Undervisningsministeriet
November 2017
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, fuld arbejdsgiverfinansieret VEU-godtgørelse m.v., forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere samt forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden den 10. november 2017 til den 20. november 2017 været sendt i høring hos 51
myndigheder og organisationer. Lovforslaget blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er pr. 20. november 2017 fra de hørte myndigheder og organisationer modtaget 21 høringssvar, hvoraf 15
indeholder bemærkninger til lovforslagsudkastet.
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2017 (lovforslag nr. L107).
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene. En oversigt med angivelse af, hvem der har
afgivet høringssvar, er vedlagt.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
Der er i forhold til høringsnotatet foretaget følgende justeringer af lovforslaget:
Parallelaffattelse af kapitel 5 d i AUB-loven om bonus for praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for
merbeskæftigelse i praktikpladser, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, og § 4, stk. 3.
Parallelaffattelse af § 2, stk. 2, 2. pkt., i godtgørelsesloven om karenskrav, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, og § 4, stk. 3.
Parallelaffattelse af § 5, stk. 2, 1. pkt., i godtgørelsesloven om størrelsen på satserne for VEU-godtgørelse, jf.
lovforslagets § 2, nr. 4, og § 4, stk. 3.
Parallelaffattelse af § 13, stk. 1, i SVU-loven om satserne for SVU til forberedende voksenundervisning (FVU) og
ordblindeundervisning for voksne (OBU), jf. § 3, nr. 3, og § 4, stk. 3.
Der er herudover foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
Undervisningsministeriet er i dialog med arbejdsmarkedets parter om præciseringer og ændringer i forhold til et
aktivitetsafhængigt VEU-bidrag, praktikbonussen, ikrafttrædelsestidspunktet for lempelse af karenskravet og
ikrafttrædelsestidspunktet for forhøjelsen af SVU til FVU og OBU. Der arbejdes derfor på denne baggrund for at
fremsætte ændringsforslag til det fremsatte lovforslag.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
bemærker, at lovforslaget er første opfølgning på ”Trepartsaftale om styrket og
mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021)”
fra 29. oktober 2017 på Undervisningsministeriets
område. DA er en del af trepartsaftalen og bakker op om den og ser den gerne implementeret hurtigt og i
overensstemmelse med intentionerne. DA mener dog, at der i høringsudkastet er behov for en række præciseringer, så
lovforslaget bringes i overensstemmelse med det aftalte i trepartsaftalen.
DA bemærker, at det er centralt, at de aftalte implementeringstidspunkter i trepartsaftalen følges, ligesom det er
essentielt, at det i tråd med trepartsaftalen præciseres, at en række af de pågældende initiativer alene gælder i
aftaleperioden. Det er efter DA’s
vurdering ikke tilstrækkeligt, at der blot er angivet, at der vil ske en revision af loven.
DA hæfter sig i øvrigt ved, at det kun er et lille udsnit af initiativerne fra trepartsaftalen fra 29. oktober 2017, der søges
implementeret med dette lovforslag. DA savner i den forbindelse en samlet plan for implementering af trepartsaftalen.
Det er væsentligt at kende den samlede implementeringsplan, når et enkelt element som denne høring skal vurderes.
1