne.
Det bemærkes endvidere, at det som udgangspunkt vil være op til Studievalg
Danmarks kommende direktør i samarbejde med de enkelte afdelinger at plan-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0009.png
lægge og fastlægge rammerne for kommende rådgivende fora, hvor det vil væ-
re naturligt, at de nævnte samarbejdspartnere deltager.
Organisering m.v. (§§ 5-8)
Lokal forankring og ledelse
AU, Danske Universiteter, de 7 studievalgscentre
og
SDU
finder det afgørende,
at vejledning om valg af uddannelse dækker hele landet og hele uddannelses-
systemet og understreger et fortsat behov for en geografisk bred fordeling af
afdelinger.
AAU, Danske Professionshøjskoler
og
konsortiet bag Studievalg Nordjylland
er
af den opfattelse, at samarbejdet mellem Studievalg Danmark og interessenter
kræver en fortsat lokal ledelse på de enkelte afdelinger af studievalg.
Konsorti-
et bag Studievalg Nordjylland
foreslår en model, hvor der nedsættes et hoved-
samarbejdsudvalg med repræsentation fra de decentrale enheder.
Danske SOSU-skoler
og
Bestyrelsesforeningen for Social- og sundhedsskoler
finder, at det i højere grad bør sikres, at de vejledningstilbud som Studievalg
Danmark tilbyder også gøres tilgængelige i tyndt befolkede områder - herunder
ikke mindst til de erhvervsuddannelsesinstitutioner og andre ungdomsuddan-
nelsesinstitutioner, der udbyder uddannelser i sådanne områder.
PLS
mener, at fremtidige omstruktureringer bør ske på baggrund af Studievalg
Danmarks egne overvejelser og erfaringer. PLS er på den baggrund kritisk over-
for § 5, stk. 3, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren træffer beslut-
ning om antallet af afdelinger, opdeling mellem afdelingernes områder samt
afdelingernes og sekretariatets placering.
Placering
SDU
foreslår, at det fælles sekretariat placeres ved afdelingen i Odense, mens
AAU
og
konsortiet bag Studievalg Nordjylland
foreslår, at sekretariatet place-
res ved afdelingen i Aalborg.
Indtægtsdækket virksomhed
Danske Professionshøjskoler
finder det positivt, at lovforslaget giver mulighed
for, at Studievalg Danmark kan drive indtægtsdækket virksomhed og foreslår,
at Studievalg bør forestå administration af SVU.
PLS
finder, at selvom det er oplagt, at Studievalg Danmark som indtægtsdæk-
ket virksomhed kan vejlede på højskoler og lignende, så indebærer en stram
økonomi en risiko for at blive afhængig af ekstern finansiering. PLS ønsker på
den baggrund en præcisering af, hvem der kan tilkøbe vejledning.
Ressourcer
AAU
og
konsortiet bag Studievalg Nordjylland
mener, at der i opstarten med
den nye struktur bør sikres den fornødne økonomi til finansiering af overgan-
gen, herunder f.eks. udgifter til it-udstyr, systemer til planlægning, fælles kalen-
dere, fælles drev, telefonsystemer m.v.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0010.png
DSF
finder, at den største udfordring ved det nuværende vejledningssystem er
de knappe ressourcer til én-til-én-vejledning og finder det uklart om den fore-
slåede omstrukturering vil bidrage til at afhjælpe dette.
Danske Professionshøjskoler
bemærker, at opgaven med at tilbyde vejledning
om valg inden for videreuddannelsessystemet, f.eks. akademi-, diplom- og ma-
steruddannelse er voksende og ressourcekrævende, hvilket bør prioriteres.
Danske Professionshøjskoler
finder endvidere, at der bør prioriteres ressourcer
til opstarten samt udfasning af nuværende kontraktholdere.
UU
mener ikke, at der er sammenhæng mellem ressourcer og opgaver og hen-
synet til målsætningen om unges behov og samfundets behov.
Ministeren
har noteret sig de indkomne forslag til fortsat lokal forankring og
ledelse samt indspil til placering af sekretariatet. Som det fremgår af lovforsla-
get, lægges der op til, at det er uddannelses- og forskningsministeren, der
træffer beslutning om antallet af afdelinger, opdeling mellem afdelingernes
områder samt afdelingernes og sekretariatets placering. Afdelingernes place-
ring forventes som hidtil at blive besluttet ud fra hensynet til, at vejledningen
skal være let tilgængelig for de vejledningssøgende. Det er forventningen, at
der også fremover som udgangspunkt vil være syv afdelinger. Med regeringens
Bedre balance II fra januar 2018 lægges der op til, at Studievalg Danmarks se-
kretariat ved etableringen placeres i Odense. Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, vil eventuelle fremtidige omstruktureringer af Studievalg
Danmarks afdelinger ske med inddragelse af Studievalg Danmarks ledelse.
Det bemærkes, at Studievalg Danmarks kommende direktør har ansvaret for
den nærmere organisering af institutionen, herunder at fastlægge den bedst
mulige bemanding og ledelse af de enkelte afdelinger.
Endvidere bemærkes, at det blandt andet er en forudsætning for, at Studievalg
Danmark kan drive indtægtsdækket virksomhed, at disse opgaver ikke påvirker
kvaliteten og omfanget af de primære vejledningsaktiviteter. Dette følger også
af lovforslagets bemærkninger.
Derudover bemærkes, at der med dette lovforslag ikke lægges op til at ændre
på, at det er Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte samt visse ud-
dannelsesinstitutioner, der administrerer Statens Voksenuddannelsesstøtte
(SVU).
Endelig har ministeren noteret sig de indkomne bemærkninger i forhold til res-
sourcer, herunder ved etablering af Studievalg Danmark. Det bemærkes, at en
smidig overgang i forbindelse med etableringen af Studievalg Danmark er vig-
tig, så den nye organisation fra starten kan have fokus på vejledningsopgaven.
Med henblik på at understøtte dette, er lovforslagets ikrafttrædelsesbestem-
melse og bemærkningerne om blandt andet de økonomiske konsekvenser for
det offentlige justeret med fokus på den administrative forberedelse inden 1.
august 2018 og afholdelse af udgifter i Studievalg Danmarks etableringsfase.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 10/11
L 132 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1851113_0011.png
Kompetencekrav til vejledere (§ 9)
AU
ser positivt på, at uddannelseskravet til vejlederne fastholdes.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at der via bekendtgørelse stilles
krav om teoretisk og praktisk undervisning i kønsbevidst vejledning i curricula
for en række vejlederuddannelser.
PLS
mener, at uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse til at kun-
ne fastsætte nærmere regler om krav til uddannelse og kompetencer kan være
en begrænsning for en hensigtsmæssig sammensætning af ansatte og mener,
at det bør være op til Studievalg Danmark at vurdere, hvilke kompetencer og
baggrunde, der er behov for.
Rita Buhl m.fl.
anbefaler, at det præciseres, at vejledningen skal varetages af
personer, der har en uddannelses- og erhvervsvejlederuddannelse, som er god-
kendt af Uddannelses- og Forskningsministeriet, eller som kan dokumentere et
tilsvarende vejledningsfagligt niveau.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger i forhold til kompeten-
cekrav til vejledere. Der er foretaget visse præciseringer i bemærkningerne til
lovforslaget.
Ændringer i anden lovgivning (§§ 12-18)
Fastholdelsesarbejde
DVF
og
KU
støtter tilføjelsen til universitetsloven om, at universitetet har pligt
til at opfordre studerende til at søge vejledning hos Studievalg Danmark eller
den relevante uddannelsesinstitution, hvis en studerende ønsker at afbryde sin
uddannelse eller begynde på en anden uddannelse.
Danske Erhvervsakademier
opfordrer til, at det præciseres, at frafaldstruede
studerende sædvanligvis vejledes på institutionen, og at institutionen i denne
vejledning skal være opmærksom på at informere de studerende om de alter-
native vejledningsmuligheder.
Studenterrådgivningen
bemærker, at hensynet i vejledningslovens § 1, stk. 4, til
blandt andet at begrænse frafald og omvalg i uddannelser ikke foreslås videre-
ført, da bestemmelsen vurderes dækket af den foreslåede § 2, stk. 1, og fordi
fastholdelsesarbejdet primært varetages af uddannelsesinstitutionerne. Stu-
denterrådgivningen gør i den forbindelse opmærksom på, at en del af Studen-
terrådgivningens arbejde er fastholdelsesarbejdet på de videregående uddan-
nelsesinstitutioner.
Ministeren
bemærker hertil, at det med de foreslåede ændringer i anden insti-
tutionslovgivning er præciseret, at det primært er uddannelsesinstitutionernes
ansvar at vejlede frafaldstruede studerende. Ministeren er desuden enig i, at
Studenterrådgivningen også bidrager til fastholdelsesarbejdet på de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 11/11