Tak for det.
I Alternativet støtter vi det her lovforslag.
Og jeg skal starte med at sige, også i respekt for de forskellige holdninger, der er i min egen gruppe, at det har været en diskussion, som ikke har været nem at tage, fordi der er forskellige holdninger, men Alternativets gruppe mener helt klart overvejende, at vi skal støtte lovforslaget.
Hvorfor gør vi så det?
Ja, det gør vi, fordi det her isoleret set faktisk er et rigtig godt lovforslag.
Det giver nogle konkrete midler til nogle konkrete skoler, som kan hjælpe nogle konkrete børn med en inklusionsopgave.
Og alene af den grund, at det her helt isoleret set faktisk kommer nogle børn til gode, synes vi, at det er et vigtigt og et rigtigt tiltag.
Det giver også muligheden for, at nogle af de friskoler, som ligger i yderområderne, hvor der faktisk ikke er så mange andre skoler at vælge, nu kan arbejde bedre med inklusionsopgaven for de her børn, som ligger inden for rammerne af lovforslaget.
Det er også et dejligt ubureaukratisk lovforslag, i og med at det nemlig forsimpler og forenkler processerne i forhold til tilskud, men også i forhold til at man ikke længere skal dokumentere anvendelsen af tilskud på samme måde, som man skulle tidligere.
Og hvis der er noget, vi støtter i Alternativet, så er det jo, at skolerne har frihed til faglighed og forvaltning af deres egne opgaver.
Så kan det godt hurtigt blive en diskussion imellem friskoler og folkeskoler.
Det har vi også hørt i debatten i dag, nemlig at det meget hurtigt blivet en diskussion, der hedder:
Vi ikke kan støtte det her, fordi pengene hellere skulle være givet til folkeskolerne.
Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at vi ikke formår at kunne have de to diskussioner på samme tid, for det bør vi kunne – altså at vi på den ene side godt kan sige, at det er fint, at vi støtter nogle inklusionsbørn, og på den anden side samtidig godt kan sige, at, ja, vores folkeskole derude lider og sulter, og der er i den grad brug for, at vi styrker vores folkeskole.
Det vil vi være de første til at være med til i Alternativet, for det er ikke retfærdigt for folkeskolen, at den i den grad, kan man sige, får pålagt flere og flere opgaver.
Folkeskolerne oplever selvfølgelig også en flugt nu, som ikke er friskolernes skyld, men som folkeskolen skal finde ud af at håndtere, særlig, selvfølgelig, i Københavnsområdet, men også andre steder i Danmark.
Så lad os anerkende, at vi har en udfordring med vores folkeskole, som jeg synes vi skal begynde at kigge på hvordan vi løser, samtidig med at vi anerkender, at vi har et lovforslag her, som faktisk hjælper nogle børn ude i vores meget, meget udmærkede friskoler rundtomkring i Danmark.
Lad os ikke gøre det til en kamp imellem folkeskoler og friskoler.
Men det skal også være en opfordring herfra om, at det næste, vi tager fat i nu på undervisningsområdet, burde være en grundig diskussion af, hvordan vi styrker vores folkeskole.
Tak.