Retsudvalget 2017-18
L 118
Offentligt
1872133_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. marts 2018
Politikontoret
Rune Bæk Krogh
2018-0037-0017
670533
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed (Udvidet bemyndigelse til at fast-
sætte regler om zoneforbud) (L 118), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 22. februar 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 118 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentarer til henvendelse af 21/2-18 fra Gadejuristen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 22 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed (Udvidet bemyndigelse til
at fastsætte regler om zoneforbud) (L 118):
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 21. februar 2018
fra Gadejuristen, jf. L 118 - bilag 6.”
Svar:
For så vidt angår afsnittet om hjælp til hjemløse i henvendelsen fra Gadeju-
risten, har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Børne- og Socialministeriet, der har oplyst følgende:
”Af
servicelovens § 110 fremgår det, at kommunalbestyrelsen
skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med sær-
lige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig
i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om
aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp. Denne be-
stemmelse forpligter kommunerne til at tilbyde personer, der le-
ver i hjemløshed og har behov herfor, midlertidigt ophold på et
forsorgshjem eller herberg, når andre hjælpemidler er udtømt.
Det er imidlertid ikke hensigten, at personer, der lever i hjem-
løshed, skal tildeles en plads på forsorgshjem eller herberg og
forblive der. De skal i stedet have hjælp og støtte, så de kan for-
bedre deres situation og komme i egen bolig.
Regeringen har et mål om, at færre skal være hjemløse. Derfor
afsatte partierne bag satspuljen 154 mio. kr. til en handlingsplan
til bekæmpelse af hjemløshed med satspuljeaftalen for 2018-
2021. Handlingsplanen skal sikre, at flere personer, der lever i
hjemløshed eller er i risiko herfor, får en indsats, der gør en for-
skel. Formålet er, at indsatsen på hjemløseområdet skal være
mere forebyggende og helhedsorienteret, så færre rammes af og
flere kommer ud af hjemløshed.”
For så vidt angår afsnittet om transitcentre og -programmer i henvendelsen
fra Gadejuristen, har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet en udtalelse fra Børne- og Socialministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Det
er regeringens holdning, at udenlandske hjemløse, som
ikke har lovligt ophold, skal hjemrejse.
Udenlandske hjemløse, som har lovligt ophold, har ret til hjælp
efter serviceloven på lige fod med andre, der har lovligt ophold.
2
L 118 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentarer til henvendelse af 21/2-18 fra Gadejuristen, til justitsministeren
Det er dog regeringens holdning, at hjemløse fra andre EU-lande
ikke skal opholde sig i Danmark. Kan man ikke finde arbejde
eller forsørge sig selv, skal man ikke ligge opholdslandet til last.
Det er ikke en værdig tilværelse, og det skaber utryghed i sam-
fundet.”
For så vidt angår afsnittene om lejrbegrebet og gadesoveres sikkerhed i hen-
vendelsen fra Gadejuristen, bemærkes, at det fremgår af ordensbekendtgø-
relsens § 3, stk. 4, at det
på steder, hvortil der er almindelig adgang
er
forbudt at etablere og opholde sig i lejre, som er egnede til at skabe utryghed
i nærområdet. Ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, indebærer ikke en krimi-
nalisering af hjemløshed eller overnatning på steder, hvor der er almindelig
adgang. Formålet med bestemmelsen er derimod at kriminalisere utrygheds-
skabende lejre i det offentlige rum.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 3. februar
2017 af spørgsmål nr. 213 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og til pkt.
2.2. i den kommenterede høringsoversigt vedrørende lovforslaget, hvori de-
finitionen af en utryghedsskabende lejr er nærmere beskrevet.
For så vidt angår afsnittet om diskrimination af udlændinge i henvendelsen
fra Gadejuristen, kan Justitsministeriet henvise til pkt. 2.4. i den kommen-
terede høringsoversigt vedrørende lovforslaget. Det fremgår bl.a. heraf, at
Justitsministeriet er enig i, at reglerne vil skulle anvendes på en sådan måde,
at der ikke sker diskrimination, og at det således forudsættes, at reglerne i
praksis anvendes på en sådan måde, at der ikke sker diskrimination i strid
med bl.a. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel
14.
3