UDKAST EFTER OFFENTLIG HØRING
Bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget
I medfør af § 2 i lov nr. [ ] af [ ] om etablering af en ordning for borgerforslag
med henblik på behandling i Folketinget og efter forhandling med
næstformændene og forelæggelse for Udvalget for Forretningsordenen
fastsættes:
Etablering af en ordning for borgerforslag
§ 1.
Folketinget etablerer en ordning, hvorved personer, der har valgret til
Folketinget, kan indgive forslag med henblik på senere behandling som
beslutningsforslag i Folketinget, og hvorved andre personer, der opfylder den
samme betingelse, kan tilkendegive deres støtte til sådanne forslag
(borgerforslag).
§ 2.
Ordningen etableres som en digital løsning, som stilles til rådighed
gennem hjemmesiden www.borgerforslag.dk.
§ 3.
Personer, der ikke kan eller har mulighed for at benytte den digitale
løsning, kan benytte den alternative fremgangsmåde, der fremgår af § 16.
Indgivelse af borgerforslag ved anvendelse af den it-baserede ordning
§ 4.
En borger, der ønsker at indgive et borgerforslag (forslagets hovedstiller),
skal logge ind på hjemmesiden med NemID og angive sit cpr-nummer. Den
digitale løsning validerer borgerens identitet ved at sammenholde NemID-PID
med det angivne cpr-nummer. Den digitale løsning kontrollerer herefter ved
opslag i Det Centrale Personregister, at hovedstilleren har valgret til
Folketinget.
§ 5.
Efter indlogningen skal hovedstilleren skrive sit forslag i en elektronisk
skabelon. Forslaget skal bestå af en dækkende overskrift på højst 140 tegn
inkl. mellemrum, en forslagstekst på højst 2.000 tegn inkl. mellemrum og
forklarende og uddybende bemærkninger på højst 10.000 tegn inkl.
mellemrum.
§ 6.
Hovedstilleren skal gennemgå sit forslag og acceptere, at det efter
indgivelse ikke kan tilbagekaldes eller ændres. Hovedstilleren skal endvidere
acceptere at fremgå offentligt som forslagets hovedstiller og bekræfte at være
indforstået med, at accepten heraf ikke kan tages tilbage.
Ref. 17-000206-5