Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 110 Bilag 1
Offentligt
1825229_0001.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Att.: Susanne Sundgaard Hansen
Sendt til:
[email protected], databeskyttel-
[email protected]
og
[email protected]
24. oktober 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0774
Dok.nr. 448062
Sagsbehandler
Michala Nehammer
Direkte 3319 3226
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
Danmarks Statistik (Introduktion af officiel statistik og gennemførelse af
forordning om europæiske statistikker)
Økonomi- og Indenrigsministe-
riets sagsnr. 2017-2524.
Ved e-mail af 26. september 2017 har Økonomi- og Indenrigsministeriet an-
modet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast.
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
1.
Det foreslås i udkastets § 1, nr. 9, at § 4a, stk. 2 og 4, i lov om Danmarks
Statistik, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000, som ændret ved lov §
1 i lov nr. 1272 af 16. december 2009, § 17 i lov nr. 579 af 1. juni 2010 og §
68 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, affattes således, at ”Danmarks Stati-
stik udarbejder, vedligeholder og offentliggør en liste over officiel statistik”
og ”Danmarks statistik vedligeholder en fælles offentlig portal for officiel
statistik, der giver adgang til statistikkerne og deres annoncerede tidspunkt for
offentliggørelse”.
Det ses ikke at fremgå af bemærkningerne til udkastets § 1, nr. 9, hvorvidt de
oplysninger, der behandles, er gjort anonyme på en sådan måde, at den regi-
strerede ikke længere kan identificeres.
Datatilsynet forudsætter, at oplysningerne, der offentliggøres på listen over
officiel statistik og som lagres i den fælles offentlige portal for officiel stati-
stik, er gjort anonyme på en sådan måde, at den registrerede ikke længere kan
identificeres, hvorved persondataloven ikke finder anvendelse, jf. persondata-
lovens § 1, jf. § 3, nr. 1. Datatilsynet kan i den forbindelse henvise til tilsynets
informationstekst om anonymisering
1
.
Tilsynet skal således anmode om, at afsnittet præciseres.
2.
Det foreslås i udkastets § 1, nr. 9, at § 4b, stk. 1, i lov om Danmarks Stati-
stik, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000, som ændret ved lov § 1 i
lov nr. 1272 af 16. december 2009, § 17 i lov nr. 579 af 1. juni 2010 og § 68 i
1
Tilgængelig på Datatilsynets hjemmeside via følgende link:
https://www.datatilsynet.dk/offentlig/anonymisering/
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0002.png
2
lov nr. 1231 af 18. december 2012, affattes således, at
”Danmarks Statistik
udarbejder og offentliggør årligt en liste over alment samfundsbelysende stati-
stik, som produceres af offentlige myndigheder og institutioner, på basis af
myndighedernes indberetninger
herom”.
Det fremgår af bemærkningerne til udkastets § 1, nr. 9, at offentligt produce-
ret statistik bl.a. defineres som statistik, der udgives af offentlige myndighe-
der, og som er et publiceret aggregeret talmateriale, der er bearbejdet ved brug
af statistiske metoder, hvilket betyder, at offentligt produceret statistisk ikke
inkluderer det bagvedliggende datamateriale i f.eks. databaser.
Datatilsynet forudsætter, at oplysningerne, der offentliggøres på listen over
alment samfundsbelysende statistik, er gjort anonyme på en sådan måde, at
den registrerede ikke længere kan identificeres, hvorved persondataloven ikke
finder anvendelse, jf. persondatalovens § 1, jf. § 3, nr. 1. Datatilsynet kan i
den forbindelse henvise til tilsynets informationstekst om anonymisering
2
.
Tilsynet skal således anmode om, at afsnittet præciseres.
3.
Tilsynet forudsætter herudover, at enhver behandling af personoplysninger
i forbindelse med de i udkastet beskrevne aktiviteter skal ske under behørig
iagttagelse af den til enhver tid gældende lovgivning om behandling af per-
sonoplysninger.
4.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at det følger af persondatalovens §
57, at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende gene-
relle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindel-
se med behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Data-
tilsynet.
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over eventuelle bekendtgørel-
ser, der skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for
beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Michala Nehammer Thorsell
2
Tilgængelig på Datatilsynets hjemmeside via følgende link:
https://www.datatilsynet.dk/offentlig/anonymisering/
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0003.png
Økonomi og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att: Susanne Sundgaard Hansen
24. oktober 2017
Høring vedrørende Lov om ændring af lov om Danmarks Statistik
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv støtter, at lovgrundlaget for Danmarks Statistik opdateres, så der sker en samordning med relevante
EU-forordninger. Det er nyttigt med denne klarhed, selvom disse forordninger for så vidt allerede har retskraft i
Danmark.
Specifikke bemærkninger
I den nugældende lov hedder det, at:
”[Danmarks Statistik] kan påtage sig indsamling, bearbejdelse og offentliggø-
relse af statistiske oplysninger for kommuner, organisationer og private virksomheder m.v.”
Gennemføres lovforsla-
get vil private virksomheder derimod ikke længere blive nævnt i beskrivelsen af Danmarks Statistiks formål. Det er
uheldigt. Danmarks Statistiks data er af afgørende vigtighed ikke blot for offentlige og politiske beslutningstagere,
men også for erhvervslivets beslutningstagere. Data betegnes ofte som den digitale verdens vigtigste råstof, og det
er centralt for dansk økonomi og konkurrenceevne, at danske virksomheder og private forskningsinstitutioner har
muligheder for at drage nytte af forskellige typer relevant data, som Danmarks Statistik råder over og indsamler,
naturligvis under hensyntagen til relevante forhold omkring fx datasikkerhed, anonymitet og lignende. Det vil være
hensigtsmæssigt at fastholde en målsætning i § 1 (stk. 2 og 3) om private virksomheders mulighed for at anvende
relevante statistiske oplysninger.
Det er vigtigt at sikre, at Danmarks Statistik på alle måder kan fungere som en politisk uafhængig og fagligt velbe-
vandret institution. Det er derfor hensigtsmæssigt, at lovforslaget flere steder vil understrege Danmarks Statistiks
uafhængighed (hvor der i den nuværende lov kun konstateres, at Danmarks Statistik
er ”selvstændig”).
Lovforslaget lægger desuden op til en organisatorisk ændring i Danmarks Statistik, således at rigsstatistikeren selv
udpeger bestyrelsen (ændringsforslag 6, formelt set beskikkes de af ministeren efter rigsstatistikerens indstilling),
samtidig med at bestyrelsen vælger rigsstatistikeren (formelt set beskikkes denne af ministeren efter bestyrelsens
indstilling, jf ændringsforslag 6). Denne gensidighed forekommer dog at indebære en risiko for en uklar rolleforde-
ling imellem rigsstatistiker og bestyrelse og en svækkelse af bestyrelsens rolle som faglig garant. Mere overordnet
set forekommer det at være en temmelig vidtgående fortolkning af, hvad der kræves for at en organisation kan
betragtes som uafhængig, ligesom det ikke i praksis er Dansk Erhvervs opfattelse, at den nuværende konstruktion
(hvor bestyrelsen udpeges af ministeren) udgør et problem for så vidt angår Danmarks Statistiks troværdighed og
uafhængighed. Alt i alt er Dansk Erhverv betænkelige ved den foreslåede organisationsændring, og anbefaler at der
gennemføres et mere omfattende forarbejde før man evt. går videre med en organisationsmæssig ændring af denne
karakter.
Med venlig hilsen
Malthe Munkøe
Chefkonsulent, Dansk Erhverv
MMM
Side 1/1
Dato: 23. oktober 2017
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0004.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Att.: Susanne Sundgaard Hansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Deres ref.: 2017-2524
Vor ref.: 17-469
Dato: 23.10.2017
Høring
Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Statistik (Introduktion af
officiel statistik og gennemførelse af forordning om europæiske statistikker)
Dansk Transport og Logistik (DTL) skal hermed som høringsberettiget part afgive sit høringssvar til
høringen over Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Statistik (Introduktion af officiel statistik
og gennemførelse af forordning om europæiske statistikker.
DTL støtter som udgangspunkt lovforslagets hensigt som anført bl.a. i bemærkningerne til de enkelte
beste
elser side , . afs it, ed at ”skabe
gennemsigtighed vedrørende den statistik, der
produceres af offentlige myndigheder og institutioner i Danmark ved at introducere visse
minimumsstandarder for blandt andet uafhængighed, kvalitet, dokumentation, objektivitet,
datafortrolighed og tilgængelighed for den statistik, der bærer betegnelsen officiel statistik”.
En sådan gennemsigtighed er ønskværdig og vigtig efter DTLs mening.
DTL finder det også prisværdigt og vigtigt, at det ligeledes
som nævnt samme sted som angivet
ovenfor
– ø skes, at ”sikre,
at den officielle nationale statistik opnår samme standard som den
statistik, der produ eres i Da ark til EU’s statistiske progra og so er u derlagt
kvalitetsstandarderne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts
2009 o europæiske statistikker […, red.]”.
DTL er fuldkommen enig i Økonomi- og Indenrigsministeriets betragtninger som anført i de generelle
bemærkninger side 7,
. afs it, at ”Statistik
anvendes til planlægning, beslutningstagning og
evaluering. Pålidelig statistik er således et centralt element for det demokratiske samfunds virke, og
det er derfor vigtigt, at den offentliggjorte statistik har en høj troværdighed, er relevant og udarbejdet
i henhold til anerkendte standarder.”
DTL mener, at hvis planlægning, beslutningstagning og evaluering skal være effektiv, korrekt og
hensigtsmæssig, er det helt essentielt, at den statistik, som ligger til grund herfor, er så korrekt som
muligt og på bedst mulig måde afspejler realiteterne inden for sit område.
Et konkret eksempel herpå og på en statistik, hvor DTL mener, at minimumsstandarderne i form af
retningslinjerne for uafhængighed, kvalitet, dokumentation, objektivitet, datafortrolighed og
tilgængelighed er påtrængende og kan få betydning, er den statistik for cabotagekørsel
dvs.
udenlandske lastbilers indenlandske kørsel i et EU-medlemsland
som både Danmarks Statistik og
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0005.png
Eurostat udarbejder som en delstatistik til statistikken for den nationale og internationale
godstransport med lastbiler.
Viden om det eksakte omfang af de udenlandske lastbilers cabotagekørsel i Danmark er essentiel for
de danske vognmandsvirksomheder, hvis konkurrenceevne presses af unfair, ublu og urimelige vilkår
fra især østeuropæiske lastbiler, når de overholder de danske regelsæt og overenskomster i respekt
for anstændige spilleregler på markedet.
Det er efter DTLs mening helt evident, at denne statistik ikke opfylder en tilfredsstillende standard for
kriterierne om kvalitet og tilgængelighed, selvom den er en del af Eurostats produktion og dermed
formelt set burde opfylde betingelsen om
som fremhævet i de generelle bemærkninger side 8, 3.
afsnit
– at ”Al
europæisk statistik er således pr. defi itio offi iel statistik […, red.]”
og dermed indfri
de krav, der stilles hertil.
Statistikken indeholder overvældende mange steder enten mangelfulde data som følge af enten få
indberetninger, som så fordrer fortrolighed, eller decideret manglende indberetninger, og omfanget
af underindberetning er formentligt højt.
Hvis denne statistik skal være en reel officiel statistik, i Danmark såvel som i EU, bør kvaliteten og
tilgængeligheden for statistikken absolut hæves.
Derfor mener DTL, at hvis indførelsen af officiel statistik og de retningslinjer og tiltag, som følger med,
kan medvirke til at bedre troværdigheden, relevansen og kvaliteten af statistikken som fx på området
for cabotagekørsel, støtter DTL indførelsen af denne.
I de generelle bemærkninger side 7, 5. afsnit, lægges der imidlertid
op til, at det vil være ”[…,
red.]
frivilligt for den enkelte offentlige myndighed, hvorvidt man ønsker at lade en eller flere givne
nationale statistikker omfatte af procedurerne for officiel statistik og dermed opnå betegnelsen officiel
statistik.”
Denne frivillighed er efter DTLs mening hensigtsmæssig, for konkret varetager DTL aktuelt en
underleverandørrolle med information til Danmarks Statistiks omkostningsindeks for anlæg i form af
kvartalsvise beregninger til underindekset for lastbilkørsel. Det vil efter DTLs mening og erfaring være
stærkt uhensigtsmæssigt, hvis dette indeks ikke fortsat kan udarbejdes, eftersom det i vidt omfang
anvendes af og er et vigtigt instrument for vognmandsvirksomhederne og deres kunder i reguleringen
af deres indbyrdes kontrakter.
Det vil derfor have realøkonomiske negative effekter og konsekvenser, hvis indekset bortfalder, og
det er derfor efter DTLs mening også hensigtsmæssigt, at der skelnes mellem officiel statistik og
offentligt produceret statistik i § 4 b som anført fx i bemærkningerne til de enkelte bestemmelser side
24, 7. afsnit til side 25, 3. afsnit.
DTL mener endvidere, at det er betryggende, at den foreslåede § 1, nr. 3, stk. 4 tilsigter at sikre, at
”[…,
red.] der ikke sker do eltproduktio og do elti d eret i g af statistiske oplys i ger [idet, red.]
bestemmelsen pålægger offentlige myndigheder at underrette Danmarks Statistik, når optagelse af ny
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0006.png
statistik påtænkes, for dermed at give Danmarks Statistik mulighed for at sikre koordination allerede
på planlægningsstadiet”,
jf. be ærk i ger e til de e kelte beste
elser side , æstsidste afs it.
DTL mener, at det er helt essentielt, at potentialet ved indberetning for fx samkøring af offentlige
registre fra fx Erhvervsstyrelsen og Skat, hvor data allerede eksisterer, udnyttes optimalt, så der kun
skal indberettes én gang. Det er efter DTLs mening særdeles vigtigt, at indberetterne
i dette tilfælde
de danske vognmandsvirksomheder - ikke kommer til at indberette til statistikker mere ud fra et
he sy o ”nice
to know”
end om
”need
to know”,
da dette udgør en unødig og meget generende
administrativ byrde for virksomhederne. DTL har i en tidligere undersøgelse blandt sine medlemmer
kunnet dokumentere dette.
DTL mener også, at det er et problem, at
som ministeriet også anfører i de generelle bemærkninger
side 7, 1. afsnit
– ”der
eksisterer ikke et samlet overblik over den statistik, der produceres af offentlige
myndigheder i Danmark, og der eksisterer, i modsætning til sammenlignelige europæiske lande, ikke
et formaliseret dansk statistiksystem for offentlige myndigheder.”
Disse mangler kan være problematiske, hvis målet om at nedbringe de administrative byrder for
virksomhederne - heriblandt indberetningsbyrden til Danmarks Statistik, som har vist sig stor blandt
DTLs medlemmer, de danske vognmandsvirksomheder
skal kunne nås. Hvis de offentlige
myndigheder ikke har et systematisk overblik over omfanget af statistikker, der kræves indberetning
til, vil det efter DTLs mening være meget vanskeligt at reducere mængden af obligatoriske
indberetninger og dermed den administrative byrde.
DTL finder det naturligt og hensigtsmæssigt, at Danmarks Statistik som anført bl.a. i de generelle
bemærkninger
side , sidste afs it, ”[…,
red.] får e koordi ere de rolle i forhold til udar ejdelse af
statistik hos alle offentlige myndigheder og organisationer i Danmark”,
og at Danmarks Statistik som
a ført i be ærk i ger e til de e kelte beste
elser side , . afs it ”udpeges
som den nationale
statistikmyndighed”.
DTL har et fortrinligt samarbejde med Danmarks Statistik på mange områder, fx som angivet ovenfor
om beregning af indeks, og organisationen har stor kompetence på sit felt og ikke mindst en høj grad
af troværdighed og fortrolighed i sin datahåndtering, hvilket er væsentligt for DTLs medlemmer.
DTL har derudover ingen indvendinger mod lovforslagets øvrige bestemmelser om bl.a. Danmarks
Statistiks faglige uafhængighed eller påtænkte kontrollerende rolle, rigsstatistikerens status eller
bestyrelsens rolle og den officielle statistiks og de statistikproducerende enheders og personers
faglige uafhængighed m.v. som anført bl.a. i bemærkningerne til de enkelte bestemmelser side 17, 5.
afsnit og frem. Disse ændringer virker efter DTLs mening som rationelle og velbegrundede for, at
Danmarks Statistik skal kunne levere troværdig statistik.
Med venlig hilsen
Morten Pernø
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0007.png
Susanne Sundgaard Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Emma Maria Drejer Olsen <[email protected]>
25. oktober 2017 10:01
Susanne Sundgaard Hansen
Emilie Zeest Leth; Jane Rusbjerg
Sv: Høring af lovforlsag om ændring af lov om Danmarks Statistik (ENS Id nr.:
620546)
Hej Susanne,
Hermed Energistyrelsens svar på høringen:
"Høringssvar til Lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik
Energistyrelsen har følgende bemærkninger til lovforslaget
I §4c foreslås det, at Danmarks Statistik udarbejder og reviderer retningslinjer for officiel statistik. Energistyrelsen
mener, at det er vigtigt, at de reviderede retningslinjer for den officielle statistik også bliver sendt i høring for at sikre,
at alle berørte parter har mulighed for at vurdere og kommentere på retningslinjerne.
I bemærkningerne til §1, stk. 2, nr 6 anføres
”Det følger af den foreslåede bestemmelses
stk. 2, nr. 6,
der er en videreførelse af gældende rets § 1, stk. 1, nr. 6, at
Danmarks Statistik varetager opgaver vedrørende internationalt statistisk samarbejde. Dette skal ses i lyset af, at
internationalt statistisk samarbejde er af stigende betydning og har til formål at øge sammenlignelighed af statistikker
på tværs af lande. Internationalt statistisk samarbejde danner grundlag for statistisk belysning af transaktioner over
grænserne samt grænseoverskridende problemstillinger f.eks. vedrørende klima og miljø. Danmarks Statistik
varetager opgaver vedrørende det internationale statistiske samarbejde i EU, FN og øvrige internationale
organisationer og samarbejdsfora.”
Der er ministerieområder, som udarbejder officiel og/eller europæisk statistik om fx miljø og klima på hele Danmarks
vegne og som det også ville være relevant at sikre deltagelse i fagspecifikke (statistik)fora qua deres faglige
ekspertise og ansvarsområde.
Eksempelvis er Energistyrelsens energistatistik et centralt input til Danmarks klimastatistik og det er væsentligt, at den
viden, som deles nationalt og internationalt også kommer til Energistyrelsens statistikteam, uanset om den er delt i et
specifikt energifagligt forum eller om den er delt i et andet forum."
Med venlig hilsen / Best regards
Emma Maria Drejer Olsen
Studentermedhjælper / Student
HR & Jura / Human Ressources and Legal Services
Mobil / Cell
E-mail
+45 3392 7602
[email protected]
Det sammenk ædede billede k an ik k e v ises. Filen er muligv is blev et fly ttet, omdøbt eller slettet. Kontroller, at hy perlink et peger på den k orrek te fil og placering.
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
Til:
Susanne Sundgaard Hansen ([email protected])
1
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0008.png
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0009.png
NOTAT
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om
Danmarks Statistik
KL har modtaget ovennævnte lovforslag i høring. På den baggrund skal KL
afgive følgende bemærkninger:
Med lovforslaget præciseres det, at Danmarks Statistik koordinerer den
officielle statistik i Danmark, udarbejder retningslinjerne for disse samt
løbende evaluerer efterlevelsen hos de myndigheder, der frivilligt har meldt
en del af eller alle deres statistikker ind til Danmarks Statistik som værende
officiel statistik.
I lovforslaget vurderes det, at forslaget ikke vil medføre øgede økonomiske
byrder for kommunerne. I den forbindelse lægges der i lovforslaget vægt på,
at det vil være frivilligt for offentlige myndigheder
,
hvorvidt man ønsker at
lade en eller flere nationale statistikker omfatte af procedurerne for officiel
statistik og dermed opnå betegnelsen officiel statistik. KL finder, at det er
helt centralt, at frivilligheden fastholdes, og at kommunerne ikke pålægges
yderligere byrder i forbindelse med indberetning af statistik. Skulle det
alligevel ske, da bør kommunerne kompenseres økonomisk herfor.
Dato: 25. oktober 2017
Sags ID: SAG-2017-05477
Dok. ID: 2424947
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3805
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0010.png
Susanne Sundgaard Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Christian Edelvold Berg
24. oktober 2017 13:29
Susanne Sundgaard Hansen
SV: Høring af lovforlsag om ændring af lov om Danmarks Statistik
Kære Susanne,
Kulturministeriet har følgende bemærkninger til høringen:
-Kulturministeriet anser forslaget om etablering af en formaliseret betegnelse for
officiel statistik
som positiv.
Indeværende er der ingen lovgivning om officiel statistik, hvilket medvirker til uklarhed, når der er forskellige
indsamlinger, der foretages af forskellige parter, men som i princippet måler det samme. Implementering af
betegnelsen officiel statistik vil kunne sikre gennemsigtighed i forhold til indsamlingernes uafhængighed, kvalitet,
dokumentation, objektivitet, datafortrolighed og tilgængelighed. Kulturministeriet har i forvejen de primære
dataindsamlinger placeret hos Danmarks Statistik, og vil afklare om disse ligeledes skal have en klassifikation som
officielle statistikker, hvis forslaget vedtaget.
-Kulturministeriet er enig i, at det bør være frivilligt, hvorvidt en dataindsamling skal være officiel selv om den
oprinder fra en myndighed. Det kan medføre øgede byrder, hvis der tildeles mulighed for at Danmarks Statistik kan
beslutte om en dataindsamling skal være officiel.
-Kulturministeriet finder, at der bør ske en præcisering af hvad
samordning
betyder jf. formuleringen i §1
Stk. 4.
”Påtænker en offentlig myndighed eller institution at påbegynde indsamling og bearbejdelse af statistiske
oplysninger, skal Danmarks Statistik underrettes herom med henblik på forhandling om samordning.”
-Kulturministeriet anser det som positivt, at der sker en udvidelse af Danmarks Statistiks koordinerende rolle, så den
udvides til ligeledes at dække den øvrige officielle statistik jf. 4 a, stk. 1. Indførelsen vil medvirke til, at der bliver
etableret et samlet overblik over den danske statistik. Det medfører dog en ny opgave for eksempelvis
Kulturministeriet, da vi fremover vil skulle rapportere dette til Danmarks Statistik. På den baggrund bør omfanget af
opgaven for de indrapporterende myndigheder begrænses mest muligt.”
Med venlig hilsen,
Christian Edelvold Berg
Chefkonsulent, Ph.d.
Koncern Økonomi
Statistik og analyse
Kulturministeriets Departement
Nybrogade 2
1203 København K
41 39 38 48 |
[email protected]
|
www.kum.dk
1
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0011.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Sendes kun pr. e-mail til [email protected]
Vores ref. lri/sjoe
Deres ref. 2017-2524
Den 18. oktober 2017
Bemærkninger til udkast til forslag om ændring af lov om Danmarks Statistik
LO har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om Danmarks
Statistik.
I loven indføres en ny frivillig ordning om officiel statistik, som administreres af Dan-
marks Statistik. LO finder, at den ny ordning er værdifuld, fordi den kan sikre en bedre
kvalitet af statistik, der er produceret af offentlige myndigheder.
LO synes dog, at frivilligheden burde blive begrænset. LO har respekt for argumentet
om, at de administrative byrder ikke må blive for tunge for statistikproducenter. Men
LO finder, at statistikproducenter, der har statistikproduktion af et vist omfang eller af
stor samfundsmæssig betydning, burde være obligatoriske deltagere i ordningen. Et
eksempel på en sådan statistik kunne være Jobindsats.dk.
LO foreslår derfor, at lovforslaget tilpasses, så der for en mindre udvalgt skare af stati-
stikproducenter sikres obligatorisk deltagelse i ordningen.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0012.png
Susanne Sundgaard Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Sundhedsdatastyrelsen Hovedpostkasse <[email protected]>
25. oktober 2017 10:56
Susanne Sundgaard Hansen
#EJSIK# SV: Høring af lovforlsag om ændring af lov om Danmarks Statistik
Kære Susanne Sundgaard Hansen
Det fremsendte udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik giver Sundhedsdatastyrelsen
anledning til flg. bemærkninger:
Sundhedsdatastyrelsen har som producent af statistik for sundhedsområdet en stor interesse i lovslagets
bestemmelser om officiel statistik. Herunder er Sundhedsdatastyrelsen enige i vigtigheden af, at statistikkerne
udarbejdes og præsenteres på en transparent måde, som sikrer en høj grad af troværdig. Til det formål giver det god
mening, at statistikkerne lever op til et sæt af internationalt anerkendte retningslinjer.
Det giver også mening at sikre en national koordination af den officielle danske statistik, og at denne rolle placeres
hos Danmarks Statistik. Udover den koordinerende rolle indebærer forslaget imidlertid også, at Danmarks Statistik
skal vurdere, hvorvidt en given statistik efterlever retningslinjer for officiel statistik, og at resultatet af denne
vurdering afrapporteres til regeringen med anbefalinger til evt. bedre efterlevelse. Sundhedsdatastyrelsen
forventer, at de berørte statistikproducenter får den årlige rapport i høring, inden den sendes til regeringen.
I §4a, stk. 4, fremgår det, at Danmarks Statistik vedligeholder en fælles offentlig portal for officiel statistik, der giver
adgang til statistikkerne og deres annoncerede tidspunkt for offentliggørelse. Sundhedsdatastyrelsen forventer, at
man med ”giver adgang til statistikkerne”, blot mener, at man med et link eller lignende vil henvise til den faktiske
placering, fx til esundhed.dk, når det drejer sig om statistik fra Sundhedsdatastyrelsen, og ikke at statistikkerne
nødvendigvis skal ligge på den fælles portal.
Endelig vil Sundhedsdatastyrelsen anfægte, at lovforslaget ikke vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige udover hos Danmarks Statistik, også selvom ordningen er frivillig.
Venlig hilsen
Mette Christiansen
Direktionssekretær
Direktionssekretariatet
E:
[email protected]
T:
+45 3268 9295
M:
+45 2230 1315
Sundhedsdatastyrelsen
Ørestads Boulevard 5, 2300 København S
www.sundhedsdata.dk
Fra:
Susanne Sundgaard Hansen [mailto:[email protected]]
Sendt:
26. september 2017 10:54
Til:
Susanne Sundgaard Hansen <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforlsag om ændring af lov om Danmarks Statistik
1
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0013.png
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0014.png
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0015.png
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0016.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1060 København K
Att.: Susanne Sundgaard Hansen
HØRINGSSVAR VEDRØRENDE FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM DAN-
MARS STATISTIK
25. oktober 2017
VIVE
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd har modtaget udkast til
forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Statistik (Introduktion af officiel statistik og
gennemførelse af forordning om europæiske statistikker) i høring. I forlængelse heraf har
VIVE følgende bemærkninger:
VIVE vil gerne anføre det vigtige i, at opgaverne nævnt som punkt 3 og 4, der nu er
oplistet under den sektion af §1, som handler om hvad Danmarks Statistik
kan,
dvs. §1 stk. 3, i stedet opføres under §1 stk. 2 og således bliver opført som
opgaver, Danmarks Statistik
skal
varetage. Punkterne 3 og 4 handler om at
indsamle og kvalitetssikre data, samt at stille disse til rådighed for myndigheder,
for forskning og for statistiske formål.
Forskning og statistiskbaserede analyser i Danmark har stor glæde af, at
Danmarks Statistik (DST) har haft til opgave at indsamle og kvalitetssikre data til
statististiske og forskningsmæssige formål, samt at formidle og servicere hele
forskningsverdenen med højkvalitetsdata fra alle dele af det danske samfund. Det
har stor betydning for VIVE og alle andre forsknings- og analyseinstitutioner at
have god og sikker adgang til relevante og valide data. Dette har ydermere
samfundets interesse, idet denne virksomhed betyder, at de enkelte institutioner
eller grupper af sådanne ikke på egen hånd indsamler og genererer forskningdata
til brug for deres egne projekter. En sådan decentral og ukoordineret praksis vil
betyde ringere datakvalitet og ikke mindst unødige administrative og/eller
økonomiske byrder, der kunne blive en barriere for gennemførelsen af relevante
forsknings- og analyseprojekter, subsidiert fordyrer denne. Så både hensyn til
datasikkerhed, datakvalitet og dermed forskningskvalitet, samt simple
samfundsøkonomiske hensyn taler for, at DST løser opgaven med at indsamle,
kvalitetssikre og stille data til rådighed for forskningsinstitutioner (og andre
lovmedeholdelige brugere) med henblik på, at de kan gennemføre forsknings- og
statistikopgaver.
Med venlig hilsen
Torben Tranæs
forskningsdirektør
Købmagergade 22, 1150 København K
Herluf Trolles Gade 11, 1052 København K
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0017.png
Susanne Sundgaard Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Frederik Imer Pedersen, Formandssekretariatet <[email protected]>
12. oktober 2017 13:54
Susanne Sundgaard Hansen
Høringshenvendelser; Torben Bechsgaard, Formandssekretariatet
3Fs Bemærkninger til udkast til forslag om ændring af lov om Danmarks Statistik
Til
Økonomi- og Indenrigsministeriet via mail:
[email protected]
3Fs Bemærkninger til udkast til forslag om ændring af lov om Danmarks Statistik
3F har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Statistik.
I loven indføres en ny frivillig ordning om ”officiel statistik”, som administreres af Danmarks Statistik. 3F
finder en sådan ordning værdifuld, fordi den kan sikre en bedre kvalitet på tværs af statistik produceret af
offentlige myndigheder.
3F stiller dog spørgsmålstegn ved graden af frivillighed. Statistikproduktion af et vist omfang eller af stor
samfundsmæssig betydning
bør
være obligatorisk deltager i ordningen. Et eksempel på en sådan statistik er
Jobindsats.dk.
3F foreslår derfor, at lovforslaget tilpasses, så det bliver obligatorisk at deltage for centrale offentlige
udbydere af statistik.
Med venlig hilsen
Frederik I. Pedersen
Cheføkonom
Kampmannsgade 4
1790 København V
Mobil nr.: 28 42 42 72
Tlf.nr.: 88 92 04 51
Mail: [email protected]
Twitter: @3Ffip
Hjemmeside: www.3f.dk
Fra:
Høringshenvendelser
Sendt:
26. september 2017 13:18
Til:
Frederik Imer Pedersen, Formandssekretariatet <[email protected]>
Emne:
Høringsfrist 25/10: Høring af lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik
Kære Frederik
Her kommer en høring, som formentlig har interesse for dig. Hvis det ikke er dig, der er relevant
modtager af høringen, bedes du give mig en hurtig tilbagemelding.
Hilsen Dorte
1
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0018.png
Susanne Sundgaard Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Alberte Mira <[email protected]>
25. oktober 2017 08:33
Susanne Sundgaard Hansen
Anne Martha Malmgren-Hansen
Høringssvar: Høring af lovforlsag om ændring af lov om Danmarks Statistik (SM Id
nr.: 515051)
Til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Børne- og Socialministeriet takker for muligheden for at afgive høringssvar. Børne- og Socialministeriet har følgende
bemærkninger til lovforslaget:
Ift. datastrategi: Lovforslaget indeholder en udstrækning af Danmarks Statistiks opgaver og ansvar bl.a. ift.
at certificere såkaldt "officiel statistik", der er statistik som offentlige myndigheder producerer og som lever op til nogle
krav DST fastsætter. Herudover udstrækkes DST's koordinerende opgaver ift. samordning af statistik og det bliver et
krav at inddrage DST ift. indretning og udnyttelse af administrative registre til brug for statistik.
Vores primære databehandler er jo DST, så jeg tænker ikke, at dette er et problem for os. Men det er svært at
gennemskue de præcise konsekvenser af lovforslaget og forskellene ift loven i dag.
Med venlig hilsen
Alberte Mira
Kontoret for Jura og International
Student/Stud.jur.
Lokale 3.100
Direkte telefon: 41 85 10 39
Mail:
[email protected]
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Susanne Sundgaard Hansen ([email protected])
Susanne Sundgaard Hansen ([email protected])
Høring af lovforlsag om ændring af lov om Danmarks Statistik
26-09-2017 10:53:30
Til høringsparterne
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring lov om Danmarks Statistik i høring.
1
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825229_0019.png
Til Økonomi- og Indenrigsministeriet
Høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om Dan-
marks Statistik
DA konstaterer, at lovforslaget forpligter offentlige myndigheder og institutio-
ner på at underrette Danmarks Statistik forud for indsamling eller behandling
af statistiske oplysninger med henblik på samordning. DA finder, at det er vær-
difuldt med samordningen og ser frem til, at virksomheder og andre indberette-
re ikke pålægges at indberette til flere myndigheder om samme emne.
Brugen af begrebet ’officiel statistik’ i lovforslaget vedrører alene statistik frem-
stillet af offentlige myndigheder og institutioner, hvilket bør afspejles i begre-
bet. DA finder, at det vil være
korrekt, at lovforslaget refererer til ’officiel of-
fentligt produceret statistik’ eller udtryk, der på tilsvarende vis angiver, at der
alene er tale om statistik produceres af offentlige myndigheder eller institutio-
ner.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
24. oktober 2017
LAK
Dok ID: 111161
Sign. Lars Knudsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]