Lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2017-18
Fremsat den 6. december 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
Kapitel 1
Formål og anvendelsesområde
§ 1.
Loven har til formål i forbindelse med overgangen til
et nyt feriesystem, jf. ferielovens § 48, stk. 2, at sikre løn-
modtagernes krav på tilgodehavende feriemidler og at give
arbejdsgiverne mulighed for at beholde de tilgodehavende
feriemidler, indtil de forfalder til betaling.
Stk. 2.
Til sikring af lovens formål oprettes Lønmodtager-
nes Fond for Tilgodehavende Feriemidler (fonden) som en
særskilt økonomisk enhed i Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
der forestår midlernes indbetaling, forvaltning og udbeta-
ling.
Stk. 3.
Ved tilgodehavende feriemidler, jf. stk. 1, forstås
feriebetaling opgjort efter § 2.
Stk. 4.
Fonden indtræder ved indberetning efter § 3 i løn-
modtagerens indberettede krav på tilgodehavende feriemid-
ler, jf. stk. 3, mod arbejdsgiveren, hvorefter arbejdsgiveren
alene kan betale med frigørende virkning til fonden, og løn-
modtageren alene kan rette sit krav mod fonden. Indtil fon-
den er indtrådt i lønmodtagerens indberettede krav på tilgo-
dehavende feriemidler, er kravet et forhold imellem lønmod-
tager og arbejdsgiver, som forældes efter § 4 i forældelseslo-
ven.
Kapitel 2
Opgørelse og indberetning af tilgodehavende feriemidler
§ 2.
Feriedage og feriebetaling optjent i perioden fra 1.
september 2019 til 31. august 2020 efter lov om ferie, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015, som ændret
ved det samtidigt fremsatte forslag til lov om ferie, opgøres
for hver enkelt lønmodtager pr. den 31. august 2020.
Stk. 2.
Feriebetalingen beregnes som feriegodtgørelse
med 12,5 pct. af lønnen i optjeningsperioden, jf. § 26 i lov
om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015,
som ændret ved det samtidigt fremsatte forslag til lov om fe-
rie, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
For en lønmodtager, der er antaget månedsvis eller
for længere tid, og som i den periode under ansættelsen, der
er nævnt i stk. 1 har haft orlov efter barselsloven, hvor ar-
bejdsgiveren skal betale delvis løn, beregnes feriebetalingen
for orlovsperioden på grundlag af lønmodtagerens sædvanli-
ge løn i de seneste 4 uger, hvor fuld løn er udbetalt.
Stk. 4.
Har en lønmodtager med ret til ferie med løn ifølge
kollektiv aftale krav på pensionsbidrag af feriegodtgørelse
ved fratræden, indgår disse midler i opgørelsen efter stk. 1.
§ 3.
Der skal for hver enkelt lønmodtager ske indberet-
ning til fonden af tilgodehavende feriemidler opgjort efter §
2 senest den 31. december 2020. Arbejdsgiver kan ved und-
skyldelige fejl gøre indsigelse imod indberetningen på
samme måde som angivet i § 4, stk. 3.
Stk. 2.
Indberetningen foretages af den arbejdsgiver, hos
hvem optjeningen af de tilgodehavende feriemidler er sket.
For tilgodehavende feriemidler, som er indberettet til Ferie-
Konto i henhold til § 28 i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1177 af 9. oktober 2015, eller som er indberettet til en
privat feriekasse i henhold til en kollektiv overenskomst,
foretages indberetningen dog af henholdsvis FerieKonto og
den private feriekasse.
Stk. 3.
Indberetningen skal for hver enkelt lønmodtager
indeholde oplysning om
1) navn og CPR-nummer eller anden entydig identifika-
tion,
2) det beløb, de tilgodehavende feriemidler er opgjort til,
samt
3) antallet af opsparede feriedage.
Stk. 4.
Fonden kan afvise indberetningen, hvis arbejdsgi-
veren ikke ved påkrav kan dokumentere, at de tilgodehaven-
de feriemidler er opgjort i overensstemmelse med § 2.
Stk. 5.
Undlader arbejdsgiver at foretage indberetning i
overensstemmelse med stk. 1-4, kan fonden pålægge ar-
bejdsgiveren straks at indsende de manglende oplysninger.
Undlader arbejdsgiver på trods af pålæg herom at indsende
de manglende oplysninger, kan fonden træffe afgørelse om,
at arbejdsgiveren skal foretage indbetaling af tilgodehaven-
BE007456
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2017-7883