Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven
(Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2017 og var
til 1. behandling den 28. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 31. august
2017 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 273
(folketingsåret 2016-17). Den 15. november 2017 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra advokatfirmaet Hansen TaxLe-
gal og FSR – danske revisorer.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at lovforslaget vil sikre en markant forbedring af virksomhe-
dernes vilkår såvel administrativt som retssikkerhedsmæs-
sigt.
Med lovforslaget kan virksomhederne fremover vide sig
sikre på at kunne fratrække helt almindelige erhvervsmæssi-
ge lønudgifter m.v. til deres ansatte. Dermed sættes der et
punktum for den usikkerhed, som virksomhederne har ople-
vet de seneste år. Der er lyttet til erhvervslivets bekymringer
og behov og skabt et klart grundlag for fradrag for erhvervs-
mæssige lønudgifter.
Fremover skal virksomhederne ikke opdele erhvervs-
mæssige lønudgifter m.v. i en fradragsberettiget del og en
ikkefradragsberettiget del, alt efter hvilke opgaver de ansatte
beskæftiger sig med. Det betyder enklere regler og gør det
lettere for virksomhederne at efterleve og administrere skat-
tereglerne. Klare og enkle regler er til fordel for såvel virk-
somheder som myndigheder og styrker retssikkerheden.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov-
forslaget bryder med det grundlæggende princip, som også
Højesteret to gange har slået fast, at for at opnå et skatte-
mæssigt fradrag skal der være en skattepligtig indkomst,
som kan danne grundlag for fradrag. Lovforslaget vil nu gø-
re lønudgifter fradragsberettigede i aktiviteter, hvor der ikke
tilsvarende betales skattepligtig indkomst. Dermed ophæves
den skattemæssige symmetri og tilbage står, at der reelt ind-
føres en skattelettelse for virksomhederne, som beløber sig
til over 400 mio. kr. Det kan Enhedslisten ikke støtte.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at SF er åbne over for at se på, at lønudgifter til udvidel-
se og etablering af virksomhed bliver fradragsberettigede.
Men da lovforslaget har økonomiske konsekvenser i form af
70 mio. kr. årligt for kommunerne og desuden koster 430
mio kr., kan SF ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
DokumentId
Journalnummer