Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 123 Bilag 16
Offentligt
UDKAST
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Forslag til lov om Vækstfonden
Af erhvervsministeren tiltrådt af [XXX]:
Til § 17
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 17.
Finansministeren kan lade Vækstfonden optage genudlån hos Danmarks Nationalbank inden
for en samlet ramme på maksimalt 1 mia. kr.
Stk. 2.
Genudlånsadgangen på 1 mia. kr. skal sikre Vækstfondens aktiviteter i tilfælde, hvor
Vækstfondens likviditet kommer under pres samt sikre, at Vækstfonden ikke skal frigøre likviditet
før tid med henblik på at kunne udbetale udbytte.
Stk. 3.
Genudlånsadgangen på 1 mia. kr., jf. stk. 1, medregnes i Vækstfondens likviditetsberedskab.
Stk. 4.
Vækstfonden betaler en provision til staten på 0,15 pct. p.a. af det nominelle udestående på
lån optaget i medfør af stk. 1.
Stk. 5.
Bestemmelserne i § 2, stk. 2, 4 og 5, i lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, jf.
bekendtgørelse nr. 849 af 22. juni 2010 af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, finder
anvendelse på genudlån efter stk. 1. «
[Præcisering]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af…):
Bemærkninger
Til nr. 1
Som opfølgning på den fastlagte udbyttepolitik for Vækstfonden, der følger af Nordsøaftalen, får
Vækstfonden med den foreslåede bestemmelse adgang til statslige genudlån på maksimalt 1 mia. kr.
Der er tale om en genudlånsadgang, der skal sikre Vækstfondens aktiviteter i de tilfælde, hvor Vækstfondens
likviditet kommer under pres og desuden sikre, at Vækstfonden ikke skal frigøre likviditet før tid alene med
henblik på at kunne udbetale udbytte.
Det foreslås i stk. 1, at Finansministeren kan lade Vækstfonden optage genudlån hos Danmarks Nationalbank
inden for en samlet ramme på maksimalt 1 mia. kr.
L 123 - 2017-18 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Det er finansministeren, der forestår optag af genudlån i Nationalbanken, idet finansministeren har lov- og
ressortansvaret for statens låntagning og gæld i henhold til § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 849 af 22. juni
2010 af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, og det foreslås således med bestemmelsen, at
finansministeren giver Vækstfonden en adgang til statsligt genudlån inden for en ramme på 1 mia. kr. uden
tidsmæssig begrænsning.
Beløbet for adgangen til statsligt genudlån, indgår i Vækstfondens likviditetsberedskab, men det forudsættes
samtidigt, at Vækstfonden ikke kan optage konkrete lån efter det foreslåede stk. 1 uden en bemyndigelse
hertil.
Bemyndigelsen til at anmode om trækket på genudlånsadgangen får Vækstfonden af erhvervsministeren efter
anmodning fra Vækstfondens bestyrelse. Trækket på genudlånet beregnes, som det til enhver tid nominelle
beløb. Det forudsættes i den forbindelse, at Vækstfondens bestyrelse i sin anmodning til erhvervsministeren
redegør for de relevante forhold i forbindelse med sin anmodning om statsligt genudlån, herunder
baggrunden for behovet for det statslige genudlån, hvor stort et beløb, der ønskes i genudlån og låneperioden.
Det forudsættes derudover, at Folketingets Finansudvalg orienteres om Vækstfondens anmodning om
statsligt genudlån i forbindelse med, at denne fremsendes til erhvervsministeren.
Det foreslås i stk. 2, at genudlånsadgangen på 1 mia. kr. kan anvendes i situationer, hvor Vækstfondens
likviditet nærmer sig det niveau, der som minimum vurderes nødvendigt for en forsvarlig drift af
virksomheden givet dens aktiviteter. Rammerne for opgørelsen af Vækstfondens nødvendige
likviditetsberedskab, givet aktivitetsniveauet, fastlægges i det strategiske styringsdokument for Vækstfonden
eller i et tilsvarende dokument, som udarbejdes i forbindelse med erhvervsministerens tilsyn med
virksomheden.
Det foreslås i stk. 3, at genudlånsadgangen på 1 mia. kr. medregnes i Vækstfondens likviditetsberedskab.
Bestemmelsen er en konsekvens af, at Vækstfonden får en adgang til genudlån indenfor en ramme på 1 mia.
kr., og er indsat for at præcisere, at genudlånsadgangen indgår på linje med Vækstfondens øvrige likviditet i
forbindelse med opgørelsen af denne. Dette betyder, at den samlede ramme på 1 mia. kr. indgår i
Vækstfondens likviditetsberedskab og skal medregnes i denne, uanset om der er sket et konkret træk herpå.
Det foreslås i stk. 4, at Vækstfonden betaler en provision til staten på 0,15 pct. p.a. af det nominelle
udestående på lån optaget i medfør af stk. 1.
Det foreslås i stk. 5, at bestemmelserne i § 2, stk. 2, 4 og 5, i lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, jf.
bekendtgørelse nr. 849 af 22. juni 2010 af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, finder anvendelse på
genudlån efter stk. 1.
Af § 2, stk. 2, følger, at udlån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. ikke må ydes på bedre vilkår,
end staten selv kan opnå som låntager.
Af § 2, stk. 4, følger, at provision for lån betales en gang om året i hele låneperioden med virkning fra
valørdagen, og at provisionen opgøres for hvert år pr. 31. december.
Af § 2, stk. 5, følger, at finansministeren kan fastsætte nærmere regler om statens adgang til at yde udlån til
statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. og om vilkårene herfor, herunder bl.a. vedrørende betaling af
provision
For en nærmere gennemgang af den praktiske betydning af de nævnte bestemmelser i § 2, stk. 2, 4 og 5 i
bekendtgørelse nr. 849 af 22. juni 2010 af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån kan der henvises til
de specielle bemærkninger i L 111 Forslag til Lov om bemyndigelse til optagelse af statslån jf.
folketingstidendeåret 1993-94, A L 111 som fremsat, side 2113 og L 135 Forslag til Lov om ændring af lov
om bemyndigelse til optagelse af statslån jf. folketingstidendeåret 2007-08, A L 135 som fremsat, side 4935.
L 123 - 2017-18 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Der er i forlængelse af den foreslåede bestemmelse hensigten, at erhvervsministeren og finansministeren
inden udgangen af 2018 gør status for virksomhedens likviditetsbehov og finansielle situation i øvrigt med
henblik på at drøfte Vækstfondens fremtidige finansiering.