Dokument oprettet 19. december 2017
Sag 6-2017-00697
–
Dok. 349251/mol_dh
Lov om tilgængelighed til offentlige organers websteder
og mobilapplikationer
Resumé
Formålet med lovforslaget er at gøre offentlige hjemmesider tilgængelige for mennesker med
handicap. Der er et stort behov for denne lovgivning, selvom Danmark siden 2008 har haft
en politisk aftale om, at offentlige hjemmesider skal være tilgængelige. Lovforslaget
implementerer EU’s direktiv om
tilgængelige hjemmesider. Det nuværende forslag er bedre
end det forslag, der blev sendt i høring i september 2017, bl.a. er § 1 om anvendelsesområdet
og § 8 om håndhævelsesprocedure forbedret. Der er stadig behov for ændringer i forhold til
at sikre en struktureret inddragelse af interessenter i forbindelse med monitorering og
rapportering, og § 1 og § 8 kan også forbedres yderligere.
Problem:
Betragtning 47 i Webdirektivet om inddragelse af relevante interessenter er ikke afspejlet i
lovforslaget. Digitaliseringsstyrelsen skriver i høringsnotatet, at de løbende vil overveje,
hvordan parterne løbende inddrages, herunder behovet for erfaringsudveksling,
netværksmøder eller lignende. Regeringen skal desuden aflægge rapport til Kommissionen
hver 3. år og en del af denne omhandler også, hvordan de har involveret
handicaporganisationerne.
Løsning:
Handicaporganisationerne inddrages gennem en struktureret dialog mellem industri,
offentlige myndigheder og handicaporganisationerne, det kunne f.eks. være i form af et
rådgivende organ, der kan vejlede i processen. Dette bruges f.eks. i transportsektoren, hvor
luftfartens handicapråd er en del af implementeringen
af EU’s
passagerrettighedsforordning
på flyområdet. Et sådan organ kan også bidrage til at øge bevidstheden om
uddannelsesprogrammer vedrørende websteders og mobilapplikationers tilgængelighed for
relevante interessenter og navnlig personale med ansvar for websteders og
mobilapplikationers tilgængelighed, som det er nævnt i EU-direktivet. Desuden kan rådet
overvåge de institutioner, der jf. § 3.2 undtages tilgængelighedskravet pga. uforholdsmæssig
mange ressourcer i forhold til, hvad man formoder tilgangen til webstedet måtte være.
Forbedringer i forhold til første udkast
§ 1 anvendelsesområde
Det er positivt, at stk. 4 i § 1 om anvendelsesområdet er taget ud af forslaget. Det er meget
vigtigt, at skoler, uddannelsessteder, børnehaver og vuggestuer, der henregnes til den