Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 2 (L 117), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 2:
11. januar 2018
J.nr. 2018 - 86
”Ministeren
bedes redegøre for lønmodtagernes gevinst, hvis de 5 ugers ekstra fe-
riepenge, der opspares i overgangsåret, indbetales af arbejdsgiverne til Lønmodta-
gernes Dyrtidsfond og først udbetales, når lønmodtageren forlader arbejdsmarke-
det. Gevinsten bedes opgjort årligt og akkumuleret beregnet på basis af henholdsvis
LDs sædvanlige afkast og med en gennemsnitlig rente på 4,5 %.”
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at forslag til lov om forvaltning og administrati-
on af tilgodehavende feriemidler (L 117) bygger på Ferielovsudvalgets betænk-
ning, herunder de økonomiske beregninger, der fremgår af betænkningen.
I Ferielovsudvalgets betænkning er det forudsat, at der i alt indberettes ca. 80-85
mia. kr. til Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler (fonden), som
drives af Lønmodtagernes Dyrtidsfond (inklusive overflyttede midler fra FerieKon-
to). Det forudsættes, at 25 mia. kr. bliver indbetalt til fonden, mens de resterende
55-60 mia. kr. forudsættes at forblive hos arbejdsgiverne. Der er forudsat en lønin-
deksering på 3 pct. for de midler, der er placeret hos arbejdsgiverne, og et bruttoaf-
kast på 4,5 pct. for de midler, der er placeret i fonden.
Det skal bemærkes, at der i Ferielovsudvalget var enighed om, at det vil have stor
betydning for samfundsøkonomien og arbejdsgivernes likviditet, hvis arbejdsgiver-
ne allerede på tidspunktet for overgangen til en ny ferieordning skulle udbetale de
70-75 mia. kr., som arbejdsgiverne i dag opbevarer som tilgodehavende feriemidler
–
uanset om udbetalingen sker til den enkelte lønmodtager eller til fonden. Der var
derfor i Ferielovsudvalget enighed om en overgangsordning, som gradvist indfaser
arbejdsgivernes likviditetstab over en længere årrække.
Det vurderes, at Ferielovsudvalgets forslag til overgangsordning på en afbalanceret
måde afvejer hensynet til på den ene side, at tilgodehavende feriemidler er lønmod-
tagernes penge, og på den anden side hensynet til, at tilgodehavende feriemidler i
dag har meget stor betydning for virksomhedernes likviditet. Der var enighed her-
om i Ferielovsudvalget.
En beregning af konsekvenserne af, at alle tilgodehavende feriemidler ved over-
gangen til en ny ferieordning på én gang indbetales til fonden, vil derfor alene have