Retsudvalget 2017-18
L 118
Offentligt
1854336_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. februar 2018
Politikontoret
Rune Bæk Krogh
2018-0037-0015
636227
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed (Udvidet bemyndigelse til at fast-
sætte regler om zoneforbud) (L 118), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 18. januar 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 118 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvor lang tids standsning på offentligt sted en forbudsramt kan foretage, førend det anses for ophold i strid med et zoneforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 13 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed (Udvidet bemyndigelse til
at fastsætte regler om zoneforbud) (L 118):
”Kan ministeren oplyse, hvilke af de følgende
aktiviteter en per-
son med zoneforbud i en kommune, der har bopæl i forbudszo-
nen, kan deltage i henholdsvis med og uden sine mindreårige
børn:
a) folkeoplysende arrangementer med eller uden entrébetaling,
b) almindelige kulturelle aktiviteter, eksempelvis museums-, te-
ater- og biografbesøg,
c) aktiviteter med henblik på politiske tilkendegivelser, demon-
strationer, møder etc.,
d) selskabelige aktiviteter, der afholdes på offentligt tilgænge-
lige steder, eksempelvis en fødselsdag fejret på en café eller et
konditori,
e) religiøse ceremonier, eksempelvis højmesse eller kirkelige
handlinger såsom begravelse, bryllup m.v.,
f) motion, eksempelvis løbeture, besøg i fitnesscentre eller spad-
sereture,
g) andre aktiviteter med henblik på forebyggelse eller behand-
ling af sygdom,
h) transport til og fra selskabelige besøg hos familie og venner i
private lokaler,
i) brug af andre offentlige institutioner såsom herberger, være-
steder.”
Svar:
1.
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 1, er formålet
med lovforslaget at sikre, at justitsministeren har den fornødne hjemmel til
at fastsætte administrative regler (i ordensbekendtgørelsen) om, at politiet
kan meddele zoneforbud omfattende en hel kommune til de personer, der
etablerer og opholder sig i utryghedsskabende lejre.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 3, vurde-
rer Justitsministeriet, at lovforslaget kan gennemføres inden for rammerne
af artikel 2 i 4. Tillægsprotokol til Den Europæiske Menneskerettighedskon-
vention om bevægelses- og opholdsfrihed. Ministeriet lægger i den forbin-
delse bl.a. vægt på, at de personer, som etablerer og opholder sig i de utryg-
hedsskabende lejre, ofte kun i stærkt begrænset omfang har en nærmere til-
knytning til de pågældende byer, hvor lejrene etableres. Det har derfor for-
modningen imod sig, at zoneforbuddet vil påvirke de pågældendes daglige
liv på en intensiv måde. Det har også formodningen imod sig, at et forbud
vil gribe ind i andre rettigheder, som er beskyttet af Danmarks internationale
forpligtelser.
2
L 118 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvor lang tids standsning på offentligt sted en forbudsramt kan foretage, førend det anses for ophold i strid med et zoneforbud, til justitsministeren
2.
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.2, indebæ-
rer et zoneforbud et forbud mod at færdes frem og tilbage eller tage ophold
i en bestemt kommune, hvor den adfærd, der har givet anledning til zone-
forbuddet, har fundet sted. Den pågældendes blotte passage af området er
ikke omfattet af zoneforbuddet. Det vil sige, at en person, der er blevet med-
delt et zoneforbud, godt må gå gennem det område, der er omfattet af for-
buddet, så længe passagen ikke kan siges at have karakter af færden frem og
tilbage eller egentligt ophold i området.
Politiet skal i den forbindelse foretage en konkret vurdering af, hvorvidt en
given passage kan siges at have karakter af færden frem og tilbage eller
egentligt ophold i området. I den sammenhæng vil formålet med tilstedevæ-
relsen og den tidsmæssige udstrækning heraf være relevante faktorer.
Det forudsættes i øvrigt, at zoneforbudsreglerne i praksis anvendes i over-
ensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, herunder EMRK.
Hvis Danmarks internationale forpligtelser helt undtagelsesvist måtte
kræve, at den pågældende opholder sig i et område, der er omfattet af et
zoneforbud, for at varetage et beskyttet hensyn, vil den pågældende således
ikke i forbindelse med en sag om overtrædelse af et zoneforbud, kunne straf-
fes herfor.
3