NOTAT
10. januar 2018
Høringsnotat ad L 123 - Forslag til Lov om Vækstfonden.
1. Indledning
Det overordnede formål med lovforslaget er at skabe den mest hensigts-
mæssige juridiske ramme for etablering af en udbyttepolitik for Vækst-
fonden. Dette følger af Nordsøaftalen indgået den 22. marts 2017 mellem
regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
SF. Som led i Nordsøaftalen er det besluttet, at Vækstfonden skal bidrage
til finansieringen af aftalen via årlig udbyttebetaling fra seneste regn-
skabsår.
Der er i det nuværende lovgrundlag for Vækstfonden ikke hjemmel til at
udbetale udbytte til staten, idet Vækstfonden i dag er en revolverende
fond, hvor tilbageløb i form af overskud og renteindtægter anvendes til
finansiering af nye vækstvirksomheder. Desuden vanskeliggør lovens
opbygning og affattelse en indarbejdelse af en sådan hjemmel. Der skal
derfor tilvejebringes den fornødne hjemmel til etablering af en udbyttepo-
litik. Den relevante juridiske ramme vil således blive etableret ved at om-
danne Vækstfonden til en selvstændig offentlig virksomhed.
Med lovforslaget lægges der desuden op til, at Vækstfonden får adgang til
en likviditetsfacilitet via den statslige genudlånsordning i Nationalbanken
med en låneramme på maksimalt 1 mia. kr. uden tidsbegrænsning. Der er
tale om en genudlånsadgang, der skal sikre Vækstfondens aktiviteter i de
tilfælde, hvor Vækstfondens likviditet kommer under pres i tilfælde af
lavkonjunktur eller et frosset venturemarked.
Forslaget er sendt i offentlig høring i perioden den 8. december 2017 til 9.
januar 2018 (4 uger) til i alt 39 myndigheder, organisationer mv.
Erhvervsministeriet har pr. 9. januar 2018 modtaget 21 høringssvar, hvor-
af 10 har haft bemærkninger til forslaget.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.