Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 30. november 2017
Betænkning
over
Forslag til skattekontrollov
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1-3, og Socialdemo-
kratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 4-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet med L 14 (Forslag
til skatteindberetningslov) og L 15 (Forslag til lov om æn-
dring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven,
skattekontrolloven og forskellige andre love).
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 30. juni 2017
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 241 (fol-
ketingsåret 2016-17). Den 4. og 6. oktober 2017 sendte skat-
teministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Juridisk Institut, Aarhus Univer-
sitet, Aarhus.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, ALT, SF og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af Socialde-
mokratiet og Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker, at regeringen ikke
kan stemme for ændringsforslag nr. 4, 5 og 6 om oplys-
ningspligt for teleselskaber, da retten til privatliv efter rege-
ringens opfattelse er central for den enkelte borgers retssik-
kerhed. SKATs adgang til at indhente teleoplysninger fra te-
leselskaberne om borgernes brug af mobiltelefoner skal ikke
være en del af SKATs almindelige kontrolarbejde, som må
sikres gennemført på en mindre indgribende måde. Har
SKAT en begrundet mistanke om en skatteunddragelse på
mere end 500.000 kr., dvs. skattesnyd af særlig grov karak-
ter, må og skal sagen overgives til politiet til strafferetlig ef-
terforskning. Dermed får den formodede skattepligtige en
sigtets rettigheder efter retsplejeloven, og de nødvendige
retsgarantier er til stede, idet politiet skal have rettens tilla-
delse til at indhente oplysninger om den sigtedes brug af
mobiltelefonen.
V, LA og KF er enige om, at en stærk retssikkerhed for
borgere og virksomheder er en forudsætning for en skatte-
forvaltning, som danskerne kan have tillid til. Det er afgø-
rende for retssikkerheden, at love og regler er klare og præ-
cise. Samtidig skal lovgivningen være tidssvarende, så der
er sammenhæng med den virkelighed, borgere og virksom-
heder lever i.
V, LA og KF noterer sig i den forbindelse, at der siden
2014 har pågået et arbejde med at modernisere skattekon-
trolloven. På den baggrund foretages med lovforslag nr. L
13 og L 14 en opsplitning af skattekontrolloven, sådan at be-
stemmelser om automatiske indberetninger flyttes til en ny
særskilt skatteindberetningslov. Lovforslag nr. L 13 og L 14
AX020728