Undervisningsudvalget 2017-18
L 107 Bilag 8
Offentligt
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens
Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
Af
undervisningsministeren:
Til § 1
1)
Nr. 2
affattes således:
»Efter kapitel 5 c indsættes:
»Kapitel 5 d
Bonus for praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og
for merbeskæftigelse i praktikpladser
§ 15 g.
Til arbejdsgivere omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i overensstemmelse med stk. 2-5 og
regler fastsat i medfør af § 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. stk. 3, med uddannelsesaftale inden for
uddannelser, der er oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser og uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f,
stk. 4.
Stk. 2.
Der kan alene ydes bonus for uddannelsesaftaler inden for de uddannelser, der er omfattet af stk. 4.
Stk. 3.
En praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale af 1 kalenderårs varighed. Uddannelsesaftaler i
henhold til § 66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser indgår ikke i beregningen af praktikårselever.
Alene kalenderdage i bonusåret indgår i beregningen af praktikårselever, der kan udløse bonus. Bonusåret er perioden
fra den 1. januar til og med den 31. december i det kalenderår, hvor der optjenes bonus.
Stk. 4.
Der foretages i året efter bonusåret en opgørelse af, hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bonus for
bonusåret. Det er alene uddannelserne på listen over fordelsuddannelser for bonusåret, som undervisningsministeren
godkender og offentliggør, jf. § 15 i, der indgår i opgørelsen. Følgende betingelser skal være opfyldt:
1) Andelen af uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at påbegynde hovedforløbet på fordelsuddannelsen,
og som efter 3 måneder ikke har indgået en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, må ikke overstige 10 pct. i
bonusåret.
2) Andelen af elever i skolepraktik på fordelsuddannelsen må ikke overstige 15 pct. af omfanget af praktik og
skolepraktik for samtlige elever på fordelsuddannelsen i bonusåret.
Stk. 5.
Bonus pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af en pulje på 20 mio. kr., som divideres med det samlede
antal bonusudløsende praktikårselever i bonusåret. Bonus kan maksimalt udgøre 5.000 kr. pr. praktikårselev.
§ 15 h.
Til arbejdsgivere omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i overensstemmelse med stk. 2-5 og
regler fastsat i medfør af § 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. § 15 g, stk. 3, med uddannelsesaftale inden for
uddannelser, der er oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser og uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f,
stk. 4.
Stk. 2.
Det er en betingelse for retten til bonus, at arbejdsgiveren i bonusåret har en måluddannelsesratio i henhold til §
21 a. Det er endvidere en betingelse, at arbejdsgiverens uddannelsesratio i bonusåret er højere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio.
Stk. 3.
Bonus ydes for merbeskæftigelse målt i praktikårselever, som den pågældende arbejdsgiver har haft i bonusåret i
perioden fra den 1. januar til og med den 31. december, der overstiger gennemsnittet af den pågældende arbejdsgivers
samlede antal praktikårselever i de foregående tre år. For en arbejdsgiver, der har oprettet sin virksomhed i et af de tre
foregående år, udregnes gennemsnittet som en forholdsmæssig del af det antal praktikårselever, som arbejdsgiveren har
haft i de år, hvor virksomheden har eksisteret.
Stk. 4.
Ved erhvervsuddannede årsværk forstås en eller flere medarbejdere, som har en erhvervsuddannelse som den
højest fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7 og 8, og som tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der svarer til én
persons fuldtidsarbejde i et helt kalenderår. Erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse efter 1. pkt. omfatter
ikke skolebaseret uddannelse uden praktik i en virksomhed. Alle erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
1
L 107 - 2017-18 - Bilag 8: Ændringsforslag til 3. behandling, fra undervisningsministeren
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive beskæftigelsesgrad i beregningen af virksomhedens samlede
antal erhvervsuddannede årsværk. Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af arbejdsgivernes ATP-bidrag.
Stk. 5.
Bonus udgør 25.000 kr. pr. praktikårselev.
15 i.
Undervisningsministeren godkender, hvilke uddannelser oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser og
hvilke uddannelser godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, der i det kommende kalenderår er fordelsuddannelser, på
baggrund af ansøgninger fra arbejdsgivernes brancheorganisationer og på baggrund af forholdet mellem efterspørgslen
efter og udbuddet af faglært arbejdskraft. Godkendte fordelsuddannelser forbliver fordelsuddannelser, så længe de
opfylder betingelserne i § 15 g, stk. 4, og regler udstedt i medfør af § 21 f, stk. 4, 2. pkt., eller indtil uddannelsen efter
høring af arbejdsgivernes brancheorganisationer ophører med at være fordelsuddannelse det førstkommende kalenderår.
Stk. 2.
Undervisningsministeren offentliggør årligt en revideret liste over godkendte fordelsuddannelser på
Undervisningsministeriets hjemmeside.««
[Korrektion af betingelserne for og beregningen af praktikbonus i årene 2018-2021]
2)
Nr. 3
affattes således:
»Kapitel 5 d
affattes således:
»Kapitel 5 d
Bonus for praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for merbeskæftigelse i praktikpladser
§ 15 g.
Til arbejdsgivere omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i overensstemmelse med stk. 2-5 og
regler fastsat i medfør af § 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. stk. 3, med uddannelsesaftale inden for
uddannelser, der er oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser og uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f,
stk. 4.
Stk. 2.
Der kan alene ydes bonus for uddannelsesaftaler inden for de uddannelser, der er omfattet af stk. 4.
Stk. 3.
En praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale af 1 kalenderårs varighed. Uddannelsesaftaler i
henhold til § 66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser indgår ikke i beregningen af praktikårselever.
Alene kalenderdage i bonusåret indgår i beregningen af praktikårselever, der kan udløse bonus. Bonusåret er perioden
fra den 1. januar til og med den 31. december i det kalenderår, hvor der optjenes bonus.
Stk. 4.
Der foretages i året efter bonusåret en opgørelse af, hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bonus for
bonusåret. Det er alene uddannelserne på listen over fordelsuddannelser for bonusåret, som undervisningsministeren
godkender og offentliggør, jf. § 15 i, der indgår i opgørelsen. Følgende betingelser skal være opfyldt:
1) Andelen af uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at påbegynde hovedforløbet på fordelsuddannelsen,
og som efter 3 måneder ikke har indgået en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, må ikke overstige 10 pct. i
bonusåret.
2) Andelen af elever i skolepraktik på fordelsuddannelsen må ikke overstige 15 pct. af omfanget af praktik og
skolepraktik for samtlige elever på fordelsuddannelsen i bonusåret.
Stk. 5.
Bonus pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af en pulje på 20 mio. kr., som divideres med det samlede
antal bonusudløsende praktikårselever i bonusåret. Bonus kan maksimalt udgøre 5.000 kr. pr. praktikårselev.
§ 15 h.
Til arbejdsgivere omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i overensstemmelse med stk. 2-5 og
regler fastsat i medfør af § 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. § 15 g, stk. 3, med uddannelsesaftale inden for
uddannelser, der er oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser og uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f,
stk. 4.
Stk. 2.
Det er en betingelse for retten til bonus, at arbejdsgiveren i bonusåret har en måluddannelsesratio i henhold til §
21 a. Det er endvidere en betingelse, at arbejdsgiverens uddannelsesratio i bonusåret er højere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio.
Stk. 3.
Bonus ydes for merbeskæftigelse målt i praktikårselever, som den pågældende arbejdsgiver har haft i bonusåret i
perioden fra den 1. januar til og med den 31. december, der overstiger gennemsnittet af den pågældende arbejdsgivers
samlede antal praktikårselever i de foregående tre år. For en arbejdsgiver, der har oprettet sin virksomhed i et af de tre
foregående år, udregnes gennemsnittet som en forholdsmæssig del af det antal praktikårselever, som arbejdsgiveren har
haft i de år, hvor virksomheden har eksisteret.
Stk. 4.
Ved erhvervsuddannede årsværk forstås en eller flere medarbejdere, som har en erhvervsuddannelse som den
højest fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7 og 8, og som tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der svarer til én
persons fuldtidsarbejde i et helt kalenderår. Erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse efter 1. pkt. omfatter
ikke skolebaseret uddannelse uden praktik i en virksomhed. Alle erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive beskæftigelsesgrad i beregningen af virksomhedens samlede
antal erhvervsuddannede årsværk. Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af arbejdsgivernes ATP-bidrag.
Stk. 5.
Bonus pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af en pulje på 20 mio. kr., som divideres med det samlede
antal bonusudløsende praktikårselever i bonusåret. Bonus kan maksimalt udgøre 15.000 kr. pr. praktikårselev.
2
L 107 - 2017-18 - Bilag 8: Ændringsforslag til 3. behandling, fra undervisningsministeren
§ 15 i.
Undervisningsministeren godkender, hvilke uddannelser oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser og
hvilke uddannelser godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, der i det kommende kalenderår er fordelsuddannelser, på
baggrund af ansøgninger fra arbejdsgivernes brancheorganisationer og på baggrund af forholdet mellem efterspørgslen
efter og udbuddet af faglært arbejdskraft. Godkendte fordelsuddannelser forbliver fordelsuddannelser, så længe de
opfylder betingelserne i § 15 g, stk. 4, og regler udstedt i medfør af § 21 f, stk. 4, 2. pkt., eller indtil uddannelsen efter
høring af arbejdsgivernes brancheorganisationer ophører med at være fordelsuddannelse det førstkommende kalenderår.
Stk. 2.
Undervisningsministeren offentliggør årligt en revideret liste over godkendte fordelsuddannelser på
Undervisningsministeriets hjemmeside.««
[Bonus for praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for merbeskæftigelse i praktikpladser fra og med 2022]
Ny paragraf
3)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I det af Folketinget den 20. december 2017 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og forskellige andre love (Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag, indførelse af modregningsadgang, ændring af klageproces m.v.) foretages
følgende ændring:
1.
§ 1, nr. 1,
ophæves.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
4)
I
§ 4, stk. 1,
udgår »og 3«.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag 5]
5)
§ 4, stk. 2,
udgår.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet for forhøjelsen af satserne til SVU fra 1. april 2018 til 1. januar 2018]
6)
I
§ 4, stk. 6,
der bliver stk. 5, ændres to steder »1. april 2018« til: »1. januar 2018«.
[Konsekvensændring af ikrafttrædelsestidspunktet for forhøjelsen af satserne til SVU fra 1. april 2018 til 1. januar
2018]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
I ændringsforslag 1 foreslås det af lovtekniske årsager, at kapitel 5 d indsættes efter kapitel 5 c i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Kapitlet vil skulle gælde i årene 2018-2021. Hermed udgår § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag. De
materielle ændringer i forhold til det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, findes i de foreslåede § 15 h, stk. 2 og 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Med det foreslåede er der tale om en korrektion af betingelserne for og beregningen af praktikbonus i årene 2018-2021.
Det foreslås med det nye
§ 15 h, stk. 2,
at det er en betingelse for retten til bonus, at arbejdsgiveren i bonusåret har en
måluddannelsesratio i henhold til § 21 a. Det foreslås, at det endvidere skal være en betingelse, at arbejdsgiverens
uddannelsesratio i bonusåret er højere end arbejdsgiverens måluddannelsesratio.
Det foreslås med det nye
§ 15 h, stk. 3,
at bonus ydes for merbeskæftigelse målt i praktikårselever, som den pågældende
arbejdsgiver har haft i bonusåret i perioden fra den 1. januar til og med den 31. december, der overstiger gennemsnittet
af den pågældende arbejdsgivers samlede antal praktikårselever i de foregående tre år. Bonus ydes dermed for hele
differencen mellem antal praktikårselever i bonusåret og gennemsnittet i de foregående tre år. Ved beregning af
praktikbonussen sker der ikke en vægtning med modelparametre. Det foreslås videre, at for en arbejdsgiver, der har
oprettet sin virksomhed i et af de tre foregående år, udregnes gennemsnittet som en forholdsmæssig del af det antal
praktikårselever, som arbejdsgiveren har haft i de år, hvor virksomheden har eksisteret.
3
L 107 - 2017-18 - Bilag 8: Ændringsforslag til 3. behandling, fra undervisningsministeren
1836050_0004.png
Det bemærkes, at det foreslåede
§ 15 h, stk. 4, 2. pkt.,
svarer til formuleringen af det § 15 h, stk. 4, 2. pkt., der er
foreslået ved § 1, nr. 1, i L 84 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag, indførelse
af modregningsadgang, ændring af klageproces m.v.). Af lovtekniske grunde foreslås denne ændring løftet over i L 107
ved ændringsforslag 1, og det endnu ikke ikrafttrådte § 1, nr. 1, i L 84 (indsættelse af kapitel 5 d) foreslås ophævet ved
ændringsforslag 3.
Til nr. 2
Det foreslås, at der foretages en parallelaffattelse af kapitel 5 d lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, således at
den foreslåede forhøjelse af praktikbonus i ændringsforslag 1 rulles tilbage fra og med 2022.
Efter det foreslåede
§ 15 h, stk. 5,
vil bonus pr. praktikårselev skulle beregnes forholdsmæssigt af en pulje på 20 mio.
kr., som divideres med det samlede antal bonusudløsende praktikårselever i bonusåret. Bonus vil maksimalt kunne
udgøre 15.000 kr. pr. praktikårselev.
Den foreslåede parallelaffattelse af kapitel 5 d indebærer bortset fra nedsættelsen af praktikbonussen til maksimalt
15.000 kr. pr. praktikårselev en sammenskrivning af det foreslåede kapitel 5 d i henholdsvis L 84 og ændringsforslag 1.
Til nr. 4-6
I lovforslag som optrykt efter 2. behandling fremgår det af § 4, stk. 2, at forhøjelsen af satserne for SVU til FVU og
OBU skulle træde i kraft den 1. april 2018. Denne bestemmelse kom ind ved ændringsforslag 7 som optaget i
betænkningen.
I den efterfølgende dialog med arbejdsmarkedets parter er der udtrykt stærkt ønske fra arbejdsmarkedets parter om en
hurtigere implementering af lempelsen af forhøjelsen af satserne for SVU til FVU og OBU end den 1. april 2018. På
den baggrund foreslås det, at forhøjelsen af satserne til SVU til FVU og OBU, jf. forslagets § 3, nr. 2, træder i kraft den
1. januar 2018, jf. ændringsforslag 5, hvorved
§ 4, stk. 2,
foreslås at skulle udgå. Herefter vil forhøjelsen af satserne
skulle træde i kraft den 1. januar, jf. § 4, stk. 1.
Det skal bemærkes, at det ikke vil være muligt allerede pr. 1. januar 2018 at have den nødvendige systemunderstøttelse
klar, der muliggør udbetaling af SVU til FVU og OBU med et beløb svarende til dagpengenes højeste beløb. SVU til
FVU og OBU vil derfor i en kortere periode blive udbetalt med de hidtil gældende lavere beløb, hvorefter der vil blive
foretaget en efterregulering, så snart det systemteknisk er muligt. Systemunderstøttelsen forventes at være klar inden
udgangen af første kvartal i 2018. Der vil blive vejledt generelt om dette på
www.svu.dk
og individuelt i forbindelse
med tildeling af SVU.
Fremrykningen af ikrafttrædelsesdato for forhøjelse af SVU fra 80 pct. til 100 pct. af den maksimale dagpengesats for
ordblindeundervisning og forberedende voksenundervisning fra den 1. april 2018 til den 1. januar 2018 vil medføre en
statslig merudgift på 2,5 mio. kr. i 2018. Udgiften er finansieret som led i Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel
voksen- efter- og videreuddannelse (2018-2021). Bevillingen for finanslovskonti 20.74.02 og 20.93.11 forhøjes med
henholdsvis 1,2 mio. kr. og 1,3 mio. kr. på lov om tillægsbevilling for finansåret 2018. Samlet set medfører forhøjelsen
af SVU fra 80 pct. til 100 pct. af den maksimale dagpengesats for ordblindeundervisning og forberedende
voksenundervisning en statslig merudgift på 10 mio. kr. i 2018.
Som konsekvens af ændringsforslag 5 foreslås henvisningen i lovforslagets
§ 4, stk. 1,
til stk. 3, at udgå, jf.
ændringsforslag 4.
Endelig følger det med den i ændringsforslag 6 foreslåede justering i
§ 4, stk. 6,
der bliver stk. 5, at datoen den 1. april
2018 ændres til den 1. januar 2018. Der er tale om en konsekvens som følge af det foreslåede ændrede
ikrafttrædelsestidspunkt for forhøjelsen af satserne til SVU til FVU og OBU, jf. ændringsforslag 5.
4