Finansudvalget 2017-18
L 127 Bilag 1
Offentligt
1849367_0001.png
Oversigt over særlige påtegninger på
aktstykker
Særlige påtegninger på aktstykker, der har bevillingsmæssig
konsekvens for finansåret 2017 samt for perioden fra den 1.
oktober 2016 til den 31. december 2016, som ved Finans-
udvalgets behandling er givet særlige påtegninger.
Akt. Nr. 22 Aktstykke om tilskud til yngre fiskeres køb af fartøjer i regi af Fiske-
afgiftsfonden
25. januar 2018
UPM
Udvalget noterer sig, at Miljø- og Fødevareudvalget den 7. december 2016 har af-
givet beretning om en vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri.
Akt. Nr. 38 Aktstykke om tilførsel af midler til politi og hjemmeværn som følge af
ekstraordinære indsatser i grænseområderne
Alternativets medlem af udvalget udtaler, at Alternativet er imod grænsekontrol,
da den hverken lever op til sit formål eller den rigtige løsning på den internationa-
le flygtningesituation er, at landene lukker sig om sig selv. Derudover mener Al-
ternativet at det er problematisk, at pengene fra grænsekontrollen bliver taget fra
kriminalforsorgen, som i forvejen har udfordringer med lav bemanding, som for
eksempel giver sig udslag i vagter der går alene.
Alternativet stemmer dog for aktstykket da det er vigtigt, at hjemmeværnet bliver
kompenseret for deres ekstra arbejdsbyrde.
Akt. Nr. 40 Aktstykke om overførsel af 938,3 mio. kr. til bistand til udviklingslan-
dene
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det kritisabelt at regeringen ikke har ville imødekomme ønsket om
at foretage beregninger af om de faldende asyltal siden seneste asylprognose kan
medføre en yderligere forøgelse af bevillingen til udviklingsbistand. Alternativets
medlem af udvalget bemærker at det for Alternativet er vigtigt, at vi som et rigt
land, hjælper ude i verden. Hvis det stod til Alternativet, skulle udviklingsbistan-
den være væsentlig højere, end de 0,71 procent af BNI, som regeringen har for-
pligtet sig på. Derfor er det også meget vigtigt for Alternativet, at udviklingsbi-
standen i hvert fald ikke bliver lavere end de 0,71 procent, som regeringen har lo-
vet. Antagelserne som er lagt til grund for aktstykket, har dog to kritisable antagel-
ser. For det første regner man med, at der kommer 10.000 asylansøgere I 2016,
selvom alle skøn peger på, at der maksimalt kommer 6.000. Det lavere skøn for
antallet af asylansøgere, betyder færre udgifter i Danmark, hvilket burde frigøre
flere penge til udviklingsbistand ude i verden. For det andet viser skønnet fra den
nyeste økonomiske redegørelse, at BNI i 2016 vil blive højere. Med det nyeste
skøn betyder det, at udviklingsbistanden vil komme under de 0,71 procent af BNI
for 2016. Samlet betyder de to ting, at Danmarks udviklingsbistand med de afsatte
bevillinger, vil komme til at ligge betydeligt under de 0,7 pct. af BNI I 2016. Der
L 127 - 2017-18 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2017
Side 2 af 6
er dog i høj grad brug for midler til Syrien og nærområderne omkring Syrien. Der-
for støtter Alternativet også aktstykket, i det det forudsættes, at udviklingsbistan-
den for 2016 bliver opreguleret til mindst 0,71 pct. af BNI, når de endelige tal for
asyludgifter og størrelsen på BNI ligger klar.
Akt. Nr. 93 Aktstykke om tilslutning til en pulje til løft af fagligt svage elever
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget ønsker at alle børn lærer at læse, skrive
og regne på et niveau, så de kan klare sig og komme videre i uddannelsessystemet.
Derfor deler Socialdemokratiet også intentionen bag regeringens skolepulje og øn-
sket om et løft af fagligt svage elever, der ellers risikerer at blive tabt. Samtidig er
Socialdemokratiet dog bekymrede for om den foreslåede model er den bedste og
mest effektive til formålet.
Mange faktorer spiller ind på elevernes resultater, hvilket det ensidige fokus på ka-
raktererne i 9. klasse ikke nødvendigvis tager højde for. Samtidig står mange folke-
skoler, ikke mindst de steder med mange udfordrede elever, med en meget stram
økonomi og et begrænset handlerum. Særligt i en situation, hvor regeringens
overordnede økonomiske politik, årligt betyder nedskæringer i den kommunale
velfærd eftersom de offentlige udgifter ikke følger det demografiske træk. Set i det
lys kan puljens størrelse samt form, der kræver at der findes ekstra ressourcer in-
den for det eksisterende budget, frygtes at være utilstrækkelig.
Socialdemokratiet har grundlæggende den opfattelse, at vi skal investere i vores
folkeskole og i at give alle børn de nødvendige forudsætninger. Derfor havde vi
også gerne set en model, der ikke var bygget op om en ren præmiering af skoler
med succes, men som også gav skolerne et bedre afsæt for at opnå de positive re-
sultater og foretage den nødvendige investering. Endelig mener Socialdemokratiet
at der bør føres en økonomisk politik, der styrker velfærdssamfundet, herunder
folkeskolen, og ikke gradvist udhuler fundamentet, hvilket ikke afhjælpes af en-
keltstående
puljer.
Alternativets medlem anerkender, at regeringen afsætter 500 mio. kr. til at løfte
fagligt svage skoler, men er uenige i metoden, idet pengene udbetales som beløn-
ning såfremt skolerne dokumenterer et fagligt løft i udvalgte fag. Alternativet hav-
de foretrukket at de 500 mio. kr. var blevet uddelt på de identificerede skoler til fri
disposition for skolerne. Det havde også betydet, at man kunne have sparet de 10
mio. kr. til administrationsomkostninger, som der søges om i dette aktstykke.
Akt. Nr. 116 Aktstykke om statens bloktilskud til kommunerne for finansåret
2018
Alternativets medlem af udvalget ønsker en anden og mindre stram styring af
kommunerne og regionerne, herunder et opgør med budgetloven. Endvidere øn-
sker Alternativet en kortlægning af den kommunale udligningsordning, med hen-
blik på en mulig revision. I regionsaftalen er der tale om, at man viderefører 2 pct.
produktivitetskravet på sygehusområdet, selvom det har været udsat for stor kritik
herunder fra alle oppositionspartier i Folketinget og især kritik i regionerne. Der-
for kan Alternativet ikke støtte aktstykket. aktstykket.
SF´s medlem af udvalget finder, at aftalerne er udtryk for, at regeringen i stort
omfang har haft succes med at presse sin økonomiske politik ned over hovedet på
kommuner og regioner, herunder konsekvenserne af en meget lav vækst i det of-
L 127 - 2017-18 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2017
Side 3 af 6
fentlige forbrug på kun 0,3 pct. årligt; i øvrigt på trods af at et stort flertal i Folke-
tinget mener, at væksten bør være betydelig større. Med en vækst på 0,7 pct. sva-
rende til den forventede stigning i udgiftsbehovet som følge af befolkningsudvik-
lingen havde der været mulighed for at afsættes ekstra 2 mia. kr. til den borgernæ-
re velfærd.
For kommuneaftalen er der tale om, at kommunerne langtfra får dækning for den
merudgift, der følger af den demografiske udvikling. Derfor indebærer aftalen, at
der kan forventes nye nedskæringer på ældreomsorg, folkeskole og daginstitutio-
ner i mange kommuner. Hertil kommer en anlægsramme, der - selvom den er sat
lidt op - fortsat vil forhindre kommunerne i at gennemføre mange fornuftige inve-
steringer. Det er positivt at regeringen trods alt har undladt at hive penge ud af
kommunerne som planlagt, men det gælder kun for 2018, og der er fortsat lagt op
til at hive �½ mia. kr. ud af kommunerne i 2019 og 1 mia. kr. i 2020.
For regionsaftalen er der tale om, at man viderefører 2 pct. produktivitetskravet
på sygehusområdet, selvom det har været udsat for stor kritik herunder fra alle
oppositionspartier i Folketinget og især i regionerne. Der er dog indføjet nogle va-
ge løfter om et nyt styringssystem fra 2019. Herudover er tale om at der afsættes
meget få nye midler til det offentlige sundhedsvæsen, selvom der klart er brug for
et løft.
Akt. Nr. 117 Aktstykke om Bandepakke III
Alternativets medlem af udvalget kan ikke tilsluttet sig aktstykket, da det tager af
byfornyelsespuljen for at finansiere bandepakken, hvilket Alternativet helt princi-
pielt mener er den helt forkerte retning.
Akt. Nr. 121 Aktstykke om oprettelse af Benchmarkingenheden
Alternativets medlem af udvalget finder, at benchmarking er et alt for forsimplet
udtryk for den enkelte institutions formåen og effektivitet, da man ofte sammen-
ligner institutioner som opererer under helt forskellige forudsætninger og derfor
ikke uden videre kan sammenlignes. Benchmarking er ofte blevet brugt til at skære
eller udlicitere offentlige opgaver.
For eksempel skete sammenlægningerne og besparelserne i SKAT bl.a. på bag-
grund af en række benchmarkinganalyser, som nåede frem til et meget stort effek-
tiviseringspotentiale i SKAT, hvorefter man over en årrække har nedsat bevillin-
gerne til SKAT uden at lytte til opråb fra eksperter og medarbejdere.
Benchmarking er altså en meget forsimplet metode, som nogle gange godt kan
have sin berettigelse, hvis den bruges i tilfælde som er meget sammenlignelige, og
kun hvis benchmarkingen brugt som et en retning og ikke som en konklusion.
Desværre har man i den offentlige sektor set, at benchmarking har været brugt
meget bredere, og Alternativets medlem af udvalget har ikke set tegn på, at dette
kommer til at ændre sig med en ny benchmarking enhed.
Derfor kan Alternativet ikke støtte aktstykket.
Akt. Nr. 127 Aktstykke om pulje til forskning i og forsøg med mere miljøvenlig
produktion af olie og gas
Alternativets medlem af udvalget finder, at hvis målsætningerne i Parisaftalen skal
nås, så skal 80 pct. af verdens på nuværende tidspunkt kendte reserver af fossil
energi blive i jorden. Alternativet mener, at støtteordninger til umoden teknologi
kan give mening, når teknologien bidrager til en bæredygtig omstilling og har store
L 127 - 2017-18 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2017
Side 4 af 6
fremtidsperspektiver, men det gælder ikke for teknologijusteringer til fossil olie-
og gasproduktion i en fossilfri fremtid. Alternativet vurderer desuden, at støtte-
ordningen i dette aktstykke vil nedbringe miljøbelastningen fra produktionen af
olie og gas meget lidt eller muligvis slet ikke. Derfor kan Alternativet ikke støtte
aktstykket.
Akt. Nr. 142 Aktstykke om Danmarks Statistiks rapportering vedr. FN’s ver-
densmål
Alternativets medlem af udvalget stemmer for aktstykket, men havde gerne set, at
regeringens handleplan for bæredygtighedsmålene havde været mere ambitiøs.
Akt. Nr. 01 Aktstykke om afhændelse af den danske ambassade i Kathmandu i
Nepal
Radikale Venstres medlem af udvalget er imod besparelserne på udviklingsbistan-
den og de dertil forbundne lukninger af ambassader, der ikke bare svigter de fat-
tigste i verden, men også gør den danske udenrigstjeneste og dansk udenrigspolitik
mindre.
Akt. Nr. 08 Aktstykke om afhændelse af den danske ambassadeejendom i Mapu-
to, Mozambique
Radikale Venstres medlem af udvalget er imod besparelserne på udviklingsbistan-
den og de dertil forbundne lukninger af ambassader, der ikke bare svigter de fat-
tigste i verden, men også gør den danske udenrigstjeneste og dansk udenrigspolitik
mindre.
Akt. Nr. 24 Aktstykke om forøgelse af bredbåndspuljen
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at forøgelsen af midler i bredbåndspul-
jen kunne være anvendt langt mere effektivt ved en fondsmodel. Dette ville have
været til gavn for de mange husholdninger og mindre erhvervsdrivende i landdi-
strikterne, der har dårlig internetforbindelse.
SF´s medlem af udvalget støtter udbredelsen af bredbånd, men er kritisk overfor
den nuværende model. SF opfordrer regeringen til at ændre kravene, så bred-
båndspuljen målrettes landdistrikter og tyndtbefolkede områder.
Akt. Nr. 25 Aktstykke om tilbagebetaling af VEU-bidraget i 2017
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter aktstykket, der udmønter tre-
partsaftalen fra oktober 2017 om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og vide-
reuddannelse. Det er helt afgørende for et fortsat dansk arbejdsmarked i verdens-
klasse, at vi investerer i opkvalificering af den danske arbejdsstyrke.
Socialdemokratiet er skeptiske overfor, at virksomhederne får udbetalt midler, der
ellers kunne gå til at sikre en opkvalificeringsindsats og fremtidssikre et fortsat
stærkt dansk arbejdsmarked, men anerkender trepartsaftalen som
helhed.
Socialdemokratiet stemte imod gennemførelsen af kontanthjælpsloftet og integra-
tionsydelsen.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er
imod aktstykket. Partierne mener ikke, at der er nogen grund at tilbagebetale et
beløb til arbejdsgiverne. Pengene burde bruges på uddannelse, f. eks. til at fjerne
eller reducere omprioriteringsbidraget på uddannelserne. Det ville også være til
L 127 - 2017-18 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2017
Side 5 af 6
glæde for arbejdsgiverne, der i stigende grad mener, at de mangler kvalificeret ar-
bejdskraft - hvad der ikke burde komme som en overraskelse.
Der er endvidere tale om at man nedskriver reserven til JobReform fase 2, som er
penge der stammer fra de
fattigdomsydelser, som EL, ALT og SF er stærkt imod. Disse penge var i øvrigt
lovet til skattelettelser til lavindkomstgruppen; nu bruges de til at betale penge til
arbejdsgiverne ligesom regeringen også sammen med DF har brugt en del af pen-
gene til lavere registreringsafgift for alle undtagen de billigste biler. EL, ALT og
SF er imod både brugen af pengene og finansieringen, og stemmer derfor imod
aktstykket. EL, ALT og SF er opmærksomme på, at der er tale om en udmøntning
af den seneste trepartsaftale, men mener at der er tale om et element, der absolut
ikke burde indgå i en aftale, der i øvrigt drejer som styrket uddannelse og opkvali-
ficering.
Akt. Nr. 39 Aktstykke om tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Uden-
rigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
Enhedslistens medlem af udvalget finder det positivt, at der tilføres midler til ud-
viklingsbistanden, så Danmark som absolut minimum lander på de uambitiøse 0,7
pct. af BNI. Enhedslisten er dog i mod den del af finansieringen, der tages fra
JobReform fase 2, kontanthjælpsreform og integrationsydelse. Det er Enhedsli-
sten holdning, at finansieringen af udviklingsbistand ikke skal tages fra arbejdslø-
se. Enhedslisten finder det problematisk at aktstykker på denne måde hastes igen-
nem i slutningen af året.
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at aktstykket fordeler 2,15 mia. kr. til
udviklingsbistand, som der er brug for i udviklingslandene. Derfor stemmer Al-
ternativet for aktstykket. Alternativet er dog kritiske over for flere dele af aktstyk-
ket. For det første bliver 150 mio. kr. finansieret af kontanthjælpsreformen og in-
tegrationsydelsen,
hvilket Alternativet mener er meget problematisk. Derudover finder Alternativet,
at det er bekymrende, at de tildelte midler fokuserer på kortsigtede indsatser og i
den forbindelse problematisk at Global Partnership for Education ikke bliver til-
godeset.
Endelig er Alternativet kritiske overfor processen omkring de sene bevillinger,
hvor aktstykket hastes igennem ved årets udgang.
SF´s medlem af udvalget hilser med tilfredshed, at der modsat sidste år sker en til-
deling af midler til den egentlige ulandsbistand som følge af, at udgifterne til flygt-
ninge har været lavere end forventet. Det havde dog været at foretrække,
hvis der havde været bedre tid til en drøftelse af, hvordan midlerne anvendes
bedst muligt - især i betragtning af, at der er tale om et stort beløb. En del af fi-
nansieringen stammer fra en reserve der er opstået som følge af indførelsen af fat-
tigdomsydelser, som SF er imod. Der er dog alene tale om midler vedrørende
2017, og finansieringen
påvirker derfor ikke mulighederne for at afskaffe fattigdoms-
ydelserne fremadrettet.
Akt. Nr. 40 Aktstykke om håndtering af Statens Serum Instituts økonomi for
2017
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget mener, at der skal findes en anden fi-
nansiering og regeringen bør overføre ubrugte midler til forskellige sundhedsind-
satser til 2018.
L 127 - 2017-18 - Bilag 1: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2017
Side 6 af 6
Akt. Nr. 48 Aktstykke om merudgifter ved indsatser i grænseområderne
Alternativets medlem af udvalget er imod grænsekontrol, den er både dyr og inef-
fektiv, og pengene kunne bruges meget bedre. Derfor kan Alternativet ikke støtte
aktstykket.