Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 13. december 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget.
[af Pia Kjærsgaard (DF), Henrik Dam Kristensen (S), Kristian Pihl Lorentzen (V),
Christian Juhl (EL) og Leif Mikkelsen (LA)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2017 og var
til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for For-
retningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. De indkomne høringssvar og et notat herom
er omdelt til udvalget, jf. bilag 1.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget/et flertal
i udvalget [partier] henviser til, at Fol-
ketinget den 2. juni 2016 vedtog følgende folketingsbeslut-
ning om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget (jf. beslutningsforslag nr. B 169, fol-
ketingsåret 2015-16), som lovforslaget har til formål at ud-
mønte:
»Folketinget indfører en ordning, hvorefter borgere kan
få fremsat, behandlet og stemt om borgerdrevne forslag i
Folketinget. Ved borgerdrevne forslag forstås konkrete be-
slutningsforslag, hvor der er indsamlet underskrifter fra
mindst 50.000 borgere, som støtter forslaget, og som har
stemmeret til Folketinget.«
Udvalget/flertallet noterer sig, at det er forudsat i be-
mærkningerne til det lovforslaget, at udvalget forventes se-
nest under behandlingen af lovforslaget at fastlægge frem-
gangsmåden for fremsættelse af borgerforslag, som har op-
nået det krævede antal støtteerklæringer.
Som det også er beskrevet nærmere i lovforslagets be-
mærkninger, vil fremsættelsen og den videre behandling af
et borgerforslag, som har opnået det krævede antal støtteer-
klæringer inden for den fastsatte frist, som beslutningsfor-
slag i Folketinget forudsætte, at et eller flere af Folketingets
medlemmer påtager sig at fremsætte forslaget for Folketin-
get. Det skyldes, at grundloven ikke giver mulighed for, at
der tillægges et antal borgere en ret til at få fremsat et be-
slutningsforslag for Folketinget, således forstået, at denne
ret skulle indebære en pligt for Folketingets medlemmer til
at fremsætte det pågældende forslag. Endvidere giver grund-
loven ikke mulighed for, at andre end folketingsmedlemmer
og ministre gives adgang til at fremsætte forslag for Folke-
tinget.
Udvalget/flertallet noterer sig i samme forbindelse, at de
partier, der står bag borgerforslagsordningen (DF, EL, LA,
ALT, RV, SF og KF), allerede i forbindelse med behandlin-
gen af beslutningsforslag nr. B 169, folketingsåret 2015-16,
har tilkendegivet at være indforståede med at ville medvirke
til, at forslag, der opnår den påkrævede tilslutning fra bor-
gerne, bliver fremsat. Partierne påpegede i den forbindelse,
at det, at et eller flere medlemmer fremsætter et beslutnings-
forslag efter ordningen, ikke indebærer, at de pågældende
medlemmer nødvendigvis støtter det pågældende forslags
konkrete indhold. Partierne understregede samtidig, at de
dog ikke vil påtage sig at fremsætte beslutningsforslag, der
vil have et grundlovsstridigt sigte.
I tilknytning hertil konstaterer udvalget/flertallet, at det –
som også anført i lovforslagets bemærkninger – forventes, at
DokumentId
Journalnummer