Tak for det.
I dag finder man sprøjtegifte i hver fjerde drikkevandsboring i Danmark, og i nogle kommuner, f.eks.
Aarhus Kommune, har man også fundet rester af forbudte sprøjtegifte i drikkevandsboringerne.
Hvert år må ca.
40 vandboringer i Danmark lukke på grund af sprøjtegifte.
Der er altså ikke nogen diskussion om, at vi står med et meget alvorligt problem.
Jeg må sige, at jeg er noget kritisk over for, at man kalder det her lovforslag en
forstærket
beskyttelse af grundvandet mod pesticider.
Forslaget går alene på forbud mod påfyldning og opblanding af pesticider og vask af pesticidsprøjter, traktorer og andet materiel på vaskepladser i de boringsnære beskyttelsesområder.
Det kan muligvis være et lille skridt i den rigtige retning, men ligefrem at kalde det for en forstærket beskyttelse er måske lige at overdrive en anelse.
Det her tiltag står i hvert fald slet ikke mål med den udfordring, vi står med.
I nogle få kommuner, bl.a.
Egedal og Aarhus, er man gået foran og har allerede stillet krav om, at der indføres sprøjtefri dyrkning omkring de sårbare vandindvindingsområder, men i langt de fleste af de sårbare områder, som dyrkes, stilles der i dag ikke nogen krav i forhold til sprøjtegifte, på trods af at vi netop ser et stort antal boringer, der lukkes hvert år på grund af sprøjtegift.
Vi burde i stedet for at nøjes med det her forslag følge de progressive kommuner og tage et meget større ansvar, så vi gør en reel indsats for at sikre vores drikkevand.
Den indsats handler altså ikke om bare at forbyde vask af sprøjteudstyr på vaskepladser i de boringsnære beskyttelsesområder, men at sikre fuldstændig sprøjtefri dyrkning i BNBO'erne.
Der er også en lang række af høringssvar, der giver udtryk for, at den her såkaldt forstærkede beskyttelse af grundvandet mere er symbolpolitik end en reel forbedring.
Vi er ikke med i pesticidaftalen, og det er vi bl.a.
ikke, fordi vi ikke mener, at den aftale indeholder en seriøs indsats over for de boringsnære beskyttelsesområder.
Og jeg noterer mig også, som jeg sagde før, at både DANVA og Danske Vandværker og en række kommuner sådan set kritiserer det lovforslag, vi står med i dag, for grundlæggende at være utilstrækkeligt.
Jeg er også, og det må vi arbejde videre med i udvalgsbehandlingen, kritisk over for, hvordan man vil håndhæve det her forbud, for vaskepladserne opretholdes.
Det jo bare nogle bestemte aktiviteter, der ikke må foregå på vaskepladserne.
Så vidt jeg har forstået lovforslaget, er det ikke kommunerne, der skal kontrollere det, men styrelsen.
Hvordan det skal foregå, og om de får nogle penge i merbevilling til at gøre det her, synes jeg er uklart i lovforslaget.
Det er også vandforbrugerne, der skal betale de landmænd, som så nedlægger deres pesticidvaskeladser.
Der undrer det mig ligesom DANVA, hvorfor det ikke er over pesticidafgiften, vi afholder de her udgifter.
Det her er et lille skridt i den rigtige retning.
Der er nogle svar, vi gerne vil have i udvalgsarbejdet, før vi tager endelig stilling, og det er så det, jeg vil tilkendegive her i dag på Enhedslistens vegne.
Og jeg skulle hilse fra Alternativet og sige, at de deler vores forbehold.