Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse
af VEU-bidrag, fuld arbejdsgiverfinansieret VEU-godtgørelse m.v., forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere samt forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)
Af
undervisningsministeren
, tiltrådt af …:
Til § 1
1)
Undertitlen affattes således:
»(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens
Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)«
[Konsekvensændring af lovforslagets undertitel]
2)
Nr
. 1
og
2
udgår, og i stedet indsættes:
»01.
I § 15 b indsættes som
stk. 2
og
3:
»Stk.
2.
Bidraget efter § 18, stk. 2, tilpasses fremadrettet ved lov fra år til år efter aktiviteten med udgangspunkt i en
prognose for det kommende års uddannelsesaktivitet og trækket på godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov
om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt udgifter til kost
og logi i henhold til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Denne model indebærer, at arbejdsgivernes bidrag efter §
18, stk. 2, fremadrettet vil blive reguleret ved lov efter aktiviteten. Den fremadrettede regulering af bidraget efter § 18,
stk. 2, indebærer, at arbejdsgiverne afholder udgiften til godtgørelse m.v. Overstiger de samlede regnskabsførte udgifter
til godtgørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne ved lov blive opkrævet et højere bidrag det efterfølgende år igen.
Hvis de samlede regnskabsførte udgifter til godtgørelse m.v. bliver lavere end prognosen, vil størrelsen på bidraget efter
§ 18, stk. 2, blive reduceret ved lov det efterfølgende år igen.
Stk. 3.
Såfremt aktiviteten på kurser, der udløser godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt udgifter til kost og logi i henhold
til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., overstiger et niveau på 7.700 årselever, mødes regeringen med
arbejdsmarkedets parter for at drøfte, hvorvidt aktivitetsudviklingen skal reguleres.««
[Den foreslåede fulde arbejdsgiverfinansiering af VEU-godtgørelse m.v. udgår]
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler årligt et bidrag på 537 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2018-pris- og -lønniveau.««
[Fastsættelse af VEU-bidraget fra og med 2022.]
4)
Nr. 6
udgår.
[Den foreslåede fulde arbejdsgiverfinansiering af VEU-godtgørelse m.v. udgår]
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 21 a, stk. 2, 3. pkt.,
affattes således:
»En arbejdsgivers måluddannelsesratio beregnes først, når arbejdsgiveren har haft mere end et erhvervsuddannet
årsværk i det foregående kalenderår.«
[Justering af merbidraget]
Til § 2
6)
Nr. 1 affattes således:
»1.
I
§ 2, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »jf. § 7«: », og at der for uddannelsesdeltagere omfattet af visse overenskomster
ikke er et krav om forudgående beskæftigelsesperiode«.«
1