Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 125 Bilag 1
Offentligt
1843354_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Procesretskontoret
Jesper Aagaard
2017-4001-0006
566411
Justitsministeriets bidrag til kommenteret høringsoversigt vedrørende
forslag til lov om forretningshemmeligheder
1. Grundløse søgsmål
LO
og
FTF
har bemærket, at bestemmelsen i direktivets artikel 7, stk. 2,
om beskyttelse mod åbenbart grundløse søgsmål ikke synes korrekt im-
plementeret. Skadevirkningerne af sådanne søgsmål kan være fuldt på linje
med skadevirkningerne af uberettiget brug af forretningshemmeligheder,
hvorfor der bør udarbejdes en selvstændig bestemmelse om beskyttelse
mod åbenbart grundløse søgsmål, hvilket også synes forudsat i direktivet.
Det fremgår af direktivets artikel 7, stk. 2, at medlemsstaterne sikrer, at de
kompetente retslige myndigheder på en sagsøgts begæring kan anvende
passende foranstaltninger som fastsat i national ret, såfremt et søgsmål om
ulovlig erhvervelse, brug eller videregivelse af en forretningshemmelighed
er åbenbart grundløs, og det konstateres, at sagsøgeren har anlagt en
retssag unødigt eller i ond tro.
Det fremgår af retsplejelovens § 312, stk. 1, at den tabende part i en civil
sag skal erstatte modparten de udgifter, retssagen har påført modparten,
medmindre parterne har aftalt andet. Åbenbart grundløse søgsmål vil al-
mindeligvis resultere i, at sagsøger ikke får medhold, og derfor pålægges
at erstatte sagsøgtes udgifter til sagen i medfør af retsplejelovens § 312,
stk. 1. Det vil som følge af bestemmelsens stk. 5 ligeledes være tilfældet,
når sagen i det hele afvises.
Dertil kommer, at retsplejelovens § 318, stk. 1, forpligter den part, der på
uforsvarlig måde har foranlediget spildte møder, ufornødne udsættelser,
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
unyttig bevisførelse eller andre overflødige processuelle skridt, til at er-
statte modparten udgifterne herved, selv om parten i øvrigt vinder sagen.
Forarbejderne til bestemmelsen fastslår, at bestemmelsen navnlig vil være
aktuel ved åbenbart grundløse søgsmål eller indsigelser, som den tabende
part måtte være klar over var åbenbart grundløse.
Det vurderes, at rettens stillingtagen til sagsomkostninger efter retspleje-
lovens § 318 i vidt omfang vil ske efter anmodning fra parterne.
Det fremgår endvidere af retsplejelovens § 319, at også partens advokat
og andre rettergangsfuldmægtige på modpartens begæring kan pålægges
at erstatte de omkostninger, som de ved pligtstridig opførsel har forårsa-
get. Dette kan efter retspraksis f.eks. være tilfældet, når advokaten har
anlagt en sag uden begrundelse.
Retten træffer i medfør af retsplejelovens § 322, stk. 1, bestemmelse om
sagsomkostninger, selv om der ikke er nedlagt påstand herom, jf. dog §
319.
Det vurderes på den baggrund, at direktivets artikel 7, stk. 2, er opfyldt
med retsplejelovens regler.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.7 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
2. Beskyttelse af forretningshemmeligheder under retssager
Dansk Erhverv, Dansk Industri
samt
Landbrug og Fødevarer
har be-
mærket, at det er af stor betydning, at der er klarhed over, hvordan retten i
praksis skal træffe afgørelse om at identificere en forretningshemmelighed
som fortrolig, sådan som det er forudsat i lovforslagets § 6, stk. 1. Organi-
sationerne anbefaler derfor, at det beskrives, hvordan man i praksis opfyl-
der direktivets formulering om, at det skal ske på baggrund af en ”behørigt
begrundet anmodning” fra en part. Herunder bør det være muligt for en
part at få retten til at tage stilling til, hvorvidt en oplysning er at betragte
som fortrolig, forud for at parten fremlægger oplysningen. Uden sådanne
regler er der risiko for, at virksomheder vil undlade at fremlægge fortrolige
oplysninger under en retssag, da de ikke kan vide sig sikre på, om oplys-
ningerne vil kunne bruges eller videregives af modparten.
2
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Direktivet indeholder ikke regler om, hvordan retten skal behandle en an-
modning om at identificere en forretningshemmelighed som fortrolig.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at retsplejeloven indeholder de for-
nødne regler til, at retten på en hensigtsmæssig måde kan behandle en
anmodning om at identificere en forretningshemmelighed som fortrolig.
Der kan i den forbindelse henvises til bl.a. retsplejelovens § 150 om ret-
tens formelle procesledelse og § 253 om delafgørelser. Det vil således væ-
re op til retten på baggrund af omstændighederne i den konkrete sag og ud
fra de eksisterende regler i retsplejeloven at tage stilling til den nærmere
fremgangsmåde ved behandlingen af en anmodning om at identificere en
forretningshemmelighed som fortrolig, herunder om spørgsmålet skal ud-
skilles til selvstændig forhandling, jf. retsplejelovens § 253, stk. 1.
3. Foreløbige og sikrende foranstaltninger
Dansk Erhverv, Dansk Industri
samt
Landbrug og Fødevarer
har be-
mærket, at intentionen med § 8, stk. 4, ifølge bemærkningerne er at indføre
en yderligere betingelse for, at et forbud eller påbud kan ophæves, og der-
med begrænse muligheden for ophævelse. Bestemmelsens konkrete formu-
lering medfører imidlertid i stedet, at der er en ekstra mulighed for at få et
forbud ophævet. Således vil et forbud, meddelt efter stk. 1, kunne ophæ-
ves, blot betingelserne i retsplejelovens § 426 er opfyldt. Det strider ifølge
organisationerne både mod direktivet og bemærkningerne. Endvidere ser
man gerne, at formuleringen ”direkte eller indirekte” tilføjes i § 8, stk. 4,
sådan som det også er tilfældet i lovforslagets § 12, stk. 3, 2. pkt.
Direktivets artikel 11, stk. 3, opregner to tilfælde, hvor medlemsstaterne
skal sikre, at de foranstaltninger, der er omhandlet i artikel 10, på sagsøg-
tes begæring ophæves eller på anden måde ophører med at have virkning.
Som anført i afsnit 2.10.3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er
det vurderingen, at det i direktivets artikel 11, stk. 3, litra a, nævnte tilfæl-
de er opfyldt med retsplejelovens §§ 425 og 426.
På baggrund af bemærkningerne fra Dansk Erhverv, Dansk Industri samt
Landbrug og Fødevarer har Justitsministeriet præciseret ordlyden af be-
stemmelsen i lovforslagets § 8, stk. 4, således at det nu fremgår af bestem-
melsen, at retten helt eller delvist kan ophæve forbud eller påbud meddelt
efter stk. 1, når de oplysninger, der har dannet grundlag for forbuddet
eller påbuddet, ikke længere udgør en forretningshemmelighed efter denne
3
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
lovs § 2, nr. 1, og det skyldes årsager, der ikke kan tilregnes sagsøgte,
samt at retten endvidere helt eller delvist kan ophæve forbud eller påbud
meddelt efter stk. 1 i medfør af retsplejelovens § 426, stk. 2, nr. 2 og 3,
samt stk. 3.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er Justitsministeriets vurdering, at
det ikke vil være i strid med direktivets artikel 11, stk. 3, at opretholde reg-
ler, hvorefter retten i andre tilfælde, end de i direktivet nævnte, kan ophæ-
ve et forbud eller påbud i en sag om forretningshemmeligheder, så længe
disse regler ikke strider mod direktivets bestemmelser.
Med hensyn til betragtningen om, at formuleringen ”direkte eller indirek-
te” ønskes tilføjet i lovforslagets § 8, stk. 4, bemærkes det, at formulerin-
gen ”direkte eller indirekte” ikke fremgår af direktivets artikel 11, stk. 3,
litra b, som lovforslagets § 8, stk. 4, bygger på.
Med henblik på at sikre en korrekt gennemførelse af direktivet finder
Justitsministeriet derfor, at formuleringen ”direkte eller indirekte” ikke
bør tilføjes i lovforslagets § 8, stk. 4.
4. Påbud og korrigerende foranstaltninger
Dansk Erhverv, Dansk Industri
samt
Landbrug og Fødevarer
har an-
befalet, at lovforslagets § 12, stk. 3, udformes, så bestemmelsen alene om-
handler begrænsning af varigheden af foranstaltninger efter § 12, stk. 1, nr.
1, idet muligheden for at begrænse varigheden af de foranstaltninger, der
er nævnt i § 12, stk. 1, nr. 2, ikke genfindes hverken i den pågældende be-
stemmelse eller i direktivets artikel 12, stk. 1, litra b.
Det foreslåede § 12, stk. 3, svarer med de fornødne sproglige tilpasninger
til direktivets artikel 13, stk. 1, 2. afsnit, og artikel 13, stk. 2. For så vidt
angår muligheden for at begrænse varigheden af de foranstaltninger, der
er nævnt i direktivets artikel 12, stk. 1, litra b, henvises der til direktivets
artikel 13, stk. 1, 2. afsnit, hvoraf det fremgår, at de kompetente myndig-
heder også kan begrænse varigheden af de foranstaltninger, der er om-
handlet i artikel 12, stk. 1, litra b.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.11.3.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
5. Søgsmålsfrist
4
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Sø- & Handelsretten
har anbefalet, at der i bemærkningerne til lovforsla-
gets ikrafttrædelsesbestemmelse for klarhedens skyld redegøres for konse-
kvenserne af søgsmålsfristen i lovforslagets § 14 for så vidt angår de sager,
hvor forretningshemmelighedshaveren har opnået det krævede kendskab
før lovens ikrafttræden, herunder i nogle tilfælde måske mere end 6 måne-
der før.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Sø- & Handelsrettens betragtninger om,
at der bør være klarhed omkring søgsmålsfristens ikrafttræden. På den
baggrund og for at sikre, at fristerne ikke får tilbagevirkende kraft, er der i
lovforslagets § 19, stk. 2, tilføjet en bestemmelse, hvorefter de i § 14 nævn-
te frister tidligst udløber 6 måneder efter lovens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.12.3.1 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger samt bemærkningerne til lovforslagets § 19.
Dansk Erhverv, Dansk Industri
samt
Landbrug og Fødevarer
har be-
mærket, at der fra det tidspunkt, hvor forretningshemmelighedshaveren
vurderer at have tilstrækkeligt kendskab til den ulovlige erhvervelse, brug
eller videregivelse af en forretningshemmelighed, forestår et betydeligt,
omkostningsfuldt og ofte meget komplekst arbejde med at indsamle til-
strækkeligt grundlag forud for anmodning om midlertidige forbud og på-
bud efter lovforslagets § 14, stk. 1, og anlæggelse af søgsmål efter lov-
forslagets § 14, stk. 2.
Organisationerne finder på den baggrund, at hverken lovforslagets § 14,
stk. 1 eller 2, med de foreslåede tidsfrister på blot seks måneder på dette
område efterlever direktivets formål og hensyn.
Organisationerne anbefaler derfor, at søgsmålsfristen i lovforslagets § 14,
stk. 1, bliver betragteligt længere end seks måneder, og at søgsmålsfristen i
lovforslagets § 14, stk. 2, helt udgår, idet reglerne om forældelse i praksis
vil motivere sagsøger til at indlede retslige skridt inden forældelsesfristens
udløb. Alternativt anbefales det, at søgsmålsfristen fastsættes til seks år,
som er det maksimale ifølge direktivet.
Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister
og
Foreningen Industriel Beskyttelse
har bemærket, at det i praksis kan
være ganske vanskeligt og forbundet med betydelige omkostninger at få
indsamlet bevis for, at der er sket en ulovlig erhvervelse, brug eller videre-
5
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
givelse af erhvervshemmeligheder. En søgsmålsfrist på kun seks måneder
er derfor allerede af den grund meget kort. Hertil kommer risikoen for fo-
rumshopping, da søgsmålsfristen i andre lande formentlig bliver længere,
samt det forhold, at direktivets formål er at styrke beskyttelsen af forret-
ningshemmeligheder.
Foreningerne anbefaler på den baggrund, at søgsmålsfristen blot skal følge
de almindelige forældelsesregler på området.
Foreningen Industriel Beskyttelse
foreslår som alternativ hertil, at der
kan indsættes en regel om en maksimal frist på seks år for sådanne søgs-
mål for at sikre, at direktivets artikel 8, stk. 1, til enhver tid vil være op-
fyldt.
Det fremgår af direktivets artikel 8, stk. 1, at medlemsstaterne fastætter
frister for søgsmål om anvendelse af de foranstaltninger, procedurer og
retsmidler, der er foreskrevet i direktivet.
Der er ikke i gældende ret regler om søgsmålsfrister svarende til dem, der
er foreskrevet i direktivet. For at sikre en korrekt implementering af direk-
tivet, skal der derfor fastsættes søgsmålsfrister som foreskrevet i direktivet.
Som det fremgår af den foreslåede § 14, begynder søgsmålsfristerne først
at løbe, når det kendskab, som forretningshemmelighedshaveren har til
den ulovlige erhvervelse, brug eller videregivelse af forretningshemmelig-
heden, giver den pågældende tilstrækkelig grundlag for indgivelse af an-
modningen eller sagsanlæg. Dette indebærer, at søgsmålsfristen først be-
gynder at løbe, når forretningshemmelighedshaveren har indsamlet til-
strækkeligt bevismateriale til at indgive en anmodning eller anlægge sag.
Hvad der udgør et tilstrækkeligt grundlag for indgivelse af en anmodning
eller sagsanlæg vil afhænge af karakteren og omfanget af den konkrete
sag. Den foreslåede bestemmelse indebærer således, at søgsmålsfristen i
enkle sager typisk vil begynde at løbe tidligere end i mere komplicerede
sager.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at en søgsmålsfrist på 6 måne-
der udgør en passende balance mellem hensynet til den formodet kræn-
kende part og hensynet til, at forretningshemmelighedshaveren efter at
være blevet bekendt med den ulovlige erhvervelse, brug eller videregivelse
bør have rimelig tid til at anlægge søgsmål, idet der også må lægges vægt
6
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
på den betragtning, at retsmæssige forretningshemmelighedshavere for-
ventes at udvise rettidig omhu for så vidt angår beskyttelse af deres værdi-
fulde forretningshemmeligheder.
Der kan i øvrigt henvises til afsnit 2.12.3.1 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
6. Erstatning
Dansk Erhverv, Dansk Industri
samt
Landbrug og Fødevarer
har be-
mærket, at behovet for at styrke beskyttelsen af forretningshemmeligheder
tilsiger, at erstatningsniveauet skal medvirke til at sikre indehavere af for-
retningshemmeligheder mod ulovlig erhvervelse, brug og videregivelse.
Når det fremgår af direktivets artikel 14, stk. 1, at den krænkende part skal
betale en erstatning, ”…
der står i rimeligt forhold til den skade [forret-
ningshemmelighedshaveren] har lidt…”
er der organisationernes opfattelse
et klart grundlag for at tildele erstatninger, som er mere proportionale i
forhold til den lidte skade end den, der følger af eksisterende praksis efter
markedsføringsloven.
Organisationerne finder det særdeles positivt, at også krænkerens fortjene-
ste kan indgå i erstatningsudmålingen, og kan henvise til den praksis fra
andre europæiske lande, hvor dette forhold indgår i de tilkendte erstatnin-
ger. Indførelsen af tilsvarende praksis i denne lov ville, efter organisatio-
nernes opfattelse, bringe den i bedre overensstemmelse med den generelle
forpligtelse i direktivets artikel 6, stk. 2, litra c, der pålægger medlemslan-
dene at indføre retsmidler mv., der skal være effektive og have en af-
skrækkende virkning.
Organisationerne anbefaler, at det i bemærkningerne gøres klart, at imple-
menteringen af direktivet indebærer en tiltrængt mulighed for at justere
niveauet for erstatningsudmålinger, så den krænkede part reelt kan få til-
kendt erstatning, der ligger væsentligt højere end et”rimeligt
vederlag for
udnyttelsen af forretningshemmeligheden”.
Foreningen Industriel Beskyttelse
finder det positivt, at det fremgår af
bemærkningerne, at retten ved fastsættelsen af erstatningen kan lade kræn-
kerens fortjeneste indgå som et element, og at dette giver retten adgang til
en friere vurdering ved fastsættelsen af det lidte tab og dermed erstatnin-
gens størrelse, der derved kan være større end det lidte tab. Foreningen er
7
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
bekendt med, at det i en række lande, som f.eks. Norge, Tyskland og Eng-
land, er muligt at få tilkendt krænkerens vinding i forbindelse med imma-
terialretskrænkelser. Foreningen opfordrer til, at det ligeledes indsættes i
bemærkningerne til lovforslaget, at retten efter omstændighederne kan
tilkende krænkerens fulde fortjeneste til den krænkede part. For at sanktio-
nerne kan virke afskrækkende, som det kræves i præamblens punkt 21, bør
krænkeren som hovedregel blive tilkendt mere, end hvad der svarer til det
almindelige rimelige vederlag for udnyttelsen, da der i modsat fald ikke vil
være tale om et effektivt retsmiddel med afskrækkende virkning, som kræ-
vet i direktivets artikel 6, stk. 2, litra c.
Det fremgår af direktivets artikel 14, stk. 1, 1. pkt., at medlemsstaterne
skal sikre, at de kompetente retslige myndigheder på begæring af den
krænkede part, pålægger den krænkende part, der vidste eller burde have
vidst, at vedkommendes aktiviteter ville indebære ulovlig erhvervelse, brug
eller videregivelse af en forretningshemmelighed, at betale forretnings-
hemmelighedshaveren en erstatning, der står i rimeligt forhold til den ska-
de, denne har lidt som følge af den ulovlige erhvervelse, brug eller videre-
givelse af forretningshemmeligheden.
Det fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 30 bl.a., at formålet
med direktivets erstatningsbestemmelse er at undgå, at en person, som
bevidst eller med rimelig grund til at vide det, ulovligt erhverver, bruger
eller videregiver en forretningshemmelighed, kan drage fordel af en sådan
adfærd, og at sikre, at den krænkede forretningshemmelighedshaver så
vidt muligt befinder sig i en situation, som svarer til den, vedkommende
ville have befundet sig i, hvis den krænkende adfærd ikke havde fundet
sted. Er det f.eks. på grund af en forretningshemmeligheds immaterielle
karakter vanskeligt at bestemme den faktiske skades størrelse, kan erstat-
ningen beregnes på grundlag af et beløb, som skulle have været betalt for
benyttelse af forretningshemmeligheden. Det følger endvidere af præam-
belbetragtningen, at formålet hermed ikke er at indføre pligt til at fastsætte
en erstatning, der har karakter af straf, men at sikre erstatning på et ob-
jektivt grundlag, hvor der samtidig tages hensyn til forretningshemmelig-
hedshaverens udgifter til f.eks. påvisning og efterforskning af krænkelsen.
Som det fremgår af pkt. 2.13.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
foreslås det med lovforslagets § 15 i overensstemmelse med direktivets
artikel 14 og præambelbetragtning nr. 30, at den, som forsætligt eller
uagtsomt foretager en ulovlig handling som nævnt i lovforslagets § 4 om
ulovlig erhvervelse mv. af forretningshemmeligheder, skal betale erstat-
8
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
ning til forretningshemmelighedshaveren. I tråd med udgangspunktet i
dansk rets almindelige erstatningsretlige principper foreslås det, at erstat-
ningens størrelse skal svare til værdien af den skade, som forretnings-
hemmelighedshaveren har lidt som følge af den krænkende parts handling.
Ved fastsættelsen af erstatningen skal der dog også tages hensyn til bl.a.
forretningshemmelighedshaverens tab af fortjeneste og den krænkende
parts uberettigede fortjeneste.
Kravet om, at der ved fastsættelsen af erstatningen skal tages hensyn til
den krænkende parts uberettigede fortjeneste, medfører, at en forretnings-
hemmelighedshaver vil kunne få en erstatning, der samlet er større end det
faktisk lidte tab. Det kan dog ikke forventes, at en forretningshemmelig-
hedshaver kan få dækket både sit fulde tab samt krænkerens fulde uberet-
tigede fortjeneste. I lighed med hvad der allerede i dag gælder for kræn-
kelser af patenter og varemærker mv. efter bl.a. patentlovens § 58, stk. 2,
og varemærkelovens § 43, stk. 2, får domstolene efter lovforslaget mulig-
hed for at fastsætte den samlede erstatning ud fra skønsmæssige betragt-
ninger, hvori krænkerens fortjeneste indgår som et element. Muligheden
for også at lægge vægt på krænkerens fortjeneste, giver således retten ad-
gang til en friere vurdering ved fastsættelsen af det lidte tab og dermed
erstatningens størrelse. Kriteriet om krænkerens ”uberettigede fortjene-
ste” kan bl.a. tænkes anvendt i situationer, hvor en stor virksomhed har
krænket en forretningshemmelighed, der indehaves af en person eller virk-
somhed med få økonomiske ressourcer. I sådanne tilfælde kan det være
vanskeligt at fastsætte indehavers tabte fortjeneste og langt lettere at be-
regne krænkerens fortjeneste. Forslaget er i overensstemmelse med det i
direktivets præambelbetragtning nr. 30 anførte om, at formålet med er-
statningsreglerne bl.a. er at undgå, at en krænker af en forretningshemme-
lighedshaver kan drage fordel af en sådan adfærd.
Det foreslås endvidere i overensstemmelse med direktivet, at erstatningen
uanset ovenstående kan fastsættes til et beløb, som mindst svarer til et ri-
meligt vederlag for udnyttelsen af forretningshemmeligheden.
Det bemærkes, at implementeringen af direktivets art. 14 er sket i overens-
stemmelse med regeringens principper for implementering af erhvervsret-
tet EU-regulering, der indebærer, at den nationale regulering som ud-
gangspunkt ikke bør gå videre end minimumskravene i EU-reguleringen.
Dette ville således være tilfældet, hvis der f.eks. i forbindelse med imple-
menteringen indføres strengere erstatningsretlige regler end forudsat i
direktivet.
9
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
7. Bevissikring ved krænkelse af immaterialrettigheder
Advokatrådet, Danske Advokater, Løje, Arnesen & Meedom Advo-
katpartnerselskab, Dansk Forening for Industriens Patent- og Vare-
mærkespecialister, Foreningen Industriel Beskyttelse,
og
Dansk Er-
hverv, Dansk Industri,
samt
Landbrug og Fødevarer
har anbefalet, at
retsplejelovens kapitel 57a om bevissikring ved krænkelse af immaterial-
rettigheder m.v. udvides, sådan at reglerne også finder anvendelse ved
krænkelse af forretningshemmeligheder.
Advokatrådet, Danske Advokater
og
Løje, Arnesen & Meedom Advo-
katpartnerselskab
har i den forbindelse henvist til, at de betænkeligheder,
som ved indførelsen af reglerne om bevissikring førte til ikke at lade reg-
lerne finde anvendelse ved krænkelse af forretningshemmeligheder, siden
da har fundet en retssikkerhedsmæssig forsvarlig løsning gennem senere
retspraksis samt den ændring af reglerne om bevissikring, som fandt sted
ved lov nr. 279 af 5. april 2006 om ændring af retsplejeloven (Gennemfø-
relse af EU-regler om håndhævelse af immaterialrettigheder m.v.).
Løje, Arnesen & Meedom Advokatpartnerselskab
har endvidere hen-
vist til, at det antageligt er nødvendigt for overholdelse af TRIPS-aftalen,
at reglerne i retsplejelovens kapitel 57a om bevissikring ved krænkelse af
immaterialrettigheder udvides til også at finde anvendelse ved krænkelse
af forretningshemmeligheder. Endelig henvises der til, at Danmark står
meget alene med at undtage forretningshemmeligheder fra reglerne om
bevissikring.
Advokatrådet
og
Danske Advokater
har endvidere anbefalet, at reglerne
i retsplejelovens kapitel 29a om oplysningspligt ved krænkelse af immate-
rialrettigheder m.v. udvides, så reglerne også finder anvendelse ved ulovlig
erhvervelse, brug eller videregivelse af forretningshemmeligheder.
Med lovforslaget foreslås indført en ny selvstændig hovedlov om beskyttel-
se af forretningshemmeligheder, som implementerer direktivet om forret-
ningshemmeligheder i dansk ret. Direktivet forpligter ikke medlemsstater-
ne til at indføre regler om bevissikring ved ulovlig erhvervelse, brug eller
videregivelse af forretningshemmeligheder, og lovforslaget indeholder
derfor ikke regler om bevissikring ved krænkelse af forretningshemmelig-
heder.
10
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
De almindelige regler for at sikre bevis findes i retsplejelovens regler om
ransagning, isoleret bevisoptagelse og midlertidige afgørelser om forbud
og påbud. Disse regler vil også fremover kunne anvendes ved krænkelse af
forretningshemmeligheder med de ændringer, der følger af lovforslaget.
De særlige regler om bevissikring ved krænkelse af immaterialrettigheder
blev indført ved lov nr. 216 af 28. marts 2001. Loven blev udarbejdet på
baggrund af betænkning nr. 1385/2000 om bevissikring ved krænkelse af
immaterielrettigheder m.v. afgivet et udvalg nedsat af Kulturministeriet.
Af betænkningens side 50 fremgår det, at udvalgets flertal fandt, at prin-
cippet om boligens ukrænkelighed og hensynet til beskyttelse af erhvervs-
hemmeligheder ikke generelt udgjorde modhensyn som vejede tungere end
behovet for at forbedre rettighedshavernes bevissikringsmuligheder. Det
fremgår dog af betænkningens side 58, at udvalgets flertal fandt, at det
ville være for vidtgående at indføre mulighed for bevissikring i sager om
krænkelse af erhvervshemmeligheder, da der herved regelmæssigt ville
opstå en alvorlig risiko for prisgivelse af konkurrentens erhvervshemme-
ligheder.
Justitsministeriet finder ikke, at der foreligger et tilstrækkeligt sikkert
grundlag for at tilsidesætte den afvejning af de ovnnævnte modstående
hensyn, som blev foretaget af udvalget. Det bemærkes i den forbindelse, at
den ændring af bevissikringsreglerne, som fandt sted ved lov nr. 279 af 5.
april 2006, og som der henvises til i flere af høringssvarene, blev gennem-
ført for at foretage de ændringer i retsplejeloven, som var nødvendige til
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/48/EF af
29. april 2004 om håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder
(retshåndhævelsesdirektivet).
Såfremt det efter ikrafttrædelsen af den kommende lov om forretnings-
hemmeligheder måtte vise sig, at loven i praksis ikke i tilstrækkelig grad
sikrer en effektiv beskyttelse af forretningshemmeligheder på grund af
vanskeligheder for rettighedshaverne med at fremskaffe de fornødne bevi-
ser, vil Justitsministeriet tage op til nærmere overvejelse, om reglerne i
retsplejelovens kapitel 29a og 57a skal ændres, således at de i fornødent
omfang udvides til også at omfatte sager om ulovlig erhvervelse, brug eller
videregivelse af forretningshemmeligheder.
For så vidt angår bemærkningen om, at det antageligt er nødvendigt for
overholdelse af TRIPS-aftalen, at reglerne i retsplejelovens kapitel 57a om
11
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
bevissikring ved krænkelse af immaterialrettigheder udvides til også at
finde anvendelse ved krænkelse af forretningshemmeligheder, bemærkes
det, at udvalget tog stilling til dette spørgsmål i betænkning nr. 1385/2000.
Af betænkningens side 58-59 fremgår det således, at det var udvalgets op-
fattelse, at den manglende medtagelse af erhvervshemmeligheder ikke
ville indeære nogen reel risiko for, at det efter gennemførelsen af en lov
om bevissikring ved immaterialretskrænkelser ville blive gjort gældende,
at Danmark ikke opfylder TRIPS-aftalens krav. Der kan endvidere henvi-
ses til bemærkningerne om TRIPS-aftalen i afsnit 2.4 i lovforslag nr. L 17
af 4. oktober 2000 om bevissikring ved krænkelse af immaterialrettigheder
(Folketingstidende 2000-2001, Tillæg A, side 420ff), hvoraf det fremgår
bl.a., at det er regeringens opfattelse, at der med lovforslaget fjernes en-
hver tvivl om, hvorvidt Danmark lever op til TRIPS-aftalens krav.
8. Andet
Danske Medier
og
Dansk Journalistforbund
har bemærket, at lovforsla-
get bør henvise til de særlige regler, som er gældende i forbindelse med
retssager, som involverer journalister og medier, herunder reglerne om
kildebeskyttelse, edition og beslaglæggelse.
Lovforslaget berører ikke reglerne om udelukkelse eller fritagelse fra at
afgive forklaring som vidne, jf. retsplejelovens §§ 169-172.
Lovforslaget berører endvidere ikke reglerne om edition i retsplejelovens
kapitel 74.
For så vidt angår lovforslagets forhold til retten til ytrings- og informati-
onsfrihed, herunder respekten for mediefrihed og mediernes pluralisme,
henvises der til afsnit 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister
har
bemærket, at sager omfattet af lovforslaget formentlig vil være ganske
komplekse, og at der må forventes en del sager samtidig med, at retsprak-
sis er begrænset. Bl.a. på den baggrund har foreningen anbefalet, at sager
om forretningshemmeligheder koncentreres i Sø- og Handelsretten, og
ikke, som foreslået, også kan anlægges ved fogedretten.
Efter retsplejeloven tilkommer det fogedretten at tvangsfuldbyrde domme
og andre afgørelser. Endvidere fremgår det af retsplejelovens § 641, stk.
12
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1, at fogedretten yder bistand til opretholdelse eller gennemførelse af for-
bud eller påbud efter reglerne i kapitel 57.
Lovforslaget er søgt udformet sådan, at de opgaver, der efter den eksiste-
rende ordning i retsplejeloven tilkommer fogedretten, i videst muligt om-
fang også kommer til at høre under fogedretten, når der er tale om sager,
der er er omfattet af lovforslaget.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.10.3 og 2.15.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
LO
og
FTF
har bemærket, at det i stigende grad ses, at der sideløbende
med markedsføringsloven aftales sanktionering med fastsættelse af en
konventionalbod. Det er LO og FTF’s opfattelse, at såvel markedsførings-
loven, som det nu foreliggende forslag til lov om forretningshemmelighe-
der, gør endeligt op med den tilladelige sanktionering af ulovlig brug af
forretningshemmeligheder. Således følger det af lovforslagets § 8, stk. 3,
og § 12, stk. 2, at det tilkommer domstolene at finde en passende balance
mellem forseelse og straf i den konkrete sag. Dette levner ikke plads for en
sideløbende aftaleretlig regulering, hvilket bør fremgå af loven.
Det er ikke med lovforslagets §§ 8 og 12 tilsigtet at gribe ind i de eksiste-
rende muligheder for at indgå aftaler vedrørende forretningshemmelighe-
der, herunder sanktioner for f.eks. ulovlig videregivelse eller brug af en
forretningshemmelighed.
Der kan i øvrigt henvises til direktivets præambelbetragtning nr. 39, der
bl.a. beskriver, at direktivet ikke bør berøre anvendelsen af anden relevant
lovgivning på andre områder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
og aftaleret.
Datatilsynet
har bemærket, at tilsynet forudsætter, at rettens vurdering af,
om en dom skal offentliggøres, foretages under iagttagelse af reglerne i
persondataloven og retshåndhævelsesloven, når oplysningerne i dommen
om den krænkende part vil være af en sådan art, at en fysisk person vil
kunne identificeres.
Det er styrelsens opfattelse, at offentliggørelse af oplysninger om strafbare
forhold er en meget indgribende form for behandling, og tilsynet foreslår
derfor, at det nøje overvejes i forhold til retshåndhævelsesloven, retshån-
dhævelsesdirektivet, persondataloven og databeskyttelsesdirektivet, i hvil-
13
L 125 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
ket omfang en sådan offentliggørelse skal kunne ske, og i hvilket omfang
der skal ske sletning eller anonymisering inden offentliggørelse.
Justitsministeriet har noteret sig Datatilsynets bemærkninger. Ministeriet
kan i den forbindelse henvise til, at det ifølge lovforslagets § 17, stk. 2, er
op til retten i den konkrete sag at vurdere, om offentliggørelse af dommen i
sin helhed eller i uddrag kan ske, og at retten ifølge lovforslagets § 17, stk.
3, skal inddrage en række hensyn i denne vurdering, herunder hensynet til
om oplysningerne om den krænkende part vil være af en sådan art, at en
fysisk person vil kunne identificeres, og hvis dette er tilfældet, om offent-
liggørelse af disse oplysninger er berettiget, navnlig på baggrund af den
mulige skade, som offentliggørelsen kan medføre for privatlivets fred og
den krænkende parts omdømme. Som også anført i afsnit 2.16.3.1 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til § 17 forud-
sættes det, at offentliggørelse efter den foreslåede bestemmelse sker i
overensstemmelse med persondatalovgivningens regler. Disse forhold er
blevet præciseret i lovforslaget.
14