Tak.
Først vil jeg beklage over for formanden.
Formanden sendte mig før nogle venlige, men bestemte blikke, og jeg tror, det var, fordi jeg som minister var anledning til lidt uro rundtomkring i salen.
Det skal jeg beklage.
Der forhandles jo finanslov i øjeblikket, og det er en anledning til – det kan også være en forklaring til tilhørerne – lige at få snakket lidt med alle folk.
Men det skal naturligvis ikke gå ud over behandlingen af andre forslag, så det vil jeg være opmærksom på en anden gang.
Heldigvis forhandles finansloven jo kun en gang om året.
Jeg vil gerne takke for den overordnet set positive modtagelse af lovforslaget og for den debat og drøftelse, der har været.
Jeg er glad for, at det ser ud til, at en bred kreds af partier bakker op om lovforslaget.
Regeringen ønsker at gøre det lettere at drive selvejende teatre, daginstitutioner, privatinstitutioner og private pasningsordninger, fritidshjem og klubber.
Lovforslaget skal bidrage til, at det administrative besvær begrænses for den enkelte institution og forening.
De pågældende institutioner og foreninger skal samtidig have mere fleksible muligheder for at anvende et overskud fra det ene år til at investere i kommende år.
Faktisk er lovforslaget kommet til på baggrund af nogle henvendelser, jeg har fået som skatteminister, fra en række af de her foreninger, som har gjort opmærksom på, at skattevæsenet – som jeg også tror Liberal Alliances ordfører var inde på – havde fået øjnene op for noget af det, der foregik.
Det er ikke ønsket, at skattevæsenet med nidkærhed skal kigge enhver frivillig forening igennem for at se, om der nu er afregnet på 25-øren.
Der skal man gå efter de store fisk – der, hvor der er mange penge at hente, og der er andre steder at tage fat på.
Men det ændrer jo ikke ved, at loven er, som den er, og det skal man også rette sig efter, når man i SKAT bliver opmærksom på det, og når man som forening bliver opmærksom på det.
Det var det spørgsmål, som de pågældende foreninger rejste over for mig – at det var rimeligt nok, men var der så rimelighed i reglerne?
Jeg blev hurtigt enig med kulturministeren om, at det mener vi faktisk ikke der er, og det er så blevet til lovforslaget her.
Vi ønsker med lovforslaget at give det frivillige foreningsliv og de selvejende institutioner bedre vilkår.
Det første led i lovforslaget er skattefritagelsen for producerende teatre.
Den skal gælde for selvejende institutioner eller foreninger, hvor indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens formål.
Det andet led i lovforslaget er en skattefritagelse for daginstitutioner, privatinstitutioner og pasningsordninger, fritidshjem og klubber.
Også her er det en betingelse, at der er tale om selvejende institutioner, hvor indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens formål.
Endvidere foreslås det, at almennyttige foreninger og selvejende institutioner, der har en skattepligtig indkomst, der ikke overstiger 100.000 kr., får mulighed for at indgive en erklæring i stedet for en selvangivelse.
Det er mit indtryk, at det vil lette dagligdagen for en række af de her foreninger og selvejende institutioner.
De slipper for at skulle udarbejde en fuld selvangivelse.
Det er meget, meget begrænset, hvilke skatteindtægter der ligger her.
Lovforslaget fjerner den usikkerhed, der har været i sekretariaterne og daginstitutionerne, for, at der kan ske en genoptagelse af tidligere indkomstår.
Jeg har valgt at sikre, at lempelserne skal gives virkning fra og med indkomståret 2012, så altså med tilbagevirkende begunstigende kraft.
Det er så op til den enkelte forening og institution, om man beslutter, at man vil gøre brug af den her mulighed.
Jeg vil gerne takke for den opbakning, der har været.
Jeg ser frem til den fremtidige udvalgsbehandling.