Undervisningsudvalget 2017-18
L 107 Bilag 6
Offentligt
1832735_0001.png
Til lovforslag nr.
L 107
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den [12. december 2017]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov
om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, fuld arbejdsgiverfinansieret VEU-godtgørelse m.v., forbedret praktikbonus til arbejdsgivere samt
forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2017 og var
til 1. behandling den 1. december 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Undervisnings-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 24. november 2017 sendte undervis-
ningsministeren de indkomne høringssvar til udvalget, og
den 30. november 2017 sendte undervisningsministeren et
supplerende høringssvar og et høringsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens
Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)«
[Konsekvensændring af lovforslagets undertitel]
Til § 1
2)
Nr. 1 og 2
udgår, og i stedet indsættes:
»01.
I
§ 15 b
indsættes som
stk. 2
og
3:
»Stk. 2.
Bidraget efter § 18, stk. 2, tilpasses fremadrettet
ved lov fra år til år efter aktiviteten med udgangspunkt i en
prognose for det kommende års uddannelsesaktivitet og
trækket på godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til
lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
DokumentId
Journalnummer
L 107 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832735_0002.png
2
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt udgifter til
kost og logi i henhold til lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v. Denne model indebærer, at arbejdsgivernes bidrag efter
§ 18, stk. 2, fremadrettet vil blive reguleret ved lov efter ak-
tiviteten. Den fremadrettede regulering af bidraget efter §
18, stk. 2, indebærer, at arbejdsgiverne afholder udgiften til
godtgørelse m.v. Overstiger de samlede regnskabsførte ud-
gifter til godtgørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne ved
lov blive opkrævet et højere bidrag det efterfølgende år igen.
Hvis de samlede regnskabsførte udgifter til godtgørelse m.v.
bliver lavere end prognosen, vil størrelsen på bidraget efter
§ 18, stk. 2, blive reduceret ved lov det efterfølgende år
igen.
Stk. 3.
Såfremt aktiviteten på kurser, der udløser godtgø-
relse og befordringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse
og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet vok-
sen- og efteruddannelse samt udgifter til kost og logi i hen-
hold til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., overstiger
et niveau på 7.700 årselever, mødes regeringen med arbejds-
markedets parter for at drøfte, hvorvidt aktivitetsudviklingen
skal reguleres.««
[Den foreslåede fulde arbejdsgiverfinansiering af VEU-
godtgørelse m.v. udgår]
3)
Efter
nr. 5
indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler årligt et bidrag på 537
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag i 2018-pris- og -lønniveau.««
[Fastsættelse af VEU-bidraget fra og med 2022]
4)
Nr. 6
udgår.
[Den foreslåede fulde arbejdsgiverfinansiering af VEU-
godtgørelse m.v. udgår]
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 21 a, stk. 2, 3. pkt.,
affattes således:
»En arbejdsgivers måluddannelsesratio beregnes først, når
arbejdsgiveren har haft mere end et erhvervsuddannet års-
værk i det foregående kalenderår.««
[Justering af merbidraget]
Til § 2
6)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »jf. § 7«: », og at der
for uddannelsesdeltagere omfattet af visse overenskomster
ikke er et krav om forudgående beskæftigelsesperiode««
[Mangler]
Til § 4
7)
Stk. 1-5
udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018, jf. dog
stk. 2-4.
Stk. 2.
Lovens § 3, nr. 1, 2, 4 og 5, træder i kraft den 1.
april 2018.
Stk. 3.
Lovens § 1, nr. 4, og § 1, nr. 02, § 2, nr. 2 og 4, og
§ 3, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 4.
§ 15 b, stk. 2 og 3, i lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01, op-
hæves den 1. januar 2022.
Stk. 5.
Lovens § 2, nr. 3, har ikke virkning for ansøgnin-
ger om godtgørelse og tilskud til befordring til erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, der indgives før den 1. januar
2018, samt for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse,
der er påbegyndt før den 1. januar 2018. For sådanne ansøg-
ninger og uddannelser finder de hidtil gældende regler an-
vendelse.
Stk. 6.
§ 13, stk. 1, i lov om statens voksenuddannelses-
støtte, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 2, har ikke virk-
ning for ansøgninger om statens voksenuddannelsesstøtte til
forberedende voksenundervisning eller ordblindeundervis-
ning for voksne, der indgives før den 1. april 2018, samt for
forberedende voksenundervisning eller ordblindeundervis-
ning for voksne, der er påbegyndt før den 1. april 2018. For
sådanne ansøgninger og undervisning finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet for lempelsen af ka-
renskravet og forhøjelsen af satserne til SVU samt indsættel-
se af udløbsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets undertitel affattes således, at
undertitlen bliver »(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret
praktikbonus til arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgø-
relse og Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)«.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 4.
Til nr. 2
Det foreslås, at § 1, nr. 1 og 2, i det fremsatte lovforslag
om, at VEU-godtgørelse m.v. skal være fuldt arbejdsgiverfi-
nansieret, udgår. Det foreslås, at der i stedet indsættes et stk.
2 og 3, i § 15 b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag.
Det er angivet i det foreslåede § 15 b, stk. 2, at bidraget
efter lovens § 18, stk. 2, fremadrettet tilpasses ved lov fra år
til år efter aktiviteten med udgangspunkt i en prognose for
det kommende års uddannelsesaktivitet og trækket på godt-
gørelse og befordringsudgifter i henhold til lov om godtgø-
relse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse samt udgifter til kost og logi i
henhold til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Denne
model indebærer, at arbejdsgivernes bidrag efter § 18, stk. 2,
fremadrettet vil blive reguleret ved lov efter aktiviteten. Den
fremadrettede regulering af bidraget efter § 18, stk. 2, inde-
bærer, at arbejdsgiverne afholder udgiften til godtgørelse
m.v. Overstiger de samlede regnskabsførte udgifter til godt-
gørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne ved lov blive op-
krævet et højere bidrag det efterfølgende år igen. Hvis de
samlede regnskabsførte udgifter til godtgørelse m.v. bliver
L 107 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832735_0003.png
3
lavere end prognosen, vil størrelsen på bidraget efter § 18,
stk. 2, blive reduceret ved lov det efterfølgende år igen.
Det er angivet i det foreslåede § 15 b, stk. 3, at såfremt
aktiviteten på kurser, der udløser godtgørelse og befor-
dringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efter-
uddannelse samt udgifter til kost og logi i henhold til lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., overstiger et niveau på
7.700 årselever, mødes regeringen med arbejdsmarkedets
parter for at drøfte, hvorvidt aktivitetsudviklingen skal regu-
leres.
Det bemærkes, at de foreslåede § 15 b, stk. 2 og 3, efter
det foreslåede i ændringsforslag 7 ophæves den 1. januar
2022.
Til nr. 3
Det foreslås, at der foretages en parallelaffattelse af § 18,
stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
således at alle arbejdsgivere fra og med 2022 årligt betaler et
bidrag på 537 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2018-pris- og -lønniveau. Den foreslåe-
de ændring vil efter det foreslåede i ændringsforslag 7 skulle
træde i kraft den 1. januar 2022. Såfremt der bliver et over-
eller underskud i 2020 og 2021, bliver der ved lov reguleret
for dette fremadrettet ved fastsættelsen af de konkrete bi-
dragssatser i 2022 og 2023.
Til nr. 4
Det foreslås, at § 1, nr. 6, i det fremsatte lovforslag om, at
VEU-godtgørelse m.v. skal være fuldt arbejdsgiverfinansie-
ret, udgår.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 21 a, stk. 2, 3. pkt., i lov om Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag affattes således, at en arbejdsgi-
vers måluddannelsesratio først beregnes, når arbejdsgiveren
har haft mere end et erhvervsuddannet årsværk i det foregå-
ende kalenderår.
Det foreslåede vil indebære en større parallelitet i forhold
til øvrige elementer i regelsættet om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag.
Til nr. 6
§ 2, nr. 1, i det fremsatte lovforslag foreslås nyaffattet.
Det foreslås, at der i § 2, stk. 2, 2 pkt., i godtgørelseslo-
ven indsættes hjemmel til, at der for uddannelsesdeltagere
omfattet af visse overenskomster ikke er et krav om forud-
gående beskæftigelsesperiode.
Med den forslåede justering tydeliggøres det, at der tages
udgangspunkt i overenskomster frem for i brancher, sådan
som foreslået i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1. Den fore-
slåede ændring indebærer ikke ændring af intentionerne om
en lempelse af karenskravet om 14-dages beskæftigelse
umiddelbart forud for uddannelsens påbegyndelse.
Med ændringsforslag 6 ændres samtidig den administrati-
onsmodel, som er foreslået i det fremsatte lovforslags § 2,
nr. 1, så administrationen fremadrettet vil kunne blive udfor-
met på anden vis end i form af en positivliste. Lempelsen af
karenskravet forventes administreret i form af et nyt spørgs-
mål ved ansøgning om godtgørelse. Udformningen af den
nærmere administrationsmodel vil blive fastlagt i dialog
med arbejdsmarkedets parter.
Til nr. 7
I ændringsforslag 7 foreslås det, at § 4, stk. 1-5, i det
fremsatte lovforslag udgår, og at der i stedet indsættes styk-
kerne 1-6. De materielle ændringer findes i de foreslåede
stk. 2-4 og 6.
Den fornødne it-understøttelse til brug for implemente-
ring af forslaget om lempelse af karenskravet, som foreslået
med det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1, og forhøjelsen af
satserne til SVU til FVU og OBU, som foreslået med det
fremsatte forslags § 3, nr. 1, 2, 4 og 5, kan ikke være klar til
den 1. januar 2018. Disse delelementer af trepartsaftalen er
derfor i det fremsatte lovforslag foreslået at træde i kraft den
1. juli 2018.
I forbindelse med den eksterne høring over lovforslaget
og den efterfølgende dialog med arbejdsmarkedets parter er
der imidlertid udtrykt stærkt ønske fra arbejdsmarkedets
parter om en hurtigere implementering af lempelsen af ka-
renskravet og af forhøjelsen af satserne for SVU til FVU og
OBU. Undervisningsministeriet har forståelse for dette øns-
ke og har i bl.a. dialog med Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet for så vidt angår forhøjelsen af satserne til SVU til
FVU og OBU overvejet andre tekniske og juridiske løsnin-
ger end først lagt til grund med henblik på en hurtigere im-
plementering. På den baggrund foreslås det, at lempelsen af
karenskravet træder i kraft den 1. januar 2018, jf. det fore-
slåede § 4, stk. 1, i ændringsforslag 7, og at forhøjelsen af
satserne til SVU til FVU og OBU træder i kraft den 1. april
2018, jf. det foreslåede § 4, stk. 2, i ændringsforslag 7.
Forslaget indebærer, at de forventede merudgifter til
SVU ved ændringen af ikrafttrædelsesdatoen vil stige til i alt
7,5 mio. kr. i 2018. Merudgifterne i 2018 forventes ikke at
blive højere end forudsat i trepartsaftalen.
Det følger af det foreslåede § 4, stk. 3 i ændringsforslag
7, at ændringsforslag 3 om nyt § 1, nr. 02, om fastsættelse af
VEU-bidraget for 2022 og frem foreslås at træde i kraft den
1. januar 2022. Det bemærkes i øvrigt, at henvisning i det
foreslåede § 4, stk. 3, til det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4,
vedrører det kapitel 5 d i lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag, som vedrører bonusordningerne for 2022 og
frem, og at henvisningen til § 1, nr. 4, redaktionelt vil blive
rettet til § 1, nr. 3, efter vedtagelse af ændringsforslagene.
Det følger af det foreslåede § 4, stk. 4, i ændringsforslag
7, at ændringsforslag 2 om nyt § 1, nr. 01, om indsættelse af
§ 15 b, stk. 2 og 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag ophæves den 1. januar 2022.
Endelige følger det af det foreslåede § 4, stk. 6, at datoen
den 1. juli 2018 ændres til den 1. april 2018. Der er tale om
en konsekvensændring som følge af det foreslåede ændrede
ikrafttrædelsestidspunkt for forhøjelse af satserne til SVU til
FVU og OBU.
L 107 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832735_0004.png
4
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 107 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832735_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 107
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar, fra undervisningsministeren
Høringsnotat og supplerende høringssvar, fra undervisningsministeren
Supplerende høringsnotat, fra undervisningsministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra undervisningsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 107
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at præcisere finansieringen af lovforslaget fsva den del, der
finansieres indenfor trepartsaftalens økonomi, til undervisningsmini-
steren, og ministerens svar herpå