Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til skattekontrollov
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1-3, og Socialdemo-
kratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 4-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet med L 14 (Forslag
til skatteindberetningslov) og L 15 (Forslag til lov om æn-
dring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven,
skattekontrolloven og forskellige andre love).
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 30. juni 2017
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 241, folke-
tingsåret 2016-17. Den 4. og 6. oktober 2017 sendte skatte-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Juridisk Institut, Aarhus Univer-
sitet, Aarhus.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten stemmer for lovforslaget, da det indeholder en
lang række forenklinger af skattekontrollovgivningen, som
samlet set gør lovgivningen mere enkel og samtidig mere
robust. Enhedslisten er dog stærkt betænkelig ved den i lov-
forslaget foreslåede nedkriminalisering af § 13 B, og ved at
lovforslaget tillige ikke viderefører § 13 C og § 14, stk. 1,
som handler om rådgivers medvirken til skatteunddragelse i
form af at producere urigtige oplysninger. Det fremgår af en
række svar på Enhedslistens spørgsmål i forbindelse med
udvalgsbehandlingen, at bevæggrunden for disse justeringer
er, at denne type forseelser i højere grad skal kunne dømmes
efter den langt strengere § 82. I svaret på spørgsmål xx
fremgår det, at der hverken dømmes personer efter den mil-
de strafferamme i §§ 13 B, 13 C og 14, stk. 1, og heller ikke
§ 82. Enhedslisten har længe haft det som klar ambition, at
rådgivere, der på den ene eller anden måde medvirker til
skatteunddragelse, skal kunne straffes langt hårdere. Derfor
er EL betænkelige ved den praktiske virkning af ændringer-
ne. EL er således enige i ambitionen om, at flere skal døm-
mes efter § 82, som har en højere strafferamme, men da EL
kan konstatere, at ingen bliver dømt efter § 82 (og heller ik-
ke efter §§ 13 B, 13 C eller 14, stk.1), frygter Enhedslisten,
at ændringerne i bedste fald ikke ændrer den gældende prak-
sis, der reelt betyder, at ingen dømmes, og i værste fald, at
det gøres endnu sværere overhovedet at få dømt folk, idet
disse sager nu nedkriminaliseres, hvor man trods alt kunne
dømme rådgivere efter de milde paragraffer. Enhedslisten
DokumentId
Journalnummer