Skatteudvalget 2017-18
L 105
Offentligt
1835289_0001.png
14. december 2017
J.nr. 2017 - 3982
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 105 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskat-
ningsloven (Skattefritagelse for selvejende teatre og daginstitutioner m.v. og erklærings-
ordning for visse foreninger og fonde)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 12. december 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 105 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af k11/12-17 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren
1835289_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. december 2017 fra FSR
danske revi-
sorer, jf. L 105
bilag 7.
Svar
I forbindelse med høringen af lovforslaget har FSR
danske revisorer foreslået to æn-
dringer af fondsbeskatningsloven.
For det første foreslås der en pristalsregulering af beløbsgrænsen i fondsbeskatningslo-
vens § 15, stk. 3, nr. 1, for, hvornår fonde, der ikke har erhvervsmæssig indkomst, kan
nøjes med at afgive en erklæring i stedet for en fuld selvangivelse. Ved lovforslaget fore-
slås det, at beløbsgrænsen sættes til en fast grænse på 100.000 kr.
For det andet foreslås en forhøjelse af bundfradraget i fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2,
således at det svarer til grænsen for afgivelse af erklæring. Efter fondsbeskatningslovens §
3, stk. 2, er fonde skattepligtige af erhvervsmæssig indkomst i sin helhed, mens den øvrige
samlede indkomst alene beskattes, i det omfang denne indkomst overstiger 25.000 kr.
I kommentaren til høringssvaret, jf. L 105- bilag 1, er der redegjort for, hvorfor der ikke
er fundet anledning til at foretage de ønskede ændringer. FSR
danske revisorer har i de-
res henvendelse kommenteret dette, hvilket giver mig anledning til at anføre følgende:
I forhold til pristalsreguleringen skal den foreslåede beløbsgrænse på 100.000 kr. i fonds-
beskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 1, ses i sammenhæng med beløbsgrænsen på 100.000
kr. i den foreslåede nye bestemmelse i selskabsskattelovens § 24 A, hvorefter foreninger
og selvejende institutioner m.v., der i et indkomstår har en skattepligtig indkomst, der
ikke overstiger 100.000 kr., i stedet for en selvangivelse kan vælge at indgive en erklæring.
Ingen af de foreslåede beløbsgrænser foreslås reguleret løbende, idet det er vurderingen,
at en fast grænse på et rundt beløb er det mest enkle at administrere for de omfattede
fonde og foreninger m.v. Den hidtidige grænse på 25.000 kr. for fondene har tilsvarende
heller ikke været reguleret.
Beløbsgrænsen i fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 1, giver som nævnt mulighed for,
at visse fonde, der ikke har erhvervsmæssig indkomst, kan indgive en erklæring i stedet
for en selvangivelse. Efter de gældende regler svarer beløbsgrænsen til den bundgrænse,
der gælder ved beskatningen af fondene, og som er fastsat i fondsbeskatningslovens § 3,
stk. 2. Ved lovforslaget foreslås der en udvidelse af erklæringsordningen, således at både
visse fonde, foreninger og selvejende institutioner m.v. kan nøjes med at indgive erklæ-
ring, hvis den skattepligtige indkomst ikke overstiger 100.000 kr. Det må dog understre-
ges, som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der alene er tale om en admi-
nistrativ lettelse. Muligheden for at anvende en erklæringsordning ændrer dermed ikke på
omfanget af fondenes og foreningernes m.v. skattepligt.
Den af FSR foreslåede forhøjelse af bundfradraget i fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, til
100.000 kr. vil medføre en lempelse af beskatningen af fondene, som vil kræve finansie-
ring. En lempelse af beskatningen af fondene ligger uden for formålet med lovforslaget.
Side 2 af 2