Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 114
Offentligt
1831681_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-12-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1601484
Dok. nr.: 496266
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (L 114) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren
bedes oplyse årsagen til, at det tilsyneladende ikke er muligt at skyde det
radioaktive affald i Esbjerg ned i undergrunden igen, hvis det ikke er til fare for men-
nesker? Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvordan dette forslag vil sikre, at
man ikke i flere år opbevarer radioaktivt affald, som det sker i Esbjerg?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har mit ministerium indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen,
som oplyser følgende:
”Dumpning
af NORM-affald (og andet affald m.v.) er forbudt i både den globale Lond-
onkonvention/Londonprotokol og den regionale OSPAR-konvention, som omfatter
Nordsøen. Dumpning omfatter også injektion i havbunden, og NORM-affaldet, der lig-
ger i Esbjerg, kan derfor ikke bringes tilbage og injiceres i havbunden. De ovenfor
nævnte konventioner hører under Miljøstyrelsens ressort, hvorfor der for en mere de-
taljeret besvarelse må henvises til Miljøstyrelsen.
Den foreslåede strålebeskyttelseslov vil udgøre grundlaget for beskyttelse af menne-
sker og miljø mod skadelige virkninger af ioniserende stråling ved brug af menneske-
skabte eller naturligt strålekilder eller ved udsættelse for stråling.
Der er i hovedtræk tale om en videreførelse af de eksisterende rammer for strålebe-
skyttelse i Danmark. I den udstrækning at virksomheder, der bruger materialer eller
udstyr, der udsender ioniserende stråling, overholder gældende bestemmelser på strå-
lebeskyttelsesområdet, giver hverken den gældende eller den foreslåede lovgivning på
strålebeskyttelsesområdet mulighed for at kræve, at NORM-affald, der nu lagres i Es-
bjerg flyttes til anden opbevaringsplads.
Supplerende kan vi oplyse, at det i øvrigt ligger uden for Sundhedsstyrelsens ressort at
anvise specifikke deponerings- eller langsigtede hånderingsløsninger for evt. radioak-
tivt affald opstået i forbindelse med olie-gasproduktion. Dette følger bl.a. af artikel 6,
stk. 2 i Rådets Direktiv 2011/70/Euratom om fastsættelse af en fællesskabsramme for
ansvarlig og sikker håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald (affalds-
direktivet), som fastsætter at:
2. Medlemsstaterne sikrer, at den kompetente tilsynsmyndighed funktionelt er adskilt
fra alle andre organer eller organisationer, der arbejder med fremme eller anvendelse
af nuklear energi eller radioaktivt materiale, herunder elektricitetsproduktion og an-
L 114 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om årsagen til, at det tilsyneladende ikke er muligt at skyde det radioaktive affald i Esbjerg ned i undergrunden igen, hvis det ikke er til fare for mennesker, til sundhedsministeren
vendelser af radioisotoper, eller med håndtering af brugt nukleart brændsel og radio-
aktivt affald, for at sikre dens faktiske uafhængighed af uretmæssig påvirkning af dens
tilsynsfunktion.
Sundhedsstyrelsen træffer dermed ikke konkret beslutning om, hvordan radioaktivt af-
fald i Danmark, herunder NORM, skal håndteres på lang sigt, men fastsætter i givet fald
strålebeskyttelsesmæssige krav til gennemførelsen af en konkret løsning.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Sundhedsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 2