Til lovforslag nr.
L 109
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2017
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven
og forskellige andre love
(Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af
afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og ændringer af forskerskatteordningen)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 13 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2017 og var
til 1. behandling den 5. december 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 16. november
2017 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 30. november
2017 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Kagebutikken.dk og Peder
Kjærsgaard Roulund, Silkeborg.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten isoleret set kan støtte, at afgifter på f.eks. te fjer-
nes. Denne afgift tjener hverken et statsfinansielt eller ad-
færdsregulerende formål. En række af de andre afgifter, der
lempes, tjener derimod disse formål. Enhedslisten finder det
stærkt problematisk, at tillægsafgiften på alkoholsodavand,
der især drikkes af de helt unge alkoholforbrugere, fjernes,
fordi det kan skabe en billigere og nemmere indgang for helt
unge mennesker til at få et alkoholforbrug. Ligeledes mener
Enhedslisten, at annulleringen af den planlagte indeksering
af f.eks. chokolade dels kan være problematisk ud fra et
sundhedsmæssigt perspektiv, og dels kan være problema-
tisk, fordi det samtidig kan konstateres, at annulleringen af
indekseringen koster i omegnen af 200 mio. kr. Da der ikke
findes en finansiering ved f.eks. at hæve andre afgifter, der
ifølge Enhedslisten ville være oplagte (det kunne f.eks. være
øgede afgifter på pesticider eller hormonforstyrrende stof-
fer), så bliver lovforslaget blot endnu mere problematisk i
Enhedslistens optik. En provenuneutral omlægning af afgif-
ter, hvor pengene findes inden for afgiftssystemet, havde så-
ledes klart at være at foretrække. Nu anvendes der i stedet
finansiering fra bl.a. råderummet, fra nedskæringer i DSB
og fra beskæftigelsesindsatsen til den samlede erhvervspak-
ke, som dette lovforslag er en del af. Det kan Enhedslisten
ikke acceptere, hvorfor Enhedslisten stemmer imod lovfor-
slaget. ]
DokumentId
Journalnummer