Retsudvalget 2017-18
L 118 Bilag 1
Offentligt
1834526_0001.png
Dato:
8. december 2017
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Christian Andersen-Møl-
gaard
Sagsnr.: 2017-10-0064
Dok.:
571899
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af lov politiets virksomhed
(Udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud)
1. Myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. oktober 2017 til den 10.
november 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Dansk Detail,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, DI, Dansk So-
cialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske
Dommerforening, Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Kriminal-
præventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, Faggruppen af Socialrådgivere i Kriminal-
forsorgen, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmar-
kedschefer i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Frederiksberg
Kommune, Gadejuristen, HORESTA, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia,
KFUK’s sociale arbejde,
KL, Københavns Kommune, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørfor-
eningen, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsom-
budsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rådet for Etni-
ske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Rigspolitiet, samtlige byretter,
SAND
De hjemløses landsorganisation, Vestre Landsret og Østre Lands-
ret.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Gadejuristen, Retspolitisk Forening, Kirkens Korshær, Advokatsamfundet,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Politiforbundet, Den Uafhængige Politiklage-
myndighed, Kommunernes Landsforening, Færøernes Landsstyre, Rigsom-
budsmanden i Grønland, SAND
De hjemløses landsorganisation og Insti-
tut for Menneskerettigheder.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt om lovforslaget
Rigsadvokaten, Politiforbundet og Den Uafhængige Politiklagemyndig-
hed
har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Rigspolitiet
har til brug for høringen indhentet et bidrag fra Københavns
Politi, der bl.a. har oplyst, at Københavns Politi siden lejrforbuddet blev ind-
ført den 1. april 2017 og frem til den 3. oktober 2017 har gennemført over
25 aktioner og ryddet mere end 50 lejre. Der er rejst over 200 sigtelser, og
25 personer er blevet administrativt udvist for at have overtrådt lejrforbud-
det. I perioden 1. juli 2017 (hvor ordensbekendtgørelsen blev ændret, såle-
des at politiet fik mulighed for at meddele zoneforbud på 400 og 800 meter
for overtrædelse af lejrforbuddet) og frem til den 11. oktober 2017 har Kø-
benhavns Politi udstedt ca. 25 zoneforbud for etablering eller ophold i en
utryghedsskabende lejr i medfør af ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3 (med-
delelse af zoneforbud på 400 meter for førstegangsovertrædelse af lejrfor-
buddet). Der er ikke udstedt zoneforbud i medfør af bekendtgørelsens § 6,
stk. 4 (meddelelse af zoneforbud på 800 meter for overtrædelse af et tidli-
gere meddelt zoneforbud på 400 meter). Københavns Politi vurderer, at et
zoneforbud, der omfatter en hel kommune, ud fra et politioperationelt og
praktisk synspunkt er lettere at håndhæve end de zoneforbud på henholdsvis
400 og 800 meter, som kan udstedes efter de nugældende regler. Det vil
være mere simpelt at fastsætte det område, som zoneforbuddet omfatter, og
politiet vil i den forbindelse eksempelvis kunne fremstille kommunekort,
som kan udleveres til personer, som får meddelt et zoneforbud. Ved et zo-
neforbud, der er gældende for en hel kommune, vil det ligeledes være mere
simpelt efterfølgende at konstatere, om en antruffen person har forbud mod
at opholde sig på stedet.
2
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Kommunernes Landsforening (KL)
anfører, at det ikke har været muligt,
at behandle lovforslaget politisk inden for høringsfristen, hvorfor KL tager
forbehold for eventuelle politiske bemærkninger. Det er KL's erfaring, at de
hidtidige opstramninger af regelsættet på området har bevirket, at der er sket
et fald i etableringen af utryghedsskabende lejre. Det er KL's opfattelse, at
der er en stor risiko for, at lovforslaget blot vil flytte problemet med utryg-
hedsskabende lejre andre steder hen, eksempelvis til nabokommunen. Dette
vil især gøre sig gældende i hovedstadsområdet, hvor antallet af udenland-
ske borgere, der etablerer utryghedsskabende lejre, er størst, samtidigt med
at den geografiske afstand mellem kommunerne er begrænset.
Institut for Menneskerettigheder
henviser til den bekymring, som insti-
tuttet har udtrykt over for de øvrige tiltag rettet mod udenlandske hjemløse,
som regeringen og Folketinget det seneste år har gennemført, idet tilsva-
rende gør sig gældende for dette lovudkast. Instituttet er bekymret for de
menneskeretlige konsekvenser for socialt udsatte, når ordensmæssige pro-
blemer, som socialt udsattes ophold i det offentlige rum skaber, kriminali-
seres og søges løst med nye forbud, strafskærpelser og en intensiv politiind-
sats. Instituttet anbefaler, at der afsøges andre løsninger på de problemer
som socialt udsatte, herunder udenlandske hjemløse, kan skabe uden at kri-
minalisere handlinger direkte relateret til fattigdom og hjemløshed.
Gadejuristen
anerkender, at tilstedeværelsen af mange udenlandske hjem-
løse kan opleves som generende, og at etablering af egentlige hjemløselejre
i det offentlige rum ikke er ønskværdigt. Samlet set anbefaler Gadejuristen,
at Folketinget ikke vedtager lovforslaget, men derimod at man i stedet ind-
fører en række mere effektive og hjemløsevenlige tiltag for at løse proble-
merne. Gadejuristen anbefaler bl.a., at Københavns Politi får mulighed for
at løse problemerne med en øget indsats, at dansk politi prioriterer samar-
bejde med rumænsk politi, at der i samarbejde med relevante NGO’er bør
sammensættes et ”udrykningshold”, der kan kaldes ud til steder i byen, hvor
koncentrationen af hjemløse er blevet for stor.
Retspolitisk Forening
anfører bl.a., at der er tale om signallovgivning uden
den store praktiske betydning. De udenlandske personer, som forslaget øn-
sker at ramme, vil alligevel overnatte i Københavns Kommune, og der burde
derfor i lovforslaget have været bemærkninger om, hvor de pågældende per-
soner i stedet kan overnatte. Retspolitisk Forening finder ikke, at det er et
retssikkerhedsmæssigt acceptabelt argument, at et zoneforbud, der omfatter
en hel kommune, er lettere at håndhæve for politiet.
3
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Kirkens Korshær
udtrykker bekymring for, at forbuddet mod lejre og ind-
førelsen af zoneforbud fører til en egentlig kriminalisering af hjemløshed.
Kirkens Korshær oplever, at hjemløse mennesker ikke tør sove flere sam-
men af frygt for at blive anset for en lejr, og at hjemløse derfor sover alene.
Kirkens Korshær tilslutter sig målsætningen om, at der ikke bør være men-
nesker i Danmark, som sover udenfor, f.eks. i parker, ligesom der ikke bør
være mennesker, som lever under usunde sanitære forhold. Kirkens Kors-
hær ser ikke, at det fremlagte lovforslag vil bidrage til en langsigtet løsning
mod hjemløshed.
Advokatrådet
savner en
uddybende begrundelse for, at det findes nødvendigt,
herunder i særdeleshed så kort tid efter den stramning af reglerne, der fandt sted
den 1. juli 2017, at udvide zoneforbuddet til at omfatte en hel kommune. Ad-
vokatrådet finder det ønskværdigt, om lovforslaget havde indeholdt oplysnin-
ger om, hvor ofte det udvidede zoneforbud i praksis har været anvendt, således
at det havde været muligt
ud fra et politimæssigt erfaringsgrundlag
at vur-
dere behovet for at udvide zoneforbuddet i så væsentlig grad, som tilfældet er,
primært for at give
politiet ”et bedre værktøj”.
SAND
De hjemløses landsorganisation
anfører, at ingen mennesker skal
være tvunget til at leve på gaden i Danmark. SAND bemærker, at det frem-
sendte lovforslag ikke umiddelbart er rettet mod Danmarks hjemløse, men
derimod primært mod gruppen af omrejsende romaer. Der er tale om pro-
blemer, som angiveligt er skabt af EU-reglerne
om ”fattigdommens fri be-
vægelighed”,
og som derfor bør løses i EU-regi. Som talerør for hjemløse i
Danmark frygter SAND, at den brede bemyndigelseslov er første skridt mod
en kriminalisering af hjemløshed og en hårdere linje over for hjemløse.
Færøernes Landsstyre
anfører, at det er uklart, hvorfor der ikke er indsat
en anordningsbemyndigelse i lovforslaget, når selve hovedloven (politilo-
ven) ved anordning kan sættes i kraft for Færøerne.
Rigsombudsmanden i Grønland
har ikke bemærkninger, idet lovforslaget
ikke vil kunne sættes i kraft for Grønland.
Om baggrunden for lovforslaget er der under pkt. 1 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget anført følgende:
”Regeringen ønsker at sætte ind mod udenlandske tilrejsende,
som slår lejr på offentlige steder, f.eks. i parker og på offentlige
veje, hvor de pågældende personer sover og opholder sig ofte i
4
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
længere tid ad gangen. Sådanne forhold kan indebære store ge-
ner for omgivelserne i form af f.eks. støj, uro og uhygiejniske og
uhumske sanitære forhold og give anledning til forstyrrelser af
den offentlige orden eller enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed.
Det er afgørende for regeringen, at borgerne kan færdes trygt i
det offentlige rum. Regeringen har derfor allerede taget en
række skridt til at komme disse forhold til livs, herunder krimi-
naliseret etablering og ophold i lejre, som er egnede til at skabe
utryghed i nærområdet (utryghedsskabende lejre), og styrket
politiets mulighed for at meddele zoneforbud til personer, der
overtræder forbuddet mod etablering og ophold i utryghedsska-
bende lejre.
Disse utryghedsskabende lejre udgør imidlertid en alvorlig trus-
sel mod det normale samfundsliv i de områder, hvor de bliver
etableret. Der har bl.a. været et eksempel på, at et menigheds-
råd ved en københavnsk kirke har fundet det nødvendigt at få
kirkens medarbejdere vaccineret mod leverbetændelse, så med-
arbejderne ikke risikerede at blive syge af at fjerne efterladen-
skaber, herunder menneskeligt afføring, fra lejre omkring kir-
ken.
Regeringen finder på den baggrund, at der er behov for at kunne
styrke indsatsen mod de utryghedsskabende lejre yderligere.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at justitsministeren har
den fornødne hjemmel til at fastsætte administrative regler om,
at politiet kan meddele zoneforbud omfattende en hel kommune
til de personer, der etablerer og opholder sig i utryghedsska-
bende lejre. Hermed får politiet et bedre værktøj til at sætte ef-
fektivt ind over for utryghedsskabende lejre. Samtidig sendes
der et stærkt signal til potentielle tilrejsende og andre om, at det
ikke er tilladt i Danmark at etablere og opholde sig i utrygheds-
skabende lejre på offentlige steder.
Det bemærkes, at lovforslaget skal ses i sammenhæng med det lovforslag
om skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri, som blev vedtaget
af Folketinget den 14. juni 2017. Lovforslaget skal endvidere ses i sammen-
hæng med de tre initiativer vedrørende utryghedsskabende lejre, som rege-
ringen lancerede den 31. maj 2017. Initiativerne omfattede en styrkelse af
5
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
politiets muligheder for at meddele zoneforbud (geografisk udvidelse og
hjemmel til meddelelse af zoneforbud i førstegangstilfælde), etablering af en
fast track-ordning vedrørende prøvelse af opholdsgrundlag (og effektiv ud-
visning) samt drøftelse i EU-regi af problemer med utryghedsskabende
lejre.
Endelig bemærkes, at der på baggrund af høringssvaret fra Færøernes
Landsstyre vil blive indsat en anordningshjemmel i lovforslagets § 3, sva-
rende til hovedloven (politiloven).
2.2. Kriminalisering af utryghedsskabende lejre
Kirkens Korshær
udtrykker bekymring for, at forbuddet mod lejre og ind-
førelsen af zoneforbud fører til en egentlig kriminalisering af hjemløshed.
Gadejuristen
ønsker at gøre justitsministeren og Folketingets Retsudvalg
opmærksom på, at langt de fleste sager om zoneforbud, der udstedes af Kø-
benhavns Politi, ikke lever op til betingelsen om, at der skal være tale om
en utryghedsskabende lejr. Gadejuristen oplever, at hjemløse, der sover
alene eller to sammen, bliver straffet for at sove i lejre. Dermed har Køben-
havns Politi ifølge Gadejuristen reelt indført et forbud mod hjemløshed.
SAND
De hjemløses landsorganisation
anfører, at foreningen savner en
yderligere præcisering af, hvad der udgør en lejr, og hvornår lejren er utryg-
hedsskabende. Det er eksempelvis ikke ualmindeligt, at danske hjemløse om
vinteren finder steder, hvor de af varme- og sikkerhedshensyn kan sove ved
siden af hinanden. Specielt at overdækning mod regn med en presenning
skulle være en indikation for at der er tale om lejr, er for SAND at se noget,
der kan ramme en anden målgruppe end den tiltænkte.
Kirkens Korshær
oplever, at mennesker ikke tør sove sammen af frygt for
at blive anset for en lejr, og at hjemløse derfor nu sover alene. Det øger
risikoen for vold og overfald, og fører til øget utryghed og stress. Kirkens
Korshær anfører, at mennesker får bøder for at etablere og opholde sig i en
lejr, selv om de er alene. Dette begrundes med
et såkaldt ”etableringsele-
ment” i form af en madras eller pap, der isolerer mod kulden. Dette øger
risikoen for sygdomme, idet mennesker nu undlader at bruge effekter, der
kan blive set som ”etableringselementer”. Mennesker er begyndt at
forsøge
at stå op og sove eller sove siddende på bænke/stole for at undgå at over-
træde lejrforbuddet. Det fører til overbelastning, udmattelse og manglende
6
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
ressourcer til at tænke langsigtet. Disse konsekvenser er efter Kirkens Kors-
hærs opfattelse foruroligende og bør tages meget alvorligt.
Lovforslaget kriminaliserer ikke etablering af og ophold i utryghedsska-
bende lejre, men har til formål at skabe hjemmel til, at et zoneforbud for
overtrædelse af forbuddet mod etablering af og ophold i en lejr kan udvides
til et større geografisk område. Det følger allerede af ordensbekendtgørel-
sens § 3, stk. 4, at det
på steder, hvortil der er almindelig adgang
er
forbudt at etablere og opholde sig i lejre, som er egnede til at skabe utryghed
i nærområdet. Ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, indebærer ikke en krimi-
nalisering af hjemløshed eller overnatning på steder, hvor der er almindelig
adgang. Formålet med bestemmelsen er derimod at kriminalisere utryg-
hedsskabende lejre i det offentlige rum. Justitsministeriet kan henvise til pkt.
2.1.1.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Ved en lejr forstås i overensstemmelse med almindelig sproglig forståelse,
jf. eksempelvis Ordbog over det Danske Sprog, bl.a. et sted under åben him-
mel, hvor (om)rejsende, omflakkende personer indretter sove- eller hvile-
pladser. Der skal således være tale om en vis grad af etablering af soveplads
eller lignende. Opstilling af en enkelt madras eller sovepose vil i alminde-
lighed ikke i sig selv være tilstrækkelig til at udgøre en lejr i bekendtgørel-
sens forstand, men hvis sovestedet efter sin indretning bærer præg af at have
en mere varig karakter, f.eks. ved opstilling af telt eller hvis der er sat pre-
senning op, kan det efter omstændighederne få karakter af en lejr.
Ved vurderingen af om en lejr er egnet til at skabe utryghed, kan der bl.a.
lægges vægt på antallet af personer i lejren, om lejren er placeret et befær-
det sted, og om lejren fører til støjgener, trafikale gener eller andre gener i
lokalområdet, f.eks. uhygiejniske sanitære forhold. Der vil endvidere kunne
lægges vægt på de tilstedeværende personers generelle adfærd, herunder
om de pågældende begår strafbare forhold i området omkring lejren, f.eks.
henkastning af affald, eller udviser chikanøs eller truende adfærd.
Det er ikke efter ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, et krav, at der konkret
skal være givet udtryk for en følelse af utryghed i forhold til en lejr, idet den
pågældende lejr alene skal være egnet til at skabe utryghed, men henven-
delser eller lignende fra personer, der oplever, at en lejr skaber utryghed,
vil dog kunne indgå i den samlede vurdering af, om en lejr er omfattet af
bestemmelsen.
7
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Det er i sagens natur ikke muligt udtømmende at opliste, hvornår der er tale
om en lejr, som er egnet til at skabe utryghed. Det må imidlertid antages, at
en kø foran en butik, ved indgangen til en koncert, festival eller lignende,
hvor folk
afhængig af vejret
ligger med soveposer, formentlig sjældent
vil have et mere varigt præg eller være egnet til at virke utryghedsskabende
i nærområdet.
2.3. Retssikkerhed for udsatte
Gadejuristen
bemærker, at der er en manglende retssikkerhed for de udsatte
mennesker, som kan blive ramt af et zoneforbud. Gadejuristen peger bl.a.
på, at det er vanskeligt at få indbragt zoneforbud for retten, bl.a. fordi Kø-
benhavns Politi har givet forkert klagevejledning og i konkrete sager har
oplyst, at afgørelser om zoneforbud er endelig og ikke kan indbringes for
domstolene. Derudover finder Gadejuristen, at lovforslaget rejser en række
konkrete spørgsmål, herunder hvilke steder i en kommune det vil være straf-
bart at opholde sig, hvilke aktiviteter en forbudsramt kan foretage i zonen,
om det er tilladt at overnatte i et nødherberg i en forbudsramt zone, og en
lang række øvrige konkrete spørgsmål i relation til konsekvenserne af at få
et zoneforbud, der omfatter en hel kommune.
Retspolitisk Forening
anfører, at de almindelige regler om partshøring, be-
grundelse og klagevejledning næppe kommer til at fungere efter hensigten
ved et mundtligt meddelt forbud i en anspændt situation, evt. efter mørkets
frembrud og til personer, der ikke kan forventes at forstå dansk. De forvalt-
ningsretlige garantier kan således blive rene formaliteter.
Advokatrådet
bemærker, at et zoneforbud udgør et alvorligt indgreb i den
personliges frihed, hvorfor det er af afgørende betydning, at det alene iværk-
sættes, når det er strengt nødvendigt, herunder at politiet også i hvert enkelt
tilfælde foretager en konkret afvejning af på den ene side zoneforbuddets
konsekvenser for den pågældende og på den anden side de hensyn, der måtte
tale for at meddele zoneforbuddet.
Institut for Menneskerettigheder og Gadejuristen
anbefaler, at der ind-
føres adgang til domstolsprøvelse på begæring af den, der meddeles et zo-
neforbud, der omfatter en hel kommune.
Justitsministeriet kan henvise til pkt. 2.1.1.6. i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget. Det fremgår bl.a. heraf, at politiets behandling af sager om
8
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
zoneforbud er omfattet af forvaltningslovens regler om partshøring, begrun-
delse, klagevejledning mv. Politiet kan meddele zoneforbud mundtligt på
stedet allerede i forbindelse med første konstatering af den adfærd, der har
givet anledning til zoneforbuddet, således at zoneforbuddet skal iagttages
straks. I denne situation skal der ske mundtlig partshøring umiddelbart in-
den, forbuddet bliver meddelt.
Justitsministeriet skal endvidere henlede opmærksomheden på, at det følger
af bestemmelsen i forvaltningslovens § 7, stk. 1, om vejledningspligt sam-
menholdt med den almindelige forvaltningsretlige grundsætning om forvalt-
ningens undersøgelsespligt, at en forvaltningsmyndighed i almindelighed
må sikre sig, at den er i stand til at forstå og blive forstået af udlændinge.
Efter omstændighederne kan politiet således skulle stille tolkebistand til rå-
dighed, jf. pkt. 32 i vejledningen om forvaltningsloven.
En afgørelse om meddelelse af et zoneforbud skal desuden være i overens-
stemmelse med det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip. Der skal så-
ledes være forholdsmæssighed mellem zoneforbuddets virkninger for den
pågældende og de hensyn, der taler for at meddele et zoneforbud.
Politiets afgørelse om at meddele et zoneforbud kan påklages til Rigspoli-
tiet, jf. retsplejelovens § 109, stk. 1. Rigspolitiets afgørelse kan ikke påklages
til Justitsministeriet, jf. retsplejelovens § 109, stk. 2. Desuden kan et zone-
forbud indbringes for domstolene efter grundlovens § 63. Hverken klage til
Rigspolitiet eller indbringelse for domstolene har opsættende virkning.
For så vidt angår det af Gadejuristen anførte om, hvad et zoneforbud nær-
mere indebærer, kan Justitsministeriet henvise til pkt. 2.1.1.2. i de alminde-
lige bemærkninger til lovforslaget. Det fremgår bl.a. heraf, at et zoneforbud
indebærer et forbud mod at færdes frem og tilbage eller tage ophold i et
bestemt område fra det sted, hvor den adfærd, der har givet anledning til
zoneforbuddet, har fundet sted. Den pågældendes blotte passage af området
er ikke omfattet af zoneforbuddet. Det vil sige, at en person, der er blevet
meddelt et zoneforbud, gerne må gå gennem det område, der er omfattet af
forbuddet, så længe passagen ikke kan siges at have karakter af færden frem
og tilbage eller egentligt ophold i området.
Hvis en person bor eller arbejder inden for det område, der er omfattet af
forbuddet, vil den pågældende i øvrigt kunne bevæge sig frit til og fra sin
bopæl eller arbejdsplads og ud i sit lokalområde, men vil ikke ellers kunne
opholde sig i området. Dette betyder i praksis, at den pågældende
trods et
9
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
zoneforbud
vil kunne færdes i området med henblik på at foretage almin-
delige dagligdags gøremål, herunder f.eks. indkøb, lægebesøg, biblioteks-
besøg mv. Der henvises til Justitsministeriets vejledning nr. 9319 af 31.
marts 2017 og Justitsministeriets skrivelse nr. 9603 af 30. juni 2017. Som
det fremgår af 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, vil der
i forbindelse med justitsministerens udnyttelse af den foreslåede bemyndi-
gelse til at fastsætte regler om, at politidirektøren i visse nærmere angivne
særlige situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune,
blive udsendt en vejledning til politikredsene om behandlingen af sager om
meddelelse af zoneforbud, der omfatter en hel kommune.
2.4. Danmarks internationale forpligtelser
Gadejuristen
anfører, at forbud mod ophold i utryghedsskabende lejre
sammen med strafskærpelsen for betleri
primært ser ud til at blive brugt
mod udenlandske hjemløse. Dog er en enkelt dansk statsborger dømt for
betleri efter de nye bestemmelser, og det er oplyst, at anklagemyndigheden
er ved at vurdere, om der skal udstedes zoneforbud til en dansk hjemløs efter
de gældende regler. Men samlet set finder Gadejuristen, at meget tyder på,
at de tiltag, som regeringen og Folketinget gennemfører mod utryghedsska-
bende lejre, administreres diskriminerende. Gadejuristen regner med, at reg-
lerne i nær fremtid også vil blive brugt mod danske hjemløse, men det æn-
drer ikke ved, at den hidtidige praksis primært har ramt udlændinge med
lovligt ophold efter EU-retten.
Institut for Menneskerettigheder
anfører bl.a., at instituttet finder det af-
gørende, at lovændringen ikke fører til en diskriminerende forvaltning ved
meddelelse af zoneforbud. Forbuddet mod diskrimination omfatter både di-
rekte og indirekte diskrimination, og uanset om diskrimination sker på bag-
grund af lovgivning eller administrativ praksis. En målrettet indsats mod
tilrejsende udlændinge, som skaber ordensmæssige problemer i det offent-
lige rum, må ikke betyde, at der opstår diskrimination i anvendelsen af or-
densbekendtgørelsens lejr- og zoneforbud, således at udlændinges overtræ-
delse af lejrforbuddet medfører strafpåstand og meddelelse af zoneforbud i
tilfælde, hvor sådanne overtrædelser ikke ville medføre strafforfølgning el-
ler meddelelse af zoneforbud over for danske borgere i en tilsvarende situa-
tion. Instituttet finder at et zoneforbud, der omfatter en hel kommune med
en varighed på op til 2 år, er et meget intensivt indgreb i bevægelsesfriheden.
Det er instituttets opfattelse, at lovforslaget ikke indeholder de fornødne ind-
skrænkninger i bemyndigelsen til at sikre, at anvendelsen af zoneforbud i
10
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
konkrete sager ikke fører til en krænkelse af Danmarks internationale for-
pligtelser. Instituttet anbefaler, at bemyndigelsesbestemmelsen indskræn-
kes, således at der ikke vil kunne meddeles zoneforbud, der omfatter en hel
kommune for en periode på 2 år for førstegangsovertrædelser af ordensbe-
kendtgørelsens forbud mod at etablere og opholde sig i en utryghedsska-
bende lejr.
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2. agter
Justitsministeriet i første række med den foreslåede bemyndigelsesbestem-
melse at fastsætte i ordensbekendtgørelsen, at politidirektøren (eller den,
som denne bemyndiger hertil) ved overtrædelse af bekendtgørelsens § 3, stk.
4 (om utryghedsskabende lejre) vil kunne meddele zoneforbud, der omfatter
en kommune. Udstedelsen af et zoneforbud er således knyttet til overtræ-
delse af forbuddet mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre.
For så vidt angår det, som bl.a. Gadejuristen og Institut for Menneskeret-
tigheder har anført om, at regeringen bør sikre, at håndhævelsen af reg-
lerne, herunder ved meddelelse af zoneforbud omfattende en hel kommune,
ikke diskriminerer enkelte befolkningsgrupper på grund af for eksempel na-
tionalitet eller etnicitet, er Justitsministeriet enig i, at reglerne vil skulle an-
vendes på en sådan måde, at der ikke sker diskrimination.
Det forudsættes således, at reglerne i praksis anvendes på en sådan måde,
at der ikke sker diskrimination i strid med bl.a. Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention (EMRK) artikel 14.
Det er i forhold til det udkast til lovforslag, som har været sendt i høring,
præciseret, at det forudsættes, at den tidsmæssige udstrækning af et zone-
forbud
i overensstemmelse med det almindelige forvaltningsretlige pro-
portionalitetsprincip
ikke fastsættes til en længere periode, end hvad der
vurderes nødvendigt for at sikre, at den pågældende ikke på ny overtræder
forbuddet mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre i kommu-
nen. Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
8, hvor lovforslagets forhold til EMRK er beskrevet.
Som anført i pkt. 2.1.1.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil der
ud over adgangen til at påklage forbuddet til Rigspolitiet være mulighed for
at indbringe forbuddet for domstolene efter grundlovens § 63. Spørgsmålet
om lovligheden af et nedlagt forbud vil også kunne prøves af domstolene
under en eventuel straffesag om overtrædelse af forbuddet.
11
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2.5. Sanktion for overtrædelse af et zoneforbud
Retspolitisk Forening
anfører, at en skærpelse af sanktionen for at over-
træde et zoneforbud til fængselsstraf næppe vil virke afskrækkende for den
pågældende gruppe. Retspolitisk Forening finder det principielt og praktisk
betænkeligt,
at den konkrete straf for overtrædelserne vedrørende ”særlig
utryghedsskabende adfærd” fastsættes i lovforslagets bemærkninger. Dette
indebærer en retssikkerhedsmæssig uheldig forskydning af kompetencen til
at fastsætte strafniveauet fra domstolene til Justitsministeriet (formelt Fol-
ketinget).
Det er i pkt. 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget blevet
præciseret, at Justitsministeriet vil skærpe sanktionen for overtrædelse af et
zoneforbud, der er meddelt for overtrædelse af forbuddet mod at etablere
og opholde sig i en utryghedsskabende lejr. Der vil således i medfør af den
gældende politilovs § 23, stk. 3, blive fastsat regler om fængselsstraf for
overtrædelse af et zoneforbud, der er meddelt for overtrædelse af forbuddet
mod at etablere og opholde sig i en utryghedsskabende lejr. Sanktionen vil
hermed svare til den sanktion, som gælder for overtrædelse af et zoneforbud
efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 6.
For så vidt angår sanktionsniveauet og strafudmålingen i konkrete sager
om overtrædelse af zoneforbud meddelt i medfør af ordensbekendtgørelsens
§ 6, stk. 6, kan Justitsministeriet henvise til lovbemærkningerne til politilo-
vens § 23, stk. 3. Det følger af de almindelige bemærkninger til lov nr. 733
af 25. juni 2014, at:
”Det foreslås derfor, at bemyndigelsen i politilovens § 23, stk.
3, udvides, således at det i regler udstedt i medfør af politilovens
§ 23, stk. 1 og 2, kan fastsættes, at overtrædelse af reglerne eller
overtrædelse eller manglende efterkommelse af påbud eller for-
bud udstedt i medfør af sådanne regler straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Hvis den foreslåede ændring
af § 23, stk. 3, vedtages, vil Justitsministeriet fastsætte regler i
ordensbekendtgørelsen om, at overtrædelse af et zoneforbud
kan straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Straffen for
overtrædelse af et zoneforbud i
førstegangstilfælde,
og hvor der
alene er et forhold til pådømmelse, forudsættes stadigvæk fast-
sat til ubetinget fængsel i 7 dage. I andengangstilfælde (det vil
sige tilfælde, hvor gerningsmanden to gange tidligere er straf-
fet), hvor der alene er et forhold til pådømmelse, forudsættes
12
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 14
dage. I tredjegangstilfælde, hvor der alene er et forhold til på-
dømmelse, forudsættes straffen som udgangspunkt fastsat til
ubetinget fængsel i 40 dage. I fjerdegangstilfælde og derover vil
det være op til domstolene på baggrund af de konkrete forhold
i de enkelte sager at beslutte, hvorledes straffen bør fastsættes.
Det forudsættes dog, at der som udgangspunkt fastsættes en pas-
sende skærpet straf i forhold til ovennævnte strafpositioner. I
sager, hvor der er flere forhold til samtidig pådømmelse, forud-
sættes der ligeledes idømt en passende højere samlet straf (med
udgangspunkt i ovennævnte strafpositioner).
Fastsættelsen af straffen vil i øvrigt fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændig-
heder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i
op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag fore-
ligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens
kapitel 10.”
2.6.
Indsættelse af en udløbsklausul (”solnedgangsklausul”)
Gadejuristen, Institut for Menneskerettigheder og SAND
De hjemlø-
ses landsorganisation
anbefaler, at der indsættes en såkaldt
”solnedgangs-
klausul” i lovforslaget, således at bemyndigelsesbestemmelsen –
og dermed
justitsministerens adgang til at fastsætte regler om zoneforbud omfattende
en hel kommune
automatisk ophører inden for en nærmere fastsat årrække,
medmindre Folketinget vedtager at forlænge eller bevare bemyndigelsen.
Der er indsat en udløbsklausul (”solnedgangsklausul”) i lovforslagets § 2
stk. 2. Det indebærer, at den ændring af politiloven, der gennemføres med
lovforslaget, automatisk ophæves den 1. marts 2021, medmindre Folketin-
get forinden har vedtaget at forlænge gyldigheden af den foreslåede æn-
dring.
Udløbsklausulen betyder, at justitsministeren ikke efter den 1. marts 2021
vil have mulighed for at fastsætte, at de bestemmelser, der er fastsat i medfør
af politilovens § 23, stk. 1, kan indeholde regler om, at politidirektøren i
visse nærmere angivne særlige situationer kan meddele et zoneforbud, der
omfatter en kommune, med henblik på at forebygge fare for den offentlige
orden eller enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
13
L 118 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
De regler, som justitsministeren måtte have fastsat i medfør af det foreslå-
ede § 23, stk. 2, 2. pkt., i lov om politiets virksomhed, bortfalder den 28.
februar 2021, medmindre Folketinget forinden har vedtaget at forlænge gyl-
digheden af den foreslåede ændring.
Udløbsklausulen indebærer endvidere, at den frist, der skal fastsættes for
zoneforbud, der meddeles med hjemmel i det foreslåede § 23, stk. 2, 2. pkt.,
i lov om politiets virksomhed, ikke kan løbe længere end til den 1. marts
2021. Er en idømt straf for overtrædelse af et zoneforbud, der omfatter en
kommune, ikke fuldbyrdet den 1. marts 2021, bortfalder straffen, jf. straffe-
lovens § 3, stk. 2.
14