Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 103 Bilag 1
Offentligt
1818218_0001.png
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om udstykning og salg af
statslige arealer med campingpladser
Forslag til lov om udstykning og salg af statslige arealer med campingpladser har været i høring fra
den 29. september 2017 til den 20. oktober 2017.
Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget i alt 31 høringssvar. Danmarks Naturfredningsforening,
Advokatrådet, Friluftsrådet, Dansk Kyst & Naturturisme, F-Camping, Campingrådet, Ærø Kommune,
Odder Kommune og Jammerbugt Kommune har afgivet høringssvar. Herudover har 22 privatpersoner
indsendt høringssvar.
Generelle bemærkninger
Campingrådet bakker op om lovforslaget og ønsket om salg af statslige arealer med campingpladser.
Under henvisning til en betydelig overkapacitet i markedet angiver rådet, at en udfasning af nogle af
pladserne kunne give god mening.
Dansk Kyst & Naturturisme bifalder som udgangspunkt salget af statslige arealer med
campingpladser, primært fordi pladserne i dag er underlagt en række begrænsninger i forhold til
produktudvikling og hensyn til konkurrenceforvridning.
Danmarks Naturfredningsforening frygter, at lovforslaget på sigt kan få store konsekvenser for
beskyttet natur- og landskab, blandt andet under henvisning til en kommende liberalisering af
campingreglementet. Foreningen mener, det kunne være relevant at foretage en evaluering af salget af
de ni campingpladser, som Naturstyrelsen solgte i perioden 1989-2006 og undersøge de konsekvenser,
det har haft for naturen. Danmarks Naturfredningsforening ser hellere, at de oprindelige intentioner
om at lade campingpladserne tilbageføre til naturformål realiseres i stedet for, at de overgår til private
formål.
Friluftsrådet beklager, at staten ikke længere skal understøtte dansk camping ved at stille arealer til
rådighed, og at offentligt ejede arealer skal overgå til individuelle private formål, og henviser til at
Friluftsrådet og dets medlemsorganisationer har været yderst tilfredse med statens drift af
campingpladser, blandt andet fordi staten har været en nænsom ejer. Friluftsrådet frygter, at
lempelser i campingreglementet kan føre til en intensiveret brug af arealerne og uheldige
konsekvenser for områderne.
F-Camping finder ikke, at der er saglige grunde for bortsalg af de statslige arealer og gør på den
baggrund indsigelse mod forslaget. F-Camping frygter blandt andet, at udviklingen går i retning af
meget store campingpladser i Danmark. F-Camping rejser endvidere en række spørgsmål i forhold til
de nuværende forpagtere.
L 103 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1818218_0002.png
De nævnte organisationer problematiserer de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, herunder at
staten mister 5,8 mio. kr. årligt, der i dag anvendes til naturpleje og naturgenopretning og peger på, at
de estimerede omkostninger til forberedelse af salget er for lave.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Det fremgår af lovbemærkningerne, at ønsket om salg af de statslige arealer med bortforpagtede
campingpladser er en del af regeringsgrundlaget. Regeringen mener ikke, at det er en statslig
opgave at eje campingpladser, og lovforslaget skal sikre, at udstykningsreglerne i skovlov og
naturbeskyttelsesloven ikke forhindrer et salg.
Lovforslaget forholder sig ikke til selve salgsprocessen, og hensyn til eksisterende
forpagtningskontrakter vil blive respekteret. Lovforslaget indebærer ikke, at der bliver ændret på
den beskyttelse, som arealerne i øvrigt er omfattet af i henhold til blandt andet
naturbeskyttelsesloven og skovloven. Udvikling og vækst vil ske i overensstemmelse med
lovgivningen og være til glæde for såvel borgere som turismen i områderne.
Høringssvarene giver anledning til en konsekvensrettelse i lovforslagets afsnit 3. Udgifter til salg er
skønnet til ca. 1 mio. kr. og mistede nettoindtægter vil være ca. 5,8 mio. kr. De øvrige bemærkninger
og forslag i ovenstående har ikke medført ændringer.
Bemærkninger vedrørende lovens formål
Advokatrådet opfordrer til en klarere angivelse af lovens formål i lovtekst og lovbemærkninger, da
alene virkningen af loven ”mulighed for at udstykke og sælge statslige campingpladser” er nævnt.
Advokatrådet ønsker endvidere, at der redegøres for høringsfristen på 3 uger.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Det bagvedliggende formål med lovforslaget er regeringens ønske om salg af de statslige arealer
med campingpladser. Lovforslaget skal som led heri give mulighed for at udstykke de statslige
arealer med campingpladser.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
For så vidt angår høringsfristen har Miljø- og Fødevareministeriet vurderet, at en høringsperiode på
3 uger er tilstrækkelig, da der er tale om et lille og ukompliceret lovforslag.
Bemærkninger vedrørende offentlighedens adgang
Dansk Kyst- og Naturturisme og Campingrådet henstiller til, at der i forbindelse med salget af arealer
med campingpladser ikke pålægges arealerne restriktioner, servitutter el. lign., der vil begrænse
udviklingsmulighederne unødigt. Udbuddet af campingpladserne bør tilrettelægges således, at
pladserne sikres de bedste muligheder for en fortsat og fremadrettet produktudvikling.
Friluftsrådet ønsker, at det af lovbemærkninger fremgår, at arealerne frasælges med en klausul om, at
offentlighedens ret til at færdes og opholde sig fortsat skal svare til de udvidede adgangsrettigheder,
som Naturstyrelsen har givet, eller som et minimum skal følge naturbeskyttelseslovens regler for
offentlighedens adgang til offentligt ejede arealer.
2
L 103 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1818218_0003.png
Danmarks Naturfredningsforening angiver, at offentlighedens ret til adgang og ophold skal tinglyses
og sikres.
Klintholm Gods anfører, at private lodsejere burde have samme mulighed for udstykning.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Lovforslaget omhandler alene udstykningsmulighederne (og arealoverførsel) for de statsligt ejede
arealer med campingpladser, som skal sælges. Arealerne vil fortsat være omfattet af de relevante
bestemmelser i blandt andet naturbeskyttelsesloven og skovloven.
I det omfang arealerne ved et salg overgår til privat ejerskab, vil arealerne ikke være omfattet af
reglerne for offentlige ejede arealer, herunder regler om udvidet adgang. Det vurderes, at det vil
stille kommende private ejere af pladserne dårligere end andre private ejere af campingpladser,
såfremt disse regler fortsat skal være gældende
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Bemærkninger vedrørende tilbagekøbsklausuler og forkøbsret
Danmarks Naturfredningsforening ønsker, at der tinglyses en tilbagekøbsklausul til staten i tilfælde af,
at der ikke længere drives campingplads på arealerne. F-Camping ønsker, at staten har førsteret til
tilbagekøb, hver gang arealerne måtte blive handlet fremtiden. Tilsvarende anføres af Jammerbugt
Kommune.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Lovforslaget omhandler alene udstykningsmulighederne (og arealoverførsel) for de statsligt ejede
arealer med campingpladser, som skal sælges. Lovforslaget forholder sig ikke til den efterfølgende
salgsproces og den konkrete tilrettelæggelse heraf. Der vil i forbindelse med salget af de enkelte
pladser blive taget stilling til, hvorvidt det i det konkrete tilfælde vil være relevant at tinglyse en
tilbagekøbsret og/eller en forkøbsret for staten.
Bemærkninger vedrørende Tranum Klit Camping
Jammerbugt Kommune anfører, at kommunen finder det utilfredsstillende, at Tranum Klit Camping
er udeladt af lovforslaget. Jammerbugt Kommune ser et potentiale i at udvikle Tranum Klit Camping
og ønsker dialog omkring mulighederne for at udvikle Tranum Klit Camping til en mere attraktiv
plads, da den udgør en unik og væsentlig del af kulturmiljøet ved Tranum Strand. Kommunen ønsker,
at pladsen skal have de samme muligheder som de øvrige statslige campingpladser.
21 privatpersoner som fastliggere og andre brugere af pladsen, herunder turister fra Tyskland og
Norge, har sendt høringssvar, hvor de anfører, at de er uforstående over for den planlagte nedlæggelse
af pladsen og henviser til de herligheder og faciliteter, som pladsen indeholder. En privatperson har
bifaldet beslutningen om at nedlægge pladsen.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Høringssvarene har givet anledning til en ændring af lovforslaget, at arealet, hvorpå Tranum Klit
Camping er beliggende, indgår i lovforslaget, og arealet vil derfor kunne udstykkes med henblik på
efterfølgende salg.
3
L 103 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1818218_0004.png
Bemærkninger vedrørende mulighed for køb
Ærø Kommune noterer sig med glæde, at der nu åbnes op for udstykning, da de tidligere har
forespurgt om muligheden for erhvervelse af Naturstyrelsens areal i Marstal, hvor Ærø Kommune
driver Marstal Camping. Kommunen bakker således op om det fremsatte lovforslag.
Odder Kommune anmoder om, at Tunø Teltplads fjernes fra lovforslaget, og at Naturstyrelsen og
Odder Kommune sammen iværksætter en overdragelse af teltpladsen til Odder Kommune, som har
foretaget mange investeringer på Tunø og al udvikling på teltpladsen.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Lovforslaget omhandler alene ophævelse af forbud mod udstykning i naturbeskyttelsesloven og
skovloven. Den efterfølgende salgsproces er ikke beskrevet i lovforslaget, og salg af arealerne skal
ske efter gældende regler og under hensyn til gældende forpagtningsaftaler. Staten har i forbindelse
med salg af statslige ejendomme mulighed for at sælge/overdrage en ejendom til fx en kommune
uden offentligt udbud. Dette skal godkendes af Finansministeriet og forelægges Folketingets
Finansudvalg.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
4