Skatteudvalget 2017-18
L 109 Bilag 12
Offentligt
1834407_0001.png
Til lovforslag nr.
L 109
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven
og forskellige andre love
(Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af
afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og ændringer af forskerskatteordningen)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 13 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2017 og var
til 1. behandling den 5. december 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 16. november
2017 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 30. november
2017 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Kagebutikken.dk og Peder
Kjærsgaard Roulund, Silkeborg.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at lovforslaget udmønter dele af aftalen mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om erhvervs- og
iværksætterinitiativer.
Det drejer sig dels om en række initiativer vedrørende
grænsehandel og afgiftssanering, dels om en udvidelse af
forskerskatteordningen. Lovforslaget gør det billigere at væ-
re dansker, letter virksomhedernes byrder, mindsker grænse-
handelen og giver danske virksomheder gode konkurrence-
vilkår.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre vil
med lovforslaget gennemføre en sanering af afgifter, hvor
en række afgifter afskaffes helt. Endvidere gennemføres en
grænsehandelspakke, der trækker en del af grænsehandelen
hjem til Danmark. Med lovforslaget gennemføres således en
markant lempelse af afgiftstrykket i form af en annullering
af den planlagte forhøjelse på nogle af de mest grænsehan-
delsfølsomme varer i 2018 og en nedsættelse og efterfølgen-
de afskaffelse af råstofafgiften i henholdsvis 2018 og 2020.
Desuden afskaffes teafgiften og tillægsafgiften på alkohol-
sodavand. Afgifterne har ikke sundhedsmæssig begrundelse
og giver udfordringer for erhvervslivet.
Lovforslaget sikrer derved, at det bliver billigere for dan-
skerne at købe varer i Danmark frem for i udlandet, at virk-
somhedernes byrder lettes, og at grænsehandelen mindskes.
DokumentId
Journalnummer
L 109 - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834407_0002.png
2
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker desuden, at der
med lovforslaget endvidere gennemføres en udvidelse af
forskerskatteordningen fra 5 til 7 år og en forhøjelse af brut-
toskatteprocenten fra 26 pct. til 27 pct. Det forbedrer virk-
somhedernes muligheder for at tiltrække højt kvalificeret ar-
bejdskraft fra udlandet og øger fleksibiliteten i ordningen.
Dermed forbedres danske virksomheders konkurrencepositi-
on.
Der har i forbindelse med udvalgsbehandlingen været en
række yderligere ønsker om at justere og lette administratio-
nen af forskerskatteordningen. V, LA og KF noterer sig, at
skatteministeren – særlig i forhold til samtidighedskravet –
har udtrykt sig positivt med hensyn til at forenkle admini-
strationen af ordningen, men at dette ikke har været muligt i
lovforslaget, at der arbejdes videre med forslagene, og at
forslagene vil blive drøftet med de partier, der står bag afta-
len, med henblik på efterfølgende lovgivning.
Et
mindretal
i udvalget (ALT og SF) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at SF godt kan støtte den del af lovforslaget, der handler
om afgifter på nødder, te og kaffe. Men der er også mange
for SF uspiselige delelementer i lovforslaget, og sammen-
holdt med det faktum, at finansieringen er urimelig, kan SF
ikke støtte lovforslaget i sin helhed.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten isoleret set kan støtte, at afgifter på f.eks. te fjer-
nes. Denne afgift tjener hverken et statsfinansielt eller ad-
færdsregulerende formål. En række af de andre afgifter, der
lempes, tjener derimod disse formål. Enhedslisten finder det
stærkt problematisk, at tillægsafgiften på alkoholsodavand,
der især drikkes af de helt unge alkoholforbrugere, fjernes,
fordi det kan skabe en billigere og nemmere indgang for helt
unge mennesker til at få et alkoholforbrug. Ligeledes mener
Enhedslisten, at annulleringen af den planlagte indeksering
af f.eks. chokolade dels kan være problematisk ud fra et
sundhedsmæssigt perspektiv, dels kan være problematisk,
fordi annulleringen af indekseringen samtidig koster i omeg-
nen af 200 mio. kr. Da der ikke findes en finansiering ved
f.eks. at hæve andre afgifter, der ifølge Enhedslisten ville
være oplagte (det kunne f.eks. være øgede afgifter på pesti-
cider eller hormonforstyrrende stoffer), bliver lovforslaget
blot endnu mere problematisk i Enhedslistens optik. En pro-
venuneutral omlægning af afgifter, hvor pengene findes in-
den for afgiftssystemet, havde således klart været at fore-
trække. Nu anvendes der i stedet finansiering bl.a. fra råde-
rummet, fra nedskæringer i DSB og fra beskæftigelsesind-
satsen til den samlede erhvervspakke, som dette lovforslag
er en del af. Det kan Enhedslisten ikke acceptere, hvorfor
Enhedslisten stemmer imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven,
isafgiftsloven, spiritusafgiftsloven og øl- og
vinafgiftsloven
(Annullering af indeksering af en række punktafgifter,
nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften,
afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på
alkoholsodavand og ændringer af forskerskatteordningen)«.
[Ændring af lovens titel]
Til § 1
2)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 1, stk. 1,
æn-
dres i
nr. 9
»ikke udgør mindst to tredjedele« til: »udgør
under to tredjedele«.
[Lovteknisk ændring]
3)
I den under
nr. 24
foreslåede affattelse af
§ 22, stk. 8,
ændres »godtgørelsesberigtigede« til: »godtgørelsesberetti-
gede«.
[Sproglig ændring]
4)
Nr. 28
affattes således:
»28.
I
§ 26, stk. 1, nr. 2,
ændres »19 b,« til: »eller«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
5)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 14 a, stk. 5,
ændres »§§ 3, 11 og 11 b« til: »§§ 3 og
11«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 9]
Til § 5
6)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
§ 1, stk. 1, 2.
og
3. pkt.,
ophæves.
02.
I
§ 2, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2«.«
L 109 - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834407_0003.png
3
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 5, nr. 1]
Til § 6
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 1, 2. pkt.,
og
§ 3, stk. 2,
ændres »§§ 3 A-3 C«
til: »§ 3 A«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 5]
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 34, stk. 1,
ændres »§§ 1-3 C« til: »§§ 1-3 A«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 5]
Til § 7
9)
I
stk. 5
ændres »§§ 2, 4-6« til: »§§ 2 og 4-6«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
10)
I
stk. 1
og
2
ændres »§ 1, nr. 9, 12-19 og 22« til: »§ 1,
nr. 2, 12-19 og 22«.
[Rettelse af henvisning]
11)
I
stk. 3
ændres »te eller teekstrakt, der er afgiftsberig-
tiget efter forbrugsafgiftslovens § 19 b« til: »te eller teeks-
trakt m.v., der er afgiftsberigtiget efter § 11 b i lov om for-
skellige forbrugsafgifter«.
[Lovteknisk ændring]
12)
I
stk. 3
ændres »§§ 3 A og 3 B« til: »§§ 3 B og 3 C«.
[Rettelse af henvisning]
13)
I
stk. 4
indsættes efter »til«: »fremstilling eller«.
[Virksomheder får mulighed for godtgørelse af afgift for va-
rer, der er bestemt til fremstilling eller afsætning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovforslagets titel fremgår, at lovforslaget omfatter
ændringer i chokoladeafgiftsloven, i lov om forskellige for-
brugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og
vinafgiftsloven og forskellige andre love.
»Forskellige andre love« dækker kun over isafgiftsloven,
hvilket gør ordvalget misvisende. Det foreslås derfor at op-
hæve »forskellige andre love« og henvise til isafgiftsloven i
titlen.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at affatte chokola-
deafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, således, at der skal svares
afgift af kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse,
når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens
rumfang. Formuleringen vurderes vanskelig at forstå. Det
foreslås derfor at ændre affattelsen således, at det fremgår,
at bagværket skal udgøre under to tredjedele af varens rum-
fang, før der skal svares afgift af kager, kiks og lign. delvis
bestående af skummasse.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Lovforslagets § 1, nr. 24, vedrører varemodtageres mu-
lighed for at få bevilling til godtgørelse af afgift, når afgifts-
berigtigede varer eksporteres.
Af forslaget fremgår, at den godtgørelsesberigtigede af-
gift skal indgå i opgørelsen af afgiftstilsvaret. Det foreslås at
ændre »godtgørelsesberigtigede« til »godtgørelsesberettige-
de«.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås det at ophæve henvis-
ningen til chokoladeafgiftslovens § 19 b i lovens § 26, stk.
1, nr. 2. Forslaget er en konsekvens af, at § 19 b foreslås op-
hævet ved lovforslagets § 1, nr. 20.
Efter chokoladeafgiftslovens § 26, stk. 1, nr. 2, straffes
den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder en række
af lovens bestemmelser. Det foreslås derfor at ophæve hen-
visningen til lovens § 19 b og i stedet indsætte »eller«.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Lovforslagets § 2, nr. 9, vedrører ophævelse af afgiften
på te og ekstrakter heraf, som for nuværende er fastsat i § 11
b i lov om forskellige forbrugsafgifter.
§ 14 a, stk. 5, i lov om forskellige forbrugsafgifter henvi-
ser bl.a. til lovens § 11 b. Da lovens § 11 b foreslås ophæ-
vet, foreslås henvisningen til bestemmelsen i lovens § 14 a,
stk. 5, ved dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 6
Lovforslagets § 5, nr. 1, vedrører ophævelse af tillægsaf-
giften på spiritusbaseret alkoholsodavand, som for nuværen-
de er fastsat i spiritusafgiftsloven.
Spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, 2. og 3. pkt., og § 2, stk.
1, 2. led, henviser til tillægsafgiften på spiritusbaseret alko-
holsodavand. Da tillægsafgiften foreslås ophævet, foreslås
henvisningerne hertil ved dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 7
Lovforslagets § 6, nr. 5, vedrører ophævelse af tillægsaf-
gifterne på malt- og vinbaseret alkoholsodavand, som for
nuværende er fastsat i øl- og vinafgiftslovens §§ 3 B og 3 C.
Øl- og vinafgiftslovens § 1, stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk. 2,
henviser bl.a. til §§ 3 B og 3 C. Da lovens §§ 3 B og 3 C
foreslås ophævet, foreslås henvisningerne til bestemmelser-
ne i lovens § 1, stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk. 2, ved dette æn-
dringsforslag at udgå.
L 109 - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834407_0004.png
4
Til nr. 8
Lovforslagets § 6, nr. 5, vedrører ophævelse af tillægsaf-
gifterne på malt- og vinbaseret alkoholsodavand, som for
nuværende er fastsat i øl- og vinafgiftslovens §§ 3 B og 3 C.
Øl- og vinafgiftslovens § 34, stk. 1, henviser bl.a. til §§ 3
B og 3 C. Da lovens §§ 3 B og 3 C foreslås ophævet, fore-
slås henvisningerne til bestemmelserne i lovens § 34, stk. 1,
ved dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 9
Det foreslås i lovforslagets § 7, stk. 5, bl.a., at de foreslå-
ede ændringer i forbrugsafgiftsloven, konsumisafgiftsloven,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven finder anven-
delse på varer, der fra den 1. januar 2018 udleveres til for-
brug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning
eller importeres.
Det foreslås at indsætte et »og« således, at der ikke er
tvivl om, at lovforslaget omfatter de foreslåede ændringer i
de nævnte love.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 8, stk. 1 og 2, kan virksomheder få
afgiftsgodtgørelse for råstofafgiftsberigtigede varer. I be-
stemmelserne henvises bl.a. til lovforslagets § 1, nr. 9, hvil-
ket er en forkert henvisning. Det foreslås derfor at ændre
henvisningen til lovforslagets § 1, nr. 2.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 3, bl.a., at virksom-
heder, der den 1. januar 2018 har et lager af afgiftsberigtiget
te og teekstrakt, kan få godtgjort afgiftsdifferencen for uåb-
nede poser på grundlag af en specificeret lageropgørelse.
Lovforslagets § 8, stk. 3, henviser til § 19 b i lov forskel-
lige forbrugsafgifter, hvilket er en forkert henvisning. Det
foreslås derfor at ændre henvisningen til § 11 b i lov om for-
skellige forbrugsafgifter, som fastsætter afgiften for te, teek-
strakter m.v.
Da lovens § 11 b fastsætter afgiften på te, teekstrakter og
varer, der indeholder teekstrakter, foreslås det at indsætte
»m.v.« i bestemmelsen.
Til nr. 12
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 3, bl.a., at virksom-
heder, der den 1. januar 2018 har et lager af afgiftsberigtiget
alkoholsodavand, kan få godtgjort afgiftsdifferencen for
uåbnede beholdere på grundlag af en specificeret lageropgø-
relse.
Lovforslagets § 8, stk. 3, henviser til øl- og vinafgiftslo-
vens § 3 A, som fastsætter tillægsafgiften på mousserende
vin, og ikke lovens § 3 C, som fastsætter tillægsafgiften på
vinbaseret alkoholsodavand. Det foreslås at ændre henvis-
ningen til 3 C, som fastsætter tillægsafgiften på vinbaseret
alkoholsodavand.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 13
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 4, at godtgørelse af
afgift kun ydes for varer, der er bestemt til afsætning, og
kun såfremt det samlede godtgørelsesbeløb overstiger 500
kr.
Det foreslås, at der også kan ydes godtgørelse af afgift
for varer, der er bestemt til fremstilling. Forslaget skal sikre,
at der kan gives godtgørelse til virksomheder, som anvender
nødder til fremstilling af varer, som er dækningsafgiftsplig-
tige, såfremt de importeres. Dette omfatter bl.a. kageprodu-
center og lign.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
46
37
34
14
13
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
L 109 - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834407_0005.png
5
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
10
 8
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
L 109 - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834407_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 109
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Lovforslaget sendt i høring
Henvendelse af 17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 29/11-17 fra KageButikken.dk
Skatteministerens svar på SAU alm. del – spm. 55-62, som vedrører
lovforslaget
Henvendelse af 8/12-17 fra KageButikken.dk
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 109
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-17 fra Peder Kjærs-
gaard Roulund, Silkeborg, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor stor en andel alkoholsodavand udgør i aftalen om er-
hvervs- og iværksætterinitiativer målt som en procentdel af det samle-
de varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-17 fra KageButik-
ken.dk, til skatteministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvilke masser indeholdende nødder som
fremadrettet (fra den 1. januar 2020) vil være afgiftsbelagt efter cho-
koladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at peanutbutter – både smooth og
crunchy – ikke vil være afgiftsbelagt efter chokoladeafgiftsloven, når
nøddeafgiften er fjernet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Nutella ikke vil være afgiftsbe-
lagt efter chokoladeafgiftsloven, når nøddeafgiften er fjernet, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der ikke er nogen masser inde-
holdende nødder, der i dag er afgiftsfritaget, som vil blive afgiftsbe-
lagt, når nøddeafgiften fjernes, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at oplyse, hvordan man i forbindelse med udvidelsen af for-
skerskatteordningen i lovforslaget forholder sig til den uhensigtsmæs-
sige praksis om udelukkelse fra brug af forskerskatteordningen for en
person ansat i en filial/et hovedkontor og ikke i datterselskabet/moder-
selskabet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
L 109 - 2017-18 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834407_0007.png
7
9
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra KageButik-
ken.dk, til skatteministeren, og ministerens svar herpå