Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 110 Bilag 1
Offentligt
1825228_0001.png
Høringsnotat
over
Enhed
Konjunktur
Sagsbehandler
Susanne Sund-
gaard Hansen
Sagsnr.
2017-2524
Doknr.
3318092
Dato
29-11-2017
Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Statistik (Introduktion af officiel
offentligt produceret statistik og gennemførelse af forordning om europæiske
statistikker)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag blev den 26. september 2017 sendt i høring hos:
Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Brancheforeningen Danske Bedemænd, Centralorganisationernes Fælles Udvalg,
CEPOS, Copenhagen Business School (CBS), Dansk Akvakultur, Dansk Gartneri,
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks National-
bank, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Er-
hverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Transport og Lo-
gistik, Danske Bank, Danske Regioner, Datatilsynet, De Økonomiske Råds Sekretari-
at, Danmarks Frie Forskningsråd, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Domstolsstyrelsen,
DREAM, FinansDanmark, Forbrugerrådet, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og
Pension, FSD Socialchefer, FTF, Håndværksrådet, KL, Kommunaldirektørforeningen i
Danmark, Københavns Kommune, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyggefonden, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Roskilde
Universitet, Sammenslutning af Danske Småøer, Stats- og Kommunalt Ansattes For-
handlingsfællesskab, Sundhedskartellet, Syddansk Universitet, Vejdirektoratet, Øko-
nomidirektørforeningen, Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Aarhus Universitet, 3F -
Danmarks Stærkeste Fagforening, Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Socialmini-
steriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet, Finansministeri-
et, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Skatteministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsmini-
steriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet, Energistyrel-
sen, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, Miljøstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, Naturstyrelsen, Pa-
tent- og Varemærkestyrelsen, Skat, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
Styrelsen for Forskning og Uddannelse, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Styrel-
sen for Institutioner og Uddannelsesstøtte, Styrelsen for IT og Læring, Sundhedsdata-
styrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Ankestyrelsen, Brancheforeningen Danske Bedemænd, Danmarks Evalueringsinstitut
(EVA), Danmarks Nationalbank, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Transport og Logistik, Datatilsynet, Danmarks Frie Forskningsråd, Det
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825228_0002.png
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Forbrugerrådet, Forhandlingsfæl-
lesskabet, FSD Socialchefer, FTF, KL, Kommunaldirektørforeningen i Danmark, Kø-
benhavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Rigsrevisionen, 3F - Danmarks Stærkeste Fagforening, Børne- og Socialministeriet,
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet, Kirkeministeriet, Kultur-
ministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Undervisningsministeriet, Energi-
styrelsen, Skat og Sundhedsdatastyrelsen.
Udkastet til lovforslaget har desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 25. oktober 2017.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Der er ud over de punkter, som omtales i det følgende, på baggrund af ministeriets
egen kvalitetssikring af lovforslaget indarbejdet mere tekniske, herunder lovtekniske,
ændringer i lovforslaget inden fremsættelsen. Desuden er der efter dialog med Dan-
marks Statistik tilføjet en paragraf om databeskyttelse af erhvervsdata.
2. Høringssvarene
Forbrugerrådet Tænk
vurderer, at udkastet til lovforslaget ligger uden for organisati-
onens interesseområde og har derfor undladt at forholde sig hertil.
Rigsrevisionen
har gennemgået lovforslaget for bestemmelser om statslig økonomi-
styring, regnskab og revision og har ikke bemærkninger hertil.
Følgende organisationer har meddelt, at de ikke har bemærkninger:
Ankestyrelsen, Brancheforeningen Danske Bedemænd, Danmarks Evalueringsinstitut
(EVA), Danmarks Nationalbank, Dansk Byggeri, Danmarks Frie Forskningsråd, FSD
Socialchefer, FTF, Kommunaldirektørforeningen i Danmark, Københavns Kommune,
Landbrug & Fødevarer, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet,
Kirkeministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Skat.
2.1. Generelt om introduktionen af officiel statistik
3F
finder, at en ny ordning om officiel statistik er værdifuld, fordi den kan sikre en bed-
re kvalitet på tværs af statistik, der er produceret af offentlige myndigheder.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
bemærker, at ordningen om officiel statistik alene
vedrører statistik, der er fremstillet af offentlige myndigheder og institutioner, hvilket
bør afspejles i begrebet.
DA
finder derfor, at det vil være korrekt, at lovforslaget refe-
rerer til ’officiel offentligt produceret statistik’ eller udtryk, der på tilsvarende vis angi-
ver, at der alene er tale om statistik produceret af offentlige myndigheder eller instituti-
oner.
Dansk Transport og Logistik (DTL)
ser positivt på en ordning, der omhandler officiel
statistik, og DTL mener, at en større gennemsigtighed for de statistikker, der produce-
res af offentlige myndigheder og institutioner er vigtig og ønskværdig.
Kulturministeriet
anser forslaget om etablering af en formaliseret betegnelse for offi-
ciel statistik som positivt.
Landsorganisationen i Danmark (LO)
finder, at den ny ordning om officiel statistik er
værdifuld, fordi den kan sikre en bedre kvalitet af statistik, der er produceret af offent-
lige myndigheder.
2
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825228_0003.png
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet noterer sig indledningsvist, at der generelt er en
positiv indstilling til en ordning om officiel statistik blandt de hørte parter.
Økonomi- og Indenrigsministeriet anerkender samtidig,
at det med titlen ”officiel stati-
stik” ikke tydeligt fremgår, at ordningen er forbeholdt
offentlige myndigheder og institu-
tioner.
Ministeriet har på den baggrund ændret ”officiel statistik” til ”officiel offentligt produce-
ret statistik” overalt i lovforslaget, således at det nu er tydeligt, at ordningen ikke hen-
vender sig til eksempelvis private statistikproducenter. I forlængelse af denne ændring
er ”offentligt produceret statistik”, dvs. den offentligt producerede statistik, som offent-
lige myndigheder løbende producerer,
ændret til ”offentlig produceret alment sam-
fundsbelysende statistik”
overalt i lovforslaget.
2.2 Om den frivillige deltagelse i officiel statistik
3F
stiller spørgsmålstegn ved graden af frivillighed for statistikproduktion af et vist
omfang eller af stor samfundsmæssig betydning.
3F
foreslår derfor, at lovforslaget
tilpasses, så det bliver obligatorisk at deltage for centrale offentlige udbydere af stati-
stik.
Dansk Transport og Logistik (DTL)
finder det hensigtsmæssigt, at det vil være frivil-
ligt for offentlige myndigheder og institutioner at deltage i ordningen om officiel stati-
stik.
Forhandlingsfællesskabet
finder det positivt, at lovforslaget introducerer en frivillig
ordning.
Kommunernes Landsforening
finder, at det er helt centralt, at frivilligheden fasthol-
des, og at kommunerne ikke pålægges yderligere byrder i forbindelse med indberet-
ning til statistik.
Kulturministeriet
er enigt i, at ordningen bør være frivillig under henvisning til, at det
ellers ville kunne medføre øgede byrder for offentlige myndigheder.
Landsorganisationen i Danmark (LO)
mener, at frivilligheden burde blive begræn-
set.
LO
har respekt for argumentet om, at de administrative byrder ikke må blive for
tunge for statistikproducenter. Men
LO
finder, at statistikproducenter, der har statistik-
produktion af et vist omfang eller af stor samfundsmæssig betydning, burde være
obligatoriske deltagere i ordningen.
LO
foreslår derfor, på linje med
3F,
at lovforslaget tilpasses, så der for en mindre ud-
valgt skare af statistikproducenter sikres obligatorisk deltagelse i ordningen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det er helt centralt for Økonomi- og Indenrigsministeriet, at en ordning om officiel sta-
tistik ikke er udgiftsdrivende eller bebyrdende for de offentlige myndigheder og institu-
tioner, og at det derfor er afgørende, at der er tale om en frivillig ordning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825228_0004.png
2.3 Om retningslinjer for officiel statistik
Dansk Energi
finder det vigtigt, at retningslinjerne for officiel statistik bliver sendt i
høring for at sikre, at alle berørte parter har mulighed for at vurdere og kommentere
retningslinjerne.
Sundhedsdatastyrelsen
mener, at det er vigtigt, at statistikkerne udarbejdes og præ-
senteres på en transparent måde, som sikrer en høj grad af troværdighed. Til det for-
mål finder
Sundhedsdatastyrelsen,
at det giver god mening, at statistikkerne lever
op til et sæt af internationalt anerkendte retningslinjer.
Undervisningsministeriet
bemærker, at der i forhold til betingelserne for, at en of-
fentligt produceret statistik
skal kunne betegnes som ”officiel statistik” primært synes
at være lagt vægt på garantier for, at statistikken er produceret helt uafhængigt af
tjenstlig eller politiske interesser og ikke stiller krav til eksempelvis statistikkernes kva-
litet.
Undervisningsministeriet
foreslår derfor, at det klart kommer til af fremgå af lov-
forslagets bemærkninger, at offentligt produceret statistik, som myndigheder fravælger
at indordne under en ordning om officiel statistik, stadig vil være af høj kvalitet.
Undervisningsministeriet
finder endvidere, at det med lovforslaget ikke er klart,
hvorvidt officiel statistik kan tilvejebringes af styrelser mv., der indgår i et almindeligt
over/underordnelsesforhold til departementer.
Undervisningsministeriet
finder der-
for, at retningslinjer for officiel statistik bør udformes, således at eksempelvis styrelser
ikke udelukkes fra at deltage i ordningen om officiel statistik.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes indledningsvist, at det flere steder i lovforslaget er anført, at officiel
statistik kan tilvejebringes af alle ”offentlige myndigheder og institutioner”, der efterle-
ver retningslinjer for officiel statistik. Denne ordlyd er netop anvendt for at inkludere
alle tænkelige offentlige myndigheder, herunder eksempelvis styrelser.
Retningslinjer for officiel statistik baseres på internationalt anerkendte statistikfaglige
principper, i praksis Adfærdskodeks for europæiske statistikker. Økonomi- og Inden-
rigsministeriet finder det derfor naturligt, at Danmarks Statistik som national statistik-
myndighed har ansvaret for udarbejdelsen af disse retningslinjer.
Adfærdskodeks for europæiske statistikker, som retningslinjer for officiel statistik base-
res på, består af 15 principper, der bl.a. omfatter faglig uafhængighed, kvalitetsforplig-
tigelse, statistisk fortrolighed, god metodologi, nøjagtighed og pålidelighed mv. Krave-
ne til officiel statistik vil dermed gå ud over, hvad der alene kan tilskrives uafhængig-
hed af politisk eller tjenstlig instruks.
Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærker, at det er i lovforslaget alene lægges op
til at stille krav til den statistik, der er indmeldt til Danmarks Statistik som officiel stati-
stik. Lovforslaget forholder sig således ikke til kvaliteten af den offentligt producerede
statistik, der ikke er omfattet af ordningen om officiel statistik.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.4 Om den offentlige portal for officiel statistik
Datatilsynet
forudsætter, at de oplysninger, der offentliggøres på listen over
officiel
statistik,
og som lagres i den fælles offentlige portal for officiel statistik, er gjort ano-
nyme på en sådan måde, at den registrerede ikke længere kan identificeres, hvorved
persondataloven ikke finder anvendelse.
4
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825228_0005.png
Datatilsynet
forudsætter desuden, at oplysningerne, der offentliggøres på listen over
alment samfundsbelysende statistik,
er gjort anonyme på en sådan måde, at den regi-
strerede ikke længere kan identificeres, hvorved persondataloven ikke finder anven-
delse.
Sundhedsdatastyrelsen
forventer, at man med ”giver adgang til statistikkerne”
(§ 4 a., stk. 4), blot mener, at man med et link eller lignende vil henvise til den faktiske
placering, fx til esundhed.dk, når det drejer sig om statistik fra Sundhedsdatastyrelsen,
og ikke at statistikkerne nødvendigvis skal ligge på den fælles portal.
Undervisningsministeriet
finder, at det med fordel kan præciseres, at en sådan por-
tal fuldt ud respekterer myndighedernes egne løsninger (fx datavarehuse) og deres
arkitektur og datastandarder.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærker, at der blandt høringssvarene er en ud-
bredt forståelse af, at der med
formuleringen ”fælles offentlig portal for officiel statistik”
menes, at der skal etableres en ny form for ”databank”, hvor der er direkte adgang til
datamaterialet bag statistikkerne. Dette er dog ikke tilfældet, hvorfor Økonomi- og
Indenrigsministeriet kan tilslutte sig Sundhedsdatastyrelsens beskrivelse af portalen.
Ministeriet medgiver, at formuleringen kan misforstås og der er på denne baggrund
tilføjet til bestemmelsens specielle bemærkninger. Der er tilføjet:
”Portalen
omfatter en samlet liste, hvor der ved links eller lignende henvises til stati-
stikkernes faktiske placering hos de respektive offentlige myndigheder og institutioner,
hvor datoer for planlagte offentliggørelser også fremgår.”
2.5 Om ledere med ansvar for officiel statistik
Undervisningsministeriet
forudsætter, at bestemmelserne § 4, stk.3-5, alene finder
anvendelse ved betingelser for, om
betegnelsen ”officiel statistik” kan tildeles,
og der-
med ikke er bestemmelser, som ledere med ansvar for produktion af officiel statistik
kan påberåbe sig i en ansættelsesretlig henseende.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det er helt centralt for troværdigheden og den faglige uafhængighed af den officielle
statistik, at ledere med ansvar for produktion af officiel statistik er garant for denne
faglige uafhængighed. Bestemmelserne § 4, stk.3-5, følger af forordningen om euro-
pæiske statistikker artikel 5a, der i forvejen er gældende for ledere med ansvar for
produktion af
europæiske statistikker,
og som med dette lovforslag foreslås udbredt til
ledere med ansvar for produktion af
officiel statistik.
Bestemmelserne skal ses som en ansættelsesretlig beskyttelse af ledere med ansvar
for produktion af officiel statistik. Dog går denne ansættelsesretlige beskyttelse ikke
videre end de almindelige ansættelsesretlige og forvaltningsretlige regler om afskedi-
gelse og ansættelse af ansatte i staten.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
I forbindelse med Ministeriets lovtekniske arbejde er det besluttet, at den foreslåede
§ 4, stk.4-5, fjernes fra lovforslaget. I stedet bliver vigtigheden af ledernes faglige uaf-
hængighed betonet i de specielle bemærkninger til § 4, stk.3.
5
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825228_0006.png
2.6 Om Danmarks Statistiks øvrige opgavevaretagelse
Børne- og Socialministeriet
bemærker, at lovforslaget indeholder en udstrækning af
Danmarks Statistiks opgaver og ansvar bl.a. i forhold til at koordinere den officielle
statistik. Det er desuden
Børne- og Socialministeriets
opfattelse, at det nu bliver et
krav at inddrage Danmarks Statistik i forhold til indretning og udnyttelse af administra-
tive registre til brug for statistik.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
finder det værdifuldt, at lovforslaget forpligter of-
fentlige myndigheder og institutioner på at underrette Danmarks Statistik forud for
indsamling eller behandling af statistiske oplysninger med henblik på samordning.
DA
ser desuden frem til, at virksomheder og andre indberettere ikke pålægges at indbe-
rette til flere myndigheder om samme emne.
Dansk Transport og Logistik (DTL)
finder det betryggende, at lovforslaget tilsigter,
at der ikke sker dobbeltproduktion og dobbeltindberetning af statistiske oplysninger
(§ 1, nr. 3, stk. 4).
DTL
mener, at det er problematisk, at der i dag ikke eksisterer et
samlet overblik over den statistik, der produceres af offentlige myndigheder i Dan-
mark, idet dette manglende overblik kan vanskeliggøre nedbringelsen af indberet-
ningsbyrden til statistik for de private virksomheder.
DTL
finder det desuden naturligt
og hensigtsmæssigt, at Danmarks Statistik udpeges som den nationale statistikmyn-
dighed, og at de dermed får en koordinerende rolle i forhold til udarbejdelsen af stati-
stik hos alle offentlige myndigheder og organisationer i Danmark.
Dansk Energi
finder det relevant, at ministerieområder, der producerer europæisk
statistik på eksempelvis klima- og energiområdet, også sikres deltagelse i fagspecifik-
ke statistikfora (§ 1, stk. 2, nr.3).
Dansk Energi
finder det desuden væsentligt, at den
viden, som deles nationalt og internationalt, også kommer de omtalte ministerieområ-
der til gode.
Dansk Erhverv
finder det uheldigt, at private virksomheder ikke længere er nævnt
eksplicit i beskrivelsen af Danmarks Statistiks opgaver.
Kulturministeriet
anser det som positivt, at der sker en udvidelse af Danmarks Stati-
stiks koordinerende rolle i og med, at Danmarks Statistik også koordinerer den officiel-
le statistik. I det omfang, at deltagelsen i ordningen om officiel statistik medfører nye
arbejdsopgaver for de indrapporterende myndigheder, bør denne opgave begrænses
mest muligt.
Kulturministeriet
mener desuden, at der bør ske en præcisering af hvad
”samordning” betyder i § 1, stk. 4.
Undervisningsministeriet
forudsætter, at § 1, stk. 4, der omhandler offentlige myn-
digheders underretning til Danmarks Statistik, såfremt disse myndigheder påtænker at
optage ny statistik, for dermed at give Danmarks Statistik mulighed for at sikre koordi-
nation allerede på planlægningsstadiet, alene omfatter alment samfundsbelysende
statistikker og ikke eksempelvis ad hoc-indsamlinger eller indsamlinger til administrati-
ve formål.
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
finder det vigtigt,
at opgaverne nævnt som § 1, stk. 3., nr. 3-4, der nu er oplistet under den sektion af
§ 1, som handler om, hvad Danmarks Statistik
kan,
i stedet opføres under § 1, stk. 2,
og således bliver opført som opgaver, Danmarks Statistik
skal
varetage. Punkterne 3
og 4 handler om at indsamle og kvalitetssikre data, samt at stille disse til rådighed for
myndigheder, for forskning og for statistiske formål.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Som det er anført i bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 3, er listen med Danmarks
Statistiks opgaver hovedsageligt opdateret således, at den stemmer overens med de
faktiske opgaver, som Danmarks Statistik varetager i dag. Den eneste realitetsæn-
6
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825228_0007.png
dring er, at Danmarks Statistik nu også koordinerer den officielle statistik. Det har så-
ledes hele tiden været en del af Danmarks Statistiks opgaver, at Danmarks Statistik
”forestår
eller medvirker ved indretning og udnyttelse af offentlige myndigheders cen-
trale registre
(..)”, jf. lov om Danmarks Statistik § 1, nr. 3.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er enig i, at det er af stor vigtighed, at private virk-
somheder og erhvervslivets beslutningstagere har adgang til data og statistik af for-
skellige art til glæde for blandt andet Danmarks økonomi og konkurrenceevne. Denne
del af Danmarks Statistik opgavevaretagelse ligger nu i den foreslåede § 1, stk. 3, nr.
4-5, og der er dermed ikke lagt op til en forringelse af private virksomheders adgang til
data og statistikker.
Det er helt centralt for Økonomi- og Indenrigsministeriet, at Danmarks Statistik har de
lovgivningsmæssige værktøjer, der skal til for at være i stand til at begrænse indberet-
ningsbyrden for de private virksomheder og borgere, herunder at undgå dobbeltindbe-
retning ved eksempelvis offentlige myndigheder og institutioner (§ 1, stk. 4.) Ordet
”samordning” er videreført fra gældende rets § 1, stk. 3, og dækker over den koordine-
ring og det samarbejde, der skal til for at sikre, at der eksempelvis ikke sker dobbelt-
indberetning, og at registre mv. indrettes så hensigtsmæssigt som muligt med henblik
på generelt at mindske indberetningsbyrderne til statistik.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Som lederen af den nationale statistikmyndighed repræsenterer rigsstatistikeren
Danmark i ESS (Det Europæiske Statistiske System), hvilket følger af forordningen
om europæiske statistikker. Økonomi- og Indenrigsministeriet finder det gavnligt, hvis
vidensdelingen i disse statistiske fora kommer alle danske producenter af europæisk
statistik til gode. Ministeriet finder imidlertid ikke, at disse forhold er egnede til at blive
reguleret ved lovgivning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
For så vidt angår bemærkningen om, hvorvidt Danmarks Statistik
kan
eller
skal
stille
data til rådighed for statistisk analyse og videnskabelige formål, tilslutter Økonomi- og
Indenrigsministeriet sig, at det har stor værdi for samfundet, at eksempelvis forsk-
nings- og analyseinstitutioner har adgang til troværdige data af høj kvalitet.
Opdelingen mellem de opgaver, som Danmarks Statistik
skal
og
kan
varetage, skal i
høj grad ses i lyset af, hvilke type opgaver, der finansieres inden for Danmarks Stati-
stiks bevilling, og hvilke opgaver, hvor finansieringen følger med bestillingen. Den
sidstnævnte del af Danmarks Statistiks opgavevaretagelse ligger i den foreslåede § 1,
stk. 3, nr. 3-4, og der er dermed ikke lagt op til en forringelse af forsknings- og analy-
seinstitutioners adgang til data og statistikker.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Økonomi- og Indenrigsministeriet medgiver, at formuleringen i § 1, stk. 4, med fordel
kan underbygges så det klarere fremgår, at der udelukkende er tale om alment sam-
fundsbelysende statistikker og ikke eksempelvis ad-hoc-indsamlinger til brug for ad-
ministrative formål etc.
De specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3, er udbygget med sætningen:
”Bestemmelsens
stk. 4 finder således anvendelse, når der er tale om påbegyndelse af
en løbende indsamling af statistiske oplysninger til brug for statistiske formål, og ikke
ved ad hoc-indsamlinger til brug for eksempelvis administrative formål, tilsyn, analyser
mv.”
7
L 110 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1825228_0008.png
2.7 Om Danmarks Statistiks organisering
Dansk Erhverv
er betænkelige ved den foreslåede organisatoriske ændring af Dan-
marks Statistik, navnlig vedrørende forholdene omkring indstillingen af hhv. rigsstati-
stikeren og bestyrelsens medlemmer. At rigsstatistikeren indstiller bestyrelsesmed-
lemmer, og at bestyrelsen indstiller rigsstatistikeren, mener
Dansk Erhverv
indebærer
en risiko for en uklar rollefordeling mellem de to instanser, og derigennem en svæk-
kelse af bestyrelsens rolle som faglig garant.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærker, at det er økonomi- og indenrigsministe-
ren, der formelt set beskikker både rigsstatistikeren og bestyrelsens medlemmer.
Danmarks Statistik har en udstrakt grad af uafhængighed, hvilket følger af forordnin-
gen om europæiske statistikker. Bestyrelsen er bredt sammensat således, at med-
lemmerne er udnævnt i deres personlige og faglige egenskab uden at være undergi-
vet instruktionsbeføjelser fra nogen myndighed, interesseorganisation eller lignende.
Bestyrelsen er dermed garant for Danmarks Statistiks faglige uafhængighed. Inden
indstillingen af bestyrelsens medlemmer kan rigsstatistikeren desuden rådføre sig
med Økonomi- og Indenrigsministeriets departementschef.
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at dette sikrer en passende ba-
lance mellem Danmarks Statistiks uafhængighed og almindelig, god bestyrelsesprak-
sis.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.8 Om persondataretlige aspekter
Datatilsynet
forudsætter, at enhver behandling af personoplysninger i forbindelse
med de i udkastet beskrevne aktiviteter skal ske under behørig iagttagelse af den til
enhver tid gældende lovgivning om behandling af personoplysninger.
Datatilsynet
forudsætter desuden, at tilsynet bliver hørt over eventuelle bekendtgø-
relser, der skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for be-
skyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan tilslutte sig Datatilsynets bemærkninger, herun-
der bemærkningerne om, at enhver behandling af personoplysninger i forbindelse
med de i udkastet beskrevne aktiviteter skal ske under behørig iagttagelse af den til
enhver tid gældende lovgivning om behandling af personoplysninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriet sikrer, at Datatilsynet bliver hørt over eventuelle
bekendtgørelser, der skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betyd-
ning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
8