Skatteudvalget 2017-18
L 122 Bilag 7
Offentligt
1851428_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. januar 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, spiritusafgiftsloven,
lov om afgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af kvælstofoxider og
øl- og vinafgiftsloven
(Lempelser i elafgiften og vandafgiften for campingpladser og lystbådehavne, afgiftslempelse for små producenter af spiritus
(moderation), justering af moderationsordningen for små producenter af øl og afgiftsfritagelse for gas indeholdt i lightere ved
indførsel)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. december 2017 og var
til 1. behandling den 23. januar 2018. Lovforslaget blev ef‐
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 7. december
2017 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 78.
Den 18. januar 2018 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 30. januar
2018 sendte skatteministeren endnu et høringssvar og en
kommentar hertil til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Danmarks Frie AutoCampere,
DFAC.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
afgift af ledningsført vand, spiritusafgiftsloven, lov om
DokumentId
Journalnummer
L 122 - 2017-18 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1851428_0002.png
2
energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift
af kvælstofoxider og øl- og vinafgiftsloven
1)
(Lempelser i elafgiften og vandafgiften for campingpladser
og lystbådehavne, afgiftslempelse for små producenter af
spiritus (moderation), justering af moderationsordningen for
små producenter af øl og afgiftsfritagelse for gas indeholdt i
lightere ved indførsel)«.
[Ændring af lovens titel]
Til § 3
2)
I indledningen indsættes efter »13. december 2016«:
»og § 5 i lov nr. 1686 af 26. december 2017«.
[Konsekvensændring som følge af lov nr. 1686 af 26. de‐
cember 2017]
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »ætanolstyrke«: », jf. dog
stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring som følge af ophævelse af det tidligere
§ 2, stk. 2, pr. 1. januar 2018 ved lov nr. 1686 af 26. decem‐
ber 2017]
4)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 2
indsættes som
stk. 2-6:
»Stk. 2.
For hvert kalenderår ydes der en afgiftslettelse pr.
hektoliter spiritus (100 pct. ætanolstyrke) som defineret i §
1, stk. 1, der er fremstillet af det enkelte destilleri.
Stk. 3.
Afgiftslettelsen afhænger af destilleriets fremstil‐
ling af spiritus i det foregående kalenderår, jf. dog stk. 4.
For destillerier, der højst har fremstillet 10 hl spiritus i det
foregående kalenderår, udgør afgiftslettelsen 7.500 kr. pr.
hektoliter i det aktuelle kalenderår. Der kan ikke opnås mo‐
deration for mere end 10 hl i det aktuelle kalenderår. For de‐
stillerier, der har fremstillet over 10 hl spiritus i det foregå‐
ende kalenderår, udgør afgiftslettelsen 0 kr. pr. hektoliter i
det aktuelle kalenderår.
Stk. 4.
Stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse på destil‐
lerier, der er nystartede i det aktuelle kalenderår og derfor
ikke har fremstillet spiritus i det foregående kalenderår.
Stk. 5.
Det er en forudsætning for afgiftslempelsen efter
stk. 2-4, at destilleriet er juridisk og økonomisk uafhængigt
af andre destillerier og ikke drives på licens.
Stk. 6.
De lettelser i afgiften, der er fastsat i stk. 2-4, fin‐
der også anvendelse for spiritus, der leveres fra små, uaf‐
hængige destillerier i andre medlemsstater.««
[Lovteknisk ændring som følge af ophævelse af det tidligere
§ 2, stk. 2, pr. 1. januar 2018 ved lov nr. 1686 af 26. decem‐
ber 2017]
Ny paragraf
5)
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af
chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
kildeskatteloven,
lov
om
afgift
af
konsum-is,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering af
indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og
efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af
afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og
ændringer af forskerskatteordningen), foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 8, stk. 1,
ændres »§ 22, stk. 4, nr. 1-3« til: »§ 22, stk.
4, nr. 1-3 og 6«.
2.
I
§ 8, stk. 2,
ændres »§ 22, stk. 4, nr. 1-3« til: »§ 22, stk.
4, nr. 1-3 og 6«.
3.
I
§ 8, stk. 6, 3. pkt.,
indsættes efter »efter stk. 1«: », senest
den 5. marts 2018 for godtgørelse efter chokoladeafgiftslo‐
vens § 22, stk. 4, nr. 6, jf. stk. 1,«.«
[Godtgørelsesadgang for visse dækningsafgiftspligtige varer
som følge af nedsættelserne af afgiftssatsen pr. 1. januar
2018]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovens titel foreslås ændret, så det fremgår, at loven æn‐
drer i lov om afgift af ledningsført vand. Desuden foreslås
lovens titel ændret, da det fejlagtigt fremgår, at der ændres i
»lov om afgift af mineralolieprodukter«, hvor det korrekte
navn er »lov om energiafgift af mineralolieprodukter«.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslags § 3 vedrører ændringer i spiri‐
tusafgiftsloven.
Efter fremsættelsen af dette lovforslag er en ændring til
spiritusafgiftsloven trådt i kraft pr. 1. januar 2018, jf. lov nr.
1686 af 26. december 2017 om ændring af chokoladeafgifts‐
loven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven,
lov om afgift af konsum-is, spiritusafgiftsloven og øl- og
vinafgiftsloven.
Dette betyder, at indledningen til § 3 i det fremsatte lov‐
forslag skal udvides til også at omfatte den ovennævnte æn‐
dringslov.
Indledningen til § 3 foreslås derfor ændret som følge af
den nye ændringslov, jf. lov nr. 1686 af 26. december 2017
om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-
is, spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.
Til nr. 3
Det fremsatte lovforslags § 3, nr. 1, vedrører ændringer i
spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1.
Efter fremsættelsen af dette lovforslag er en ændring i
spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1, trådt i kraft pr. 1. januar
2018, jf. lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af
chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
L 122 - 2017-18 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1851428_0003.png
3
kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is, spiritusafgifts‐
loven og øl- og vinafgiftsloven.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 blev den dagæl‐
dende § 2, stk. 2, i spiritusafgiftsloven ophævet med virk‐
ning fra den 1. januar 2018.
Henvisningen til spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2, blev
samtidig ophævet i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningerne i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 1, til de øvrige stykker i bestemmelsen tilrettes i over‐
ensstemmelse hermed.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring, hvorved en
henvisning bliver præciseret. Ændringsforslaget medfører
ingen materielle ændringer.
Til nr. 4
Det fremsatte lovforslags § 3, nr. 2, vedrører ændringer i
spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2.
Efter fremsættelsen af dette lovforslag er en ændring i
spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2, trådt i kraft, jf. lov nr. 1686
af 26. december 2017 om ændring af chokoladeafgiftsloven,
lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om
afgift af konsum-is, spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgifts‐
loven.
I det fremsatte lovforslags § 3, nr. 2, foreslås en modera‐
tionsordning for mindre destillerier indført.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 blev den gælden‐
de § 2, stk. 2, i spiritusafgiftsloven ophævet med virkning
fra den 1. januar 2018.
Dette medfører konsekvensændringer til det fremsatte
lovforslags § 3, nr. 2, idet denne også vedrører spiritusaf‐
giftslovens § 2.
I det fremsatte lovforslag indsættes der nye stykker i spi‐
ritusafgiftslovens § 2. Det drejer sig om stk. 3-7.
Som følge af ophævelsen af spiritusafgiftslovens § 2, stk.
2, pr. 1. januar 2018 rykker disse stykker og bliver dermed
til stk. 2-6. Dette er baggrunden for den foreslåede ændring.
Der er alene tale om lovtekniske ændringer. Ændrings‐
forslaget medfører ingen materielle ændringer.
Til nr. 5
Det fremsatte lovforslag og lov nr. 1686 af 26. december
2017 har begge til formål at udmønte en del af aftalen mel‐
lem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konserva‐
tive Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om
erhvervs- og iværksætterinitiativer. Lov nr. 1686 af 26. de‐
cember 2017 og den foreslåede moderationsordning for små
destillerier, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, vedrører den del af af‐
talen, som omhandler en grænsehandelspakke og afgiftssa‐
nering.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af
chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is, spiritusafgifts‐
loven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering af indeksering
af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende af‐
skaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af afgiften på te og til‐
lægsafgiften på alkoholsodavand og ændringer af forsker-
skatteordningen) blev råstofafgiften i chokoladeafgiftsloven
halveret pr. 1. januar 2018 og efterfølgende afskaffet pr. 1.
januar 2020. Loven medførte samtidig tilsvarende nedsæt‐
telser i dækningsafgiften i chokoladeafgiftsloven for sam‐
menlignelige varer.
Da afgiftsnedsættelserne i råstofafgiften og dækningsaf‐
giften trådte i kraft allerede den 1. januar 2018, havde virk‐
somhederne meget kort tid til at indrette sig på lovændringe‐
rne ved f.eks. at nedbringe lageret af varer belagt med de
hidtil gældende afgifter for nedsatte råstofafgiftspligtige va‐
rer samt dækningsafgiftspligtige varer.
Lov nr. 1686 af 26. december 2017 indeholder derfor en
mulighed for de pågældende virksomheder for at søge godt‐
gørelse for allerede afgiftsbelagte varer.
Grundet en manglende konsekvensrettelse ved lov nr.
1686 af 26. december 2017 blev varer omfattet af chokola‐
deafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6, ikke omfattet af denne
godtgørelsesadgang. Denne varegruppe nævnt i nr. 6 om‐
handlede masser med indhold af nødder og skulle have væ‐
ret omfattet af godtgørelsesadgangen, da der er tale om en
varegruppe, som er omfattet af de vedtagne afgiftsnedsættel‐
ser i dækningsafgiften.
Det foreslås på den baggrund, at muligheden for at få en
godtgørelse af allerede afgiftsbelagte varer også omfatter
varer omfattet af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6
(dækningsafgiften). Virksomheder, som pr. 1. januar 2018,
hvor den nedsatte afgiftssats trådte i kraft, har et lager af af‐
giftsbelagte varer omfattet heraf, vil således som forudsat
ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 kunne søge om godt‐
gørelse for den erlagte afgift.
Formålet med denne ændring er at sikre, at de afgiftsbe‐
lagte varer omfattet af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4,
nr. 6, i godtgørelsessituationen bliver behandlet på samme
måde som de øvrige varegrupper omfattet af godtgørelses‐
bestemmelsen. Disse varer indgår således i opgørelsen af
minimumskravet på 500 kr., hvorved der også kan ydes
godtgørelse for øvrige varegrupper, uanset fristen for disse
varegrupper er overskredet, hvis det samlede godtgørelses‐
berettigede beløb overstiger 500 kr.
Den eneste forskel er, at ansøgningsfristen forlænges for
varer omfattet af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6.
Det foreslås således, at en anmodning om godtgørelse skal
være indsendt til SKAT senest den 5. marts 2018. Der hen‐
vises i øvrigt til bemærkningerne til § 8 i lovforslag nr. L
109.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
L 122 - 2017-18 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1851428_0004.png
4
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
Anders Stjernholm (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 122 - 2017-18 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
1851428_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 122
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 21/1-18 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Yderligere høringssvar, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 122
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-18 fra Danmarks Frie
AutoCampere, DFAC, til skatteministeren, og ministerens svar herpå