Skatteudvalget 2017-18
L 122 Bilag 2
Offentligt
1846504_0001.png
18. januar 2018
J.nr. 2017 - 7582
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, spiritusafgiftsloven, lov
om afgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af kvælstofoxider og øl- og vinaf-
giftsloven (Lempelser i elafgiften og vandafgiften for campingpladser og lystbådehavne,
afgiftslempelse for små producenter af spiritus (moderation), justering af moderations-
ordningen for små producenter af øl og afgiftsfritagelse for gas indeholdt i lightere ved
indførsel).
Karsten Lauritzen
/ Niels Kleis Frederiksen
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
BDO Statsautoriseret re-
visionsselskab
BDO bemærker, at det er uheldigt,
at det reelle forbrug ikke kan læg-
ges til grund for opgørelse af godt-
gørelsen hos campingpladserne, da
dette vil give en lavere pris for
campisterne, en administrativ for-
enkling for campingpladsen og
være til fordel for miljøet, da en
fast pris for elforbrug giver incita-
ment til højere forbrug af el.
Det er efter forslaget en betingelse
for tilbagebetaling, at virksomhe-
den forsyner sine kunders med-
bragte lystfartøjer eller campingen-
heder med elektricitet uden sær-
skilt betaling herfor. Dette skyldes,
at beskatning af elektricitet er re-
guleret i energibeskatningsdirekti-
vet, som opstiller rammerne for
medlemsstaternes beskatning af
energiprodukter og elektricitet.
Energibeskatningsdirektivet giver
medlemsstaterne mulighed for at
differentiere mellem erhvervsmæs-
sigt elforbrug og ikke-erhvervs-
mæssigt elforbrug.
Det er blevet vurderet, at den el,
der på en campingplads eller i en
lystbådehavn anvendes i gæsternes
medbragte enheder, og hvor der
ikke sker særskilt opmåling og fak-
turering for el i forhold til de en-
kelte kunder, kan betragtes som
forbrugt af henholdsvis camping-
pladsen eller lystbådehavnen.
Hvis der derimod sker en særskilt
opmåling og fakturering, vil for-
bruget ikke kunne betragtes som
erhvervsmæssigt.
Det bemærkes, at campingpladser,
som har indrettet sig efter de eksi-
sterende afgiftsregler, hvor kun-
derne betaler for deres faktiske
forbrug, slet ikke kan anvende den
Campingpladser, hvor der sker
særskilt opmåling og fakturering
for el i forhold til de enkelte kun-
der, kan ikke anvende den foreslå-
Side 2 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
foreslåede ændring uden at skulle
ændre sin virksomheds-struktur.
ede ændring. Der er dog ikke no-
get til hinder for fortsat at benytte
opstillede målere til eksempelvis at
fastsætte maksimale forbrugsgræn-
ser.
BDO anfører, at det ikke er rime-
ligt, at opkrævningsmetoden for
betaling af elektricitet får afgø-
rende betydning for afgiftsgodtgø-
relsen.
Der henvises til bemærkningen
ovenfor vedrørende energibeskat-
ningsdirektivet.
BDO efterspørger, at der anføres
eksempler på tilfælde, der er om-
fattet af begrebet ”uden særskilt
betaling”, da der ved
manglende
præcisering af begrebet er en stor
risiko for, at fortolkningen af be-
grebet vil afvige fra de berørte
campingpladser. BDO ønsker der-
for svar på, om der er adgang til
afgiftsgodtgørelse for camping-
pladserne i følgende tilfælde:
1. Fastpris for elforbruget, men
særskilt opkrævet hos campisten,
hvor campingpladsen opkræver 25
kr. for el pr. dag (uanset forbrug).
Prisen for elforbruget er særskilt
anført på afregningen overfor
campisten.
Det er efter forslaget en betingelse,
at campistens forbrug af elektrici-
tet ikke påvirker den pris, der beta-
les. Af eksemplet fremgår, at der
betales en fast pris for el uanset
forbrug. Eksemplet vil således
være omfattet af den foreslåede
lempelse.
I denne situation bliver der ikke
foretaget særskilt opmåling og fak-
turering for el i forhold til de en-
kelte kunder. Campingpladsen vil
derfor være berettiget til tilbagebe-
taling af afgift.
2. Salg af el-pakker, hvor camping-
pladsen opkræver et vist beløb for
en el-pakke fastsat ud fra f.eks.
campistens campingvogns stør-
relse, længden på opholdet m.v.
Side 3 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
3. Salg af el-pakker og efterføl-
gende opkrævning af merforbrug.
For den del af forbruget, hvor der
sker en særskilt opmåling og faktu-
rering, vil campingpladsen ikke
være berettiget til tilbagebetaling af
afgift.
Endeligt har BDO anført et regne-
eksempel.
Efter Skatteministeriets vurdering
er regneeksemplet korrekt.
Brandt revision på vegne
af DK-Camp
DK-Camp har stillet tre spørgsmål
til lovforslaget med henblik på en
præcisering
af begrebet ”måling”:
1. Vil en campingplads, der sælger
et ophold til en campist i en pakke
med et inkluderet forbrug ikke
over et vist antal kWh pr. dag og
med en merbetaling for det elfor-
brug, der overstiger det indregnede
elforbrug, kunne blive betragtet
som måling af el, hvor der ikke
kan opnås godtgørelse for elafgift?
2. Vil en fast pris for frit elforbrug
kunne blive betragtet som måling
af el, hvor der ikke kan opnås
godtgørelse for elafgift?
3. Vil forskellige pakkepriser for
grupper af campister kunne variere
efter bl.a. forventet elforbrug, men
i øvrigt frit forbrug inden for pak-
kens rammer, kunne blive betrag-
tet som måling af el, hvor der ikke
kan opnås godtgørelse for elafgift?
Der henvises til kommentaren til
BDO.
Bryggeriforeningen
Bryggeriforeningen bemærker, at
foreningen støtter forslaget om at
lempe afgiften for små producen-
Side 4 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ter af spiritus samt at justere mo-
derationsordningen for små pro-
ducenter af øl.
Bryggeriforeningen bifalder, at
man giver små destillerier en øko-
nomisk håndsrækning ved at
sænke afgiften med 50 pct. for
mirodestillerier med en årlig pro-
duktion på op til 10 hl.
Bryggeriforeningen bemærker, at
det fremgår af lovforslaget, at for-
målet med moderationsordningen
for små spiritusproducenter er i
højere grad at ligestille små spiri-
tusproducenter med små øl-produ-
center. Som en nation med en stolt
tradition for at brygge god øl, bør
Danmark også støtte mikrobrygge-
rierne mest muligt. Derfor bør
mikrobryggerierne sikres tilsva-
rende vilkår.
Bryggeriforeningen bemærker, at
afgiftsmoderationen for mikro-
bryggerier på tilsvarende vis fuldt
ud bør udnytte strukturdirektivets
ramme. Dvs. at afgiftsreduktionen
for øl også bør være 50 pct.
Den nuværende ølmoderations-
ordning medfører en afgiftslettelse
på ca. 30 pct. af afgiften på øl med
pilsnerstyrke for de mindste bryg-
gerier. I henhold til strukturdirekti-
vet må afgiftslettelsen udgøre op
til 50 pct. af den normale nationale
afgiftssats. Den gældende ølmode-
ration vil således kunne forhøjes
inden for rammerne af direktivet.
En forhøjelse af ølmoderations-
ordninge, så de mindste bryggerier
opnår en afgiftslettelse på ca. 50
pct. af ølafgiften skønnes at inde-
bære et mindre-provenu på ca. 4
mio. kr., hvilket ikke er en del af
Side 5 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
aftalen om Erhvervs- og Iværksæt-
terinitiativer.
Bryggeriforeningen støtter, at mo-
derationsordningen for mikrobryg-
gerier justeres, så bryggerierne alle-
rede fra det første produktionsår
kan opnå moderation, så ram-
merne er optimale også i det første
produktionsår. Bryggeriforeningen
støtter derfor justeringen, som kun
er ret og rimelig.
Bryggeriforeningen mener, at lov-
forslaget også bør gælde brygge-
rier, der er etableret siden årstals-
kravet i moderationsordningen
blev ophævet i 2011, så de også
modtager moderation i bryggeriets
første produktionsår. Derfor fore-
slår Bryggeriforeningen, at danske
mikrobryggerier etableret i perio-
den 2011 til 2017 også ydes afgifts-
moderation i deres første produk-
tionsår.
Den foreslåede udvidelse af ølmo-
derationsordningen medfører
fremadrettet en afgiftslempelse for
nystartede bryggerier fra det første
år. Dette gælder også for nystar-
tede mikrodestillerier.
En udvidelse af ordningen til også
at omfatte årene 2011 til 2017 vil
betyde, at afgiftslempelsen gives til
mikrobryggerier, der er veletable-
rede, og der ses således ikke at
være belæg for at yde støtte til
disse det første produktionsår.
Danmarks Fries Auto-
campere (DFAC)
DFAC bemærker, at mange lystbå-
dehavne, ved siden af deres havne-
drift, tilbyder parkeringsmulighe-
der for autocampere med de
samme faciliteter, som tilbydes gæ-
stesejlere. Lovforslaget omtaler
imidlertid kun el og vand til forsy-
ning af lystfartøjer. Tilsvarende har
mange kommuner og private op-
rettet særlige pladser, hvor auto-
campere mod en samlet betaling
kan parkere og forsynes med el,
vand osv. DFAC anbefaler derfor,
Der henvises til kommentaren til
Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark.
Side 6 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at den foreslåede lovændring udvi-
des til også at omfatte udlejning af
pladser for bl.a. autocampere med
tilhørende faciliteter på samme vil-
kår som lystbådehavne og cam-
pingpladser udlejer pladser til både
og campingenheder.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv kvitterer overord-
net for, at afgifterne på en række
områder lempes.
I relation til spørgsmålet om en
moderationsordning for spiritus-
producenter henholder Dansk Er-
hverv sig til VSOD’s høringssvar.
Der henvises til kommentaren til
VSOD’s høringssvar.
Dansk Industri (DI)
DI ønsker at indgå i en dialog med
Skatteministeriet om den konkrete
udformning af afgifts-lempelsen
vedrørende el- og vandafgift for
campingpladser, da DI finder det
hensigtsmæssigt, at campingplad-
sen får mulighed for at udforme
pakker med et maksimalt afgifts-
lempet strømforbrug inkluderet i
prisen. Dette vil indebære, at cam-
pinggæsten skal betale selvstændigt
for strøm forbrugt derudover, og
betalingen vil skulle dække den
normale høje afgiftssats.
Der henvises til kommentaren til
BDO.
I forhold til forslaget om at af-
skaffe energi- og miljøafgifterne
for gas i engangslightere, bemær-
ker DI, at Skatteministeriet bør
Skatteministeriet
deler DI’s opfat-
telse af, at det ikke er i dansk er-
hvervslivs interesse, at der indføres
Side 7 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indlede en dialog med Europa-
Kommissionen, såfremt ministe-
riet er i tvivl om, hvorvidt en given
afgiftslempelse udgør lovlig stats-
støtte. DI bemærker, at dansk er-
hvervsliv ikke har interesse i, at re-
geringen indfører lempelser, der
efterfølgende underkendes af Eu-
ropa-Kommissionen.
regler, som efterfølgende under-
kendes af domstolene eller Kom-
missionen som stridende mod EU-
retten, herunder statsstøttereg-
lerne. I forhold til forslaget om af-
giftsfritagelse for gas i lightere er
det dog Skatteministeriets samlede
vurdering, at risikoen for, at af-
giftsfritagelsen indebærer stats-
støtte, som er uforenelig med det
indre marked, er meget lille. Skat-
teministeriet har derfor ikke fundet
det nødvendigt at indlede en dia-
log med Kommissionen vedrø-
rende dette forslag. Der henvises
desuden til bemærkningerne ved-
rørende lovforslagets forhold til
EU-retten.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærknin-
ger til lovforslaget.
De Samvirkende Køb-
mænd (DSK)
De Samvirkende Købmænd be-
mærker, at organisationen glæder
sig over de påtænkte afgiftslettelser
for moderationsordningen samt
afgiftsfritagelse for gas i lightere.
De Samvirkende Købmænd be-
mærker, at organisationen herud-
over ikke har nogen bemærkninger
til lovforslaget.
Erhvervsstyrelsen (TER)
TER vurderer samlet set, at lov-
forslaget medfører administrative
lettelser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet.
Side 8 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening (FA)
FA har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Foreningen af Lystbåde-
havne i Danmark
(FLID)
FLID bakker op om intentionerne
bag lovforslaget, men vurderer, at
de foreslåede lempelser vil få en
særdeles begrænset effekt.
Det skyldes, at de installerede sy-
stemer og afregningssystemer, der
anvendes i stort set alle større lyst-
bådehavne, er baseret på individuel
forbrugsmåling og afregning for at
holde det samlede forbrug nede.
FLID bemærker derfor, at det er
afgørende vigtigt, at der findes
modeller, som giver havnene mu-
lighed for fortsat at benytte deres
nuværende betalingssystemer.
Der er ikke noget til hinder for
fortsat at benytte opstillede målere
til eksempelvis at fastsætte maksi-
male forbrugsgrænser.
FLID ønsker derfor at få bekræf-
tet, om følgende modeller vil være
omfattet af den foreslåede lem-
pelse:
1. Vil en lystbådehavn, der udlejer
en bådplads til en sejler i en pakke
med et givent inkluderet forbrug
kunne opnå godtgørelse for elaf-
gift?
2. Såfremt sejleren har behov for
mere strøm end der er inkluderet i
pakken, vil det så være muligt at
sælge en større pakke med mere
strøm inkluderet, og fortsat opnå
godtgørelse for elafgift?
Det kan bekræftes, at lystbådehav-
nen i dette tilfælde vil kunne opnå
godtgørelse af elafgift.
Det kan bekræftes, at der vil kunne
sælges en større pakke med mere
strøm inkluderet, uden at miste
retten til godtgørelse.
Side 9 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
3. Hvis der udover udlejning af
bådplads sælges en separat for-
brugspakke, der f.eks. giver mulig-
hed for at benytte brusebad i hav-
nens toiletbygninger, strøm til bå-
den og f.eks. vaskemaskine i hav-
nens bygninger, vil havnen så
kunne opnå godtgørelse for elaf-
gift?
Det kan bekræftes, at salg af en se-
parat forbrugspakke, der giver mu-
lighed for at benytte fælles facilite-
ter vil være omfattet af den lave
procesafgift.
Derudover bemærker FLID, at el
til køretøjer også bør omfattes af
lempelsen, når køretøjerne modta-
ger elektricitet fra en havn, idet
mange havne besøges af autocam-
pere.
Den efterspurgte lave procesafgift
for el til autocampere kan dække
to situationer:
1) Samlet udlejning af plads til en
lystbåd og en autocamper og
2) Udlejning af plads alene til en
autocamper.
Ydes der hypotetisk lav procesaf-
gift for autocampere i havne m.v.,
i hver enkelt af disse situationer el-
ler for begge situationer samlet vil
det være administrativt vanskeligt
for havnen m.v. at skulle fordele el
mellem el til autocampere med lav
procesafgift og el til de andre el-
forbrugende køretøjer med den al-
mindelige høje afgift, som vel også
kan parkere på havneområdet. Det
vil være vanskeligt efterfølgende at
dokumentere, at fordelingen er ret-
visende. Dette betyder efter Skat-
teministeriets vurdering, at det vil
være problematisk for SKAT at få
verificeret fordelingen med rimelig
sikkerhed ved en eventuel afgifts-
kontrol.
Det bemærkes i denne forbindelse,
at der indtil udgangen af 2019 gæl-
der en midlertidig lempelse med
lav procesafgift af el til opladning
af elbiler. Fra 1. januar 2020 pålæg-
ges generelt den almindelige høje
Side 10 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
elafgift ved denne opladning efter
gældende lovgivning.
Endeligt bemærker FLID, at de
ønsker at blive optaget på hørings-
listen og at de finder det ærgerligt,
at de ikke har været inviteret til et
dialogmøde eller fået tilsendt lov-
forslaget.
FLID er optaget på høringslisten
og det beklages, at FLID ikke er
blevet inddraget i arbejdet eller
fået tilsendt lovforslaget i høring.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Rejsearbejdere.dk
Rejsearbejdere.dk støtter forslaget
vedrørende lempelse af el- og
vandafgift for campingpladser og
lystbådehavne. Rejsearbejdere.dk
bemærker dog, at fødevarer købt i
campingpladsers butik, bør være
momsfri, da det ellers ikke er ren-
tabelt at drive en sådan del af virk-
somheden.
Derudover bemærkes en fejl i det
resumé af lovforslaget, der er
sendt i høring.
En momsfritagelse af fødevarer
købt på campingpladser ligger
uden for forslagets rammer. Der-
udover er det ikke muligt i hen-
hold til EU’s momsdirektiv
at
momsfritage fødevarer.
Der er tale om en fejl i resuméet,
da elafgiften tilbagebetales ned til
0,4 øre pr. kWh og ikke med 0,4
øre pr. kWh. Fejlen går ikke igen i
lovforslaget.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 11 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SRF
Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening har in-
gen bemærkninger til lovforslaget.
VSOD
VSOD vil gerne rose regeringen
for at tilgodese de mindre destille-
rier med indførelse af moderation.
En del destillerier i Danmark vil få
gavn af det, men det er også en lav
grænse på 10 hl spiritus (100 pct.
ætanolstyrke), som flere destillerier
allerede falder uden for i dag lidt
afhængigt af fortolkning jf. neden-
for. Endvidere er der fortsat tale
om en kraftig konkurrenceforvrid-
ning i forhold til mikrobryggeri-
erne.
VSOD foreslår, at grænsen på 10
hl spiritus (100 pct. ætanolstyrke)
ændres til 30 hl spiritus (100 pct.
ætanolstyrke). VSOD foreslår, at et
mindre destilleri/spiritusproducent
er en betegnelse, der gælder spiri-
tusproducenter, som årligt produ-
cerer op til 100 hl spiritus (100 pct.
ætanolstyrke). VSOD foreslår, at
der for hvert kalenderår ydes en
afgiftslettelse pr. hl spiritus (100
pct. ætanol-styrke) på den årlige
mængde op til 10 hl (100 pct. æta-
nolstyrke) spiritus for spirituspro-
ducenter, der højst har produceret
100 hl spiritus i det foregående ka-
lenderår. Når spiritusproducenten
årligt producerer mere end 100 hl
spiritus (100 pct. ætanolstyrke),
bortfalder afgiftslettelsen på den
årlige produktion op til 10 hl spiri-
tus (100 pct. ætanolstyrke).
Reglerne for afgift af øl, vin og
spiritus er harmoniseret i EU. De
harmoniserede regler fremgår bl.a.
af Rådets direktiv 92/83/EØF af
19. oktober 1992 om harmonise-
ring af punktafgiftsstrukturen for
alkohol og alkoholholdige drikke-
varer (herefter strukturdirektivet).
Strukturdirektivets artikel 22 fast-
sætter rammerne for at anvende
reducerede satser for små produ-
center af spiritus.
Det følger bl.a. heraf, at destilleriet
højst må fremstille 10 hl ren alko-
hol om året, samt at de reducerede
satser ikke må være mindre end 50
pct. af den normale afgiftssats.
Med forslaget implementeres
denne moderationsordning i spiri-
tusafgiftsloven.
Det er ikke muligt indenfor direk-
tivets rammer at udvide denne
Side 12 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ordning til at omfatte 30 hl spiritus
eller at give moderation for 10 hl
spiritus til destillerier, som frem-
stiller op til 100 hl spiritus, som fo-
reslået af VSOD.
VSOD foreslår, at lovforslaget
opererer med betegnelsen “spiri-
tusproducent”
frem for ”destil-
leri”. Snævert set er et destilleri en
virksomhed, der selv udfører de-
stillationen. Det kan gøre en stor
forskel, fordi en del destillerier ud-
fører lønproduktion for andre spi-
ritusproducenter.
Strukturdirektivets artikel 22 af-
grænser moderationsordningen til
at omfatte små destillerier. Det
fremgår ligeledes af artiklen, at de-
finitionen på »små destillerier« er
destillerier, der er juridisk og øko-
nomisk uafhængige af andre destil-
lerier og ikke drives på licens.
Det er således ikke muligt indenfor
rammerne af direktivet at anvende
betegnelsen spiritusproducent i
stedet for destilleri, idet dette vil
medføre en udvidelse af ordnin-
gen.
VSOD foreslår, at oplægget bør
være, at det er den enkelte autori-
serede spiritusproducent (destilleri
eller ej), der er omfattet, og at den
“fremstillede mængde ætanol” op-
gøres ud fra den mængde, der af-
regnes afgifter for i det forud-
gende år.
Hvorvidt et destilleri er omfattet af
moderationsordningen, afhænger
af destilleriets fremstilling af ren
ætanol det foregående år.
Selve moderationen består af en
afgiftslempelse i det aktuelle år, og
denne lempelse kommer i sagens
natur først til udtryk, når destille-
riet angiver og afregner afgiften i
dette år.
I bemærkningerne til de enkelte
paragraffer står under § 3, at destil-
leriet (spiritusproducenten) skal
lave en opgørelse hvert år af den
faktiske mængde fremstillede spiri-
tus. VSOD anfører, at det virker
ret bøvlet, at SKAT ikke kan bruge
Det fremsatte lovforslag er ændret
på dette punkt i forhold det ud-
kast, som blev sendt i ekstern hø-
ring.
Det fremsatte lovforslag indehol-
der således ikke længere et forslag
Side 13 af 14
L 122 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1846504_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
de eksisterende månedlige registre-
ringer af punktafgift til at afgøre,
hvor stort et afgiftsfradrag den en-
kelte virksomhed skal have. På den
måde er der også størst overens-
stemmelse med spiritusloven, som
den er i dag, og SKAT kan auto-
matisk kontrollere de producerede
mængder og beregne lempelsen ud
fra de indberetninger, som de en-
kelte virksomheder allerede laver
hver måned
uden flere registre-
ringer.
om en opgørelse af den afgiftsplig-
tige mængde for det første pro-
duktionsår.
Side 14 af 14