Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 13. december 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget
[af Pia Kjærsgaard (DF), Henrik Dam Kristensen (S), Kristian Pihl Lorentzen (V),
Christian Juhl (EL) og Leif Mikkelsen (LA)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2017 og var
til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for For-
retningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. De indkomne høringssvar og et notat herom
er omdelt til udvalget, jf. bilag 1.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Udvalget henviser til, at Folketinget den 2. juni 2016
vedtog følgende folketingsbeslutning om mulighed for at få
borgerdrevne beslutningsforslag behandlet i Folketinget (be-
slutningsforslag nr. B 169, folketingsåret 2015-16), som lov-
forslaget har til formål at udmønte:
»Folketinget indfører en ordning, hvorefter borgere kan
få fremsat, behandlet og stemt om borgerdrevne forslag i
Folketinget. Ved borgerdrevne forslag forstås konkrete be-
slutningsforslag, hvor der er indsamlet underskrifter fra
mindst 50.000 borgere, som støtter forslaget, og som har
stemmeret til Folketinget.«
Udvalget noterer sig, at det er forudsat i bemærkningerne
til lovforslaget, at udvalget forventes senest under behand-
lingen af lovforslaget at fastlægge fremgangsmåden for
fremsættelse af borgerforslag, som har opnået det krævede
antal støtteerklæringer.
Som det også er beskrevet nærmere i lovforslagets be-
mærkninger, vil fremsættelsen og den videre behandling af
et borgerforslag, som har opnået det krævede antal støtteer-
klæringer inden for den fastsatte frist, som beslutningsfor-
slag i Folketinget forudsætte, at et eller flere af Folketingets
medlemmer påtager sig at fremsætte forslaget for Folketin-
get. Det skyldes, at grundloven ikke giver mulighed for, at
der tillægges et antal borgere en ret til at få fremsat et be-
slutningsforslag for Folketinget, forstået således, at denne
ret skulle indebære en pligt for Folketingets medlemmer til
at fremsætte det pågældende forslag. Endvidere giver grund-
loven ikke mulighed for, at andre end folketingsmedlemmer
og ministre gives adgang til at fremsætte forslag for Folke-
tinget.
Udvalget noterer sig i samme forbindelse, at de partier,
der står bag borgerforslagsordningen (DF, EL, LA, ALT,
RV, SF og KF), allerede i forbindelse med behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 169, folketingsåret 2015-16, har til-
kendegivet at være indforståede med at medvirke til, at for-
slag, der opnår den påkrævede tilslutning fra borgerne, bli-
ver fremsat. Partierne påpegede i den forbindelse, at det, at
et eller flere medlemmer fremsætter et beslutningsforslag ef-
ter ordningen, ikke indebærer, at de pågældende medlemmer
nødvendigvis støtter det pågældende forslags konkrete ind-
hold. Partierne understregede samtidig, at de dog ikke vil
påtage sig at fremsætte beslutningsforslag, der vil have et
grundlovsstridigt sigte.
I tilknytning hertil konstaterer udvalget, at det – som og-
så anført i lovforslagets bemærkninger – forventes, at der
ved bekendtgørelse vil blive fastsat regler om forhåndsafvis-
ning af forslag, som ikke vil kunne gennemføres efter deres
indhold inden for den gældende grundlovs rammer, og af
forslag om at ændre grundloven allerede ved Folketingets
Administrations gennemgang af indkomne forslag, således
at sådanne forslag ikke gøres offentligt tilgængelige for støt-
teerklæringer. Endvidere konstaterer udvalget, at det er for-
udsat i lovforslagets bemærkninger, at der vil kunne fastsæt-
AX020884