Skatteudvalget 2017-18
L 109 Bilag 4
Offentligt
1826538_0001.png
30. november 2017
J.nr. 2017 - 7264
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsaf-
gifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre
love (Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende
afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsoda-
vand, samt ændringer af forskerskatteordningen).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger.
Brancheforeningen for
Kaffe og Te
Brancheforeningen for Kaffe og
Te bifalder forslagets indhold.
Bryggeriforeningen
Bryggeriforeningen støtter forsla-
get om at afskaffe den særlige til-
lægsafgift på alkoholsodavand, der
også finder støtte i Skatteministeri-
ets rapport om Sanering af punkt-
afgifter fra oktober 2017.
Bryggeriforeninger anfører, at en
afskaffelse af afgiften forventes at
være næsten selvfinansierende (10
mio. kr.) og føre til øget omsæt-
ning i danske butikker og dermed
understøtte vækst og beskæftigelse
i Danmark.
En afskaffelse af tillægsafgiften vil
desuden være en økonomisk og
administrativ lettelse for virksom-
hederne, som hilses velkommen.
Bryggeriforeningen gør opmærk-
som på lovtekniske konsekvens-
ændringer som følge af den fore-
slåede ophævelse af tillægsafgiften
på alkoholsodavand i hhv. spiritus-
afgiftsloven og øl- og vinafgiftslo-
ven.
Konsekvensændringerne vil blive
indarbejdet ved et ændringsforslag
til det fremsatte lovforslag.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri støtter saneringen
af punktafgifter og har bidraget til
anbefalingerne i Saneringsudvalget.
Side 2 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Byggeri finder, at det er et
vigtigt princip med jævne mellem-
rum at teste, om provenuet fra for-
skellige afgifter mv. står mål med
de administrative omkostninger,
der er ved at opkræve disse.
Dansk Byggeri anfører, at der der-
for bakker op om regelforenklende
og erhvervsvenlige tiltag, også
selvom de ikke direkte berører
Dansk Byggeris medlemskreds.
Derudover bakker Dansk Byggeri
op om den foreslåede ændring af
forskerskatteordningen.
Dansk Byggeri opfordrer til, at de
øvrige forslag til justeringer af for-
skerskatteordningen, som er frem-
sat i Virksomhedsforum for enk-
lere regler, medtages i lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
DI vedrørende øvrige justerings-
forslag til forskerskatteordningen.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv roser den politiske
aftale, der ligger bag lovforslaget.
Efter flere år, hvor afgifter er ble-
vet sat op, og der er blevet opfun-
det nye afgifter, så fjerner man
med dette lovforslag en lang række
afgifter, der har eksisteret i en år-
række samtidig med, at man stop-
per stigningen for de øvrige. De
høje danske forbrugsafgifter er
skadelige for dansk detailhandel,
og Dansk Erhverv vurderer desu-
den, at effekten på folkesundhe-
den er marginal, da danskerne blot
køber varerne ved grænsen eller il-
legalt.
Side 3 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv mener, at det er
entydigt positivt, at man foreslår at
ophæve indekseringen af diverse
afgifter. I de senere år har det væ-
ret tydeligt, at indekseringen over-
steg de normale prisstigninger, og
dermed er forskellen mellem pri-
sen på varer imellem Danmark og
vores nabolande blevet større og
større, hvilket har været en med-
virkende årsag til stigende grænse-
handel. Med en annullering af in-
dekseringen sikres det, at der ikke
er yderligere handel, der forsvinder
til Sverige og Tyskland, og samti-
dig sparer man erhvervslivet for en
stor administrativ byrde, som be-
står i at lave genberegning af pri-
ser, ændre pakkestørrelser, m.m.
Dansk Erhverv roser, at man væl-
ger at afskaffe nøddeafgiften, og
anfører, at det bør fremhæves, at
nøddeafgiften er en af de mest be-
byrdende afgifter for erhvervslivet,
samtidig med at den ikke har no-
gen sundhedsmæssig begrundelse -
snarere tværtimod, da nødder er en
af de sundeste fødevarer. Dansk
Erhverv har ved en rundspørge
blandt medlemsvirksomheder kon-
stateret, at de administrative byr-
der ved at håndtere loven hos
medlemsvirksomhederne ligger på
mellem 10-12 pct. af det provenu,
afgiften indbringer.
Dansk Erhverv vil også gerne rose,
at man har lyttet til tidligere kritik
fra erhvervslivet og sikret, at virk-
somheder, der har lagre med gam-
mel afgift pr. overgangsdatoerne,
Side 4 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
har mulighed for at få afgiften på
disse varer retur.
Dansk Erhverv peger på, at man
har valgt lovgivningsmæssigt at
halvere nøddeafgiften pr. 1. januar
2018 og først fjerne den helt i
2020, og anfører, at dette afgifts-
mæssige chassétrin desværre giver
øgede administrative byrder til
virksomheder og SKAT, da virk-
somhederne både skal lave en af-
giftsgenberegning, ændre vareko-
der, ændre priser i it-systemer og
samtidig i to omgange opgøre
lagre.
Dansk Erhverv mener derfor, at
man bør overveje at fjerne nødde-
afgiften i én samlet omgang. Hvis
det økonomisk ikke kan lade sig
gøre pr. 1. januar 2018, bør man
overveje at gøre det pr. 1. januar
2019, hvilket provenumæssigt må
være tæt på neutralt for statskassen
og samtidig spare virksomheder og
myndigheder for administrative
byrder.
Halveringen og den efterfølgende
afskaffelse af råstofafgiften sam-
menholdt med lovforslagets øvrige
initiativer medfører en lempelse af
afgiftstrykket, så det bliver billigere
at være dansker, virksomhedernes
byrder lettes, og grænsehandlen
mindskes.
Den foreslåede model med hen-
holdsvis en halvering af råstofaf-
giften pr. 1. januar 2018 og der-
næst en afskaffelse af råstofafgif-
ten pr. 1. januar 2020 skal ses i
sammenhæng med aftalens økono-
miske ramme samt hensynet til en
hurtig lempelse af afgiftstrykket
for de pågældende varegrupper.
Dansk Erhverv påpeger, at masser
lavet af nødder ikke bliver fritaget
for afgiften, og at dette drejer sig
om bl.a. nougat (lavet af hassel-
nødder) og marcipan (lavet af
mandler og abrikoskerner). Dansk
Erhverv finder, at den manglende
afgiftsfritagelse for masser des-
værre kan medføre, at der fremad-
rettet opstår nogle afgrænsnings-
problemer, som man ikke har i
dag.
Nougat- og marcipanmasser, hvis
indhold kun til dels består af nød-
der, er forarbejdet i en sådan grad,
at de anses for at udgøre en af-
giftspligtig chokolade- og sukker-
vare, og de er efter gældende ret
afgiftspligtige. Med lovforslaget til-
sigtes ingen ændring heri. Nougat-
og marcipanmasser vil derfor også
fremadrettet være afgiftspligtige på
samme vis som i dag.
Side 5 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv anfører, at der for
det første vil være producenter af
masser, som vil blive stillet dårli-
gere end i dag. Idet der er en lang
række områder, hvor masser ind-
går i ikke afgiftspligtige produkter,
hvor producenterne fremover for-
mentlig vil overveje at producere
masserne selv fremfor at købe
dem afgiftsbelagt. Dansk Erhverv
foreslår, at man kunne overveje at
afgiftsfritage masser, der indgår i
ikke afgiftspligtige produkter for
afgift.
Efter gældende ret er masser med
indhold af mandler og råstofaf-
giftspligtige nødder og kerner af-
giftspligtige efter chokoladeafgifts-
lovens § 1, stk. 1, nr. 3.
Grundet nedsættelsen af råstofaf-
giften foreslås det at opdele be-
stemmelsen i to, således at masser,
der alene består af råstofafgifts-
pligtige nødder, også får en ned-
sættelse i afgiften svarende til ned-
sættelsen af råstofafgiften. Der er
derfor ikke producenter af masser,
der stilles dårligere med forslaget
end i dag.
Derudover er der med lovforslaget
ikke tiltænkt ændringer i praksis.
Derudover finder Dansk Erhverv
det uklart, hvilke typer af masser,
der vil blive omfattet af de nye for-
muleringer. I dag er ’smooth’ pea-
nutbutter ikke afgiftsbelagt mens
’crunchy’ peanutbutter er. Når
man læser lovforslaget er det ikke
klart, hvordan den afgiftsmæssige
situation skal være for andre mas-
ser end nougat og marcipan. Skat-
teministeriet opfordres derfor til at
redegøre for, om en eller begge ty-
per af peanutbutter og nøddesmø-
repålæg vil blive afgiftsbelagt, og
om der i øvrigt er andre typer af
masser, der bliver behandlet af-
giftsmæssigt forskelligt i forhold til
i dag. Hvis der lovgivningsmæssigt
bliver taget stilling til, hvad der er
omfattet af begrebet afgiftspligtige
masser, så vil danske virksomheder
Det følger af chokoladeafgiftslo-
ven, at det beror på en konkret
vurdering, hvorvidt en vare er om-
fattet af chokolade- og sukkerafgif-
ten eller ej. Afgiftspligtige masser
lader sig ikke entydigt afgrænse,
idet de kan bestå af en lang række
ingredienser, hvis sammensætning
er afgørende for, om varen må an-
ses for at udgøre en chokolade- og
sukkervare herunder massens ind-
hold af chokolade og sukker. Ved
vurderingen af, om en masse anses
for afgiftspligtig, indgår, om varen
efter sin beskaffenhed, anvendelse
og ernæringsindhold må betragtes
som en chokolade- og sukkervare.
Af disse grunde vurderes det ikke
hensigtsmæssigt at udarbejde en
positivliste over de masser, som
anses for afgiftspligtige masser.
Side 6 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
undgå at skulle anmode om bin-
dende svar hos SKAT for at få af-
klaret retstilstanden, hvilket vil
være en stor hjælp og samtidig
sikre ensartet behandling af for-
skellige virksomheder.
Såfremt der lovgivningsmæssigt
skal tages stilling til samtlige pro-
dukter omfattet af loven, vil det
forudsætte en større omlægning af
afgiften.
Endelig bemærkes, at det altid er
muligt at tage en dialog med
SKAT, hvis der er tvivl om kate-
goriseringen af produktet.
Dansk Erhverv er generelt fortaler
for et enklere skattesystem med
færre regler. Ligeledes er Dansk
Erhverv fortaler for lavere afgifter
for forbrugerne, der samtidig sik-
rer mindre grænsehandel og illegal
handel. Der er ikke nogen tvivl
om, at alkoholsodavand er et af de
produkter, der driver grænsehand-
len, og på den baggrund er det da
også isoleret set fornuftigt at fjerne
afgiften.
Dansk Erhverv fremhæver, at år-
sagen til, at man i sin tid indførte
en tillægsafgift var for at sikre lige-
stilling mellem forskellige typer af
alkoholsodavand, lavet på hen-
holdsvis malt-, vin- og spiritus-
base. Når man ophæver afgiften,
falder man tilbage til det gamle
skævvredne niveau, hvor alkohol-
sodavand baseret på malt (øl) er
markant billigere end alkoholsoda-
vand lavet på vin eller spiritusbase.
Dansk Erhverv nævner, at hvis
man beslutter sig for lovgivnings-
mæssigt at genindføre denne skæv-
vridning, vil der derfor formentlig
ikke blive solgt mange flere Ba-
cardi Breezers, men derimod
Alkoholbeskatningsdirektiverne, jf.
Rådets direktiv 92/83/EØF om
harmonisering af punktafgifts-
strukturen for alkohol og alkohol-
holdige drikkevarer (strukturdirek-
tivet) og Rådets direktiv
92/84/EØF om indbyrdes tilnær-
melse af punktafgiftssatserne for
alkohol og alkoholholdige drikke-
varer (satsdirektivet), definerer
bl.a. afgrænsningen af alkoholhol-
dige drikkevarer samt angiver ret-
ningslinjer for beskatningen heraf.
I henhold til EU’s
alkoholbeskat-
ningsdirektiver skal der som ud-
gangspunkt anvendes samme af-
giftssats for samme gruppe af drik-
kevarer defineret i strukturdirekti-
vet. Det vil sige samme afgift for
alle former for henholdsvis spiri-
tus, øl, vin og andre gærede drikke-
varer end øl og vin.
Strukturdirektivet fastsætter reg-
lerne for afgiftsstrukturen, dvs. af-
grænsning af vareområdet, definiti-
oner og fritagelser, mens satsdirek-
tivet fastlægger, dels hvordan selve
afgiften skal opbygges, dels efter
hvilke satser afgiften skal opkræ-
ves.
Side 7 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mange flere alkoholsodavand lavet
på maltbase. Sundhedsmæssigt er
der ingen forskel på, om unge
mennesker drikker den ene eller
anden form for alkoholsodavand,
og derfor kan det også undre, at en
afgiftsændring som entydigt gavner
en type alkohol, som bliver produ-
ceret i Danmark frem for uden-
landsk producerede produkter ikke
af Skatteministeriet vurderes at
have nogle EU-retlige konsekven-
ser.
Dansk Erhverv vil anbefale - for
ikke at skabe konkurrenceforvrid-
ning og for ikke at være i strid med
EU-retten, at man samtidig med
en fjernelse af tillægsafgiften sæn-
ker afgiften på alkoholsodavand
produceret på vin- og spiritusbase
ned til niveauet for de maltbase-
rede. På denne måde ville man
både lave en byrdelettelse af afgif-
terne og samtidig sikre en ligestil-
ling af produkterne.
De afgiftssatser, som fremgår af
satsdirektivet, er karakteriseret ved
at være minimumssatser. Det bety-
der, at medlemslandene skal op-
kræve afgifter, der er højere eller
lig med den minimumssats, der er
fastsat i EU. Minimumssatsen er
højest for spiritus og lavest for vin.
Der er således allerede i EU-reg-
lerne en forskel på beskatningen af
de forskellige produkter afhængig
af, hvilken slags alkohol de er ba-
seret på. Dette vil derfor også være
tilfældet for alkoholsodavand ved
en afskaffelse af tillægsafgiften, da
det er forskellen i de underlig-
gende alkoholafgifter og ikke af-
skaffelsen af tillægsafgiften, der er
årsag til afgiftsforskellen.
Der er få undtagelser fra hoved-
reglen om samme afgiftssats for
samme gruppe af drikkevarer defi-
neret i strukturdirektivet, f.eks.
hvis vinen er mousserende, hvor
der er mulighed for at pålægge en
tillægsafgift
udover vinafgiften.
Alkoholbeskatningsdirektiverne
levner således begrænset mulighed
for at pålægge særafgifter på alko-
holholdige drikkevarer.
Tillægsafgiften på alkoholsoda-
vand er således en særafgift, som
direktivet giver mulighed for at
indføre, men som der ikke er pligt
til at indføre.
Der er kun få af de øvrige EU-
lande, der anvender en tillægsaf-
gift, og den anvendes på forskellig
Side 8 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vis. Fx er der i Tyskland udeluk-
kende tillægsafgift på spiritusbase-
rede alkoholsodavand.
Det er således ikke muligt indenfor
rammerne af EU’s alkoholdirekti-
ver at nedsætte alkoholafgifterne
på specifikke alkoholprodukter, så-
som spiritus- og vinbaserede alko-
holsodavand, for at udligne den
underliggende forskel i alkoholaf-
gifterne.
EU’s strukturdirektiv gi-
ver dog mulighed for generelt at
anvende reducerede satser for
lavalkoholprodukter (dvs. for spiri-
tus med et alkoholindhold på hø-
jest 10 pct. og tilsvarende for vin
med et alkoholindhold på højest
8,5 pct.), jf. svar på SAU alm. del
spm. 62 af 1. november 2017.
Danmark har valgt ikke at gøre
brug af denne mulighed.
Dansk Erhverv kvitterer for for-
slaget om at udvide forskerskatte-
ordningen fra 5 til 7 år. Dansk er-
hvervsliv er i international konkur-
rence om de dygtigste medarbej-
dere, og uden forskerskatteordnin-
gen ville Danmark qua et højt
skattetryk ikke være et attraktivt
land at arbejde i. Med en udvidelse
af forskerskatteordningen kan det
sikres, at udenlandske medarbej-
dere bliver i Danmark i en længere
periode.
Dansk Erhverv bemærker, at lov-
forslaget indeholder en administra-
tiv lettelse for varemodtagere, der
også har bevilling til godtgørelse af
afgift for varer, der er eksporteret,
Der er ikke tale om en ny ordning.
Chokoladeafgiftslovens § 20, stk.
4, omhandler varemodtageres ad-
gang til godtgørelse af råstofafgift,
Side 9 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvorved de fra 2020 kan mod-
regne den godtgørelsesberettigede
afgift i angivelsen af chokoladeaf-
giften. Det er uklart, hvorfor
denne administrative lettelse ikke
allerede indføres fra 1. januar
2018, men skal vente til 1. januar
2020.
når afgiftsberigtigede varer ekspor-
teres. Bestemmelsen finder ligele-
des anvendelse på godtgørelse af
dækningsafgiften.
Da råstofafgiften (chokoladeaf-
giftslovens kapitel 2) foreslås op-
hævet pr. 1. januar 2020, vil godt-
gørelsesbestemmelsen i dette kapi-
tel udgå som følge heraf.
Da der ikke er tiltænkt ændringer i
forhold til godtgørelsesadgangen
for varer berigtiget efter dæknings-
afgiften, er det nødvendigt at ind-
sætte en tilsvarende bestemmelse i
kapitel 3.
Dansk Erhverv fremhæver, at det
fremgår af lovforslaget, at ansøg-
ning om godtgørelse af afgiftsdif-
ference kan ske på grundlag af en
specificeret lageropgørelse.
Dansk Erhverv bemærker hertil, at
det bør præciseres, at godtgørelse
også kan ske på grundlag af et ud-
træk af lagerlister fra virksomhe-
dens systemer, hvis virksomheden
kan dokumentere, at lageret optæl-
les regelmæssigt.
En tilsvarende godtgørelsesord-
ning blev lavet for mineralvand og
øl i 2013, hvor godtgørelsen skete
på baggrund af en specificeret la-
geropgørelse.
Såfremt ordningen udvides til også
at omfatte udtræk af lagerlister fra
virksomhedernes systemer, vil det
kræve betydelige ressourcer fra
SKAT til at kontrollere virksom-
hedernes lagre, samt vurdere virk-
somhedernes lagersystemer og
kvaliteten heraf.
For ansøgeren vil det også kunne
være et problem, hvis SKAT ikke
vil kunne godkende virksomhe-
dens lagerstyringssystem i øvrigt,
da det ikke efterfølgende vil være
muligt at optælle lageret. Konse-
kvensen vil være, at virksomheden
ikke vil kunne opnå godtgørelse.
Det vurderes derfor, at det sikreste
- også for ansøgerne - vil være, at
Side 10 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lageret af de afgiftsnedsatte varer
er valideret ved en fysisk optælling.
Dansk Erhverv fremhæver, at det
fremgår af lovforslaget, at for
godtgørelse af afgift af varerne skal
beløbet overstige 500 kr.
Dansk Erhverv bemærker hertil, at
det bør præciseres, om der er tale
om en bagatelgrænse på 500 kr. for
afgift efter hver lov, eller om godt-
gørelsesbeløbet samlet efter alle
love alene skal overstige 500 kr.
En tilsvarende bestemmelse (og
dermed ordning) blev lavet for mi-
neralvand og øl i 2013.
Efter den foreslåede bestemmelse
skal det samlede beløb efter alle
love overstige 500 kr., før godtgø-
relse kan finde sted.
Dansk Industri
Dansk Industri (DI) er meget til-
freds med, at 2018-indekseringen,
herunder chokolade- og sukkeraf-
giften, annulleres, at nøddeafgiften
udfases, og at teafgiften og embal-
lageafgiften for pantbelagte drikke-
varer (øl og sodavand) samt afgif-
ten på alkoholsodavand afvikles.
DI er endvidere meget tilfreds
med, at der lægges op til godtgø-
relse for afgift på baggrund af la-
geropgørelse for de afgifter, der
sænkes og afskaffes.
DI kvitterer for forslaget om udvi-
delse af bruttoskatteordningen.
Udvidelsen har længe været efter-
spurgt af erhvervslivet, som accep-
terer, at udvidelsen finansieres ved
at hæve bruttoskatteprocenten.
DI anfører, at en række øvrige ju-
steringer af bruttoskatteordningen,
som DI tidligere har foreslået,
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen om erhvervs- og iværksæt-
terinitiativer, som vedrører en ud-
videlse af forskerskatteordningen
Side 11 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
også bør gennemføres i forbin-
delse med lovforslaget, så de kan
træde i kraft ved årsskiftet.
fra 5 til 7 år og forhøjelse af brut-
toskattesatsen fra 26 pct. til 27 pct.
DI opfordrer til, at der arbejdes vi-
dere med de øvrige justeringer, så
de kan gennemføres snarest mu-
ligt. DI henviser til, at flere af for-
slagene er rent administrative ju-
steringer af forskerskatteordnin-
gen, som er behandlet i Virksom-
hedsforum for enklere regler. An-
dre justeringer kræver lovgivning.
Det vurderes umiddelbart, at flere
af DIs justeringsforslag kan være
hensigtsmæssige. Det forventes, at
der som opfølgning på arbejdet i
Virksomhedsforum for enklere
regler vil kunne ske forbedringer
af forskerskatteordningen. Nærvæ-
rende lovforslag har kun til formål
at gennemføre de aftalte ændringer
af ordningen.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærknin-
ger.
De Samvirkende Køb-
mænd
De Samvirkende Købmænd
(DSK) er positiv over, at et poli-
tisk flertal nu tager et tiltrængt op-
gør med afgifter, hvor provenu og
byrder ikke står mål med hinan-
den.
DSK er ærgerlig over, at lovforsla-
gets positive elementer skal træde i
kraft på så forskellige tidspunkter,
som tilfældet er. Den bedste effekt
ville blive opnået, hvis man annul-
lerer indekseringen pr. 1. januar
2018, og derefter lod afgiftslettel-
serne træde i kraft på et samlet
tidspunkt. Dette tidspunkt måtte
så afhænge af finansieringen.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
DSK noterer sig med tilfredshed,
at der med lovforslagets § 8 tilby-
des godtgørelse af for meget betalt
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Side 12 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgifter. I praksis vil det formentlig
kun være en mulighed som grossi-
ster og mellemhandlere vil benytte
sig af, da det administrative ar-
bejde i butikkerne kun sjældent vil
stå mål med afgiftsrefusion.
DSK bemærker, at det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, at in-
dekseringen
annulleres, da ”afgif-
terne på flere grænsehandelsvarer
(…) i dag er højere, end hvad der
er samfundsøkonomisk optimalt”.
DSK mener på den baggrund, at
man politisk bør prioritere egent-
lige nedsættelser af nøje udvalgte
punktafgifter i årene fremover.
DSK nævner, at det af afsnit 3.1.1.
i lovforslaget
annullering af plan-
lagt indeksering
– fremgår, ”at an-
nulleringen af indekseringen af af-
gifterne forventes at medføre et
øget forbrug”. DSK er enig i, at
annulleringen af indekseringen er
positiv. Men det er uklart, hvorfor
uændrede afgifter forventes at
medføre øget forbrug
især når
afgifterne ikke ændres i hverken
Sverige eller Tyskland. DSK me-
ner, at uændrede afgifter må alt an-
det lige medføre et uændret for-
brug.
Sammenligningsgrundlaget for
vurderingen af de økonomiske
konsekvenser, herunder også ad-
færdsændringer i form af bl.a. for-
brug og grænsehandel, er gældende
ret. De beskrevne konsekvenser
vedrører derfor den afgiftsnedsæt-
telse, som forslaget om annullering
af indekseringen giver anledning
til, sammenlignet med den situa-
tion, hvor afgifterne ville blive for-
højet pr. 1. januar 2018.
DSK fremhæver, at det under ta-
bel 3.1.4 fremgår, at selvfinansie-
ringsgraden ved en afskaffelse af
tillægsafgiften er relativ høj. Der
nævnes bl.a. afledte indtægter fra
vin- og spiritusafgiften samt em-
ballageafgiften. DSK påpeger i den
Ændringen af emballageafgiften
for pantbelagte emballager pr. 1.
januar 2019 har ingen nævnevær-
dig betydning for vurderingen af
Side 13 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forbindelse, at sidstnævnte del dog
ophører fra 1. juli 2019 som følge
af justering af emballageafgiften,
da alkoholsodavand
i lighed med
øl og sodavand
er obligatorisk
omfattet af det lovpligtige pant- og
retursystem.
selvfinansieringsgraden ved en af-
skaffelse af tillægsafgifterne på al-
koholsodavand.
DSK nævner, at der i afsnittet om
”Forholdet
til EU-retten” ikke er
en vurdering af tillægsafgiftens
bortfald. På den baggrund mener
DSK, at det vil være betryggende
med en EU-retlig vurdering set i
lyset af den markante forskel mel-
lem beskatning af øl og øvrig alko-
hol.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
DSK bemærker, at det på side 15
under bemærkninger til lovforsla-
gets enkelte bestemmelser fremgår,
at nougat og marcipan også frem-
adrettet vil være afgiftspligtige. På
den baggrund opfordrer DSK
Skatteministeriet/SKAT til at
komme med yderligere eksempler
på produkter, der fremadrettet vil
være henholdsvis afgiftspligtige og
ikke-afgiftspligtige. En sådan liste
med eksempler må gerne omfatte
produkter som peanutbutter og
smørepålæg som fx Nutella.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
DSK anfører, at dele af lovforsla-
get først med sikkerhed træder i
kraft efter et kommende folke-
tingsvalg. På den baggrund bør af-
talepartierne understrege fx i be-
retningen, at beslutninger omfattet
Der er tale om en bred politisk af-
tale indgået mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre.
Side 14 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af nærværende lovforslag ikke rul-
les tilbage efter et folketingsvalg.
Som det fremgår af aftaleteksten,
har aftalen om erhvervs- og iværk-
sætterinitiativer karakter af en
stemmeaftale. Aftaleparterne for-
pligter sig dermed til at stemme for
de lovforslag og bevillingsmæssige
hjemler, der udmønter stemmeaf-
talen.
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regule-
ring (TER)
TER bemærker, at lovforslaget vil
medføre administrative lettelser på
over 4 mio. kr. årligt for erhvervs-
livet.
Herunder bemærker TER, at af-
skaffelse af råstofafgiften, teafgif-
ten og tillægsafgiften på alkoholso-
davand medfører, at virksomhe-
derne ikke længere skal beregne og
indberette afgifterne, hvilket inde-
bærer en varig administrativ let-
telse.
Derudover bemærker TER, at an-
nullering af afgiftsstigningen på en
række grænsehandelsfølsomme va-
rer medfører, at virksomhederne
undgår at skulle ændre afgiftssat-
serne i deres interne processer og
indberetninger, men forslaget
medfører ikke en varig lettelse for
de omfattede virksomheder.
Bemærkningerne er indarbejdet i
lovforslaget.
Finans Danmark
Finans Danmark udtrykker stor til-
fredshed med ændringerne af for-
skerskatteordningen.
Finans Danmark efterspørger dog
en praksisændring og ønsker der-
for forslaget udvidet med en tek-
nisk ændring for medarbejdere, der
Nærværende lovforslag udmønter
aftalen om erhvervs- og iværksæt-
terinitiativer.
Det forventes, at der som opfølg-
ning på arbejdet i Virksomhedsfo-
rum for enklere regler kan ske an-
dre justeringer af forskerskatteord-
ningen.
Side 15 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skifter ansættelse mellem hoved-
kontor og filial i et selskab. Det vil
give ansatte i selskaber med filial-
struktur mulighed for at anvende
ordningen på samme måde som
ansatte i selskaber med koncern-
struktur.
Der henvises i øvrigt til bemærk-
ningerne til DIs høringssvar.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening (FA)
FA er tilfreds med, at forskerskat-
teordningen forlænges med 2 år.
FA er dog ikke tilfreds med, at for-
længelsen af ordningen finansieres
ved en forhøjelse af bruttoskatte-
satsen. FA bemærker i den forbin-
delse, at det må forventes, at for-
højelsen af bruttoskattesatsen vil
have en dæmpende effekt på an-
vendelse af ordningen.
Erhvervslivet har ønsket en udvi-
delse af ordningen med 2 år, selv
om den finansieres med en forhø-
jet bruttoskattesats. Det vurderes,
at forhøjelsen af bruttoskattesatsen
isoleret set vil have negative struk-
turvirkninger, men at ændringerne
i forskerskatteordningen samlet set
vil øge fleksibiliteten i ordningen
og gøre det lettere for virksomhe-
der i Danmark at fastholde højt-
kvalificeret arbejdskraft i længere
tid.
Ændringer af ferielovgivningen er
ikke en del af dette lovforslag. Be-
skæftigelsesministeriet har sendt et
forslag til ny ferielovgivning i hø-
ring, hvor forskere og anden højt
kvalificeret udenlandsk arbejds-
kraft omfattes af de almindelige
regler i en ny ferielov. Den nye fe-
rieordning vil med en fast ferieaf-
holdelsesperiode i højere grad end
de gældende regler med tre års af-
holdelsesperiode tilskynde løn-
modtageren til at holde ferien i an-
sættelsen, hvilket er et af formå-
lene med ferieloven.
FA gør i øvrigt opmærksom på, at
der i lovforslaget om ferieloven fo-
reslås en ophævelse af reglerne om
samtidighedsferie for personer
omfattet af forskerskatteordnin-
gen. FA efterlyser klarhed omkring
retsstillingen på området. FA er
bekymret for, at der samlet set vil
være en negativ effekt på ordnin-
gens anvendelse.
Side 16 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer
FSR bemærker, at høringsfristen
for lovforslaget er særdeles kort,
og at det er utilfredsstillende, at
lovforslaget hastes igennem på
kort tid henset til de retssikker-
hedsmæssige risici. Desuden vil
berørte virksomheder have meget
kort tid til at indrette sig på æn-
dringerne og til at planlægge aktivi-
teterne i forbindelse med ansøg-
ning om afgiftsgodtgørelse.
Et lovforslag skal igennem en fast
proces, før det kan træde i kraft.
Det har således ikke været muligt
at give en længere høringsperiode
for lovforslaget, henset til, at lov-
forslaget foreslås at træde i kraft 1.
januar 2018.
Det har været vigtigt for aftalepar-
terne, at afgiftstrykket blev lettet
hurtigst muligt.
FSR bemærker, at lovforslaget in-
deholder en administrativ lettelse
for varemodtagere, som i dag har
en bevilling til godtgørelse af afgift
for varer, der er eksporteret. Den
administrative lettelse indebærer,
at disse virksomheder fra 2020 kan
modregne den godtgørelsesberetti-
gede afgift direkte i angivelse af
punktafgiften, i stedet for at angive
den godtgørelsesberettigede afgift
særskilt. FSR anmoder, at lempel-
sen indføres fra 1. januar 2018.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
FSR gør opmærksom på, at det
fremgår af lovforslaget, at ansøg-
ning om godtgørelse af afgiftsdif-
ference kan ske på grundlag af en
specificeret lageropgørelse.
FSR bemærker hertil, at det bør
præciseres, at godtgørelse også kan
ske på grundlag af et udtræk af la-
gerlister fra virksomhedens syste-
mer, hvis virksomheden kan doku-
mentere, at lageret optælles regel-
mæssigt.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Side 17 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR fremhæver, at det fremgår af
lovforslaget, at for godtgørelse af
afgift af varerne skal beløbet over-
stige 500 kr. FSR bemærker hertil,
at det bør præciseres, om der er
tale om en bagatelgrænse på 500
kr. for afgift efter hver lov, eller
om godtgørelsesbeløbet samlet ef-
ter alle love alene skal overstige
500 kr.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
FSR anmoder om, at fristen for at
fremsende anmodning om afgifts-
godtgørelse samt dokumentation
heraf forlænges af hensyn til virk-
somhedernes administrative proce-
durer og sikring af den fornødne
dokumentation. Lovforslaget fore-
slår, at anmodning og dokumenta-
tion fremsendes senest hhv. 14. ja-
nuar 2018 og 14. januar 2020.
Samme frister blev givet til er-
hvervslivet i de tidligere godtgørel-
sesordninger for bl.a. afgift på mi-
neralvand og afgift på øl. Den
korte frist skal være med til at
sikre, at der ikke spekuleres i afgif-
terne.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ikke bemærkninger. Men
skal overordnet gøre opmærksom
på, at det forudsættes, at nedsæt-
telsen og/eller afskaffelse af de
nævnte afgifter foretages på bag-
grund af objektive, gennemsigtige
og ikke-diskriminerende vilkår.
De foreslåede ændringer sker på
baggrund af objektive, gennemsig-
tige og ikke-diskriminerende vilkår.
Kommunernes Landsfor-
ening
KL bemærker, at udvidelsen af
forskerskatteordningen har en byr-
defordelingsmæssig effekt for
kommunerne, og at kommunernes
mindreprovenu vil blive kompen-
seret gennem højere balancetil-
skud.
De provenumæssige konsekvenser
af ændringen af forskerskatteord-
ningen vil indgå i bloktilskuddet i
overensstemmelse med de almin-
delige principper.
Side 18 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes, at der foreslås reg-
ler om kompensation for de kom-
muner, der har valgt at selvbudget-
tere beskatningsgrundlaget for ind-
komstskatten i 2018, jf. lovforsla-
gets § 7, stk. 6-7. Disse kommuner
kompenseres for mindreprovenu
på indkomstskatten som følge af,
at udvidelsen af forskerskatteord-
ningen fra 5 til 7 år forventes at
bevirke, at flere personer forbliver
på forskerskatteordningen frem
for at overgå til almindelig beskat-
ning.
Endvidere bemærker KL bl.a., at
de vurderer, at budgetreduktionen,
der skal medfinansiere erhvervs-
og iværksætterpakken, ikke alene
kan opnås gennem en ændret red-
skabsfordeling, men også må for-
udsætte en væsentlig reduktion i
kommunernes samlede aktive-
ringsomfang.
Initiativet vedrørende forenkling af
den økonomiske styring af beskæf-
tigelsesindsatsen, der skal medgå til
at finansiere erhvervs- og iværk-
sætterinitiativerne, er ikke en del af
nærværende lovforslag.
Nærbutikkernes Lands-
forening
Nærbutikkernes Landsforening be-
tragter lovforslaget som et skridt i
den rigtige retning.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ingen be-
mærkninger.
Vin og Spiritus Organi-
sationen i Danmark
(VSOD)
Overordnet set vil VSOD gerne
rose den politiske aftale, der ligger
bag lovforslaget. Efter flere år,
hvor afgifter er blevet sat op, så
fjerner man med dette lovforslag
en lang række afgifter, samtidig
med man stopper stigningen for
de øvrige. VSOD anfører, at de
Side 19 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
høje danske forbrugsafgifter er
skadelige for dansk detailhandel og
effekten på folkesundheden er for-
mentlig marginal, da danskerne
blot køber varerne ved grænsen el-
ler illegalt.
Med lovforslaget foreslås at fjerne
den allerede vedtagne indeksering
af bl.a. vinafgiften og tillægsafgif-
ten på alkoholsodavand.
VSOD mener, at det er entydigt
positivt, at man foreslår at ophæve
indekseringen på diverse afgifter,
og at det i de senere år har været
tydeligt, at indekseringen oversteg
de normale prisstigninger, og der-
med er forskellen mellem prisen
på varer imellem Danmark og na-
bolandene blevet større og større,
hvilket har været en medvirkende
årsag til stigende grænsehandel.
Med en annullering af indekserin-
gen sikres det, at der ikke er yderli-
gere handel, der forsvinder til
Tyskland.
Der henvises til kommentaren til
De Samvirkende Købmænd.
VSOD er generelt fortaler for et
enklere skattesystem med færre
regler. Ligeledes er VSOD fortaler
for lavere afgifter for forbrugerne,
der samtidig sikrer mindre grænse-
handel og illegal handel. Der er
ikke nogen tvivl om, at alkoholso-
davand er et af de produkter, der
driver grænsehandlen, og på den
baggrund er det da også isoleret
set fornuftigt at fjerne afgiften.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Side 20 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
VSOD bemærker, at årsagen til, at
man i sin tid indførte en tillægsaf-
gift, var for at sikre ligestilling mel-
lem forskellige typer af alkoholso-
davand, lavet på henholdsvis malt-,
vin- og spiritusbase.
VSOD bemærker desuden, at når
man ophæver afgiften, falder man
tilbage til det gamle skævvredne
niveau, hvor alkoholsodavand ba-
seret på malt(øl) er markant billi-
gere end alkoholsodavand lavet på
vin- eller spiritusbase.
VSOD mener, at hvis man beslut-
ter sig for lovgivningsmæssigt at
genindføre denne skævvridning, vil
der derfor formentlig ikke blive
solgt mange flere vin- og spiritus-
baseret alkoholsodavand, men der-
imod mange flere maltbaseret (øl).
Sundhedsmæssigt er der ingen for-
skel på, om man drikker den ene
eller anden form for alkoholsoda-
vand, og derfor kan det også un-
dre, at en afgiftsændring som enty-
digt gavner en type alkohol (øl),
som bliver produceret i Danmark
frem for udenlandsk producerede
produkter ikke af Skatteministeriet
vurderes ens.
VSOD vil anbefale
for ikke at
skabe konkurrenceforvridning, at
man samtidig med en fjernelse af
tillægsafgiften, sænker afgiften på
alkoholsodavand produceret på
vin- og spiritusbase ned til ni-
veauet for de maltbaserede. På
denne måde ville man både lave en
Side 21 af 22
L 109 - 2017-18 - Bilag 4: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1826538_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
byrdelettelse af afgifterne og sam-
tidig sikre en ligestilling af produk-
terne.
Side 22 af 22