Skatteudvalget 2017-18
L 122 Bilag 5
Offentligt
1850600_0001.png
30. januar 2018
J.nr. 2017-7582
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 122 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, spiritusaf-
giftsloven, lov om afgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af kvælstofoxider og
øl- og vinafgiftsloven (Lempelser i elafgiften og vandafgiften for campingpladser og lyst-
bådehavne, afgiftslempelse for små producenter af spiritus (moderation), justering af mo-
derationsordningen for små producenter af øl og afgiftsfritagelse for gas indeholdt i light-
ere ved indførsel)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 122 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1850600_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, spiritusafgiftsloven,
lov om afgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af kvælstofoxider og
øl- og vinafgiftsloven
(Lempelser i elafgiften og vandafgiften for campingpladser og lystbådehavne, af-
giftslempelse for små producenter af spiritus (moderation), justering af modera-
tionsordningen for små producenter af øl og afgiftsfritagelse for gas indeholdt i
lightere ved indførsel) (L 122)
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af ledningsført
vand, spiritusafgiftsloven, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
lov om afgift af kvælstofoxider og øl- og vinafgiftsloven
1)
(Lempelser i elafgiften og vandafgiften for campingpladser og lystbådehavne, af-
giftslempelse for små producenter af spiritus (moderation), justering af modera-
tionsordningen for små producenter af øl og afgiftsfritagelse for gas indeholdt i
lightere ved indførsel)«.
[Ændring af lovens titel]
Til § 3
2)
I indledningen indsættes efter »13. december 2016« : »og § 5 i lov nr. 1686
af 26. december 2017«.
[Konsekvensændring som følge af lov nr. 1686 af 26. december 2017]
3)
Nr. 1
affattes således:
Side 2 af 7
L 122 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1850600_0003.png
»1. I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »ætanolstyrke« : », jf. dog stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring som følge af ophævelse af den tidligere § 2, stk. 2, pr. 1. ja-
nuar 2018 ved lov nr. 1686 af 26. december 2017]
4)
Nr. 2
affattes således:
»2. I
§ 2
indsættes som
stk. 2-6:
»Stk. 2.
For hvert kalenderår ydes der en afgiftslettelse pr. hl spiritus (100 pct. æta-
nolstyrke), som defineret i § 1, stk. 1, der er fremstillet af det enkelte destilleri.
Stk. 3.
Afgiftslettelsen afhænger af destilleriets fremstilling af spiritus i det foregå-
ende kalenderår, jf. dog stk. 4. For destillerier, der højst har fremstillet 10 hl spiri-
tus i det foregående kalenderår, udgør afgiftslettelsen 7.500 kr. pr. hl i det aktuelle
kalenderår. Der kan ikke opnås moderation for mere end 10 hl i det aktuelle kalen-
derår. For destillerier, der har fremstillet over 10 hl spiritus i det foregående kalen-
derår, udgør afgiftslettelsen 0 kr. pr. hl i det aktuelle kalenderår.
Stk. 4.
Stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse på destillerier, der er nystartede i
det aktuelle kalenderår og derfor ikke har fremstillet spiritus i det foregående ka-
lenderår.
Stk. 5.
Det er en forudsætning for afgiftslempelsen efter stk. 2-4, at destilleriet er
juridisk og økonomisk uafhængigt af andre destillerier og ikke drives på licens.
Stk. 6.
De lettelser i afgiften, der er fastsat i stk. 2-4, finder også anvendelse for
spiritus, der leveres fra små uafhængige destillerier i andre medlemsstater.««
[Lovteknisk ændring som følge af ophævelse af den tidligere § 2, stk. 2, pr. 1. ja-
nuar 2018 ved lov nr. 1686 af 26. december 2017]
Ny paragraf
5)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is, spiritus-
afgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering af indeksering af en række
punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse
af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og ændringer af forskers-
katteordningen), foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8, stk. 1,
ændres »§ 22, stk. 4, nr. 1-3« til: »§ 22, stk. 4, nr. 1-3 og 6«.
Side 3 af 7
L 122 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1850600_0004.png
2.
I
§ 8, stk. 2,
ændres »§ 22, stk. 4, nr. 1-3« til: »§ 22, stk. 4, nr. 1-3 og 6«.
3.
I
§ 8, stk. 6, 3. pkt.,
indsættes efter »efter stk. 1« : »og den 5. marts 2018 for
godtgørelse efter § 22, stk. 4, nr. 6, jf. stk. 1,«.«
[Godtgørelsesadgang for visse dækningsafgiftspligtige varer som følge af nedsæt-
telserne af afgiftssatsen pr. 1. januar 2018]
Side 4 af 7
L 122 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1850600_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovens titel foreslås ændret, så det fremgår, at loven ændrer i lov om afgift af led-
ningsført vand. Desuden foreslås lovens titel ændret, da det fejlagtigt fremgår, at
der ændres i »lov om afgift af mineralolieprodukter«, hvor det korrekte navn er
»lov om energiafgift af mineralolieprodukter«.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslags § 3 vedrører ændringer i spiritusafgiftsloven.
Efter fremsættelsen af dette lovforslag er en ændring til spiritusafgiftsloven trådt i
kraft pr. 1. januar 2018, jf. lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af cho-
koladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om
afgift af konsum-is, spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.
Dette betyder, at indledningen til § 3 i det fremsatte lovforslag skal udvides til
også at omfatte den ovennævnte ændringslov.
Indledningen til § 3 foreslås derfor ændret som følge af den nye ændringslov, jf.
lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is, spiritus-
afgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.
Til nr. 3
Det fremsatte lovforslags § 3, nr. 1, vedrører ændringer i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 1.
Efter fremsættelsen af dette lovforslag er en ændring i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 1, trådt i kraft pr. 1. januar 2018, jf. lov nr. 1686 af 26. december 2017 om æn-
dring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskattelo-
ven, lov om afgift af konsum-is, spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 blev den dagældende § 2, stk. 2, i spiritus-
afgiftsloven ophævet med virkning fra den 1. januar 2018.
Henvisningen til spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2, blev samtidig ophævet i spiritus-
afgiftslovens § 2, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningerne i spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1, til de øvrige styk-
ker i bestemmelsen tilrettes i overensstemmelse hermed.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring, hvorved en henvisning bliver præcise-
ret. Ændringsforslaget medfører ingen materielle ændringer.
Side 5 af 7
L 122 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1850600_0006.png
Til nr. 4
Det fremsatte lovforslags § 3, nr. 2, vedrører ændringer i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 2.
Efter fremsættelsen af dette lovforslag er en ændring i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 2, trådt i kraft, jf. lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af chokola-
deafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift
af konsum-is, spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.
I det fremsatte lovforslags § 3, nr. 2, foreslås en moderationsordning for mindre
destillerier indført.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 blev den gældende § 2, stk. 2, i spiritusaf-
giftsloven ophævet med virkning fra den 1. januar 2018.
Dette medfører konsekvensændringer til det fremsatte lovforslags § 3, nr. 2, idet
denne også vedrører spiritusafgiftslovens § 2.
I det fremsatte lovforslag indsætte der nye stykker i spiritusafgiftslovens § 2. Det
drejer sig om stk. 3-7.
Som følge af ophævelsen af spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2, pr. 1. januar 2018 ryk-
ker disse stykker og bliver dermed til stk. 2-6. Dette er baggrunden for den foreslå-
ede ændring.
Der er alene tale om lovtekniske ændringer. Ændringsforslaget medfører ingen
materielle ændringer.
Til nr. 5
Det fremsatte lovforslag samt lov nr. 1686 af 26. december 2017 har begge til for-
mål at udmønte en del af aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om er-
hvervs- og iværksætterinitiativer. Lov nr. 1686 af 26. december 2017 samt den fo-
reslåede moderationsordning for små destillerier, jf. forslagets § 3, nr. 2, vedrører
den del af aftalen, som omhandler en grænsehandelspakke og afgiftssanering.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov
om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is, spiri-
tusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering af indeksering af en række
punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse
af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og ændringer af forsker-
skatteordningen) blev råstofafgiften i chokoladeafgiftsloven halveret pr. 1. januar
2018 og efterfølgende afskaffet pr. 1. januar 2020. Loven medførte samtidig tilsva-
rende nedsættelser i dækningsafgiften i chokoladeafgiftsloven for sammenligne-
lige varer.
Side 6 af 7
L 122 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1850600_0007.png
Da afgiftsnedsættelserne i råstofafgiften og dækningsafgiften trådte i kraft allerede
den 1. januar 2018, havde virksomhederne meget kort tid til at indrette sig på lov-
ændringerne ved f.eks. at nedbringe lageret af varer belagt med de hidtil gældende
afgifter for nedsatte råstofafgiftspligtige varer samt dækningsafgiftspligtige varer.
Lov nr. 1686 af 26. december 2017 indeholder derfor en mulighed for de pågæl-
dende virksomheder for at søge godtgørelse for allerede afgiftsbelagte varer.
Grundet en manglende konsekvensrettelse ved lov nr. 1686 af 26. december 2017
blev varer omfattet af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6, ikke omfattet af
denne godtgørelsesadgang. Denne varegruppe, nævnt i nr. 6, omhandlede masser
med indhold af nødder og skulle have været omfattet af godtgørelsesadgangen, da
der er tale om en varegruppe, som er omfattet af de vedtagne afgiftsnedsættelser i
dækningsafgiften.
Det foreslås på den baggrund, at muligheden for at få en godtgørelse af allerede af-
giftsbelagte varer også omfatter varer omfattet af chokoladeafgiftslovens § 22, stk.
4, nr. 6 (dækningsafgiften). Virksomheder, som pr. 1. januar 2018, hvor den ned-
satte afgiftssats trådte i kraft, har et lager af afgiftsbelagte varer omfattet heraf, vil
således, som forudsat ved lov nr. 1686 af 26. december 2017, kunne søge om godt-
gørelse for den erlagte afgift.
Formålet med denne ændring er at sikre, at de afgiftsbelagte varer omfattet af cho-
koladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6, i godtgørelsessituationen bliver behandlet på
samme måde, som de øvrige varegrupper omfattet af godtgørelsesbestemmelsen.
Disse varer indgår således i opgørelsen af minimumskravet på 500 kr., hvorved der
også kan ydes godtgørelse for øvrige varegrupper, uanset fristen for disse vare-
grupper er overskredet, hvis det samlede godtgørelsesberettigede beløb overstiger
500 kr.
Den eneste forskel er, at ansøgningsfristen forlænges for varer omfattet af chokola-
deafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6. Det foreslås således, at en anmodning om godt-
gørelse skal være indsendt til SKAT senest den 5. marts 2018. Der henvises i øv-
rigt til bemærkningerne til § 8 i lovforslag nr. L 109 (2017/18).
Side 7 af 7