Til lovforslag nr.
L 100
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 10. januar 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
(Ændring af formålet med kystbeskyttelse og mulighed for forsøgsprojekter)
[af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)]
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareministeren har stillet 1 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2017 og var
til 1. behandling den 30. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Føde-
vareudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
2. juli 2017 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del – bi-
lag 520 (folketingsåret 2016-17). Den 15. november 2017
sendte miljø- og fødevareministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Svend Emil Nielsen, Flovt, Ha-
derslev.
Miljø- og fødevareministeren har over for udvalget kom-
menteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 32 spørgsmål til miljø- og fødevare-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret,
med undtagelse af spørgsmål 32, som forventes besvaret in-
den 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at ud-
valgsarbejdet har klarlagt de udvidede muligheder for kyst-
beskyttelse, herunder hård kystbeskyttelse, som vil kunne
sikre bedre muligheder for vedvarende sikring af ejendom-
me og arealer. Således fremgår det af svar på spørgsmål 3-6,
at det bliver lettere at få tilladelse til hård kystbeskyttelse
uden supplerende sandfodring på strækninger, der i forvejen
i vid udstrækning er beskyttet af lovlig hård kystbeskyttelse
(f.eks. den nordsjællandske kyst). Det vil også blive lettere
at få tilladelse til hård kystbeskyttelse, såfremt der tages høj-
de for adgangsforholdene langs stranden. Den administrati-
ve praksis ved behandling af ansøgninger vil også blive
ændret, så der bliver metodefrihed og bedre muligheder for
hård kystbeskyttelse. Det understøttes også af, at Kystdirek-
toratet konstaterer, at der er en række helt generelle træk,
som sandsynligvis vil medføre, at der vil kunne meddeles
tilladelse til kystbeskyttelse, hvor der tidligere er givet af-
slag.
Dansk Folkeparti mener dog, at det også er vigtigt at se
på udvidede muligheder for blød kystbeskyttelse, så der ikke
kun fokuseres på sandfodring. Drænrør kan virke stabilise-
rende på kyststrækningen og modvirke erodering på længere
sigt i modsætning til sandfodring, som ofte skylles bort ved
næste højvande eller pålandsvind, jf. bilag 5.
Dansk Folkeparti mener endvidere, at det er vigtigt, at
kommunerne sikres finansielt grundlag til særskilt rådgiv-
ning og vejledning, når de overtager administrationen og
sagsbehandlingen som den samlende myndighed for god-
kendelse af kystbeskyttelsesanlæg, som er uafhængig af
Kystdirektoratet. Dansk Folkeparti opfordrer derfor til, at
der skabes finansielt grundlag for en ny rådgivnings- og vej-
ledningsinstans og et rådgivende panel, som kommunerne
kan trække på i forbindelse med administration og sagsbe-
handling med hensyn til kystbeskyttelse. Det vil også være
relevant med en eksempelsamling med konkrete kystbeskyt-
AX020975