Sagsnr.: 18/00317
Undervisningsministeriet
Januar 2018
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 21. december 2017 til den 9. januar 2018 været i høring hos
28 myndigheder og organisationer. Lovforslagsudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er 8 høringssvar, heraf 5 med bemærkninger. En oversigt med angivelse af, hvem der har
afgivet høringssvar, er vedlagt.
I notatet er der alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i høringsudkastet.
3. Bemærkninger til enkeltelementer i udkastet til lovforslag
3.1. Inklusionsbegrebet
Danmarks Private Skoler bemærker, at inklusionsbegrebet på frie grundskoler ikke er det samme
som i folkeskolerne, idet alle elever på en fri grundskole er inkluderede i normalundervisningen
uanset støttebehov. Foreningen anfører, at der med indførelsen af et nyt specialundervisningsbe-
greb, tilskudsmæssigt opstod en form for restgruppe af elever på de frie grundskoler, nemlig dem,
der tidligere modtog tilskud til mindre end 12 lektioner om ugen, som fik betegnelsen inklusions-
elever. De anfører endvidere, at de aldrig har villet anerkende denne elevgruppe som en ny kate-
gori specialundervisningselever på de frie grundskoler, og at deres holdning er, at inklusionstil-
skuddet skal væk, og eventuelle midler fordeles gennem det almindelige driftstilskud.
Ministeriets bemærkninger:
Det fremgår af friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 2, at en fri grundskole skal tilbyde supplerende un-
dervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke kan understøt-
tes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklu-
sion i den almindelige undervisning, jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen.
Den permanente tilskudsordning til inklusion på frie grundskoler er et tilskud til de frie grund-
skolers arbejde med inklusion af elever efter friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 2, dvs. elever med et
støttebehov på mindre end 9 timer (dvs. 12 lektioner ugentligt). Elever med et behov for støtte i
mindst 9 timer ugentligt modtager specialundervisning efter friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 1, og er
ikke omfattet den forslåede tilskudsordning.
1