Udvalget for Forretningsordenen 2017-18
L 108 Bilag 1
Offentligt
1819009_0001.png
Kommenteret høringsoversigt
til udkast til lovforslag om etablering af en ordning for borgerforslag med
henblik på behandling i Folketinget og bekendtgørelse om en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget
Høring over udkastene til lovforslag og bekendtgørelse
Et udkast til forslag til lov om etablering af en ordning for borgerforslag med
henblik på behandling i Folketinget samt et udkast til bekendtgørelse om en
ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget, som
påtænkes udstedt med hjemmel i loven, har i perioden fra den 3. oktober
2017 til den 31. oktober 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer:
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen,
Danske Regioner, KL, Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen.
Høringsmaterialet har i samme periode været i offentlig høring på
Høringsportalen.
Høringssvarene
Der er modtaget høringssvar fra Økonomi- og Indenrigsministeriet,
Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, KL, Danske Handicaporganisationer og
Ældre Sagen. Der er ikke modtaget høringssvar fra andre end høringsparter.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
og
Digitaliseringsstyrelsen
har oplyst
ikke at have bemærkninger til høringen.
Ældre Sagen
har oplyst, at Ældre Sagen læser med tilfredshed, at der i
bekendtgørelsen er fastsat en alternativ fremgangsmåde for personer, der
ikke kan eller har mulighed for at benytte den digitale løsning. Ældre Sagen
har anført, at det er positivt, at den alternative fremgangsmåde vil være
tilgængelig uden ansøgning om mulighed for at benytte denne
fremgangsmåde.
Ældre Sagen har i forlængelse heraf anført, at det er vigtigt, at der i
forbindelse med oplysning og vejledning om muligheden for at benytte
Ref. 17-000206-22
L 108 - 2017-18 - Bilag 1: Om modtagne høringssvar og en kommenteret høringsoversigt i forbindelse med den offentlige høring over det forslag til lov om etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget, som er fremsat den 16. november 2017.
borgerforslag.dk også gives en fyldestgørende oplysning om den alternative
mulighed og klar information om, hvordan blanketten til formålet rekvireres.
Det bemærkes til Ældre Sagens høringssvar, at det er hensigten, at der vil
blive vejledt om den alternative fremgangsmåde for personer, som ikke kan
eller har mulighed for at benytte den digitale løsning, både på selve
hjemmesiden borgerforslag.dk og i anden information fra Folketinget om
ordningen.
Det er hensigten, at den blanket, der vil skulle benyttes ved den alternative
fremgangsmåde, enten vil kunne udskrives direkte fra hjemmesiden
borgerforslag.dk eller rekvireres fra Folketingets administration pr. e-mail eller
pr. post. Det vil kunne ske ved henvendelse pr. e-mail, post eller telefon. Den
udfyldte blanket vil kunne sendes til Folketingets administration enten pr. e-
mail eller pr. post.
Danske Handicaporganisationer (DH)
har anført, at det er vigtigt, at den
hjemmeside, der stilles til rådighed til dette formål i Folketingets regi, også kan
benyttes af personer med handicap. Det vil sige, at hjemmesiden skal leve op
til krav om tilgængelighed i henhold til de gældende internationale standarder
for it-tilgængelighed.
DH har anbefalet, at Folketinget indhenter råd og vejledning hos
Digitaliseringsstyrelsen, der rådgiver offentlige myndigheder og leverandører
om it-tilgængelighed for personer med handicap, og har i den forbindelse
henvist til oplysninger herom på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Det bemærkes til Danske Handicaporganisationers høringssvar, at man fra
Folketingets administrations side har været opmærksom på spørgsmålet om
tilgængelighed for personer med handicap i forbindelse med udviklingen af
hjemmesiden. Det indgår således i kravene til leverandøren af løsningen, at
de internationale retningslinjer for tilgængelighed, Web Content Accessibility
Guidelines (WCAG), skal overholdes.
Af hensyn til større offentlighed om spørgsmålet er der dog i forlængelse af
høringssvaret indsat en udtrykkelig bemærkning i lovforslaget om, at det
forudsættes, at hjemmesiden skal overholde internationale retningslinjer for
tilgængelighed for personer med handicap.
Datatilsynet
har noteret sig, at det følger af § 11 i udkastet til bekendtgørelse,
at forslag afvises i forskellige situationer, og at det bl.a. følger af § 11, stk. 2,
nr. 22, at et forslag afvises, hvis det på anden måde end de øvrige nævnte
2/4
L 108 - 2017-18 - Bilag 1: Om modtagne høringssvar og en kommenteret høringsoversigt i forbindelse med den offentlige høring over det forslag til lov om etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget, som er fremsat den 16. november 2017.
har et indhold, hvis offentliggørelse på en hjemmeside, som drives for
Folketinget, vil stride mod gældende ret eller Folketingets værdighed.
Datatilsynet har i den forbindelse henvist til, at Folketingets Lovsekretariat
telefonisk har oplyst, at bekendtgørelsens § 11, stk. 2, nr. 22, medfører, at
forslag afvises, hvis offentliggørelsen strider mod de gældende regler for
behandling af personoplysninger.
Datatilsynet har oplyst, at udkastet herefter ikke giver Datatilsynet anledning til
bemærkninger.
Det bemærkes til Datatilsynets høringssvar, at bekendtgørelsesudkastets §
11, stk. 2, nr. 22, har karakter af en opsamlingsbestemmelse, som
forudsættes anvendt sparsomt.
For at sikre større klarhed over, i hvilket omfang der må fremgå oplysninger
om enkeltpersoners forhold af forslag
herunder bemærkninger til forslag
der offentliggøres gennem borgerforslagsordningen, er det som følge af
Datatilsynets høringssvar genovervejet, om de øvrige bestemmelser i
bekendtgørelsesudkastets § 11, stk. 2, med fordel kan justeres. I forlængelse
af disse overvejelser lægges op til en justering af § 11, stk. 2, nr. 11. I det
udkast til bekendtgørelse, der blev sendt i høring, fremgår det af
bestemmelsen, at et borgerforslag forhåndsafvises, hvis det angår
enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold. I den udgave af
bekendtgørelsen, der ventes udstedt med hjemmel i loven, er dette ændret til,
at et forslag forhåndsafvises, hvis det indeholder oplysninger om
hovedstillerens, medstilleres eller andre navngivne eller på anden måde
identificerbare enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold,
medmindre der er tale om oplysninger, der har været bredt gengivet i
offentligheden. Dette indebærer, at stillere af borgerforslag som udgangspunkt
hverken må omtale andre personers eller egne private forhold i borgerforslag.
Denne regel forventes være enklere og mere entydig at administrere end en
regel, der kan efterlade tvivl om, hvorvidt en forslagsstiller må eller ikke må
inddrage oplysninger om egne private forhold eller pårørendes, f.eks.
mindreårige børns, private formål. Endvidere er det forventningen, at der med
præciseringen sikres en større lighed med de beslutningsforslag, som
Folketingets medlemmer stiller på eget initiativ, idet disse typisk ikke
indeholder oplysninger om enkeltpersoner.
Den ændrede formulering af afvisningsgrunden indebærer som en
undtagelse, at der gerne må henvises til enkeltpersoners private forhold, hvis
der er tale om oplysninger, der har været bredt gengivet i offentligheden. Der
henses her navnlig til oplysninger, der har været omtalt i nyhedsmedier og har
3/4
L 108 - 2017-18 - Bilag 1: Om modtagne høringssvar og en kommenteret høringsoversigt i forbindelse med den offentlige høring over det forslag til lov om etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget, som er fremsat den 16. november 2017.
indgået i den offentlige debat, og som det derfor vil forekomme unaturligt ikke
at tillade omtalt i et borgerforslag.
KL
har oplyst ikke at have konkrete bemærkninger, hverken til lovudkastet
eller udkastet til bekendtgørelse, så længe der ikke vil være økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommunerne, som det fremgår i
bemærkningerne til lovudkastet.
KL har anført, at KL lægger vægt på, at Folketingets administration skal afvise
et forslag, hvis det angår kommuners enkelte beslutninger, jf. § 11 i udkastet
til bekendtgørelse.
KL har endvidere anført, at KL ønsker at understrege vigtigheden af, at det
repræsentative demokrati forbliver et bærende element i det danske
demokrati. For kommunernes vedkommende er den legitimitet og det mandat,
der gives til kommunalbestyrelser ved kommunalvalg, essensen af det lokale
repræsentative demokrati. Elementer fra direkte demokrati
som
borgerforslag til Folketinget og bindende folkeafstemninger i kommunerne
må ikke udhule det repræsentative demokrati, der er en grundpille i det
danske demokrati.
Det bemærkes til KL’s høringssvar, at det
kan bekræftes, at kommunerne ikke
er tænkt at skulle have nogen opgaver i forbindelse med administrationen af
borgerforslagsordningen. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at visse borgere
vil rette forespørgsler om ordningen til deres kommune. Det forventes dog, at
kommunernes opgave i sådanne tilfælde i alt væsentligt vil være at henvise
borgeren til Folketingets administration, som vil kunne vejlede nærmere om
ordningen.
4/4