Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 119 Bilag 5
Offentligt
1861147_0001.png
Til lovforslag nr.
L 119
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. marts 2018
2. udkast
(betænkningsbidrag)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Mulighed for forbud mod enheder, der muliggør internetadgang, undersøgelse af effekter samt brug af afskærmningslokale
m.v. i boformer med sikrede afdelinger)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Børne-
og socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 6. En‐
hedslistens, Socialistisk Folkepartis og Alternativets med‐
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-5 og
7-10 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. december 2017 og var
til 1. behandling den 9. januar 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og socialministeren sendte den 6.
oktober 2017 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi‐
lag 20. Den 13. december 2017 sendte børne- og socialmini‐
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til børne- og socialmini‐
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget, som indebærer, at der bliver skabt hjemmel til en
række nye indgrebsmuligheder, som kan anvendes over for
beboerne i boformer med sikrede afdelinger efter servicelo‐
vens § 108. Formålet med lovforslaget er at opretholde orde‐
nen og sikkerheden i boformer med sikrede afdelinger og at
forebygge ny kriminalitet. Det er hensigten med de supple‐
rende indgreb, at de alene skal anvendes i de situationer,
hvor det er nødvendigt, og hvor den socialpædagogiske ind‐
sats har været forsøgt, men ikke har været tilstrækkelig.
Region Sjælland og Kofoedsminde har efterspurgt sup‐
plerende indgrebsmuligheder.
Der er kun én boform i Danmark, som har en sikret afde‐
ling for udviklingshæmmede, og det er Kofoedsminde. Ko‐
foedsminde huser personer, som har fået en dom, eller som
er idømt en foranstaltning i et åbent eller et sikret miljø.
Nogle af beboerne på Kofoedsminde har et vilkår i deres
straf, som forbyder dem at have uovervåget adgang til tele‐
fon og internet. For at forhindre, at beboere med domsvilkår
om overvåget adgang til telefon og internet får fat i telefo‐
ner, smartphones eller lignende fra beboere uden et sådant
domsvilkår, er beboerne med domsvilkår anbragt på en se‐
parat og sikret afdeling. I praksis sker det dog desværre alli‐
gevel af og til, at en beboer med domsvilkår om overvåget
adgang til telefon og internet får fat i en telefon, en smartp‐
hone eller lignende via de andre beboere. Og det sker, fordi
beboerne omgås hinanden, f.eks. under beskæftigelse. På
den baggrund har et flertal i Folketinget vurderet, at der er
behov for en hjemmel til, at der i boformer med sikrede af‐
delinger kan nedlægges et forbud mod enheder, der mulig‐
gør internetadgang.
Det skal også ses i lyset af de sager, hvor pædofilidømte
anbragte har haft kontakt med mindreårige piger over inter‐
DokumentId
Journalnummer
L 119 - 2017-18 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
1861147_0002.png
2
nettet. Forbuddet skal også forebygge, at pædofildømte fort‐
sætter deres krænkelser vi internettet. Derudover vil forbud‐
det også kunne forhindre de anbragte i at bestille ulovlige
genstande over internettet som f.eks. euforiserende stoffer
og våben.
I DF har vi anbefalet, at man bruger såkaldt jamming
(blokering af internet- og telefonsignalet). Det gør man også
på Sikringen, hvor landets farligste kriminelle er. Og det er
en af de bedste og mest effektive løsninger til at forhindre
beboere adgang til internettet. DF håber også, at der med ti‐
den kommer en god løsning, når forsøg med jamming har
været afprøvet, men desværre har det vist sig, at det er en
langvarig proces. Først i 2021 vil Børne- og Socialministeri‐
et tage stilling til, om der fortsat er et behov for den foreslå‐
ede hjemmel, som vi giver nu, for først på det tidspunkt har
man undersøgt muligheden for at jamme internetsignalet.
Lovforslaget giver også mulighed for at anvende scanne‐
re til personundersøgelse, og der gives mulighed for, at per‐
sonalet kan undersøge den anbragtes opholdsrum, f.eks. ved
begrundet mistanke om, at den anbragte er i besiddelse af
effekter, der kan true ordenen eller sikkerheden i boformen.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL, SF og ALT):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Mulighed for undersøgelse af effekter og åbning og
kontrol af post m.v. i boformer med sikrede afdelinger)«.
[Præcisering af lovforslagets undertitel som konsekvens af
ændringsforslag nr. 5 og 8]
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 137 e, stk. 2,
udgår », og
§ 137 j, stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 137 f, stk. 1
og 2,
udgår efter »§ 137 j, stk. 1«: »og 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
4)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 137 f, stk. 4
og 5,
udgår to steder efter »§ 137 j, stk. 1«: »og 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
5)
Nr. 4
udgår.
[Muligheden for at nedlægge et generelt forbud mod besid‐
delse eller anvendelse af computere, mobiltelefoner, tablets
og andre enheder, der muliggør internetadgang, udgår]
Af
børne- og socialministeren,
tiltrådt af < >:
6)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 137 h, stk. 2,
ændres
»sikkerheden eller anvendes til at begå kriminalitet med« til:
»sikkerheden i boformen eller bruges til at begå ny krimina‐
litet«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(EL, SF og ALT):
7)
Nr. 7
og
9
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
8)
Nr. 8
udgår.
[Muligheden for anbringelse i afskærmningslokale udgår]
9)
I den under
nr. 10
foreslåede ændring af
§ 137 l, stk.
1,
udgår efter »§ 137 j, stk. 1«: »og 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
10)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 137 m, stk.
1,
udgår efter »§ 137 j, stk. 1«: »og 2«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 5 og 8.
Til nr. 2-4, 7, 9 og 10
Ændringsforslagene er konsekvenser af ændringsforslag
nr. 6.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer, at den foreslåede adgang
for driftsherren af en boform, jf. § 108 i serviceloven, med
sikrede afdelinger, til at beslutte, at der i hele boformen ned‐
lægges et generelt forbud mod besiddelse eller anvendelse af
computere, mobiltelefoner, tablets og andre enheder, så‐
fremt disse muliggør internetadgang, udgår af lovforslaget.
Enhedslisten, SF og Alternativet anerkender vigtigheden
i at kunne afskære beboere på en boform, jf. § 108 i service‐
loven, med sikrede afdelinger, der har domsvilkår om over‐
våget adgang til telefon og internet, fra at have en uovervå‐
get adgang hertil. EL, SF og ALT finder dog ikke, at forsla‐
get om et generelt forbud på hele boformen udgør et propor‐
tionelt indgreb set i forhold til, at det vil ramme alle beboere
på Kofoedsminde i Lolland Kommune, der for tiden er den
eneste boform, jf. § 108 i serviceloven, med sikrede afdelin‐
ger, og dermed også ramme den overvejende andel af be‐
boere, der ikke har domsvilkår om overvåget adgang til tele‐
fon og internet. Det bør efter EL’s, SF’s og ALT’s opfattelse
være muligt på anden vis at afskære de få beboere, der på
nuværende tidspunkt har domsvilkår om overvåget adgang
L 119 - 2017-18 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
1861147_0003.png
3
til telefon og internet, fra at opnå en uovervåget adgang. Det
bemærkes i den forbindelse, at de nye indgreb, der foreslås
med lovforslaget, herunder særligt brug af scannere og per‐
sonundersøgelser, må formodes at være tilstrækkelige. Det
gælder særligt henset til, at problemet med, at beboere med
domsvilkår om overvåget adgang til telefon og internet får
adgang til mobiltelefoner m.v., ifølge lovforslaget synes be‐
grænset til, når beboerne omgås hinanden under beskæfti‐
gelse.
Til nr. 6
Ved ændringsforslaget foreslås det, at der foretages en‐
kelte sproglige ensretninger i dele af det foreslåede § 137 h,
stk. 2, således at ordlyden af teksten ensrettes i forhold til de
foreslåede § 137 h, stk. 3 og 4. Ændringsforslaget indehol‐
der ingen materielle ændringer.
Til nr. 8
Ændringsforslaget indebærer, at den foreslåede mulighed
for brug af afskærmningslokale udgår af lovforslaget. En‐
hedslisten, SF og Alternativet er bekymrede for at indføre en
så indgribende form for magtanvendelse og finder ikke, at
der er fremført en tilstrækkelig begrundelse for, at isolation
skulle være den rette måde at håndtere de udfordringer, der
ubestrideligt kan være med meget udadreagerende beboere
på en boform, jf. § 108 i serviceloven, med sikrede afdelin‐
ger. Det er EL’s, SF’s og ALT’s opfattelse, at anbringelse i
afskærmningslokale kan risikere at blive brugt som straf el‐
ler konsekvens og mere generelt føre til indirekte negative
konsekvenser for de anbragte og for det relationspædagogi‐
ske miljø på Kofoedsminde, der på nuværende tidspunkt, er
den eneste boform, jf. § 108 i serviceloven, med sikrede af‐
delinger. EL, SF og ALT stiller sig endvidere skeptiske over
for, om brug af afskærmningslokale, som forudsat i lovfor‐
slaget, vil kunne mindske antallet af magtanvendelser efter
servicelovens kapitel 24. Bestræbelserne herpå bør efter par‐
tiernes opfattelse i højere grad støttes på en stærk socialpæ‐
dagogiske indsats ydet af et fagligt kompetent personale.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Marianne Bredal (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF) Karen J. Klint (S)
Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Julie Skovsby (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 119 - 2017-18 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
1861147_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 119
Bilagsnr.
1
2
3
4
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 119
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om en redegørelse for personalesammensætningen på Kofoeds‐
minde, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stort vikarbudgettet er på Kofoedsminde, hvilken ud‐
dannelse vikarerne har og hvilken introduktion vikarerne får til den
særlige målgruppe på stedet og til de eksisterende indgrebsmulighe‐
der, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt, at der generelt er rekrutteringsproblemer på
Kofoedsminde, til børne- og socialministeren, og ministerens svar her‐
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at Kofoedsminde og evt. frem‐
tidige lignende boformer med sikrede afdelinger for udviklingshæm‐
mede rent faktisk har personale ansat, der er uddannet til denne van‐
skelige pædagogiske opgave, til børne- og socialministeren, og mini‐
sterens svar herpå
3
4