Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 117 Bilag 1
Offentligt
1829605_0001.png
NOTAT
19. november 2017
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrørende
forslag til lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler
J.nr. 2017-7805
CAL
Mia Plougmann Mønsted
Eva Ancher Svensson
Anne Sophie Weirsøe Fusager
1. Indledning
Høringsnotatet angår lovforslag om oprettelse af Lønmodtagernes Fond for Tilgo-
dehavende Feriemidler, som i forbindelse med overgangen til et nyt feriesystem,
har til formål at sikre lønmodtagernes krav på tilgodehavende feriemidler, samt
give arbejdsgiverne mulighed for at beholde de tilgodehavende feriemidler, indtil
de forfalder til betaling.
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 1. november 2017 med frist den 15.
november 2017 kl. 12.00 sammen med lovforslag om ferie. Det bemærkes imidler-
tid, at lovforslaget bygger på et lovudkast i Beskæftigelsesministeriets Ferielovs-
udvalgs betænkning om ny ferielov og overgang til samtidighedsferie, der har væ-
ret offentlig tilgængelig siden udvalgets betænkningsafgivelse den 22. august 2017.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v:
Advokatrådet, Akademikerne, Ankenævnet for ATP m.m., AK-Samvirke, ASE,
Arbejdsmarkedets Feriefond, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsretten,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Danske Regio-
ner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Faglige Hus, FerieKonto,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finansforbundet, Frie Funktionærer, For-
eningen Danske Revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Ingeniørforeningen IDA, Kommu-
nernes Landsforening, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Ko-
operationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsorgani-
sationen i Danmark, Lederne, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Lønmodtagernes Ga-
rantifond, Parasollen, Sundhedskartellet.
Følgende har afgivet høringssvar:
Arbejdsmarkedets Feriefond (AFF), Ankenævnet for ATP m.m. (Ankenævnet),
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsretten, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA), Danske Regioner (DR), Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening (FA), Frie Funktionærer (FF), Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Kommunernes Landsforening (KL), Kristelig Arbejdsgiverfor-
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0002.png
ening (KA), Kristelig Fagbevægelse (Krifa), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lederne, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Parasollen.
Der er derudover modtaget høringssvar fra:
Danske A-kasser, Forhandlingsfællesskabet, HK Danmark (HK), Moderniserings-
styrelsen, Udbetaling Danmark (UDK), Ældresagen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar så vidt muligt opdelt efter den
struktur, der er i lovforslagets almindelige bemærkninger. Under hvert emneområ-
de angives de enkelte organisationers hovedsynspunkter samt Beskæftigelsesmini-
steriets kommentarer hertil.
Det er ikke udarbejdet kommentarer til de bemærkninger, der ikke direkte vedrører
lovforslaget.
Såfremt de indkomne høringssvar har givet anledning til ændringer i lovforslaget,
er det anført under bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer.
2. Generelle bemærkninger
ATP bemærker, at overgangen til det nye feriesystem medfører etablering af en
fond, som i mindre grad er digitaliseringsklar. ATP vil bestræbe sig på, i videst
mulige omfang, at anvende digitale løsninger, hvor det ud fra opgavens beskaffen-
hed er muligt. ATP bemærker, at forslaget i en vis udstrækning tilfører ny kom-
pleksitet i administrationen, hvilket visse steder vil komme til udtryk i form af ma-
nuel sagsbehandling i etableringsfasen, mens der efter en rimelig driftsperiode i
højere grad vil kunne ske automatiseret sagsbehandling for alle parter.
DA bakker fuldt op om Ferielovsudvalgets betænkning, som lovforslagspakken
udmønter og støtter forslaget til lov om forvaltning og administration af tilgodeha-
vende feriemidler, der sikrer lønmodtagernes krav på tilgodehavende feriemidler
og giver arbejdsgiverne mulighed for at beholde de tilgodehavende feriemidler,
indtil de forefalder til betaling. DA lægger vægt på, at forslagets finansieringsmo-
del med kompensation sikrer virksomhedernes økonomi i overgangen til et nyt
feriesystem.
DR har i udvalgsarbejdet taget forbehold for de økonomiske konsekvenser og ser
frem til at drøfte det i nærmeste fremtid.
HK bemærker, at de i kraft af deres medlemskab af LO har deltaget i arbejdet om-
kring den nye ferielov. HK hilser den nye ferielov velkommen og bakker overord-
net op om den samlede pakke, og at forslaget er udarbejdet med stor inddragelse af
2
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0003.png
arbejdsmarkedets parter. HK’s konkrete bemærkninger er møntet
på lovforslag om
ferie. Der henvises til høringsnotatet vedrørende det lovforslag.
FA tilslutter sig formålet med lovforslaget. FA lægger særlig vægt på, at virksom-
hederne får mulighed for at beholde de skyldige feriemidler, indtil de forfalder til
betaling samtidig med at lønmodtagerne sikres ret til tilgodehavende feriemidler.
Forhandlingsfællesskabet er tilfreds med, at lovforslaget udmønter Ferieudvalgets
betænkning i sin helhed. Forhandlingsfællesskabets yderligere bemærkninger møn-
ter sig på forslag til lov om ferie. Der henvises til høringsnotatet vedrørende det
lovforslag.
KL bakker op om udvalgets anbefaling, herunder de lovforslag, der nu er sendt i
høring. KL har i udvalgsarbejdet taget forbehold for de økonomiske konsekvenser
Krifa mener, at den foreslåede ordning er alt for bureaukratisk og bør erstattes af en
ordning, hvor lønmodtagerne får råderet til at selv at bestemme over midlerne.
LO konstaterer med tilfredshed, at der er indgået en bred politisk aftale, der bakker
op om Ferielovsudvalgets betænkning med forslag til en ny ferielov. LO finder at
ministeriets forslag til lovforslag om tilgodehavende feriemidler er udarbejdet i
overensstemmelse med de anbefalinger, der er afgivet af et enigt Ferielovsudvalg.
LO tilslutter sig de fremsendte forslag.
AFF, Danske A-kasser, FF, FTF, Parasollen og Socialpædagogerne har kun be-
mærkninger til lovforslag om ny ferielov. Der henvises til høringsnotat til dette.
Arbejdsretten, Lederne og Moderniseringsstyrelsen har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret, at der er bred opbakning blandt høringspar-
terne til lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriet skal bemærke, at høringsparterne på sædvanlig vis vil
blive inddraget i forbindelse med udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelserne.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser skal DUT-forhandles efter vanlig praksis.
3. Bemærkninger til lovforslaget
3.1. Oprettelse af fonden og anvendelsesområde
3
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0004.png
Krifa nævner, at det af samfundsøkonomiske grunde kan være hensigtsmæssigt, at
der gives en kortere årrække til arbejdsgiverne til at udbetale tilgodehavende ferie-
penge. Krifa understreger, at pengene dog hurtigst muligt bør betales til lønmodta-
gerne.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Bemærkningerne er noteret. Beskæftigelsesministeriet bemærker i den anledning,
at lovforslaget udmønter den politiske ”Aftale om at alle lønmodtagere skal have
ret til betalt ferie -
ny ferieordning med samtidighedsferie”. Den politiske aftale
bygger på Ferielovudvalgtes betænkning til ny ferielov og overgang til samtidig-
hedsferie. Det fremgår af den politiske aftale, at aftalepartierne er enige i Ferie-
lovsudvalgets betænkning i sin helhed og udmønter på den baggrund de lovforslag
og forslag til følgelovgivning, som indgår i udvalgets betænkning. I den anledning
bemærkes det desuden, at Ferielovsudvalgets betænkning er afgivet af et enigt ud-
valg bestående af arbejdsmarkedets parter.
Der er ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget.
LD bemærker, at det af bemærkninger til § 1, stk. 2, fremgår, at fonden vil være en
del af den offentlige forvaltning på samme måde som LD. LD forstår det således, at
fonden er omfattet af den fælles offentlige digitaliseringsstrategi og af implemente-
ringen af digitaliseringsstrategien gennem udbud og aftaler.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet kan bekræfte, at Lønmodtagernes Fond for Tilgodeha-
vende Feriemidler vil være omfattet af den fælles offentlige digitaliseringsstrategi
og af implementeringen af digitaliseringsstrategien gennem udbud og aftaler på
samme måde som LD og ATP.
3.2. Opgørelse og indberetning af tilgodehavende feriemidler
ATP har i sit høringssvar angivet en række bemærkninger vedrørende opgørelse og
indberetning af tilgodehavende feriemidler af teknisk, sproglig og udmøntende
karakter, hvoraf følgende skal fremhæves.
ATP anbefaler, at formuleringen i lovforslaget
om, at rykkerskrivelser ”vil blive
pålagt” gebyr,
generelt bliver ændret til, at disse
”kan pålægges” gebyr, da der må
forventes at opstå situationer, hvor fonden ikke finder det hensigtsmæssigt at på-
lægge gebyr.
ATP foreslår, at det kommer til at fremgå, hvordan fondens inddrivelse af det sær-
lige administrationsbidrag evt. tænkes gennemført, og at det herunder kan overve-
jes at give hjemmel til, at kravet kan overdrages til LG, eller at fonden tillægges
udpantningsret.
4
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0005.png
ATP indstiller til, at lovforslaget giver fonden hjemmel til i særlige tilfælde at di-
spensere for indsigelser givet efter fristen pr. 20. juni 2025.
ATP anbefaler, at det kommer til at fremgå, at fonden er berettiget til med frigø-
rende virkning at foretage udbetaling ud fra de på udbetalingstidspunktet forelig-
gende indberetninger, hvis fonden ikke er orienteret om en verserende sag. Ligele-
des anbefales det at give hjemmel til, at fonden på baggrund af en evt. henvendelse
fra arbejdsgivere kan sætte helt eller delvist spærring på udbetaling/opkrævning,
således at sagen tillægges opsættende virkning.
ATP foreslår, at lovforslaget ikke fastlægger eller beskriver det administrative
samarbejde mellem Feriekonto, feriekasserne og fonden i forhold til indberetninger
og modtagelse af indbetalinger fra arbejdsgivere. ATP anbefaler, at der i stedet
gives hjemmel til at fastlægge dette i bekendtgørelse, herunder fx fra hvilken dato
fonden skal beregne rente, samt for fondens evt. udpantningsret. Yderligere be-
mærker, ATP, at der skal etableres hjemmel til, at et ubetalt rentekrav kan overfø-
res til LG, såfremt det er ønsket.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslagets § 3, stk. 5, og § 10, stk. 1 og 2, er blevet tilpasset som foreslået af
ATP, således at det fremgår, at rykkerskrivelser
”kan pålægges” gebyr
.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig de øvrige bemærkninger. Bemærkninger-
ne berører forhold, der vil være en del af den efterfølgende tekniske udmøntning af
lovforslaget, og giver derfor ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
I den forbindelse bemærker ministeriet, at ATP, LD, arbejdsmarkedets parter og
andre interessenter vil blive inddraget i udmøntningen af lovforslaget.
ATP og LD bemærker til lovforslagets § 5, stk. 1, 3. pkt., at det henviser til regler-
ne i kapitel 3 om arbejdsgivernes ret og pligt til at foretage indbetaling af tilgode-
havende feriemidler. LD foreslår, at 3. pkt. udgår, da § 5 vedrører midler, der er
indberettet til Feriekonto eller private feriekasser og arbejdsgiver derfor ikke kan
beholde disse midler med henblik på senere indbetaling. ATP anbefaler, at det præ-
ciseres, hvilke af reglerne i kapitel 3, der skal finde anvendelse.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslagets § 5, stk. 1, 3. pkt. er taget ud, da det vurderes at være overflødigt.
LD foreslår, at frivillige indbetalinger, der foretages inden den første indeksering
pr. 31. maj 2020, ikke omfattes af den forholdsmæssige indeksering efter § 6, stk.
4. LD fremhæver, at dette vil forenkle reglerne for arbejdsgiverne i opstartsfasen,
5
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0006.png
ligesom at fonden vil undgå administration med at opkræve indekseringen efterføl-
gende.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Arbejdsgiveren skal forrente det skyldige beløb med en årlig lønindeksregulerings-
sats svarende til lønudviklingen, indtil beløbet indbetales, hvilket senest sker på det
tidspunkt, hvor lønmodtageren skal have beløbet udbetalt. Det har i den forbindel-
se været en prioritet, at lønindekseringen vil skulle finde sted frem til det tidspunkt,
hvor arbejdsgiver indbetaler de tilgodehavende feriemidler.
Der er ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget på dette punkt.
3.3. Indbetaling af tilgodehavende feriemidler
ATP foreslår, at der fastsættes nærmere regler for fondens håndtering af arbejdsgi-
vere, der delvist indbetaler en lønmodtagers tilgodehavende. Herunder om disse
midler skal returneres til arbejdsgiver og medføre pligt til at indbetale resten, og
dermed at restkravet kan overføres til inddrivelse ved LG. ATP bemærker, at hånd-
tering vil have skattemæssig betydning for en lønmodtager med et krav på ikke-
beskattede feriemidler, hvorfor både fordeling af en delvis indbetaling mellem flere
lønmodtagere og evt. returnering af en indbetaling vil kunne påvirke lønmodtagere.
ATP anser bestemmelsen om tilgodehavende feriemidlers forfald hos arbejdsgivere
pga. f.eks. virksomhedsophør for at være en udtømmende opregning af de situatio-
ner, hvor feriemidler forfalder til betaling pga. arbejdsgivers forhold, og hvor der
ikke er tale om manglende indberetning, bekræftelse eller indbetaling til fonden.
ATP forstår det således, at beløbet vil være forfaldent ift. fonden, når ophør mv. er
indtrådt. Det betyder, at for krav, der er indberettet inden ophør mv., vil fonden
kunne overføre kravet til LG fra marts 2021 umiddelbart efter, at lønmodtager er
underrettet og har haft lejlighed til at gøre indsigelse.
ATP bemærker, at en arbejdsgiver, der tages under rekonstruktionsbehandling jf.
konkurslovens regler herom, ikke skal indbetale alle tilgodehavende feriemidler,
medmindre arbejdsgiveren i forbindelse med rekonstruktionsbehandlingen ophører
eller afvikler sine aktiviteter. ATP forudsætter derfor, at videre opkrævning af krav
forfaldet inden indledning af rekonstruktionsbehandlingen skal afvente udfaldet af
rekonstruktionsbehandling, og at fonden efter konkurslovens regler skal varetage
sine kreditorinteresser, så længe rekonstruktionsbehandlingen pågår. Krav på fe-
riemidler, der forfalder under rekonstruktionsbehandlingen opkræves, jf. konkurs-
lovens § 12 c, stk. 5.
ATP forstår bestemmelsen i 10, stk. 2, således, at manglende betaling efter de
nævnte paragraffer medfører, at samtlige tilgodehavende feriemidler forfalder. Den
”rykkerskrivelse”,
der efter denne bestemmelse skal udsendes, skal derfor i alle
tilfælde lyde på betaling af samtlige tilgodehavende feriemidler.
6
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0007.png
ATP bemærker, at hvis fonden skal kunne indgå aftaler om fx lempeligere beta-
lingsvilkår, og dermed udsætte sagens overlevering til LG, bør rammerne reguleres
i bekendtgørelse.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne, der berører forhold, der
vil være en del af den efterfølgende tekniske udmøntning af lovforslaget.
I den forbindelse bemærker ministeriet, at ATP, LD, arbejdsmarkedets parter og
andre interessenter vil blive inddraget i udmøntning af lovforslaget.
Der er ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget.
3.3.1 Virksomhedsoverdragelse
Krifa er uenige i, at tilgodehavender kan henstå hos den enkelte arbejdsgiver, der i
perioden vil kunne blive virksomhedsoverdraget flere gange. Krifa frygter derfor,
at det kan blive vanskeligt at finde frem til den rette arbejdsgiver.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det følger af lovforslaget § 9, stk. 2, at overdrager og erhverver i forbindelse med
hel eller delvis overdragelse af en virksomhed i fælleskab vil kunne meddele fon-
den, at erhverver overtager overdragers forpligtelse vedrørende tilgodehavende
feriemidler.
Det betyder, at der ved virksomhedsoverdragelse vil kunne ske debitorskifte mellem
overdrager og erhverver, hvis der foreligger en fælles aftale herom, som de to par-
ter meddeler fonden. Hvis der ikke foreligger en aftale herom, så vil overdrager
fortsat have forpligtelsen vedrørende de tilgodehavende feriemidler. Fonden vil
skulle meddele erhverver, at denne er indtrådt i forpligtelsen.
Fonden vil således få besked, såfremt en virksomheds forpligtelse vedrørende til-
godehavende feriemidler overgår til en anden virksomhed.
3.3.2 Indeksering
FA efterlyser, at lovbemærkningerne til § 6, stk. 5 skaber mere klarhed over, om
virksomhedernes pligt til at foretage indeksering ophører, hvis de vælger at benytte
sig af muligheden for at frigøre sig fra pligten til at betale skyldige feriemidler ved
indbetaling til fonden.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet kan bekræfte, at en arbejdsgiver frigør sig for sin forplig-
telse ved at foretage indbetaling af tilgodehavende feriemidler til fonden. Det
samme vil gælde den årlige indeksering.
7
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0008.png
Der er ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget på dette punkt.
3.4. Lønmodtagers krav på tilgodehavende feriemidler
3.4.1 Årlig regulering af tilgodehavende feriemidler
ATP har en række bemærkninger i forhold til den årlige regulering, der finder sted
i fonden samt ønsker til præcisering af, hvornår der er opnået krav på udbetaling.
ATP anbefaler, at der skabes klarhed om lønmodtagernes krav, reguleringen heraf
samt situationen omkring udbetaling.
ATP finder, at der er behov for en præcisering af, hvornår der er opnået krav på
udbetaling efter § 15, stk. 1 og 3, og at der således fastsættes nærmere vilkår for
tilskrivning og udbetaling, fx hvor lønmodtager på datoen 30. juni når folkepensi-
onsalderen.
ATP og LD foreslår, at der i §§ 15 og 17 og tilhørende bemærkninger skal fremgå
klarere regler for, hvornår slutopgørelsen af lønmodtagerens tilgodehavende skal
finde sted.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne. Bemærkningerne berø-
rer forhold, der vil være en del af den efterfølgende tekniske udmøntning af lov-
forslaget, og giver derfor ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
I den forbindelse bemærker ministeriet, at ATP, LD, arbejdsmarkedets parter og
andre interessenter vil blive inddraget i udmøntningen af lovforslaget.
3.4.2 Årlig tilskrivning
LD ønsker til afsnit 2.4.2.2 og afsnit 2.5.2 i de generelle bemærkninger, at den
nuværende formulering af, hvordan midlerne fordeles mellem lønmodtagerne æn-
dres til ordlyden i § 13, hvor det fremgår, at fondens resultat én gang årligt tilskri-
ves til den enkelte lønmodtageres tilgodehavende midler i forhold til deres andel af
den samlede formue.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har tilrettet lovforslagets almindelige bemærkninger i
afsnit 2.4.2.2 og afsnit 2.5.2 i henhold til bemærkningerne.
3.5. Udbetaling til lønmodtager af tilgodehavende feriemidler
3.5.1 Udbetaling og opgørelse af tilgodehavende feriemidler
ATP bemærker, at opgørelse af feriemidlernes størrelse vil ske inden udgangen af
juli måned 2021 med henblik på at afgøre, hvilke forfaldne feriemidler arbejdsgiver
8
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0009.png
skal indbetale senest 1. september 2021. ATP nævner, at der ikke vil kunne ske
udbetaling, hvis beløbet af en lønmodtagers tilgodehavende feriemidler ændres fra
et beløb under 1.500 kr. til et beløb over 1.500 kr., uanset om arbejdsgiver allerede
er blevet opkrævet beløbet.
ATP anbefaler, at det præciseres hvilke kriterier, der skal være opfyldt, for at en
udbetalt pension anses for at være en
udbetalt alderspension oprettet som led i et
ansættelsesforhold”,
idet der findes mange typer af pensioner, og nye produkter
kan opstå over tid.
ATP anbefaler, at hjemlen i § 17 evt. anvendes til at regulere, om der kan ske førti-
dige udbetalinger fx i forbindelse med dødsfald.
ATP bemærker, at fonden, så vidt ses, ikke har hjemmel til at søge evt. afregnet
skat refunderet hos hverken SKAT eller LG i tilfælde af, at lønmodtager er i god
tro, og der derfor ikke kan tilbagesøges, i tilfælde hvor arbejdsgiver undlader at
betale. ATP vurderer umiddelbart, at dette vil være sjældent forekommende.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det fremgår af lovforslaget § 15, stk. 4, at fonden skal udbetale tilgodehavende
feriemidler til lønmodtageren, hvis samlede tilgodehavende feriemidler på indbe-
retningstidspunktet ikke overstiger 1.500 kr.
Det er således beløbet på indberetningstidspunktet og ikke efter den første indekse-
ring, der er afgørende for, om der skal finde udbetaling sted.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig ATP’s øvri
ge bemærkningerne. Bemærk-
ningerne berører forhold, der vil være en del af den efterfølgende tekniske udmønt-
ning af lovforslaget, og giver derfor ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.5.3 Sociale ydelser ved udbetaling af tilgodehavende feriemidler
UDK bemærker, at der er behov for ændringer i pensionslovens regler om opgørel-
se af indtægtsgrundlaget, hvis tilgodehavende feriemidlerne, der beskattes efter
overgangen til førtidspension eller folkepension, skal undtages.
Ældre Sagen er enig i, at udbetalingen af tilgodehavende feriemidler ikke skal ind-
gå i indkomstgrundlaget for folkepension eller førtidspension. Ældresagen bemær-
ker, at de går ud fra, at denne løsning vil gælde for alle udbetalinger fra fonden til
disse grupper, inklusiv pensionister, der bliver omfattet af overgangsreglerne. Æl-
dresagen foreslår, at bestemmelsen om, at udbetalingen fra fonden ikke indgår i
indtægtsgrundlanget for beregning af pension, fremgår direkte af loven.
Ældre Sagen foreslår yderligere, at bestemmelsen om, at der ikke sker modregning,
også skal gælde for boligstøtte til folkepensionister og førtidspensionister.
9
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0010.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det vil med udmøntning af Ferielovsudvalgets betænkning blive sikret, at udbeta-
ling af tilgodehavende feriemidler ikke påvirker indtægtsgrundlaget for beregning
af folkepension og førtidspension. Dette gælder for alle udbetalinger fra fonden til
disse grupper.
Det bemærkes yderligere, at der i foråret 2018 vil blive fremsat lovforslag, der gør,
at udbetaling af tilgodehavende feriemidler ikke påvirker indtægtsgrundlaget for
beregning af folkepension og førtidspension.
I forhold til boligstøtte bemærkes det, at boligstøtte indtægtsreguleres på grundlag
af husstandens samlede indkomst per måned. Feriemidler indgår for den eller de
måneder, hvor de fremgår af indkomstregisteret.
Tilgodehavende feriemidler vil på samme måde som øvrige feriemidler indgå i
(gen)beregningen for den måneds boligstøtte, hvor de skattepligtige feriemidler
indgår i indkomstregisteret.
Det fremgår af Ferielovsudvalgets betænkning, at der er enighed om, at der ikke
med Ferielovsudvalgets forslag skal ske ændring af reglerne for, hvordan udbeta-
ling af feriebetaling påvirker offentlige forsørgelsesydelser, jf. betænkningens side
165.
Der er på den baggrund ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget på dette
punkt.
3.6. Administration m.v.
ATP anbefaler at erstatte begrebet
”revisionsgodkendt regnskab”
med
”finansiel
rapportering med
betryggende revisionserklæringer”.
Herved overlades det til
LD’s ledelse i administrationsaftalen med ATP at sikre, at LD modtager den øn-
skede og nødvendige finansielle information fra ATP.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
LD har over for Beskæftigelsesministeriet bekræftet, at
de er enige i ATP’s b
e-
mærkning. Det bemærkes, at lovforslagets bemærkninger til § 19, stk.1, 3. pkt., er
tilrettet i henhold til bemærkningerne.
3.6.1 Arbejdsgivernes fællesbidrag
ATP ønsker, at det af loven skal fremgå, at ministeren kun bør fastsætte regler for
opkrævning og modregning af bidraget på indstilling fra ATP, således at processen
er den samme som fastsættelsen af fællesopkrævningsreglerne. ATP bemærker, at
der herigennem sikres ensartethed og en afstemning af processer for de ordninger-
ne, der indgår i fællesopkrævningen.
10
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0011.png
ATP anbefaler, at formuleringen af hjemlerne til opkrævningen ensartes med lov-
givningen for ATP’s opkrævning af andre bidrag fra arbejdsgiverne. Herunder at
det af § 19, stk. 5 fremgår, at ATP kan give henstand og eftergive betaling af ren-
ter, således at bestemmelsen ensartes med lovteksten for andre ordninger, som ATP
yder teknisk og administrativ bistand til, og som indgår i fællesopkrævningen af
visse arbejdsgiverbidrag.
ATP foreslår, at det tilføjes til § 19, at restancer for betaling vil kunne indgå i den
fælles opkrævning. I bemærkningerne hertil ønsker ATP, at det fremgår at restan-
cer kun er mønten på opkrævning af bidrag og dertil relaterede renter, ekspediti-
onsgebyr mv., men ikke fondens krav mod arbejdsgivere på indbetaling af ferie-
midler og dertil relaterede renter, gebyrer mv.
ATP foreslår, at det af lovteksten fremgår, at ATP har udpantningsret for betalings-
restancer til en fælles opkrævning, samt at dette også gælder for renter og ekspedi-
tionsgebyrer.
FA noterer sig, at driften af fonden vil skulle varetages af ATP og finansieres af
bidrag fra arbejdsgiveres ATP-bidrag. FA bemærker, at de ikke forstår, at arbejds-
giverne bærer det økonomiske ansvar for fejl begået af fonden og/eller ATP.
FA bemærker, at det nuværende lovforslag forpligter samtlige arbejdsgivere, der
betaler ATP-bidrag til at finansiere fonden. FA foreslår, at virksomheder, der beva-
rer tilgodehavende feriemidler i virksomheden, skal fritages for at medvirke til
finansieringen af fonden.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at lovforslagets § 19, stk. 2, er rettet til i henhold til bemærkninger-
ne, således at restancer for betaling kan indgå i den fælles opkrævning.
I lovforslagets § 19 er der indsat et nyt stk. 4, hvorefter ATP har udpantningsret for
betalingsrestancer til en fælles opkrævning. Dette gælder også for renter og ekspe-
ditionsgebyrer.
I lovforslagets § 19, stk. 6 (tidligere § 19, stk. 5) er det tilføjet, at beskæftigelsesmi-
nisteren fastsætter nær
mere regler om ATP’s
mulighed for at give henstand med
betaling og eftergive bidrag og renter heraf.
Der er ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget yderligere på dette punkt.
3.6.2 Registersamkøring
ATP ønsker, at få hjemmel til at registersamkøre data fra de ordninger ATP i forve-
jen administrerer således, at de eksisterende tekniske muligheder kan anvendes i
forbindelse med eksempelvis opkrævning af bidrag fra arbejdsgiverne.
11
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0012.png
Datatilsynet bemærker, at det af de særlige bemærkninger til § 20 fremgår, at Fe-
riekontos terminaladgang til oplysninger i indkomstregistret viderefører den nuvæ-
rende hjemmel. Datatilsynet understreger, at det er vigtigt konkret at overveje,
hvorvidt det er sagligt og nødvendigt at give adgang til indkomstregistret, og om
der inden for det enkelte område kan gives alene en begrænset afgang til registret
oplysninger.
Datatilsynet gør opmærksom på, at tilsynet skal høres over eventuelle bekendtgø-
relser, der udstedet i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for beskyt-
telse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne, som ikke har givet an-
ledning til at ændre lovforslaget på dette punkt.
Beskæftigelsesministeriet kan bekræfte, at Datatilsynet vil blive hørt i forbindelse
med udarbejdelsen af eventuelle bekendtgørelser, der udstedes i medfør af loven, i
det omfang disse har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse med be-
handling af personoplysninger.
3.6.3 Kapitalforvaltning
LD ønsker en præcisering af ordlyden, så det fremgår at fonden investerer fonds-
midlerne med udgangspunkt i en betragtning af de nævnte hensyn i forhold til de
samlede tilgodehavende feriemidler, inklusiv midler hos arbejdsgiverne.
LD
foreslår til afsnit, 2.4.2.3 i de generelle bemærkninger, at ”renteoverskud” er-
stattes af ”investeringsresultat” eller ”afkast”.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har tilrettet lovforslagets almindelige bemærkninger i
afsnit 2.4.2.3 i henhold til bemærkningerne.
Der er ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget yderligere på dette punkt.
3.7. Beskyttelse af tilgodehavende feriemidler
ATP og LD bemærker, at i de tilfælde, hvor fonden har nået at udbetale feriemid-
lerne til lønmodtager, inden et krav er blevet overdraget til LG, og i den forbindelse
har afregnet skattedelen til SKAT, er det uklart, om SKAT i så fald kan forventes
at returnere den afregnede skat til fonden for derefter selv at foretage inddrivelse
hos arbejdsgiveren. LD efterspørger, at det af bemærkninger fremgår, at der i så-
danne tilfælde kan være behov for at tilbageføre skat til fonden.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
12
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0013.png
Det bemærkes, at lovforslagets bemærkninger til §§ 31 og 35 er udbygget således,
at det fremgår, at der kan tilbageføres skat til fonden. Derved undgår fonden at
tabe skatteandelen på det krav, som fonden havde mod arbejdsgiveren.
3.8 Digital kommunikation
ATP forventer at fonden etablerer en selvbetjeningsløsning, hvor lønmodtager hhv.
arbejdsgiver vil kunne foretage opslag og se de indberettede feriemidler, og forven-
ter derfor, at der med hjemmel i § 24 fastsættes regler om, at underretninger kan
sendes som en dataløs digital besked.
LD anbefaler, at Beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at fastsætte rammer
for kommunikation af den årlige saldoopgørelse, så dette også kan ske via beskyt-
tede webportaler og lignende. LD bemærker, at dette vil begrænse de administrati-
ve omkostninger for både lønmodtagere og arbejdsgivere.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslagets bemyndigelsesregel om digi-
tal kommunikation har til hensigt at medvirke til, at fonden, i takt med den teknolo-
giske udvikling, stiller let tilgængelige digitale værktøjer til rådighed for arbejds-
givere og lønmodtagere og på længere sigt kan indfase øget brug af digital kom-
munikation mellem fonden og dens interessenter.
I den forbindelse bemærker ministeriet, at ATP, LD, arbejdsmarkedets parter og
andre interessenter vil blive inddraget i udmøntningen af lovforslaget.
3.9. Klageadgang
Ankenævnet bemærker, at det vil være hensigtsmæssigt, at det af lovforslagene
fremgår, at ressourcerne og udgifterne til driften af Ankenævnet vil skulle opjuste-
res i forhold til den forøgelse af sagsmængden, som de nye opgaver indebærer, så
det sikres at Ankenævnet har den fornødne kapacitet til at løfte disse opgaver.
ATP anbefaler, at fonden får remonstrationsret for at sikre en smidig og omkost-
ningseffektiv sagsbehandling i de tilfælde, hvor fonden finder grundlag for at æn-
dre sin afgørelse til fordel for klager. Dertil anbefales, at der angives en frist for
klager til ATP’s administration på 4 uger, som vil være tilsvarende klagefristen til
ATP’s ankenævn.
ATP
foreslår, at ”Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring” i bemærkningerne
til § 26 ændres til ”Arbejdsmarkedets Erhvervssikring”, idet der er sket myndig-
hedsoverdragelse og dermed navneændring pr. 1. juli 2016.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslagets § 26 og de tilhørende be-
mærkninger er ændret, således at fonden får remonstrationsret. Fonden vil således
13
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0014.png
skulle vurdere, om der er grundlag for at give klager helt eller delvis medhold.
Baggrunden herfor er at sikre en smidig og omkostningseffektiv sagsbehandling i
de tilfælde, hvor fonden finder grundlag for at ændre sin afgørelse til fordel for
klager. Såfremt fonden ikke giver klager fuldt ud medhold, skal fonden sende kla-
gen, begrundelsen for afgørelsen og genvurderingen videre til det ankenævn, der
er nedsat i henhold til § 28 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
I forhold til den nye opgave, der foreslås tillagt ATP’s Ankenævn i forbindelse med
klagesagsbehandling over afgørelser truffet af Lønmodtagernes Fond for Tilgode-
havende Feriemidler, bemærker Beskæftigelsesministeriet, at i og med klagead-
gangen i lovforslaget er ændret i forbindelse med høringen, således at fonden får
remonstrationsret, forventes det, at sagsantallet bliver væsentligt mindre end for-
slaget med direkte klageadgang til ATP’s Ankenævn.
Der er tilrettet i bemærkningerne til § 26, således at
”Arbejdsmarkedets Erhverv
s-
sygdomssikring” rettes til ”Arbejdsmarkedets Erhvervssikring”.
3.10. Særlig mulighed for fondsferiedage for nye på arbejdsmarkedet i 2019
ATP bemærker, at de i perioden op til 1. maj 2020 og frem til 31. august 2020 for-
venter en stor koncentration af ansøgninger, hvor datagrundlaget samtidig vil være
usikkert og arbejdsgiver fortsat kan rette i indberettede oplysninger. ATP gør op-
mærksom på, at det kan medføre relativ lang sagsbehandlingstid, samt at fonden i
forventeligt relativt få tilfælde udbetaler beløb til fondsferiedage, som efterfølgen-
de ikke kan modregnes i indberettede tilgodehavende feriemidler. Dette kan med-
føre et tab, som fonden, så vidt ses, vil skulle rette mod lønmodtager ved de almin-
delige domstole, da fonden ikke er tillagt udpantningsret.
LD foreslår, at lønmodtagere, der får udbetalt fondsferiedage efter lovforslagets §
28, og som efter denne modregning vil kunne have saldi på under 1.500 kr. vil
kunne få udbetalt de resterende tilgodehavender efter forslagets § 15, stk. 4.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne, som ikke har givet an-
ledning til at ændre lovforslaget på dette punkt.
3.11. Ikrafttræden
ATP foreslår ikrafttrædelsesbestemmelsen i kombination med § 19, stk. 2, således,
at arbejdsgivere, der indbetaler ATP-bidrag for deres ansatte, opkræves bidrag, der
finansierer udgifter til dækning af teknisk og administrativ bistand fra ATP med
virkning fra denne dato.
DA er enige i, at lovpakken bør vedtages hurtigst muligt af hensyn til overgangs-
ordningens virkning fra september 2019.
14
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0015.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne.
3.11.1 Implementeringsindsats
ATP anbefaler, at der gøres en grundig indsats for at informere om de nye regler
både forud for ikrafttræden og efterfølgende, for dermed at gøre det lettere for både
arbejdsgivere og lønmodtagere at orientere sig i forhold til deres pligter og ret-
tigheder med hensyn til opgørelser og underretninger mv.
FA gør opmærksom på, at det som følge af de omfattende regelændringer vil være
nødvendig, at Beskæftigelsesministeriet sikrer en grundig og omfangsrig informa-
tion samt vejledning til såvel arbejdsgiver som lønmodtagere og diverse lønbureau-
er.
LO bemærker, at der efter en forventelig vedtagelse af lovforslaget forestår en stor
og vigtig informationsindsats om den nye ferielov, som LO forventer staten vil
deltage aktivt i. LO og deres medlemsforbund vil også yde deres bidrag hertil, ger-
ne i samarbejde med øvrige aktører for at sikre en så lempelig og hensigtsmæssig
overgang som muligt.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne og anerkender, at der
forestår en stor og vigtig opgave i forhold til informationsindsatsen om den nye
ferielov og Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler. Beskæftigel-
sesministeriet bemærker, at ministeriet vil bidrage til varetagelsen af denne imple-
menteringsopgave.
3.12. Økonomiske og administrative konsekvenser
FA gør opmærksom på, at der, i forbindelse med overgangen til den nye ordning
for samtidighedsfrie, må forventes en voldsom administrativ byrde for virksomhe-
der.
LD foreslår, at udvide afsnit 5, således at de økonomiske konsekvenser for lønmod-
tagerne fremgår.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslaget har været i høring hos Er-
hvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, der vurderer, at lovforslaget vil medfø-
re væsentlige administrative byrder for erhvervslivet. De administrative byrder
følger af, at arbejdsgiverne for at sikre overgang til de nye ferieregler for hver
enkelt lønmodtager skal indberette tilgodehavende feriemidler til fonden. Indberet-
ningen skal foretages én gang med henblik på omstilling til de nye ferieregler.
15
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0016.png
Det bemærkes i den anledning, at der er tale om omstillingsbyrder. Det vil sige
byrder som arbejdsgiverne skal afholde én gang for at omstille sig til de nye krav.
Der henvises til lovforslagets afsnit 5.2.
Beskæftigelsesministeriet har tilrettet lovforslagets almindelige bemærkninger i
afsnit 5 i henhold til bemærkningerne om administrationsudgifterne for LD.
3.13. Konsekvensændringer i andre love
ATP har i sit høringssvar angivet en række bemærkninger vedrørende
LG’s sikring
af fondens krav på tilgodehavende feriemidler, hvoraf følgende skal fremhæves.
ATP bemærker, at LG vil have begrænset mulighed for, forud for anmeldelse i
konkursboer, at afklare, om krav på feriemidler udbetalt til fonden falder udenfor
konkurslovens § 95. ATP foreslår, at der alene stilles krav om, at LG ud fra tilgæn-
gelige oplysninger fra autoritative registre tager stilling til, om en persons feriemid-
ler anmeldes med status efter KL § 95 eller § 97. Det samme gælder, når en kurator
efter prøvelsen af lønmodtagerkrav afviser at anerkende LG’s krav på feriemidler
for enkelte personer, som omfattet af § 95.
ATP anbefaler, at hvis LG forventes at foretage yderligere undersøgelser, at det af
bemærkninger eller bekendtgørelse kommer til at fremgå, hvilke undersøgelser LG
skal foretage.
ATP anbefaler, at det kommer til at fremgå, om arbejdsgivers indsigelser mod
LG’s afgørelse i forbindelse med inddrivelse af krav på feriemidler skal behandles
på samme vis som indsigelser mod LG’s øvrige afgørelser, eller om LG’s afgørel-
ser skal behandles som fondens afgørelser, der kan indbringes for ATP’s ankenævn
efter fondslovens § 26.
ATP bemærker, at det kan overvejes, at der fastsættes
beløbsgrænser for LG’s ind-
drivelse af krav.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne. Bemærkningerne berø-
rer forhold, der vil være en del af den efterfølgende tekniske udmøntning af lov-
forslaget, og giver derfor ikke anledning til ændringer.
I den forbindelse bemærker ministeriet, at ATP, LG, arbejdsmarkedets parter og
andre interessenter vil blive inddraget i udmøntningen af lovforslaget.
3.13.1 Indgivelse af konkursbegæring
ATP
vurderer, at det vil være afgørende for LG’s mulighed for at gennemføre en
effektiv, men samtidig omkostningsafvejet inddrivelse, at LG i forbindelse med
indgivelse af konkursbegæring mod arbejdsgiver fritages for kravet om sikkerheds-
16
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0017.png
stillelse. ATP anbefaler derfor, at det i bemærkningerne til denne bestemmelse
præciseres, at LG via fondens indtræden i lønmodtagers krav på feriemidler, og
LG’s efterfølgende indtræden i fondens krav, er
at betragte som indtrådt i lønmod-
tagers rettigheder også i relation til kravet om sikkerhedsstillelse.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne og bemærker i den an-
ledning, at der ikke umiddelbart er hjemmel til at betragte LG som indtrådt i løn-
modtagers særlige rettigheder i relation til kravet om sikkerhedsstillelse i forbin-
delse med indgivelse af konkursbegæring. Det beror på en betragtning om, at de
beskyttelseshensyn, der gør sig gældende for en lønmodtager, ikke i samme ud-
strækning vil gøre sig gældende for en institution som LG. LG vil således forment-
lig ikke kunne blive fritaget for kravet om sikkerhedsstillelse ved indgivelse af kon-
kursbegæring.
Der er ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget på dette punkt.
3.13.2 Registersamkøring
ATP bemærker, at den foreslåede § 8 d i LG-loven er indsat under
Lønmodtager-
nes Fond for Tilgodehavende Feriemidlers krav
”. Den registersamkøring, som § 8
d giver hjemmel til, angår således alene administration af tilgodehavende feriemid-
ler, mens den gældende § 5 giver hjemmel vedrørende LG’s øvrige administration.
§ 12 c, stk. 4, i lov om Udbetaling Danmark (UDK), jf. lovbekendtgørelse nr. 1507
af 6. december 2016, indeholder en mulighed for, at UDK efter aftale kan foretage
registersamkøring for LG i henhold til gældende § 5, stk. 2 og 3 i LG-loven. Denne
hjemmel vil ikke omfatte oplysninger indhentet i medfør af § 8 d.
ATP anbefaler, at § 8 d tilføjes mulighed for, at samkøringen kan foretages uden
samtykke fra de berørte, herunder lønmodtager og arbejdsgiver, idet dette ikke
fremgår af den foreslåede § 8 d.
ATP anbefaler, at
”ophørt og insolvent”
udgår af § 8 d, stk.3, 1. pkt.,
da LG i rela-
tion til tilgodehavende feriemidler vil udbetale til fonden og efterfølgende opkræve
ikke alene ophørte og insolvente arbejdsgivere, men også aktive arbejdsgivere. LG
vil derfor have behov for at kunne indhente oplysninger til brug for administration
af krav mod såvel ophørte som aktive hhv. solvente som insolvente arbejdsgivere.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslaget er tilrettet på baggrund af
bemærkningerne, således at den mulighed for registersamkøring, som § 8 d gav
mulighed for, i stedet foreslås indsat i den gældende LG-lovs § 5, som giver hjem-
mel til registersamkøring vedrørende LG
s øvrige administration. Dermed vil der i
LG-loven være en samlet bestemmelse, der regulerer de forhold, som sikrer, at
fonden kan indhente nødvendige oplysninger, der har betydning for administration
17
L 117 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1829605_0018.png
af denne lov. Herunder oplysninger til brug for administration af og kontrol med
de foreslåede bestemmelser om Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Ferie-
midlers krav.
3.14. Høringsfrist
FA bemærker, at høringsperioden har været kort og at lovforslaget på flere områder
giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse gennem bekendtgørelser at fastlægge
nærmere konkrete regler. FA beder derfor om at bliver hørt igen, inden der udste-
des bekendtgørelser i henhold til de nævnte bemyndigelser.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Den forkortede høringsperiode er nødvendig for at kunne nå fremsættelse af lov-
forslagene tids nok i forhold til de forestående overenskomstforhandlinger på det
offentlige område i foråret 2018, hvor det er vigtigt at lovforslagene er vedtaget, så
de kan indgå i forhandlingerne. Det bemærkes, at Ferielovsudvalgets betænkning
inkl. lovudkast har været offentlig tilgængelig siden den 22. august 2017.
18