Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 123 Bilag 2
Offentligt
1844105_0001.png
NOTAT
10. januar 2018
Høringsnotat ad L 123 - Forslag til Lov om Vækstfonden.
1. Indledning
Det overordnede formål med lovforslaget er at skabe den mest hensigts-
mæssige juridiske ramme for etablering af en udbyttepolitik for Vækst-
fonden. Dette følger af Nordsøaftalen indgået den 22. marts 2017 mellem
regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
SF. Som led i Nordsøaftalen er det besluttet, at Vækstfonden skal bidrage
til finansieringen af aftalen via årlig udbyttebetaling fra seneste regn-
skabsår.
Der er i det nuværende lovgrundlag for Vækstfonden ikke hjemmel til at
udbetale udbytte til staten, idet Vækstfonden i dag er en revolverende
fond, hvor tilbageløb i form af overskud og renteindtægter anvendes til
finansiering af nye vækstvirksomheder. Desuden vanskeliggør lovens
opbygning og affattelse en indarbejdelse af en sådan hjemmel. Der skal
derfor tilvejebringes den fornødne hjemmel til etablering af en udbyttepo-
litik. Den relevante juridiske ramme vil således blive etableret ved at om-
danne Vækstfonden til en selvstændig offentlig virksomhed.
Med lovforslaget lægges der desuden op til, at Vækstfonden får adgang til
en likviditetsfacilitet via den statslige genudlånsordning i Nationalbanken
med en låneramme på maksimalt 1 mia. kr. uden tidsbegrænsning. Der er
tale om en genudlånsadgang, der skal sikre Vækstfondens aktiviteter i de
tilfælde, hvor Vækstfondens likviditet kommer under pres i tilfælde af
lavkonjunktur eller et frosset venturemarked.
Forslaget er sendt i offentlig høring i perioden den 8. december 2017 til 9.
januar 2018 (4 uger) til i alt 39 myndigheder, organisationer mv.
Erhvervsministeriet har pr. 9. januar 2018 modtaget 21 høringssvar, hvor-
af 10 har haft bemærkninger til forslaget.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0002.png
2/10
2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner overordnet set et billede af, at erhvervsorganisationerne
generelt er positive over for forslaget om, at Vækstfonden omdannes til
en selvstændig offentlig virksomhed. Nogle organisationer udtrykker
imidlertid bekymring over, om beslutingen om at indføre en udbyttepoli-
tikken kan påvirke Vækstfondens kapacitet og risikovillighed negativt.
3. Bemærkninger til de konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1. Udbyttepolitikkens påvirkning af aktivitetsniveauet
3.2. Udbyttepolitkkens påvirkning af Vækstfondens risikoappetit
3.3. Adgang til den statslige genudlånsordning
3.4. Vækstfondens lånemuligheder
3.5. Formål og målgruppe
3.6. Sammensætning af Vækstfondens bestyrelse
3.7. Vækstfondens årsrapport
3.8.
Omfattelse af FNs 17 verdensmål
3.9.
Evaluering af Vækstfonden
3.1. Udbyttepolitikkens påvirkning af aktivitetsniveauet
SMVdanmark, IDA, Dansk Metal, Dansk Erhverv, FSR
Danske Revi-
sorer og Landbrug & Fødevarer finder det uhensigtsmæssigt, at Vækst-
fonden skal udbetale udbytte til staten frem for at investere sit fulde over-
skud i nye virksomheder. Organisationerne finder det afgørende, at det
sikres, at fondens aktivitetsniveau ikke mindskes pga. udbyttepolitikken.
Kommentar
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre
og SF indgik den 22. marts 2017 aftale om udvikling af Nordsøen, herun-
der om finansiering ved etablering af en udbyttepolitik for Vækstfonden.
Lovforslaget etablerer hjemmel for en udbyttepolitik med henblik på ud-
møntning af Aftale om udvikling af Nordsøen af 22. marts 2017. Udbytte-
politikken for Vækstfonden er således resultatet af en bred politisk aftale
om en samlet finansiering af Nordsøaftalen.
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0003.png
3/10
Udbyttepolitikken for Vækstfonden vil aktuelt tage afsæt i en model for
udbyttepolitikken, hvor selskabet udbetaler udbytter på op til 50 pct. af
overskuddet i det forrige regnskabsår, dog maksimalt de i Nordsøaftalen
fastlagte beløb. Derudover skal udbyttepolitikken ikke kun fastsættes un-
der hensyn til udbyttebetalingen i henhold til Nordsøaftalen, men også
under hensyn til Vækstfondens økonomi, kapitalstruktur og resultater.
Der vil således også fremover være basis for at udvikle forretningen i
Vækstfonden.
3.2. Udbyttepolitkkens påvirkning af Vækstfondens risikoappetit
DI og Finans Danmark bemærker, at udbyttebetalingen ikke må medvirke
til at skubbe til risikosammensætningen af porteføljen og prissætningen af
fondens produkter og/eller flytte Vækstfondens formål tættere mod det
private kapitalmarked.
Kommentar
Vækstfonden kan i henhold til lovdforslagets § 7 kun udøve sine aktivite-
ter i den udstrækning, som det private marked ikke normalt vil påtage sig
den pågældende aktivitet henset til arten, omfanget eller risikoen forbun-
det hermed.
Det er således ikke med etablering af en udbyttebetaling hensigten at æn-
dre ved risikoprofilen i Vækstfonden. Vækstfonden skal således fortsat yde
finansiering der, hvor det private marked tøver. For Vækstfondens låne-
forretning indebærer det, at Vækstfonden tager en større risiko end der er
forbundet med det almindelige banklån, hvorfor renten også er højere.
Det er således dyrere at opnå et lån i Vækstfonden, og et indbygget ele-
ment i Vækstfondens låneprodukter, at der tages større risiko.
For så vidt angår Vækstfondens egenkapitalinvesteringer, både direkte i
virksomheder og via fonde, gælder det fortsat, at Vækstfonden agerer
løftestang for det private marked i de tidlige investeringsstadier, hvor
risikoen overstiger de forventede gevinster inden for en kommerciel inve-
steringshorisont, og hvor de private investorer derfor tøver med at tage
en del af investeringen.
3.3 Adgang til statsligt genudlån
FSR
Danske Revisorer, Finans Danmark, DVCA og Dansk Erhverv
bemærker, at Vækstfondens facilitet i den statslige genudlånsordning ikke
i udgangspunktet vil afbøde påvirkningen af udbyttebetalingen, idet facili-
teten ikke kan medregnes som en del af Vækstfondens generelle likvidi-
tetsberedskab. Der kan derfor være behov for at have mulighed for at re-
vurdere lånerammen.
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0004.png
4/10
Finans Danmark, Dansk Erhverv og SMVdanmark problematiserer, at
adgangen til den statslige genudlånsordning i lovforslaget er begrænset til
de tilfælde, hvor Vækstfondens likviditet kommer under pres i tilfælde af
lavkonjunktur eller et frosset venturemarked.
Dansk Erhverv finder, at Vækstfonden skal gives adgang til genudlån i et
1:1 forhold med Vækstfondens udbyttebetaling til aftale om udvikling af
Nordsøen og evt. andre kommende udbyttebetalinger, mens Landbrug &
Fødevarer angiver, at det er uhensigtsmæssigt, jf. §17, stk. 1, at anlægge
et loft over lånerammen på 1 mia. kr., hvilket bør udgå.
IDA og Dansk Erhverv bemærker, at det virker uhensigtsmæssigt, at Fi-
nansministeren er den resortansvarlige i forbindelse med adgangen til
genudlån, idet det kan medføre unødige situationsbestemte begrænsninger
for optagelse af lån.
SMVdanmark mener, at det er helt afgørende, at Vækstfonden får en ad-
gang til den statslige låneordning i lighed med EKF Danmarks Eksport-
kredit med henblik på at sikre, at de løbende aktiviteter kan videreføres.
Kommentar
Der åbnes med lovforslaget op for, at Finansministeren kan lade Vækst-
fonden optage genudlån hos Danmarks Nationalbank inden for en samlet
ramme på maksimalt 1 mia. kr. Adgangen til statslig genudlån er ny og er
indført med henblik på at understøtte Vækstfondens aktiviteter i de tilfæl-
de, hvor ugunstige konjunkturer eller et frosset venturemarked sætter
Vækstfondens indtjening eller likviditet under pres. Formålet med opret-
telsen af lånerammen er at sikre Vækstfonden en likviditetsbuffer i tider
med lavkonjunktur og et frosset venturemarked samtidig med, at der un-
derstøttes rettidig omhu for håndtering af Vækstfondens likviditetsbered-
skab og dermed den samlede kapitalstruktur i fonden.
Etableringen af en likviditetsbuffer vil bidrage til, at Vækstfonden over tid
undgår at tvangsrealisere aktiver på et ugunstigt tidspunkt, så Vækstfon-
den over tid kan levere bedre økonomiske resultater og dermed understøt-
te både den fastlagte udbyttepolitik og Vækstfondens aktiviteter.
Det er finansministeren, der formelt forestår optag af genudlån i Natio-
nalbanken, idet finansministeren har ressortansvaret for statens låntag-
ning og gæld. Bemyndigelsen til at anmode om trækket på genudlånsad-
gangen får Vækstfonden imidlertid af erhvervsministeren efter anmodning
fra Vækstfondens bestyrelse.
Der er i forlængelse heraf hensigten, at erhvervsministeren inden udgan-
gen af 2018 gør status for virksomhedens likviditetsbehov og finansielle
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0005.png
5/10
situation i øvrigt med henblik på at drøfte Vækstfondens fremtidige finan-
siering.
EKF Danmarks Eksportkredits adgang til den statslige genudlånsordnin-
gen vedrører alene Eksportlåneordningen, og der er således ikke tale om
en generel adgang for EKF til brug for alle virksomhedens aktiviteter.
Bestemmelsen i Lov om EKF Danmarks Eksportkredit giver materiel
hjemmel til, at der kan ydes statslige genudlån til EKF Danmarks Ek-
sportkredit, men den bevillingsmæssige adgang er samtidig klart afgræn-
set i Finansloven til Eksportlåneordningen med en låneramme på 25 mia.
kr. frem til 2025.
3.4 Vækstfondens lånemuligheder
Finans Danmark bemærker, at i 2020 udløber lånemandatet for Vækstlån,
Ansvarlige Lån og Garantier. Mandatet for Vækstlån til iværksættere ud-
løber i 2017. Tabsrammerne til Vækstkautionerne er programsat på Fi-
nansloven til og med 2020. Det er Finans Danmarks holdning, at de lå-
nemuligheder, som virksomhederne har i dag i regi af Vækstfonden, bør
opretholdes. Finans Danmark ser gerne, at kautionsordningerne over for
banker bibeholdes og meget gerne udvides beløbsmæssigt, således at fon-
den kan dække større engagementer end i dag.
FSR
Danske Revisorer bemærker, at i forhold til Vækstfondens fortsatte
mulighed for at understøtte små og mellemstore virksomheder skabes der
nogle usikkerheder, da lovforslaget ikke tager stilling til, hvad der skal
ske når Vækstfondens låneadgang for Vækstlån, Ansvarlige Lån og
Vækstgarantier udløber i 2020. Desuden bemærkes, at det ikke fremgår,
hvad der skal ske med tabsrammen til Vækstkautioner, som er programsat
til og med 2020. FSR
Danske Revisorer noterer desuden, at Vækstkau-
tioner ikke er nævnt i lovbemærkningerne og spørger til, hvad der skal
ske med denne ordning. Endelig bemærker FSR
Danske Revisorer, at
det politiske mandat for Vækstlån til iværksættere udløb i 2017, og at der
ikke er sket en forlængelse af denne lånemulighed, hvilket de ser som
beklageligt.
IDA skriver, at der i udkast til Lov om Vækstfonden savnes en afklaring
af Vækstfondens ramme for lånemuligheder i Staten, som udløber i 2020.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er vigtigt, at Vækstfondens fi-
nansieringstilbud opretholdes som varige finansieringsløsninger for land-
bruget. Landbrug & Fødevarer skriver, at Vækstfondens långivning bør
afhænge af behovet herfor i erhvervet frem for fastsatte lovkrav. Land-
brug & Fødevarer anbefaler, at sidste del af lovens §16, stk. 2 udgår, så
det ikke i lov fastlægges et loft over fondens lånebeløb på 500 mio. kr.
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0006.png
6/10
SMVdanmark noterer sig, at Vækstfonden i dag har adgang til at lånefi-
nansiere en del af sine låne
og kautionsaktiviteter. Set i den sammen-
hæng bemærker SMVdanmark, at det vil være oplagt, om der i forbindel-
se med det aktuelle lovforslag tages stilling til en forlængelse af denne
låneramme.
Kommentar
Vækstfonden har i dag adgang til at lånefinansiere en række af sine akti-
viteter
primært inden for Vækstfondens låneforretning. Her er Vækst-
fondens adgang til likviditet afgørende for at imødekomme virksomheder-
nes efterspørgsel efter risikovillig lånefinansiering. I dag modtager om-
kring 350 virksomheder årligt et Vækstlån eller et ansvarligt lån fra
Vækstfonden, og Vækstfonden oplever stigende efterspørgsel. De lovmæs-
sige hjemler for Vækstfonden til at lånefinansiere udstedelsen af lån til
virksomheder udløber i 2020. Det er imidlertid ikke formålet med dette
lovforslag at tage stilling til en videreførsel af disse låneadgange. Ligele-
des er det ikke formålet med lovforslaget at tage stilling til en videreførsel
efter 2020 af den årlige tabsramme på 23,6 mio. kr., der er målrettet fi-
nansiering af Vækstfonden Vækstkautionsordning. Det årlige beløb afsat
til tabsramme for Vækstkautionsordningen overføres hvert år til Vækst-
fonden som et kapitalindskud. Det er i forbindelse med udarbejdelse af
lovforslaget vurderet, at kapitaloverførslen grundet finansieringskarakte-
ren fortsat hører hjemme på finansloven.
3.5. Formål og målgruppe
Dansk Industri skriver, at forslag til §4 giver Vækstfonden mulighed for
at agere som rådgiver for at opnå sit formål. DI mener ikke, at det fremgår
på hvilket niveau eller hvordan Vækstfonden skal yde rådgivning. Det er
DI’s holdning, at Vækstfondens formål bør fastholdes
til primært at være
kapitalformidler.
FSR
Danske Revisorer skriver, at det tidligere fremgik, at Vækstfon-
dens primære målgruppe var små og mellemstore virksomheder. Dette
ændres til, at målgruppen er virksomheder med vækstpotentiale især små
og mellemstore virksomheder. Da det primært er de små virksomheder,
som oplever udfordringer med at få finansiering i det private marked, vil
FSR
Danske Revisorer gerne understrege vigtigheden af, at der trods
ændringen af formuleringen
og i tråd med lovbemærkningerne - fast-
holdes et primært fokus på små og mellemstore virksomheder.
IDA skriver, at IDA anerkender, at kapitalmarkedet er globalt, og at
Vækstfonden i den sammenhæng fortsat kan spille en central rolle ved at
indgå i samarbejder med udenlandske investorer. IDA bemærker i den
forbindelse, at det primære formål med Vækstfonden bør være at skabe
udvikling og job i virksomheder beliggende i Danmark, da det er offentli-
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0007.png
7/10
ge midler der investeres for. Vækstfonden bør derfor så vidt muligt undgå
at være med til at fremme, at danske virksomheder sælges og flyttes til
udlandet.
SMVdanmark skriver, at formålsbestemmelsen er foreslået let revideret,
idet bestemmelsen om,
at fonden skal fremme ”innovation og fornyelse”
ændres til at fremme ”vækst og fornyelse”. SMVdanmark
ønsker at præ-
cisere, at det ikke bør være et succeskriterie for en investering, at en virk-
somhed altid og på kort sigt skal gennemgå et vækstforløb.
Kommentar
Vækstfondens formål foreslås med lovforslaget formuleret som at fremme
vækst og fornyelse i dansk erhvervsliv med henblik på at skabe størst mu-
ligt samfundsøkonomisk afkast i form af vækst, innovation og jobskabelse.
Vækstfondens formål er i den eksisterende regulering angivet i flere for-
skellige bestemmelser, og i flere tilfælde er formålet så tæt forbundet med
målgruppen og produktet, at disse ikke kan adskilles fra hinanden. Den
foreslåede formålsbestemmelse i lovforslaget samler og moderniserer de
eksisterende formuleringer, men hensigten er ikke at foretage et skifte i
Vækstfondens formål.
Vækstfondens målgruppe foreslås med lovforslaget defineret som virk-
somheder med et vækstpotentiale, dvs. fortsat primært nye små og mel-
lemstore virksomheder med vækstpotentiale. Det indebærer, at Vækstfon-
dens hovedfokus fortsat er på finansiering af små og mellemstore virk-
somheder, men det giver samtidig Vækstfonden mulighed for som en lang-
sigtet og tålmodig investor at kunne fortsætte finansiering af virksomhe-
der, som vokser ud af SMV-definitionen. Dermed kan Vækstfonden være
med til at sikre, at danske virksomheder med stort vækstpotentiale kan få
adgang til den fornødne kapital til at realisere deres potentiale, samtidig
med at de bibeholder en væsentlig aktivitet i Danmark.
Lovforslaget har ikke til hensigt at udvide Vækstfondens nuværende ram-
mer for at yde rådgivning. Den type rådgivning, Vækstfonden udøver,
ligger i naturlig forlængelse af fondens finansieringsaktiviteter og de sær-
skilte mandater, som Vækstfonden administrerer. Et eksempel på en type
vejledning, som Vækstfonden foretager idag, er i forbindelse med due
diligence på fondsinvesteringer, hvor Vækstfonden deler analyse-
materiale med private institutionelle investorer igennem samarbejdet i
Dansk Vækstkapital I og II. Et andet eksempel er virksomheder, som
Vækstfonden ikke har mulighed for at understøtte. I den situation forsøger
Vækstfonden at vejlede og henvise de pågældende virksomheder til andre
finansieringsmuligheder. Endelig kan nævnes den rådgivning, Vækstfon-
den yder til andre finansielle institutioner om de garantimuligheder, som
den Europæiske Investeringfond udbyder.
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0008.png
8/10
Ligeledes er de partnerskaber, som Vækstfonden indgår, integreret i
Vækstfondens finansieringsaktiviteter. Muligheden for at indgå partner-
skaber fremgår af forslag til § 5, stk. 1, og en sproglig opdatering af den
gældende bestemmelse i bekendtgørelse af lov om Vækstfonden § 2, stk. 7,
nr. 1 og stk. 11. Bestemmelsen giver fx Vækstfonden mulighed for at indgå
partnerskaber med iværksættermiljøer med det formål at udbrede kend-
skabet til Vækstfondens produkter hos målgruppen.
3.6. Sammensætning af Vækstfondens bestyrelse
Finansforbundet forslår, at §14, stk. 3, vedr. medarbejderrepræsentation i
Vækstfondens bestyrelse ændres, så medarbejderne har ret til at vælge et
antal medlemmer til bestyrelsen og suppleanter for disse svarende til
halvdelen af de øvrige medlemmer af bestyrelsen, dog minimum 2 med-
lemmer.
Kommentar
Med lovforslaget er det besluttet at udvide Vækstfondens bestyrelsen, så
Vækstfondens medarbejdere kan udpege op til to medlemmer af bestyrel-
sen. Bestyrelsens sammensætning skal reflektere en bred erhvervsmæssig
indsigt i ledelse, afsætning, finansiering og ventureinvestering, teknologi
samt de særlige forhold, der knytter sig til små og mellemstore virksom-
heder. Sammensætningen af bestyrelsen tager således udgangspunkt i at
sikre et bredt kompetence- og et erfaringsgrundlag, der kan bidrage til
den bedst mulige varetagelse af Vækstfondens forretning, samtidig med at
den samlede bestyrelse holdes på et antal, der sikrer en fortsat agil ar-
bejdsform. Det er i den forbindelse vurderet, at to medarbejdere er til-
strækkeligt til at repræsentere de samlede medarbejderinteresser i besty-
relsen.
3.7 Vækstfondens årsrapport
Dansk Industri bemærker, at for at sikre transparens om Vækstfondens
virke kan det med fordel overvejes at indføje et særligt afsnit i årsrappor-
ten, hvor den valgte risikoprofil kommenteres.
Kommentar
Vækstfondens aktiviteter bliver løbende evalueret med det formål at vur-
dere, om Vækstfonden lever op til sit formål om at medfinansiere lønsom
og risikobetonet vækst for dermed at fremme innovation og fornyelse i
erhvervslivet og opnå større samfundsøkonomisk afkast.
I den seneste evaluering fra EY konkluderes det, at Vækstfondens indsats
har været relevant, fordi der investeres i virksomheder, som ellers ville
have svært ved at opnå adgang til kapital, hvormed der gennem disse
investeringer kan skabes et større samfundsøkonomisk afkast. Denne lø-
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0009.png
9/10
bende og eksterne evaluering af, om Vækstfonden lever op til sit formål,
vil fortsat være højt prioriteret.
I dag beror vurderingen af, om Vækstfonden påtager sig tilstrækkelig
risiko, således på en evaluering af, om Vækstfonden finansierer virksom-
heder, som ellers ikke vil have kunne få adgang til kapital. Det er en om-
fattende analyse, fordi Vækstfonden finansierer mange forskellige seg-
menter af virksomheder med forskellige produkter lige fra lån, ansvarlige
lån til egenkapital og gennem fondsinvesteringer. Der vil være en række
faldgrupper ved blot at se på virksomheders økonomiske nøgletal
og det
vil svært at konstruere den relevante kontrolgruppe af virksomheder, som
ligeledes har behov for finansiering. Det gælder især for de mange poten-
tielle vækstvirksomheder, som Vækstfonden er med til at finansiere på et
stadie, hvor de netop ikke har tilstrækkelig regnskabsmæssig historik til,
at de kan opnå den ønskede finansiering.
3.8
Omfattelse af FNs 17 verdensmål
IDA mener, at Vækstfondens forpligtelse skal udvides til at gælde FNs 17
konkrete verdensmål.
Kommentar
Vækstfondens formål foreslås med lovforslaget fortsat at være at fremme
vækst og fornyelse i dansk erhvervsliv med henblik på at skabe størst mu-
ligt samfundsøkonomisk afkast i form af vækst, innovation og jobskabelse.
Vækstfonden opnår i henhold til lovforslaget sit formål ved at bidrage til
finansieringen af danske SMV’er
i den udstrækning, som det private mar-
ked ikke normalt vil påtage sig den pågældende aktivitet henset til arten,
omfanget eller risikoen forbundet hermed.
Dermed viderefører lovforslaget Vækstfondens overordnede formål og
målgruppe, hvilket sikrer en effektiv udnyttelse af de kompetencer, der
over en årrække er opbygget i Vækstfonden.
Vækstfonden vurderes ikke at have opbygget særlige kompetencer i for-
hold til at bidrage til realisering af FNs 17 verdensmål. Det vurderes der-
for ikke hensigtsmæssigt at målrette Vækstfondens virke mod opfyldelse af
disse mål.
3.9
Evaluering af Vækstfonden
L 123 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1844105_0010.png
10/10
SMVdanmark foreslår, at fonden med passende mellemrum skal gennem-
føre en evaluering.
Kommentar
Det er fortsat hensigten, at Vækstfonden skal evalueres løbende.
4. Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Akademikerne (AC), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Arbejdsmarke-
dets Tillægspension (ATP), Børsmæglerforeningen, Danmarks National-
bank, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bio-
tek, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Investor Relations Forening
DIRF, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsfor-
ening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, DVCA- Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Den Danske Finansana-
lytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening, Ejerlederne, Er-
hvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, FinansDanmark, Finansfor-
bundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen Danske Revi-
sorer, Forsikring & Pension, FSR
danske revisorer, Garantifonden for
indskydere og investorer, Håndværksrådet, IDA, InvesteringsForenings-
Rådet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af forsvarsadvokater,
Landsdækkende Banker, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale
Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD)og Rigsrevisionen.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Dansk Industri.
Ingeniørforerningen, IDA.
Dansk Erhverv.
DVCA
Danish Venture Capital and Private Equity Association.
SMVdanmark.
FSR - Danske Revisorer.
Finans Forbundet
Dansk Metal.
Finans Danmark.
Landbrug & Fødevarer.