Skatteudvalget 2017-18
L 105 Bilag 3
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
8. september 2017
J. nr. 2017-3982
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven
(Skattefritagelse af selvejende teatre og daginstitutioner m.v. samt erklæringsordning for visse for-
eninger og fonde)
§1
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1164 af 6. september 2016, som ændret ved §
2 i lov nr. 1557 af 13. december 2016 og § 16 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 3, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
indsættes
efter ”døgninstitutioner
for børn og unge,
”: ”daginstitutioner,
privatinstitutioner og private pasningsordninger, fritidshjem og -klubber,”.
2.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes som
nr. 21:
”21)
Producerende teatre, der er selvejende institutioner eller foreninger, og hvor indtægterne ude-
lukkende kan anvendes til institutionens formål.”
3.
Efter § 24 indsættes:
Ӥ
24 A.
Foreninger og selvejende institutioner m.v., der er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6, hvis midler
udelukkende kan anvendes i almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt øjemed i den på-
gældende forening eller selvejende institution m.v., og som i det pågældende indkomstår har oppe-
båret en skattepligtig indkomst, der ikke overstiger 100.000 kr. før fradrag for uddelinger og hen-
sættelser, kan i stedet for selvangivelse indgive erklæring herom. Har foreningen m.v., jf. 1. pkt.,
oppebåret væsentlige ekstraordinære indtægter som følge af afhændelse, afståelse eller opgivelse af
formuegoder, skal der uanset 1. pkt. indgives selvangivelse.”
§2
I fondsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 961 af 17. august 2015, som ændret ved
lov nr. 651 af 8. juni 2016 og § 1 i lov nr. 473 af 17. maj 2017, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 15, stk. 3, nr. 1,
ændres ”25.000 kr.” til: ”100.000 kr.”
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
2
§3
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. § 1, nr. 1 og 2, har virkning fra og med indkomståret 2012. Institutioner og foreninger, der er
omfattet af 1. pkt., kan dog for indkomstårene 2012 til 2017 senest den 1. juli 2018 vælge at være
skattepligtige og opgøre den skattepligtige indkomst efter skattelovgivningens almindelige regler.
Stk. 3. § 1, nr. 3, og § 2 har virkning fra og med indkomståret 2018.
Stk. 4. Skattepligtige selvejende institutioner eller foreninger som nævnt i § 1, nr. 1 og 2, er omfat-
tet af skattefriheden fra og med indkomståret 2018, hvis vedtægterne senest den 30. juni 2018 inde-
holder bestemmelse om, at institutionens formue alene kan anvendes i overensstemmelse med insti-
tutionens formål.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker at mindske det administrative besvær for teatre, der er organiseret som selv-
ejende institutioner eller som foreninger, og for selvejende daginstitutioner, privatinstitutioner og
private pasningsordninger, fritidshjem og -klubber, der er organiseret som selvejende institutioner.
Det vil desuden give de nævnte institutioner mere fleksible muligheder for at anvende et overskud
ved virksomhed i ét år til virksomhed i de kommende år. Samtidig ønsker regeringen at give frie
grundskoler, der er organiseret som selvejende institutioner, mulighed for at drive privatinstitutioner
og private pasningsordninger, uden at der derved indtræder beskatning. Privatinstitutioner er efter
dagtilbudsloven institutioner, der drives af private leverandører på baggrund af en godkendelse fra
kommunalbestyrelsen. Kommunen yder et tilskud pr. barn, men kan ikke anvise plads til institutio-
nen.
Teatre, der er organiseret som selvejende institutioner eller som foreninger, er i dag skattepligtige af
erhvervsmæssige indtægter som f.eks. offentlige tilskud, entreindtægter m.v. Dette gælder, uanset at
teatrene er organiseret således, at et evt. overskud skal forblive i den enkelte selvejende institution
eller forening og udelukkende kan anvendes til teatrets formål. Beskatningen af teatervirksomhed
giver administrativt besvær for teatrene og begrænser teatrenes mulighed for at spare op til f.eks.
større produktioner m.v., ombygning eller renovering af teatret eller imødegåelse af eventuelle
fremtidige underskud.
Selvejende daginstitutioner, privatinstitutioner samt privatinstitutioner og private pasningsordnin-
ger, der drives af frie grundskoler, er skattepligtige af erhvervsmæssig indkomst som f.eks. indtæg-
ter ved daginstitutionsvirksomhed. Det gælder, uanset om den enkelte institution er organiseret såle-
des, at et evt. overskud skal forblive i den selvejende institution og udelukkende kan anvendes til
institutionens formål. Frie grundskoler, der samtidig driver privatinstitution, og private pasningsord-
ninger, er skattepligtige af både den erhvervsmæssige indkomst, der hidrører fra daginstitutionsvirk-
somheden, og fra skolevirksomheden. Tilsvarende gælder for fritidshjem og
–klubber,
der er orga-
niseret som selvejende institutioner, at de er skattepligtige af erhvervsmæssig indkomst. Beskatnin-
gen giver også her administrativt besvær for institutionerne og forhindrer, at der kan spares op til
større investeringer.
Det foreslås at fritage teatre og visse daginstitutioner samt pasningsordninger for beskatning, hvis
der er tale om selvejende institutioner, hvor indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens
formål. Endvidere foreslås det at fritage producerende teatre, der er organiseret som foreninger, og
hvor indtægterne udelukkende kan anvendes til foreningens formål.
Regeringen ønsker også at lette den administrative belastning af skattepligtige almennyttige for-
eninger og selvejende institutioner, der har en skattepligtig indkomst, der ikke overstiger 100.000
kr. før fradrag for uddelinger og hensættelser. Det foreslås på den baggrund at give disse foreninger
mulighed for at indlevere en erklæring fremfor at indsende en selvangivelse. En erklæringsordning
vil lette den administrative belastning for disse foreninger, og de herved frigivne ressourcer vil
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
4
kunne anvendes i arbejdet med udvikling af det frivillige og folkelige foreningsarbejde.
Det er en forudsætning for, at den enkelte institution eller forening kan indlevere en erklæring i ste-
det for en selvangivelse, at foreningens eller institutionens overskud skal forblive i institutionen og
udelukkende kan anvendes til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Visse institutioner er skattefrie på betingelse af, at de er selvejende, og at indtægterne udelukkende
kan anvendes til institutionens formål. Det gælder bl.a. for skoler, hospitaler, offentligt tilgængelige
museer m.v. Teatre og daginstitutioner er ikke omfattet af denne skattefritagelse. Det indebærer, at
teatre og daginstitutioner, der er organiseret som selvejende institutioner, er skattepligtige af er-
hvervsmæssig indkomst efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Teatre, der er organiseret som selvejende institutioner, er skattepligtige af erhvervsmæssige ind-
komster. For teatre indebærer beskatningen af erhvervsmæssige indkomster, at teatrene er skatte-
pligtige af bl.a. entréindtægter. I forhold til teatre betyder beskatningen derfor, at driftsoverskud ved
teatervirksomhed i det pågældende år beskattes. Samtidig beskattes også offentlige tilskud, der ikke
har karakter af underskudsgarantier, hvis teatret et år har et driftsoverskud. Derved begrænses teat-
renes mulighed for at overføre et overskud til kommende år til f.eks. en fremtidig renovering af teat-
ret eller produktion og opførelse af en større og omkostningstung forestilling.
Beskatningen af teatre medfører også en administrativ belastning af det enkelte teater, da ressourcer
der ellers kunne anvendes til teatervirksomhed, i stedet skal anvendes til administrativt arbejde i
form af udarbejdelse og indlevering af selvangivelse: Denne belastning skal ses i lyset af, at prove-
nuet for det offentlige ved beskatningen af det enkelte teater er yderst begrænset.
Det foreslås derfor at indføre skattefrihed for teatre. Det er en betingelse, at teatret er organiseret
som en selvejende institution eller en forening, og at indtægterne kun kan anvendes til institutionens
eller foreningens formål. Derved får teatrene mulighed for at overføre overskud til kommende år til
f.eks. en fremtidig renovering af teatret eller produktion og opførelse af en større og omkostnings-
tung forestilling, uden at der udløses beskatning af overskuddet. Skattefritagelsen vil også være en
administrativ lettelse for teatrene.
Daginstitutioner, der er organiseret som selvejende institutioner, er skattepligtige af indkomst i form
af den betaling, som forældrene betaler for pasningsordningen, idet dette anses for at udgøre er-
hvervsmæssig indkomst for daginstitutionen. Hvis daginstitutionen modtager offentligt tilskud, vil
sådanne tilskud også blive anset for at udgøre erhvervsmæssig indkomst for daginstitutionen, og
dermed være skattepligtige.
Beskatningen af disse indkomster betyder, at mulighederne for at spare op til bl.a. større udgifter og
investeringer i efterfølgende år begrænses. Skattepligten af den erhvervsmæssige indkomst betyder
således, at de selvejende daginstitutioner bliver begrænset i muligheden for at overføre et evt. over-
skud til kommende år til f.eks. ombygning, renovering eller andre tiltag. I modsætning til skoler,
døgninstitutioner og offentligt godkendte opholdssteder for børn og unge, som i dag er fuldt skatte-
fritagne, har de selvejende daginstitutioner således ikke mulighed for uden beskatning at spare op til
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
5
større investeringer.
Beskatningen af daginstitutioner medfører også en administrativ belastning af den enkelte institu-
tion, da ressourcer, der ellers kunne anvendes til børnepasning, i stedet skal anvendes til administra-
tivt arbejde i form af udarbejdelse og indlevering af selvangivelse. Denne belastning skal ses i lyset
af, at provenuet for det offentlige ved beskatningen af den enkelte daginstitution er yderst begræn-
set.
Frie grundskoler, der er organiseret som selvejende institutioner, er efter gældende regler fritaget
for beskatning. Det er dog en betingelse, at der udelukkende er tale om drift af en skole. Hvis en fri
grundskole også driver en privatinstitution eller privat pasningsordning, vil skolen ikke længere op-
fylde kriteriet om, at der kun er tale om skoledrift, og skolen vil derfor ikke længere være skattefri-
taget, heller ikke af selve skolevirksomheden.
På den baggrund foreslås det også at indføre skattefrihed for daginstitutioner. Det er en betingelse,
at daginstitutionen er organiseret som en selvejende institution, og at indtægterne kun kan anvendes
til institutionens formål. Privatinstitutioner, der kan udlodde overskud til ejerne, vil fortsat være un-
dergivet skattepligt. Det foreslås endvidere, at skattefritagelsen også skal omfatte fritidshjem og -
klubber, der er organiseret som selvejende institutioner, og hvor indtægterne udelukkende kan an-
vendes til institutionens formål.
Ved at skattefritage selvejende daginstitutioner får de mulighed for at overføre overskud til kom-
mende års drift, uden at der udløses beskatning af overskuddet. Derudover vil en skattefritagelse
medfører en administrativ lettelse.
Den foreslåede skattefritagelse vil også betyde, at frie grundskoler, der er organiseret som selv-
ejende institutioner kan drive privatinstitutioner og private pasningsordninger, uden at skolen bliver
skattepligtig, og ændringen sikrer dermed også, at der ikke er begrænsninger i de frie grundskolers
incitament til at oprette private daginstitutioner og private pasningsordninger. Dermed sikres foræl-
dres mulighed for at vælge mellem forskellige typer dagtilbud.
Ved en skattefritagelse bliver selvejende daginstitutioner sidestillet med en række øvrige selvejende
institutioner, der udøver aktiviteter, der alternativt kunne have været udført af en offentlig virksom-
hed.
Endelig foreslås det at lempe selvangivelsespligten for visse foreninger og selvejende institutioner
m.v. Det foreslås således, at almenvelgørende eller almennyttige foreninger m.v., hvis skattepligtige
indkomst ikke overstiger 100.000 kr. før fradrag for uddelinger og hensættelser årligt, i stedet for
selvangivelse kan vælge at indgive en erklæring herom.
Lovforslaget vil kunne give en administrativ lettelse til en lang række foreninger og selvejende in-
stitutioner. Det gælder bl.a. idrætshaller. Der findes ca. 700 idrætshaller, der er organiseret som
selvejende institutioner. Når disse idrætshaller har erhvervsmæssige indtægter, er idrætshallen plig-
tig til at indsende en selvangivelse. Dette gælder uanset størrelsen af de erhvervsmæssige indtægter,
og uanset at et eventuelt overskud skal forblive i den selvejende institution og alene kan anvendes
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
6
til institutionens formål. Den foreslåede ændring vil gøre det muligt for den enkelte idrætshal at
vælge at indgive en erklæring i stedet for selvangivelse, hvad der vil kunne lette idrætshallens admi-
nistrative byrder.
Desuden foreslås en forhøjelse af grænsen for fonde, der kan vælge at indgive en erklæring i stedet
for en selvangivelse, fra 25.000 kr. til 100.000 kr. Det er for fonde fortsat en betingelse, at fonden
ikke har erhvervsmæssig indkomst.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Skattefritagelse af selvejende teatre
2.1.1. Gældende ret
Et teater kan drives i selskabsform, i personlig regi, som fond, som forening eller som selvejende
institution. Teatre, der er organiseret som selvejende institutioner eller foreninger, er som udgangs-
punkt skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, hvorefter foreninger, selvejende in-
stitutioner m.v. er skattepligtige af indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed. Teatre, der er organi-
seret som fonde, og som ikke er omfattet af et offentligt tilsyn, er dog skattepligtige efter fondsbe-
skatningsloven. Det Kongelige Teater er som en del af staten fritaget for beskatning, jf. selskabs-
skattelovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Som indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed for et teater anses f.eks. entréindtægter, indtægt ved
cafedrift, der er knyttet til forestillingerne, indtægter fra salg af merchandise, indtægter fra sponsor-
aftaler og offentlige tilskud. Dette gælder, uanset om teatrene er organiseret således, at et evt. over-
skud skal forblive i den selvejende institution og udelukkende kan anvendes til institutionens for-
mål.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås at indføre skattefrihed for teatre, der er organiseret som selvejende institutioner eller
foreninger, og hvor indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens eller foreningens for-
mål. Det har ingen betydning for skattefritagelsen, om den pågældende institution modtager offent-
lig støtte.
Skattefritagelsen vil medføre en administrativ lettelse for teatrene. Derudover vil det betyde, at teat-
rene kan overføre overskud fra et år til et andet til f.eks. større produktioner uden at blive skatteplig-
tige.
Det foreslås, at der etableres en overgangsbestemmelse, så teatre har mulighed for at blive omfattet
af skattefriheden fra og med indkomståret 2018, hvis vedtægterne tilpasses senest den 30. juni 2018,
så de opfylder betingelserne for at blive omfattet af skattefriheden.
Reglerne for beskatning af teatre, der er organiseret som selskaber, herunder også teatre, der er or-
ganiseret som iværksætterselskaber, foreslås ikke ændret. De vil fortsat blive beskattet efter skatte-
lovgivningens almindelige regler.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
7
2.2. Skattefritagelse af selvejende daginstitutioner
2.2.1. Gældende ret
Daginstitutioner, der ikke drives af kommunerne, er skattepligtige af indtægten ved driften af dagin-
stitutionen. Tilsvarende gælder for fritidshjem og -klubber. De kan enten være drevet i selskabs-
form, i personligt regi eller som selvejende institution.
Daginstitutioner, der drives som selvejende institutioner, er alene skattepligtige af indtægt ved er-
hvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste og tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af for-
muegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed, jf. selskabsskatte-
lovens § 1, stk. 1, nr. 6. Daginstitutionerne modtager et kommunalt tilskud samt forældrebetaling,
der dækker de årlige driftsomkostninger. Daginstitutionerne vil efter gældende regler være skatte-
pligtige af et evt. overskud fra driften af institutionen og vil dermed f.eks. være skattepligtige af for-
tjeneste ved salg af en institutionsbygning.
Frie grundskoler fik i 2004 mulighed for at oprette puljeordninger og private pasningsordninger for
børn, der er fyldt 3 år, og indtil de begynder i børnehaveklasse. Muligheden for at etablere puljeord-
ninger bortfaldt dog i 2007. I 2009 fik de frie grundskoler yderligere mulighed for at oprette en pri-
vatinstitution eller en privat pasningsordning efter dagtilbudsloven for børn, der er mindst 2 år og 6
måneder, og indtil de begynder i børnehaveklasse. Endelig fik de i 2014 mulighed for efter lov om
friskoler og private grundskoler m.v. at oprette en privatinstitution eller en privat pasningsordning
for børn i alderen 0-2 år.
Frie grundskoler er omfattet af den skattefritagelse, der gælder for skoler, der er organiseret som
selvejende institutioner, og hvor indtægterne udelukkende kan anvendes til skolens formål, jf. sel-
skabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5. Det er dog sådan, at hvis en skole driver andet end skolevirk-
somhed, vil skattefriheden bortfalde
også for skolevirksomheden. Det gælder f.eks., hvis skolen
også driver en daginstitution. Hvis de frie grundskoler derfor udnytter de muligheder, de har fået
med hensyn til at oprette ordninger med privat dagpasning m.v., vil det således udløse beskatning,
herunder af hele skolevirksomheden.
Indkomst ved drift af en skolefritidsordning (SFO) anses for at være en del af driften af en skole og
er derfor omfattet af skattefriheden ved drift af skole.
2.2.2. Lovforslaget
Det foreslås at fritage daginstitutioner, der er organiseret som selvejende institutioner, for skatte-
pligt. Skattefritagelsen skal alene omfatte selvejende daginstitutioner, hvor det af daginstitutionens
vedtægt fremgår, at indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens formål. Det betyder, at
selvejende daginstitutioner, hvor overskuddet skal forblive i den selvejende institution, fritages for
beskatning. Det er en betingelse, at der kun drives virksomhed i form af daginstitution. Hvis der
alene er tale om, at der også drives en anden form for virksomhed som f.eks. skole, fritidshjem eller
-klub, der tilsvarende er fritaget for skattepligt efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5, vil skatte-
fritagelsen dog blive opretholdt. Hvis der drives anden form for skattepligtig virksomhed, vil skatte-
friheden bortfalde, også for daginstitutionsvirksomheden.
De foreslåede ændringer betyder, at frie grundskoler kan drive privatinstitutioner og private pas-
ningsordninger, uden at skolen bliver skattepligtig af indtægter ved drift af skole og indtægter ved
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
8
drift af daginstitution. De foreslåede ændringer betyder samtidig, at institutioner og frie grundsko-
ler, der driver en privatinstitution, bliver ligestillet i konkurrencen med de offentlige tilbud, der ikke
er skattepligtige. Skattefritagelsen for skoler indeholder også efter de gældende regler en betingelse
om, at institutionen skal være organiseret som en selvejende institution, og at midlerne udelukkende
kan anvendes til institutionens formål.
De foreslåede ændringer betyder, at et eventuelt overskud fra varetagelsen af opgaven som privatin-
stitution og privat pasningsordning herefter vil kunne overføres til den frie grundskole, der vareta-
ger opgaven, og vil kunne anvendes i overensstemmelse med skolens vedtægt.
Det foreslås, at der etableres en overgangsbestemmelse, så daginstitutioner har mulighed for at blive
omfattet af skattefriheden fra indkomståret 2018, hvis vedtægterne tilpasses senest den 30. juni
2018, så de opfylder betingelserne for at blive omfattet af skattefriheden.
Skattereglerne for privatinstitutioner, der kan udlodde overskud til ejerne, foreslås ikke ændret.
Disse institutioner vil fortsat blive beskattet efter skattelovgivningens almindelige regler.
Forslaget omfatter også fritidshjem og -klubber, der er organiseret som selvejende institutioner, og
hvor indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens formål. Derved sikres, at selvejende
institutioner, der beskæftiger sig med pasning af børn, uafhængig af barnets alder bliver omfattet af
de samme skatteregler.
2.3. Erklæringsordning for visse foreninger og fonde
2.3.1. Gældende ret
Selvejende institutioner og foreninger, der er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
6, er fritaget for at indgive selvangivelse, hvis foreningen ikke har indtægt, fortjeneste eller tab som
nævnt i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 4. Hvis forenin-
gen har skattepligtig indkomst i form af indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed, skal foreningen
m.v. indgive selvangivelse.
Almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger, der er skattepligtige efter selskabs-
skattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, er desuden fritaget for indgivelse af selvangivelse, hvis foreningen
ikke har skattepligtig indkomst som følge af udlodninger eller henlæggelser til udelukkende almen-
velgørende eller på anden måde almennyttige formål efter selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og 3, jf.
skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5. Efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 3, stk. 2, kan der
foretages fradrag for udlodninger til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, og efter selskabsskattelovens § 3, stk. 3, kan
der foretages fradrag for henlæggelser, som foreninger m.v. foretager til sikring af eller til senere
anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, der ikke har ind-
komst ved erhvervsmæssig virksomhed, og hvis indkomst inkl. skattefri udbytteindkomst efter fra-
drag af renteudgifter og administrationsomkostninger ikke overstiger 25.000 kr., kan i stedet for
selvangivelse vælge at indgive en erklæring herom, jf. fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 1.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
9
Fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, der driver offentligt
tilgængelige museer, og som har opnået tilladelse til uden begrænsning at foretage hensættelser til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige kulturelle formål, kan i stedet for selvangivelse
indgive erklæring om, at overskuddet udelukkende anvendes til museets formål, jf. fondsbeskat-
ningslovens § 15, stk. 3, nr. 2.
Endelig er der mulighed for at fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1,
nr. 1 og 4, og som udelukkende anvender overskuddet til formålet, og hvor forholdene i øvrigt taler
herfor, af SKAT kan få tilladelse til at indgive erklæring herom i stedet for selvangivelse, jf. fonds-
beskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 3. Bestemmelsen er oprindelig tænkt anvendt på f.eks. teatre,
spejderhytter og lignende, som har ringe indtægt før fradrag for uddelinger m.v.
Dispensationsadgangen administreres yderst restriktivt. Der kan ikke gives tilladelse til fonde, der
vedtægtsmæssigt helt eller delvist tillægger medlemmer af bestemte familier en fortrinsret til udde-
linger eller til at indtage særlige stillinger m.v. (familiefonde).
Fonde, der ikke udelukkende varetager almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål,
kan i almindelighed ikke opnå tilladelse til at afgive erklæring i stedet for selvangivelse. Omvendt
vil det forhold, at en fond varetager almennyttige eller på anden måde almenvelgørende formål,
ikke i sig selv kunne begrunde en tilladelse.
Driver en fond erhvervsmæssig virksomhed, udelukker det ikke muligheden for at opnå tilladelse.
Ved vurderingen lægges der desuden vægt på, om indsendelse af erklæring i stedet for selvangi-
velse vil indebære en administrativ lettelse for SKAT.
En tilladelse gives som en stående tilladelse og gælder, indtil forudsætningerne ændres. En given
tilladelse kan dog senere tilbagekaldes af SKAT, jf. SKAT: Den juridiske vejledning, afsnit C.D.
9.12.2.2.
2.3.2. Lovforslaget
En almenvelgørende eller almennyttig forening skal normalt indsende en selvangivelse, hvis for-
eningen har erhvervsmæssige indtægter. Hvis foreningen ikke har skattepligtig indkomst som følge
af almenvelgørende uddelinger eller hensættelser, skal foreningen dog ikke indgive selvangivelse.
For f.eks. idrætshaller kan der være tale om indtægter ved udlejning af idrætsbaner, festlokaler og
lejligheder. Der kan også være tale om indtægter fra afholdelse af koncerter, udstillinger m.v. samt
indtægter ved drift af café, restaurant og motionscenter. Kendetegnende for disse indtægter er, at de
som altovervejende hovedregel skal forblive i den selvejende institution m.v. og alene kan anvendes
til opfyldelse af institutionens formål.
Ud over idrætshaller gør de tilsvarende forhold sig gældende for selvejende institutioner på ældre-
området, handicapområdet og institutioner for socialt udsatte. Desuden gør tilsvarende forhold sig
gældende for medborgerhuse og almenvelgørende og almennyttige foreninger med faciliteter og ca-
feer, der mod betaling kan anvendes af ikke-medlemmer.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
10
For at lette de administrative byrder for almenvelgørende eller almennyttige foreninger med be-
grænset skattepligtig indkomst foreslås det, at almenvelgørende og almennyttige foreninger med en
skattepligtig indkomst, der ikke overstiger 100.000 kr. før fradrag for uddelinger og hensættelser, i
stedet for indgivelse af selvangivelse kan vælge at indgive en erklæring herom. Foreningen får såle-
des mulighed for i det pågældende indkomstår at indgive en erklæring om den samlede skatteplig-
tige indkomst, hvis foreningen i det pågældende indkomstår har oppebåret skattepligtig indkomst,
der ikke overstiger 100.000 kr. før fradrag for uddelinger og hensættelser.
Den foreslåede erklæringsordning ændrer ikke på foreningernes skattepligt. Foreningerne m.v. vil
således også fremadrettet være skattepligtige efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 6. Erklæringsordningen letter dermed foreningernes administrative byrder, uden at beskatningen
af f.eks. de erhvervsmæssige indtægter ændres. Foreningerne undgår derved at skulle opdele den
skattepligtige indkomst i forskellige indkomstkategorier i en selvangivelse.
De foreslåede ændringer skal ses i forlængelse af ønsket i regeringsgrundlaget om, at der skal være
gode udviklingsmuligheder for det frivillige og folkelige foreningsarbejde. En erklæringsordning vil
kunne lette den administrative belastning, og de herved frigivne ressourcer vil kunne anvendes i ar-
bejdet med udvikling af det frivillige og folkelige foreningsarbejde.
Det er en forudsætning for at kunne indlevere en erklæring i stedet for en selvangivelse, at instituti-
onen eller foreningens overskud skal forblive i institutionen og udelukkende kan anvendes til al-
menvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Har foreningen et år væsentlige ekstraordinære indtægter som følge af afhændelse, afståelse eller
opgivelse af formuegoder, skal foreningen i det pågældende år indlevere selvangivelse. Der kan
f.eks. være tale om den situation, hvor en forening sælger et klubhus eller en del af en fast ejendom.
En tilsvarende bestemmelse gælder for de arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og arbejdsmarkeds-
sammenslutninger, der er omfattet af erklæringsordningen i fondsbeskatningslovens § 15, stk. 2.
Efter fondsbeskatningslovens 15, stk. 3, nr. 1, kan fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskat-
ningslovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, der ikke har indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed, og hvis
indkomst inkl. skattefri udbytteindkomst efter fradrag af renteudgifter og administrationsomkostnin-
ger ikke overstiger 25.000 kr., i stedet for selvangivelse vælge at indgive en erklæring herom.
Denne beløbsgrænse er ikke blevet ændret, siden bestemmelsen blev indsat i fondsbeskatningsloven
i 1989. Der er med den manglende regulering af beløbsgrænsen ikke taget højde for eventuelle sti-
gende indtægter som følge af prisudviklingen. Det foreslås derfor at hæve beløbsgrænsen til
100.000 kr. svarende til den grænse, der foreslås indsat for den foreslåede erklæringsordning for al-
mennyttige og almenvelgørende foreninger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om skattefritagelse af teatre skønnes at medføre et årligt umiddelbart mindreprovenu på 2
mio. kr., jf. tabel 1.
Forslaget om skattefritagelse af selvejende daginstitutioner mv. skønnes samlet set at medføre et år-
ligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 23 mio. kr.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
1824507_0011.png
11
Antallet af fritidshjem og -klubber, som skattefritages, er begrænset, hvorfor de provenumæssige
virkninger af den foreslåede skattefritagelse af disse dagtilbud er begrænset.
Den foreslåede skattefritagelse af frie grundskoler, der driver privatinstitutioner og private pas-
ningsordninger, skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 6 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Samlet vil forslaget medføre et årligt mindreprovenu på ca. 17 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1, hvoraf ca. 11 mio. kr. af mindreprovenuet efter adfærd og tilbageløb kan henføres til
skattefritagelsen af selvejende daginstitutioner.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af de foreslåede lempelser
Mio. kr. (2017-niveau)
Varigt 2018 2019 2020
Umiddelbart provenu
Skattefritagelse af teatre
1
-2
-2
-2
-2
2
Skattefritagelse af daginstitutioner
-23
-23
-23
-23
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Skattefritagelse af teatre
-2
-2
-2
-2
Skattefritagelse af daginstitutioner
-17
-17
-17
-17
Anm.:
1)
Provenuskøn beror på regnskabsoplysninger fra de store institutionsteatre, teatre driftsstøttet af Statens Kunstfond,
små storbyteatre og egnsteatre.
2)
Provenuskøn beror på data fra Undervisningsministeriet vedr. private pasningsordninger drevet af frie grundskoler,
samt at Daginstitutionernes Landsorganisation skønner, at 60 pct. af privatinstitutionerne drives som selvejende institutio-
ner.
Mindreprovenuet vedrørende skattefritagelsen af teatre finansieres indenfor Kulturministeriets
ramme.
Den hidtidige ageren af de selvejende daginstitutioner mv. betyder, at den foreslåede skattefrita-
gelse af de selvejende daginstitutioner mv. allerede afspejler sig i det strukturelle selskabsskattepro-
venu. En virkning svarende til mindreprovenuet på ca. 17 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd
er derfor allerede indregnet i de mellemfristede fremskrivninger, og forslaget medfører ikke et yder-
ligere finansieringsbehov.
Forslaget om indførelse af en erklæringsordning for almennyttige foreninger m.v. har ingen prove-
numæssige konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om skattefritagelse af teatre og daginstitutioner skønnes ikke at have nævneværdige admi-
nistrative konsekvenser for det offentlige.
Det skønnes, at der vil være engangsomkostninger i størrelsesordenen 450.000 kr. forbundet med
etableringen af den foreslåede erklæringsordning. Engangsomkostningerne består hovedsagelig i
tilretning af TastSelv Erhverv Selskabsskat, hvor der på ”selvangivelsesblanketten” skal ændres i
nogle felter specielt på erklæringsordningen. Derudover skønnes der at være behov for information
om de ændrede regler.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
12
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om skattefritagelse af teatre og daginstitutioner skønnes at medføre en skattemæssig lem-
pelse for daginstitutioner og teatre.
Forslaget om indførelse af en erklæringsordning for almennyttige foreninger m.v. har ingen er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om skattefritagelse af teatre og daginstitutioner skønnes at medføre en administrativ let-
telse for teatre og daginstitutioner m.v.
Det skønnes, at forslaget om indførelse af en erklæringsordning for almennyttige og almenvelgø-
rende foreninger vil medføre en administrativ lempelse, idet indgivelse af selvangivelse kan erstat-
tes af en erklæring.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Den foreslåede skattefritagelse af teatre og daginstitutioner, fritidshjem og -klubber, og private pas-
ningsordninger kan ikke anses for statsstøtte.
De teatre, der er omfattet af de foreslåede ændringer, er organiseret som selvejende institutioner,
eller foreninger, og indtægterne kan alene anvendes til de nævnte teatres formål. Produktion af fore-
stillinger m.v. anses ikke for at udgøre en økonomisk aktivitet. De nævnte teatre fokuserer desuden
primært på produktioner i et lokalt geografisk område. Teatrene tiltrækker kun i meget begrænset
omfang tilskuere fra andre EU-medlemsstater, og sproget i teatrenes produktioner er næsten udeluk-
kende dansk. Det er også en sektor, hvor der ikke i nævneværdigt omfang er grænseoverskridende
investeringer og etableringer. Den foreslåede skattefritagelse vil derfor ikke påvirke samhandlen
mellem medlemsstaterne.
De daginstitutioner, fritidshjem og -klubber, og private pasningsordninger, der er omfattet af den
foreslåede skattefritagelse, er organiseret som selvejende institutioner, og indtægterne kan alene an-
vendes til de nævnte institutioners formål. De pågældende institutioner leverer alene tjenesteydelser
i form af børnepasning i begrænsede geografiske områder. Institutionerne tiltrækker heller ikke for-
ældre og børn bosiddende i andre EU-medlemsstater. Den foreslåede skattefritagelse vil derfor hel-
ler ikke på dette område påvirke samhandlen mellem medlemsstaterne.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 8. september 2017 til den 6. oktober 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
1824507_0013.png
13
3F, Akademikerne, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Aveny T, ATP, BDO
Danmark, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark, Børne- og Kulturcheffor-
eningen (BKF), Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børsmæglerforeningen,
CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Danmarks Private Skoler
grund-
skoler og gymnasier, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik,
Danmarks Teaterforeninger, Danmarks Vindmølleforening, Dansehallerne, Dansk Aktionærfor-
ening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri. Dansk Danseteater, Dansk Ejendomsmægler-
forening, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Fri-
skoleforening, Dansk Gartneri, Dansk Iværksætterforening, Dansk Metal, , Dansk Skovforening,
Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Regioner, Dan-
ske Sportsfaciliteters Brancheforening, Danske Teatres Fællesorganisation, Danske Vandværker,
DANVA, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Det Kø-
benhavnske Teatersamarbejde, Det Ny Teater, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschles-
wig, DGI, DI, , Digitaliseringsstyrelsen, DTL, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne,
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanstilsy-
net, Finans Danmark, FOA, Fobu, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af De Private
Dagplejere, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Katolske Skoler i Danmark, Foreningen af
Kristne Friskoler, Forsikring &Pension, FSR - danske revisorer, FTF, HORESTA, Håndværksrådet,
IBIS, InvesteringsFondsBranchen, ISOBRO, Justitia, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Lilleskolerne - en
sammenslutning af frie grundskoler, LO, Mellemfolkeligt Samvirke, att. Troels Børrild, Parasport
Danmark, , Scenit, SEGES, Selvejende og private institutioners administrationsselskab (SPIA),
Skatteankestyrelsen, , SRF Skattefaglig forening, Statens Kunstfond, Teatrenes Interesseorganisa-
tion, Vindmølleindustrien og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Positive konsekvenser/mindre-
udgifter
Ingen
Negative konsekvenser/mer-
udgifter
Skattefritagelse af teatre med-
fører et årligt mindreprovenu
på 2 mio. kr.
Forslaget om skattefritagelse
af selvejende daginstitutioner
skønnes at medføre et årligt
mindreprovenu på 11 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd.
Den foreslåede skattefrita-
gelse af frie grundskoler, der
driver privatinstitutioner og
private pasningsordninger,
skønnes at medføre et min-
dreprovenu på 6 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Samlet
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
1824507_0014.png
14
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige konsekvenser
for det offentlige.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget skønnes at medføre
en skattemæssig lempelse for
teatre og daginstitutioner m.v.
Forslaget om skattefritagelse af
daginstitutioner og teatre skøn-
nes at medføre en administrativ
lempelse for teatre og daginsti-
tutioner m.v.
Forslaget om indførelse af en
erklæringsordning for almen-
nyttige foreninger skønnes at
medføre en administrativ lem-
pelse, idet indgivelse af selvan-
givelse kan erstattes af en er-
klæring.
Ingen
Ingen
Ingen EU-retlige aspekter.
JA
vil forslaget derfor medføre
et årligt finansieringsbehov
på 17 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd.
Det skønnes, at der vil være
engangsomkostninger i stør-
relsesordenen 450.000 kr.
forbundet med etableringen
af den foreslåede erklærings-
ordning.
Ingen.
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, gælder det, at andre foreninger, korporationer, stiftelser,
legater og selvejende institutioner er skattepligtige af indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt
fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft
tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed. Bestemmelsen er en opsamlingsbestemmelse og
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
15
subsidiær i forhold selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-5 b, og fondsbeskatningsloven, hvilket be-
tyder, at den omfatter de foreninger, korporationer, stiftelser og selvejende institutioner, som ikke er
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-5 b, fondsbeskatningsloven, eller som er fritaget fra skattepligt efter sel-
skabsskattelovens § 3, stk. 1.
Selvejende daginstitutioner m.v. er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, og er derfor
skattepligtige af indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse,
afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige
virksomhed. Som indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed anses f.eks. indkomst ved driften af dag-
institutionen og fortjeneste ved salg af institutionsbygning.
Det foreslås at fritage daginstitutioner, der er organiseret som selvejende institutioner, og som dri-
ver privatinstitutioner og private pasningsordninger, for beskatning. Det foreslås, at skattefritagel-
sen alene skal omfatte daginstitutioner, hvor det af daginstitutionens vedtægt fremgår, at indtægter
udelukkende kan anvendes til institutionens formål. Det foreslås ligeledes at skattefritage fritids-
hjem og -klubber.
Efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5, er skoler, hospitaler, sygehuse, statsanerkendte rekonva-
lescenthjem, døgninstitutioner for børn og unge og offentligt godkendte opholdssteder for børn og
unge, biblioteker under offentligt tilsyn og offentligt tilgængelige museer, skattefritaget, alt for så
vidt de er selvejende institutioner, og indtægterne udelukkende kan anvendes til den pågældende
institutions formål. Hvis en af de skattefritagne institutioner driver anden form for virksomhed, der
ikke er fritaget for beskatning, f.eks. hvis en skole har indtægt ved drift af en daginstitution, bortfal-
der skattefriheden, og skolen bliver skattepligtig af både indkomst ved drift af skole og indkomst
ved drift af en daginstitution.
Skattefritagelsen efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5, gælder også i de situationer, hvor der
er tale om en kombination mellem to eller flere af de aktiviteter, der er omfattet af bestemmelsen.
Hvis der er tale om en kombination mellem aktiviteter, der er omfattet af selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 5, og aktiviteter, der ikke er omfattet af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5, og som der-
med er skattepligtige, bliver alle aktiviteterne skattepligtige.
Den foreslåede skattefritagelse af daginstitutioner, fritidshjem og -klubber betyder, at der fremover
også vil være skattefrihed i de situationer, hvor en daginstitution, et fritidshjem eller -klub har akti-
viteter, der er skattefri efter den gældende bestemmelse i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5. De
foreslåede ændringer medfører således, at indtægterne ved den samlede drift af disse aktiviteter
fremover er fritaget for beskatning. Forslaget betyder således f.eks., at en skole, der både driver en
daginstitution og et opholdssted for børn og unge, fremover vil blive fritaget for beskatning af samt-
lige indtægterne ved driften af de 3 institutioner, ligesom overskud fra en af institutionerne kan
overføres til en anden af institutionerne til dækning af udgifter til varetagelse af den pågældende in-
stitutions formål.
Ved en skattefritagelse får de selvejende daginstitutioner m.v. mulighed for at overføre overskud til
kommende års drift, uden at der udløses beskatning af overskuddet.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
16
Skattefritagelsen omfatter også frie grundskoler, der driver privatinstitutioner og private pasnings-
ordninger. Forslaget betyder således også, at frie grundskoler kan drive privatinstitutioner og private
pasningsordninger, uden at skolen bliver skattepligtig af indtægter ved drift af skole og indtægter
ved drift af daginstitution. Forslaget betyder samtidig, at institutioner og frie grundskoler, der driver
en privatinstitution, bliver ligestillet i konkurrencen med de offentlige tilbud, der ikke er skatteplig-
tige. Skattefritagelsen for skoler indeholder også efter de gældende regler en betingelse om, at insti-
tutionen skal være organiseret som en selvejende institution, og at midlerne udelukkende kan an-
vendes til institutionens formål.
De foreslåede ændringer betyder, at et eventuelt overskud fra varetagelsen af opgaven som privatin-
stitution og privat pasningsordning herefter vil kunne overføres til den frie grundskole, der vareta-
ger opgaven, og vil kunne anvendes i overensstemmelse med skolens vedtægt.
Til nr. 2
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, gælder det, at andre foreninger, korporationer, stiftelser,
legater og selvejende institutioner er skattepligtige af indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt
fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft
tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed. Bestemmelsen er en opsamlingsbestemmelse og
subsidiær i forhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-5 b, og fondsbeskatningsloven, hvilket
betyder, at den omfatter de foreninger, korporationer, stiftelser og selvejende institutioner, som ikke
er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-5 b, fondsbeskatningsloven, eller som er fritaget
fra skattepligt efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1.
Teatre, der er organiseret som selvejende institutioner eller foreninger, er omfattet af selskabsskatte-
lovens § 1, stk. 1, nr. 6, hvorefter de er skattepligtige af indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed
samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har
haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed. Som indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed
anses f.eks. indtægter fra billetsalg, salg af merchandise, indtægter fra sponsoraftaler og offentlige
tilskud.
Det foreslås at fritage producerende teatre, der er organiseret som selvejende institutioner eller for-
eninger, for skattepligt af indkomst ved teatervirksomheden. Det foreslås, at skattefritagelsen alene
skal omfatte teatre, hvor det af teatrets vedtægt fremgår, at indtægter udelukkende kan anvendes til
institutionens eller foreningens formål. Derved får teatrene mulighed for at overføre et evt. over-
skud til kommende år til f.eks. en fremtidig renovering af teatret eller produktion og opførelse af en
større og omkostningstung forestilling, uden at der udløses beskatning af overskuddet.
Med betegnelsen ”teatre” henvises i denne sammenhæng til scenekunstinstitutioner
i bred forstand
med eller uden fast scene.
Det vil sige, at betegnelsen ”teatre” f.eks. også dækker danseinstitutioner
og institutioner, som opfører forestillinger med musikdramatiske værker. Det afgørende for, om et
teater fremover bliver fritaget for beskatning, er således ikke institutionens navn, men karakteren af
institutionens aktiviteter.
Med producerende teatre forstås teatre, der har egenproduktioner. Det forhold, at der opføres andre
produktioner på teatret end egenproduktioner, betyder dog ikke, at den foreslåede skattefritagelse
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
17
bortfalder. Indtægter ved opførelse af fremmede produktioner vil efter forslaget også være omfattet
af den foreslåede skattefritagelse. Der skal dog være mindst én egenproduktion hvert år for at være
omfattet af den foreslåede skattefritagelse.
En teaterforening, der er kendetegnet ved at foreningen udelukkende køber forestillinger, vil ikke
være omfattet af den foreslåede skattefritagelse, da en teaterforening udelukkende køber fremmede
produktioner. En sådan teaterforening er skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, af
erhvervsmæssige indtægter. Teaterforeningen kan foretage udlodninger eller henlæggelser til ude-
lukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål efter selskabsskattelovens § 3,
stk. 2 og 3, hvis teaterforeningen opfylder betingelserne for at blive anset for at være en almenvel-
gørende eller på anden måde almennyttig forening.
Spillestedsvirksomhed, dvs. afholdelse af koncerter m.v. uden noget dramaturgisk forløb anses der-
imod ikke for en del af teatervirksomheden, og institutioner, der udfører denne form for virksom-
hed, fritages derfor ikke for beskatning. Dvs. at indtægter ved afholdelse af koncerter m.v. uden dra-
maturgisk forløb ikke er omfattet af den foreslåede skattefritagelse
Producerende teatre, der er organiseret som selskaber m.v., foreslås ikke omfattet af lovændringen.
Disse teatre vil fortsat blive beskattet efter de almindelige regler i skattelovgivningen.
Det foreslås, at skattefrihedsbestemmelsen vedrørende de selvejende teatre indsættes i selskabsskat-
telovens § 3, stk. 1, nr. 14.
Til nr. 3
Selvejende institutioner og foreninger er efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, skattepligtige
af indtægt ved erhvervsvirksomhed. Beskatningen gælder, uanset om institutionen har et almenvel-
gørende eller almennyttigt formål.
Selvejende institutioner og foreninger er dog fritaget for at indgive selvangivelse, hvis foreningen
ikke har nogen indtægt, fortjeneste eller tab som nævnt i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, jf.
skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 4, og hvis foreningen ikke har skattepligtig indkomst som følge
af udlodninger/henlæggelser til almenvelgørende eller almennyttige formål, jf. skattekontrollovens
§ 2, stk. 1, nr. 5.
Efter den foreslåede bestemmelse får almenvelgørende selvejende institutioner og foreninger m.v.
omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, mulighed for at vælge at indgive en erklæring,
hvis den skattepligtige indkomst ikke overstiger 100.000 kr. før fradrag for uddelinger og hensættel-
ser. En selvejende institution eller en forening, der vælger at indgive en erklæring, kan til enhver tid
i stedet for en erklæring vælge at gå tilbage til at indlevere en selvangivelse.
Det foreslås, at erklæringsordningen er en ordning, som foreningen fremover uden forudgående
godkendelse kan vælge at anvende. Det betyder, at der ikke forud for den første anvendelse af ord-
ningen skal indsendes en ansøgning herom til SKAT.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
18
Institutionen eller foreningens overskud skal alene kunne anvendes til almenvelgørende eller på an-
den måde almennyttige formål. Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindelig
fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne formål kan ifølge SKAT:
Den juridiske vejledning, jf. afsnit C.D.9.9.1.3, nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle
formål, miljømæssige, videnskabelige - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende -
humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Den kreds af personer eller
institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, skal være afgrænset efter retningslinjer
af et objektivt præg. Formålet skal endvidere komme en vis videre kreds til gode. Ved opløsning af
foreningen skal foreningens formue gå til almennyttige eller almenvelgørende formål.
Efter forslaget kan erklæringsordningen ikke anvendes i de år, hvor en selvejende institution har
væsentlige indtægter som følge af afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder. Hvis f.eks.
en idrætshal eller en del af en idrætshal sælges, vil der således i det pågældende år skulle indgives
en selvangivelse. Det er dog kun i den situation, at der er tale om væsentlige indtægter, at der vil
skulle indleveres en selvangivelse. Fortolkningen af begrebet ”væsentlige ekstraordinære indtægter”
følger den praksis, der gælder for de foreninger, der er omfattet af erklæringsordningen i fondsbe-
skatningslovens § 15, stk. 1, nr. 2.
Den foreslåede skattefritagelsen omfatter også frie grundskoler, der driver privatinstitutioner og pri-
vate pasningsordninger. Ændringen vil således også betyde, at frie grundskoler kan drive privatin-
stitutioner og private pasningsordninger, uden at skolen bliver skattepligtig af indtægter ved drift af
skole og indtægter ved drift af daginstitution. Forslaget betyder samtidig, at institutioner og frie
grundskoler, der driver en privatinstitution, bliver ligestillet i konkurrencen med de offentlige til-
bud, der ikke er skattepligtige. Skattefritagelsen for skoler indeholder også efter de gældende regler
en betingelse om, at institutionen skal være organiseret som en selvejende institution, og at midlerne
udelukkende kan anvendes til institutionens formål.
De foreslåede ændringer betyder, at et eventuelt overskud fra varetagelsen af opgaven som privatin-
stitution og privat pasningsordning herefter vil kunne overføres til den frie grundskole, der vareta-
ger opgaven og vil kunne anvendes i overensstemmelse med skolens vedtægt.
Til § 2
Efter fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 1, kan fonde som nævnt i fondsbeskatningslovens § 1,
stk. 1, nr. 1 og 4, der ikke har indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed, og hvis indkomst inkl.
skattefri udbytteindkomst efter fradrag af renteudgifter og administrationsomkostninger ikke oversti-
ger 25.000 kr., i stedet for selvangivelse indgive erklæring herom. Der er tale om en ordning, som
fonden uden forudgående godkendelse kan vælge at anvende. Det betyder, at der ikke forud for den
første anvendelse af ordningen skal indsendes en ansøgning herom til SKAT.
Beløbsgrænsen er ikke blevet reguleret siden bestemmelsen i 1989 blev indsat i fondsbeskatningslo-
ven, hvilket i perioder med stigende indtægter har begrænset fondenes mulighed for at anvende ord-
ningen. Det foreslås derfor at forhøje bundgrænsen fra 25.000 kr. til 100.000 kr. Dermed kommer
bundgrænsen desuden til at svare til den foreslåede bundgrænse for foreninger og selvejende institu-
tioner. En fond skal dog fortsat indgive en selvangivelse, hvis fonden har erhvervsmæssige indtægter.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
19
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås i
stk. 2,
at forslaget om skattefritagelse af teatre og daginstitutioner m.v. har virkning
fra og med indkomståret 2012. Teatre og daginstitutioner m.v., som i tidligere indkomstår
uden
fornøden hjemmel
har antaget, at teatret, daginstitutionen eller skolen var skattefri, vil hermed
ikke kunne modtage en anmodning fra SKAT om genoptagelse af skattemæssige ansættelser for tid-
ligere indkomstår. Baggrunden forslaget er, at de nævnte teatre, daginstitutioner og skoler i en år-
række har antaget, at teatret, daginstitutionen eller skolen var skattefri, f. eks. fordi lovgivningen er
blevet ændret, så skattefri friskoler fik mulighed for at oprette daginstitutioner, uden at der er gjort
opmærksom på, skolen herved blev skattepligtig.
De formentlig få teatre og daginstitutioner m.v., der er blevet beskattet, får med den foreslåede lov-
ændring adgang til fra og med indkomståret 2012 at anmode om genoptagelse af skatteansættelsen
inden for de almindelige frister i skatteforvaltningslovens § 26, og få en evt. betalt skat tilbagebe-
talt.
Det foreslåede virkningstidspunkt skal således ses i sammenhæng med skatteforvaltningslovens §
26, stk. 1, 2 og 5, hvorefter fristen for varsling eller anmodning om ændring af en ansættelse af ind-
komstskat er det fjerde år efter indkomstårets udløb.
Der kan dog være enkelte institutioner og foreninger, hvor det kan være en fordel at være skatte-
pligtige. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en institution får et tilskud fra en fond, der alene kan fra-
drage tilskuddet, hvis tilskuddet er skattepligtigt hos modtageren. Det foreslås derfor, at institutio-
nerne for indkomstårerne 2012 til 2017 i stedet for skattefrihed senest den 1. juli 2018 kan vælge at
være skattepligtig i de pågældende indkomstår, og opgøre den skattepligtige indkomst efter skatte-
lovgivningens almindelige regler. Foreningerne skal vælge det samme opgørelsesprincip for alle
årerne. Der kan så ikke vælges skattepligt for et indkomstår og skattefrihed for det efterfølgende
indkomstår. Hvis institutionen eller foreningen er oprettet senere end i indkomståret 2012 gælder
valget fra og med det indkomstår, hvor institutionen eller foreningen er oprettet, og frem til og med
indkomståret 2017.
Det foreslås i
stk. 3,
at forslaget om indførelse af erklæringsordning for almenvelgørende foreninger
m.v. og forhøjelsen til 100.000 kr. af beløbsgrænsen for fondes indgivelse af erklæring efter fonds-
beskatningslovens § 15, stk. 1, nr. 3, har virkning fra og med indkomståret 2018.
Juridiske personer skal, jf. skattekontrollovens § 4, stk. 2, indsende selvangivelse senest 6 måneder
efter indkomstårets udløb. For en forening med bagudforskudt indkomstår, der påbegyndes den 1.
juli i det foregående kalenderår, skal selvangivelsen indsendes senest den 31. december i det pågæl-
dende kalenderår. For en forening med et bagudforskudt indkomstår 2018, der løber fra den 1. juli
2017 til den 30. juni 2018, skal selvangivelsen indgives senest den 31. december 2018. For en for-
ening med kalenderåret som indkomstår vil selvangivelse for indkomståret 2018 skulle indgives se-
nest den 30. juni 2019.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
20
Det foreslås i
stk. 4,
at skattepligtige selvejende institutioner eller foreninger som nævnt i lovforsla-
get § 1, nr. 1 og 2, er omfattet af skattefriheden fra og med indkomståret 2018, hvis vedtægterne se-
nest den 30. juni 2018 indeholder bestemmelse om, at institutionens formue alene kan anvendes i
overensstemmelse med institutionens formål.
Overgangsbestemmelsen begrundes med, at der kan være teatre, som i praksis lever op til lovens
krav, men hvis vedtægter ikke afspejler kravet om anvendelse af overskud og formue til scenekunst-
formål jf. bemærkningerne til § 1, nr. 2. En ændring af disse institutioners vedtægter kræver oftest 2
behandlinger i teatrenes bestyrelser, hvorfor det kan være vanskeligt for teatrene at gennemføre en
vedtægtsændring mellem vedtagelsen af loven og lovens ikrafttræden. Tilsvarende kan gøre sig
gældende for daginstitutioner, fritidshjem og -klubber.
Skattepligtige selvejende institutioner eller foreninger som nævnt i § 1, nr. 1 og 2, er omfattet af
skattefriheden fra indkomståret 2018, hvis vedtægterne senest den 30. juni 2018 indeholder bestem-
melse om, at institutionens formue alene kan anvendes i overensstemmelse med institutionens for-
mål.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
21
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1164 af 6. september 2016, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1557 af 13. december 2016
og § 16 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 3.
Undtaget fra skattepligten er:
1)
– 4 a) …..
5) Skoler, hospitaler, sygehuse, statsaner-
kendte rekonvalescenthjem, døgninstitutio-
ner for børn og unge og offentligt godkendte
opholdssteder for børn og unge, biblioteker
under offentligt tilsyn og offentligt tilgænge-
lige museer, alt for så vidt de er selvejende
institutioner, og indtægterne udelukkende
kan anvendes til den pågældende institutions
formål. Skoler m.v. er fritaget for skattepligt,
selv om de har aktiviteter i form af produk-
tion af elektricitet og varme, som medfører,
at betingelserne i 1. pkt. ikke er opfyldt. Fri-
tagelsen gælder dog ikke for indtægt ved
produktion af elektricitet og varme.
6) -20)
…….
2.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes som
nr. 21:
”21) ”Producerende teatre, der er selvejende
institutioner eller foreninger, og hvor indtæg-
terne udelukkende kan anvendes til instituti-
onens formål.”
3.
Efter § 24 indsættes:
1.
I
§ 3, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
indsættes efter
”døgninstitutioner for børn og unge, ”: ”dag-
institutioner, privatinstitutioner og private
pasningsordninger, fritidshjem og -klubber,”.
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
22
Ӥ
24 A.
Foreninger og selvejende institutio-
ner m.v., der er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6,
hvis midler udelukkende kan anvendes i al-
menvelgørende eller på anden måde almen-
nyttigt øjemed i den pågældende forening el-
ler selvejende institution m.v., og som i det
pågældende indkomstår har oppebåret en
skattepligtig indkomst, der ikke overstiger
100.000 kr. før fradrag for uddelinger og
hensættelser, kan i stedet for selvangivelse
indgive erklæring herom. Har foreningen
m.v., jf. 1. pkt., oppebåret væsentlige ekstra-
ordinære indtægter som følge af afhændelse,
afståelse eller opgivelse af formuegoder, skal
der uanset 1. pkt. indgives selvangivelse.”
§2
I fondsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 961 af 17. august 2015, som ændret
ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 og § 1 i lov
nr. 473 af 17. maj 2017, foretages følgende
ændring:
§ 15.
Selskabsskattelovens regler om ligning
og opkrævning finder i øvrigt tilsvarende an-
vendelse på de af denne lov omfattede fonde
og foreninger.
Stk. 2.
Foreninger som nævnt i § 1, nr. 2 og
3, der ikke oppebærer rente- og udbytteind-
komst ud over 200.000 kr., kan i stedet for
selvangivelse indgive erklæring herom. Op-
pebærer foreningen indkomst fra erhvervs-
mæssig virksomhed, skal der dog indgives
selvangivelse om denne indkomst. Har for-
eningen oppebåret væsentlige ekstraordinære
skattepligtige indtægter i form af avancer
m.v., skal der uanset reglen i 1. pkt. indgives
selvangivelse.
Stk. 3.
Fonde, som nævnt i § 1, nr. 1 og 4,
1) der ikke har indkomst ved erhvervs-
mæssig virksomhed, og hvis indkomst
inkl. skattefri udbytteindkomst efter fra-
drag af renteudgifter og administrations-
omkostninger ikke overstiger 25.000 kr.,
1.
I
§ 15, stk. 3, nr. 1,
ændres ”25.000 kr.”
til: ”100.000 kr.”
L 105 - 2017-18 - Bilag 3: Lovudkast sendt i høring
23
kan i stedet for selvangivelse indgive er-
klæring herom,
2) der driver offentligt tilgængelige mu-
seer, og som har opnået tilladelse efter §
4, stk. 8, til uden begrænsninger at fore-
tage hensættelser til almenvelgørende el-
ler på anden måde almennyttige kulturelle
formål, kan i stedet for selvangivelse ind-
give erklæring om, at overskuddet udeluk-
kende anvendes til museets formål,
3) der udelukkende anvender overskuddet
til formålet, og hvor forholdene i øvrigt
taler herfor, kan af told- og skatteforvalt-
ningen få tilladelse til at indgive erklæring
i stedet for selvangivelse.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar
2018.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, har virkning fra og
med indkomståret 2012. Institutioner og for-
eninger, der er omfattet af 1. pkt., kan dog
for indkomstårene 2012 til 2017 senest den
1. juli 2018 vælge at være skattepligtige og
opgøre den skattepligtige indkomst efter
skattelovgivningens almindelige regler.
Stk. 3.
§ 1, nr. 3, og § 2 har virkning fra og
med indkomståret 2018.
Stk. 4.
Skattepligtige selvejende institutioner
eller foreninger som nævnt i § 1, nr. 1 og 2,
er omfattet af skattefriheden fra og med ind-
komståret 2018, hvis vedtægterne senest den
30. juni 2018 indeholder bestemmelse om, at
institutionens formue alene kan anvendes i
overensstemmelse med institutionens formål.