Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 10 Bilag 7
Offentligt
1815832_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 10 Bilag XX
Offentligt
xx. november 2017
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmarkeder, lov om investe-
ringsforeninger m.v. og forskellige andre love
(Forhandlede retningslinjer på det finansielle område, sikring af vandrende arbejdstageres ret til at
optjene og bevare pensionsrettigheder, gennemførelse af ændringer som følge af benchmarkforord-
ningen og PRIIP-forordningen, udpegning af systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI) m.v.)
(L 10)
Af
erhvervsministeren
tiltrådt af [XXX]:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af fodnoten til lovens titel udgår »dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/50/EU af 16. april 2014 om mindstekrav til fremme af ar-
bejdskraftens mobilitet mellem medlemsstaterne gennem bedre muligheder for at optjene og bevare
supplerende pensionsrettigheder, EU-Tidende 2014, nr. L 128, side 1,«
[Lovteknisk rettelse]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af fodnoten til lovens titel udgår efter »dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EU af 16. april 2014 om indskudsgarantiordninger,
(DGSD), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 149,«: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/17/EU af 16. april 2014 om mindstekrav til fremme af arbejdskraftens mobilitet mellem med-
lemsstaterne gennem bedre muligheder for at optjene og bevare supplerende pensionsrettigheder,
EU-Tidende 2014, nr. L 128, side 1,«
[Lovteknisk rettelse]
3)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1, nr. 56, litra a,
ændres »I forbindelse med« til:
»Ved«, og i den foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1, nr. 56, litra b og c,
ændres »i forbindelse med«
til: »ved«.
[Sproglig rettelse]
4)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1, nr. 58, litra c,
udgår efter »tredjelandsforsik-
ringsvirksomhed«: »,«.
[Grammatisk rettelse]
5)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1, nr. 24,
ændres »§§ 38 eller 39« til: »§§ 38, 38
a eller 39«.
[Manglende henvisning]
6)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1, nr. 28,
ændres »værdipapirer« til: »omsætte-
lige værdipapirer«.
[Konsekvensrettelse]
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
2
af
13
7)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1, nr. 64, litra c,
udgår efter »tredjelandsforsik-
ringsvirksomhed«: »,«.
[Grammatisk rettelse]
8)
I den under
nr. 21
foreslåede affattelse af
§ 60 c, stk. 2,
ændres »forsikringsselskab« til: »livsfor-
sikringsselskab«.
[Lovteknisk rettelse]
9)
Efter nr. 50 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 313, stk. 1,
ændres »stk. 2-8« til: »stk. 2-9«.«
[Konsekvensrettelse]
10)
Efter nr. 59 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 350 b, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse]
11)
Nr. 69
affattes således:
»69.
§ 361
affattes således:
»§ 361. Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om finansiel virksomhed betaler år-
ligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Arbejdsmarkedets Erhvervssikring betaler 27.000 kr.
2) Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) betaler 4.922.000 kr.
3) CO2-kvotebydere betaler 18.400 kr.
4) En fælles datacentral betaler 119.000 kr. Har en fælles datacentral i et regnskabsår gennemsnit-
ligt færre end 25 fuldtidsansatte, betaler den fælles datacentral dog 2.200 kr.
5) Garantifonden for skadesforsikringsselskaber betaler 111.000 kr.
6) Genforsikringsmæglerselskaber betaler 33.500 kr.
7) Hver finansiel holdingvirksomhed og forsikringsholdingvirksomhed betaler 11.000 kr.
8) Hver udsteder af collateralized mortgage obligations og ISPV-obligationer og lignende virksom-
heder betaler 22.500 kr. pr. serie.
9) Pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondsmæglerselskaber I betaler samlet 3.350.000 kr. Af-
giften fordeles i forhold til den enkelte virksomheds andel af de omfattede virksomheders samle-
de bogførte balancesum. Der pålægges altid en minimumsafgift på 4.400 kr.
Stk. 2.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om kapitalmarkeder betaler årligt et
grundbeløb til Finanstilsynet:
1) En operatør af et reguleret marked betaler 216.000 kr. samt 1.300 kr. pr. finansielt instrument,
der er optaget til handel ved udgangen af året. Afgiften kan dog højst udgøre 5.415.000 kr.
2) Et selskab, der driver en multilateral handelsfacilitet, betaler 162.000 kr. samt 1.300 kr. pr. finan-
sielt instrument, der er optaget til handel ved udgangen af året. Afgiften kan dog højst udgøre
1.462.000 kr.
3) Et selskab, der driver en organiseret handelsfacilitet, betaler 108.000 kr. samt 1.300 kr. pr. finan-
sielt instrument, der er optaget til handel ved udgangen af året. Afgiften kan dog højst udgøre
758.000 kr.
4) En operatør af et reguleret marked, der har tilladelse til at drive en CO2-auktioneringsplatform,
betaler ud over afgiften efter nr. 1 54.000 kr.
5) En systematisk internalisator betaler 54.000 kr. samt 1.300 kr. pr. finansielt instrument, som den
systematiske internalisator forestod handel med ved udgangen af året. Afgiften kan dog højst ud-
gøre 325.000 kr.
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
3
af
13
6) Værdipapircentraler (CSD’er) med tilladelse i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forord-
ning (EU) nr. 909/2014 af 23. juli 2014 om forbedring af værdipapirafviklingen i Den Europæi-
ske Union og om værdipapircentraler, jf. § 211, stk. 2, nr. 7, i lov om kapitalmarkeder, betaler
4.110.000 kr.
7) Udbydere af dataindberetningstjenester med tilladelse efter kapitel 26 i lov om kapitalmarkeder
betaler 725.000 kr. pr. type af dataindberetningstjeneste, der udbydes.
8) Centrale modparter (CCP’er) med tilladelse i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forord-
ning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli 2012 om OTC-derivater, centrale modparter og transaktionsre-
gistre, jf. § 211, stk. 2, nr. 4, i lov om kapitalmarkeder, betaler 725.000 kr.
9) Finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder,
hvis omsættelige værdipapirer er optaget til handel på et reguleret marked, og hvis markedsværdi
af de handlede omsættelige værdipapirer er på 1 mia. kr. eller derover ved udgangen af året, be-
taler 89.000 kr. Er markedsværdien af de handlede omsættelige værdipapirer på 250 mio. kr. og
derover, men under 1 mia. kr., ved udgangen af året, betales 44.500 kr. Er markedsværdien af de
handlede omsættelige værdipapirer på under 250 mio. kr. ved udgangen af året, betales 22.250
kr. Afdelinger af danske UCITS, som har udstedt andele, der er optaget til handel på et reguleret
marked, betaler 11.125 kr.
10) Fysiske eller juridiske personer, som anmoder om Finanstilsynets godkendelse af et prospekt i
henhold til kapitel 3 i lov om kapitalmarkeder, betaler 55.800 kr. i afgift pr. anmodning.
11) Udstedere, der efter egen anmodning har fået tilladelse til, at deres finansielle instrumenter op-
tages til handel på et reguleret marked, en multilateral handelsfacilitet eller en organiseret han-
delsfacilitet i Danmark, betaler 15.200 kr.
12) Udstedere, som anmoder om Finanstilsynets officielle notering af aktier, aktiecertifikater eller
obligationer, betaler 27.500 kr. i afgift pr. anmodning. De pågældende udstedere betaler herefter
3.700 kr. årligt, så længe det finansielle instrument er officielt noteret.
13) Værdipapirhandlere, som er forpligtet til at indberette transaktioner med finansielle instrumen-
ter til Finanstilsynet efter artikel 26 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
600/2014 af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter, betaler følgende:
a) 3.700 kr. for op til 10.000 transaktioner.
b) 18.400 kr. for mellem 10.000 og 100.000 transaktioner.
c) 120.000 kr. for mellem 100.000 og 1 million transaktioner.
d) 508.000 kr. for over 1 million transaktioner.
Stk. 3.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om betalingstjenester og elektroniske
penge betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Betalingsinstitutter betaler 91.400 kr.
2) E-pengeinstitutter betaler 134.000 kr.
3) Virksomheder med begrænset tilladelse til at udbyde betalingstjenester betaler 9.200 kr.
4) Virksomheder med begrænset tilladelse til udstedelse af elektroniske penge betaler 13.000 kr.
Stk. 4.
Ejendomskreditselskaber omfattet af lov om ejendomskreditselskaber betaler årligt et grund-
beløb til Finanstilsynet på 30.300 kr.
Stk. 5.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om finansielle rådgivere, investerings-
rådgivere og boligkreditformidlere betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Boligkreditformidlere betaler 16.700 kr.
2) Virksomheder, der yder rådgivning om finansielle produkter til forbrugere, betaler 26.800 kr.
3) Investeringsrådgivere betaler 18.400 kr.
Stk. 6.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af hvidvaskloven betaler årligt et grundbeløb
til Finanstilsynet:
1) Virksomheder og personer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 8, i hvidvaskloven betaler 4.400 kr.
2) Valutavekslingsvirksomheder betaler 28.100 kr.
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
4
af
13
Stk. 7.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om forvaltere af alternative investe-
ringsfonde m.v. betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde omfattet af kapitel 17 i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., som er meddelt tilladelse til at markedsføre en udenlandsk
alternativ investeringsfond i Danmark, betaler 4.400 kr. pr. alternativ investeringsfond og 4.400
kr. pr. afdeling i fonden.
2) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde fra et land inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, og udenland-
ske forvaltere af alternative investeringsfonde fra et tredjeland, som Danmark er referenceland
for, der er meddelt tilladelse til at forvalte danske alternative investeringsfonde, betaler 44.500
kr.
Stk. 8.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om investeringsforeninger m.v. betaler
årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) For hver meddelelse, anmeldelse eller ansøgning om grænseoverskridende markedsføring af an-
dele i investeringsinstitutter, jf. § 27 i lov om investeringsforeninger m.v., betaler udenlandske
investeringsinstitutter 5.500 kr.
2) Udenlandske investeringsinstitutter omfattet af § 27 i lov om investeringsforeninger m.v. betaler
17.500 kr.
Stk. 9.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet på 314.000 kr.
Stk. 10.
Grundbeløb, jf. stk. 1-9, er angivet i 2016-niveau og reguleres årligt svarende til udviklin-
gen i Finanstilsynets bevilling på finansloven.«
12)
I
nr. 70
ændres »§ 16 f, stk. 1-3,« til: »§ 23, stk. 4 og 5,«.
13)
Nr. 71
affattes således:
»71.
I
§ 373, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 312-312 b,«: »§ 336 a, stk. 2 og 3,«, »§ 343 t, stk. 1,«
udgår, og efter »Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber« indsættes: »og artikel 5, stk. 1,
artikel 6 og 7, artikel 8, stk. 1-3, artikel 9, artikel 10, stk. 1, artikel 13, stk. 1, 3 og 4, og artikel 14
og 19 i Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central
information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer
(PRIIP’er)«.
14)
I den under
nr. 72
foreslåede affattelse af
§ 373, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »artikel 17« til: »artikel
16 eller 17«.
[Udvidelse af henvisning til PRIIP-forordningen]
15)
Efter nr. 72 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 373, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Med bøde straffes en finansiel virksomhed, en finansiel holdingvirksomhed eller en forsik-
ringsholdingvirksomhed, der ikke efterkommer et påbud, der er givet i medfør af § 126 c, stk. 4, §
126 f, § 152 k, stk. 4, § 243 a, stk. 2, § 245 a, stk. 2, § 261, § 264, stk. 3, § 347 b, stk. 1, 1. pkt., §
348, stk. 2, 1. pkt., eller § 350, stk. 1, og overtrædelser af § 112, stk. 1, i selskabsloven. Med bøde
straffes endvidere den, som ikke efterkommer et påbud, der er givet i medfør af § 351, stk. 2 og 3,
og stk. 6, 3. pkt. Med bøde straffes herudover den, som overtræder et forbud eller en begrænsning
eller restriktion meddelt i henhold til artikel 16 eller 17 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsikringsbasere-
de investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP’er)
eller artikel 40-42 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 om markeder for finansielle instrumenter.«
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
5
af
13
[Lovteknisk rettelse og udvidelse af henvisning til MiFIR]
Til § 2
16)
I
nr. 10
ændres »benchmarks og stillere« til: »benchmarks, stillere«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 4
17)
I det
nr. 1
foreslåede
§ 64 b, stk. 1,
indsættes efter »jf.«: »dog«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 6
18)
I
nr. 2
ændres i den indledende tekst »1. pkt.« til: »2. pkt.«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 8
19)
I
nr. 1
indsættes efter »mod hvidvask«: »af udbytte«.
[Korrektion af henvisning]
20)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 6, stk. 3,
indsættes efter »111,«: »112,«.
[Korrektion af manglende henvisning]
21)
I
nr. 2
udgår »i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering
af terrorisme« og »i hvidvaskloven«.
[Lovteknisk rettelse]
22)
I
nr. 4
udgår »i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering
af terrorisme« og »i hvidvaskloven«.
[Lovteknisk rettelse]
23)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»05.
§ 158
ophæves.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 9
24)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
bilag 1, nr. 4,
ændres ”lov om betalingstjenester og elektroniske penge” til ”lov om betalin-
ger”.
[Lovteknisk rettelse]
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
6
af
13
Til § 13
25)
§ 13
udgår.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 14
26)
I
nr. 1
ændres »84-88 og 101« til: »84-88, 101 og 106«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 16
27)
I
stk. 2
indsættes efter »59«: », 02«.
[Lovteknisk rettelse]
28)
I
stk. 3
indsættes efter »69«: », 03«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Portabilitetsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/17/EU af 16. april 2014 om
mindstekrav til fremme af arbejdskraftens mobilitet mellem medlemsstaterne gennem bedre mulig-
heder for at optjene og bevare supplerende pensionsrettigheder) implementeres i dansk ret per 21.
maj 2018, jf. § 16, stk. 4, i det fremsatte lovforslag. Der skal derfor ikke henvises til dette direktiv i
den nyaffattelse af fodnoten til lov om finansiel virksomhed, som træder i kraft den 3. januar 2018.
Med dette ændringsforslag rettes der op på dette.
Til nr. 2
Ved nyaffattelsen af fodnoten er der ved en fejl indsat en henvisning til portabilitetsdirektivet (Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/17/EU af 16. april 2014 om mindstekrav til fremme af
arbejdskraftens mobilitet mellem medlemsstaterne gennem bedre muligheder for at optjene og be-
vare supplerende pensionsrettigheder) to steder. Men ændringsforslaget rettes der op på dette.
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig ændring til indledningen af den foreslåede definition af hjemland for grup-
pe I-forsikringsselskaber i § 5, stk. 1, nr. 56, litra a-c, i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 7, i
det fremsatte lovforslag, således at denne svarer fuldstændig til samme definition, som denne fore-
slås indført i § 5, stk. 1, nr. 62, litra a-c, i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 8, i det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 4
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
7
af
13
Det foreslås at slette et komma fra definitionen af koncerntilsyn efter Solvens II-direktivet i § 5, stk.
1, nr. 58, litra c, jf. § 1, nr. 7, i det fremsatte lovforslag. Hermed bliver det klart, at koncerntilsyn
efter Solvens II-direktivet bl.a. er det tilsyn, som udøves med gruppe 1-forsikringsselskaber, hvis
modervirksomhed har sit hovedsæde i et land uden for Den Europæiske Union, og hvor modervirk-
somheden er en tredjelandsvirksomhed, et forsikringsholdingselskab eller et blandet finansielt hol-
dingselskab.
Til nr. 5
Med § 1, nr. 12, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt § 38 a i lov om finansiel virk-
somhed om gruppe 1-forsikringsselskaber. Definitionen af et gruppe 1-forsikringsselskab, jf. § 5,
stk. 1, nr. 24, i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag, bør ud over at
henvise til §§ 38 og 39 også rettelig henvise til § 38 a. Med dette ændringsforslag rettes der op på
dette.
Til nr. 6
Med § 1, nr. 11, i lov nr. 665 af 8. juni 2017 ændres ”værdipapirer” til ”omsættelige værdipapirer” i
definitionen af formålsbestemt selskab i § 5, stk. 1, nr. 28, i lov om finansiel virksomhed. Af lov-
tekniske årsager ophæves § 1, nr. 11, i lov nr. 665 af 8. juni 2017, og ændringen gennemføres på ny
med det fremsatte lovforslag. Ved en fejl er ændringen ikke gennemført i forslaget til § 5, stk. 1, nr.
28, og med dette ændringsforslag rettes der op på dette.
Til nr. 7
Det foreslås at slette et komma fra definitionen af koncerntilsyn efter Solvens II-direktivet i § 5, stk.
1, nr. 64, litra c, jf. § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag. Hermed bliver det klart, at koncerntilsyn
efter Solvens II-direktivet bl.a. er det tilsyn, som udøves med gruppe 1-forsikringsselskaber, hvis
modervirksomhed har sit hovedsæde i et land uden for Den Europæiske Union, og hvor modervirk-
somheden er en tredjelandsvirksomhed, et forsikringsholdingselskab eller et blandet finansielt hol-
dingselskab.
Til nr. 8
Det foreslås at præcisere, at det foreslåede § 60 c, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr.
21, i det fremsatte lovforslag, skal gælde for livsforsikringsselskaber. Dette følger allerede af det
foreslåede § 2 a i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag, og af det
foreslåede § 60 c, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 21, i det fremsatte lovforslag, og
der er derfor alene tale om en lovteknisk ændring af præciserende karakter.
Til nr. 9
Med § 1, nr. 53, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 5 i § 313 i lov om finansiel
virksomhed. Som følge heraf bliver de eksisterende stk. 5-8 til stk. 5-9. Med ændringsforslaget fore-
tages de fornødne konsekvensændringer som følge heraf i § 313, stk. 1, i lov om finansiel virksom-
hed.
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
8
af
13
Til nr. 10
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås der indsat et nyt stk. 4 i § 350 b i lov om finan-
siel virksomhed, og som følge heraf bliver det eksisterende stk. 4-6 til stk. 5-7. Med ændringsfor-
slaget foretages den fornødne konsekvensændring af § 350 b, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed,
der henviser til § 350 b, stk. 5.
Til nr. 11
Med § 1, nr. 69, i det fremsatte lovforslag foreslås det at nyaffatte § 361 i lov om finansiel virksom-
hed. Med ændringsforslaget foreslås nr. 69 i det fremsatte lovforslag nyaffattet på grund af sprogli-
ge og lovtekniske tilretninger i relation til bl.a. indledningen til de enkelte stykker.
Til nr. 12
Den foreslåede § 38 a i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 12, i det fremsatte lovforslag, fore-
slås strafbelagt, jf. § 1, nr. 70, i det fremsatte lovforslag og dermed indsat i straffebestemmelsen i §
373 i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen til § 38 a i § 373, stk. 2, 1. pkt., skulle rettelig
indsættes efter henvisningen til § 23, stk. 4 og 5, og ikke efter henvisningen til § 16 f, stk. 1-3. Med
ændringsforslaget rettes der op på dette. Der er alene tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 13
Med § 1, nr. 129, i lov nr. 1549 af 13. december 2016 blev der ændret i § 373, stk. 2, 1. pkt., i lov
om finansiel virksomhed, men ændringen tog ikke højde for den ændring af samme bestemmelse,
som allerede var gennemført ved § 7, nr. 7, i lov nr. 262 af 16. marts 2016, der først blev sat i kraft
på et senere tidspunkt. Da lov nr. 262 af 16. marts 2016 blev sat i kraft, kunne én af lovens tre æn-
dringer til § 373, stk. 2, 1. pkt., som følge heraf ikke gennemføres. Det rettes der op på med § 1, nr.
71, i det fremsatte lovforslag, hvor alle tre ændringer foreslås gennemført på ny.
Med ændringsforslaget sikres det, at det alene er den ene ændring, som ikke kunne gennemføres,
som foreslås gennemført på ny med det fremsatte lovforslag. Ændringen er således alene af lovtek-
nisk karakter.
Til nr. 14
Med § 1, nr. 72, i det fremsatte lovforslag foreslås det at indsætte et 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om
finansiel virksomhed, hvorefter det straffes med bøde at overtræde et forbud eller en begrænsning
eller en restriktion meddelt i medfør af artikel 17 i PRIIP-forordningen.
Efter artikel 17 i PRIIP-forordningen kan den kompetente myndighed, i denne henseende Finanstil-
synet, meddele et forbud eller en begrænsning eller en restriktion i markedsføring, distribution eller
salg af sammensatte investeringsprodukter og investeringsbaserede livsforsikringsprodukter eller en
form for finansiel aktivitet eller praksis fra et forsikrings- eller genforsikringsselskabs side.
Med ændringsforslaget foreslås § 1, nr. 72, i det fremsatte lovforslag ændret, så der tillige indsættes
en henvisning til artikel 16 i PRIIP-forordningen i § 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger af artikel 16 i PRIIP-forordningen, at EIOPA kan meddele et midlertidigt forbud eller en
midlertidig begrænsning i markedsføring, distribution eller salg af sammensatte investeringsproduk-
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
9
af
13
ter og investeringsbaserede livsforsikringsprodukter eller en form for finansiel aktivitet eller praksis
fra et forsikrings- eller genforsikringsselskabs side.
Ansvarssubjektet er
ligesom for overtrædelse af forbud m.v. meddelt i medfør af artikel 17
den
fysiske eller juridiske person, der enten producerer, rådgiver om eller sælger et sammensat forsik-
ringsbaseret investeringsprodukt eller investeringsbaseret livsforsikringsprodukt. Det er desuden et
forsikrings- eller genforsikringsselskab, der har en finansiel aktivitet eller praksis.
Med ændringsforslaget sikres det, at overtrædelse af et forbud eller en begrænsning meddelt af EI-
OPA i medfør af artikel 16 i PRIIP-forordningen også straffes med bøde.
Til nr. 15
§ 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed angiver, i hvilke tilfælde manglende efterlevelse af på-
bud straffes med bøde.
Ved § 1, nr. 72, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om finansiel
virksomhed, hvorefter det straffes med bøde at overtræde et forbud eller en begrænsning eller en
restriktion meddelt af Finanstilsynet i medfør af artikel 17 i PRIIP-forordningen. Den nye bestem-
melse træder i kraft den 1. januar 2018.
Imidlertid er der ved anden lov også indsat et nyt 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om finansiel virksom-
hed, og indsættelsen af dette nye punktum træder først i kraft den 3. januar 2018. Ifølge dette straf-
fes med bøde den, som overtræder et forbud eller en begrænsning eller restriktion meddelt i medfør
af artikel 42 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 om markeder for finan-
sielle instrumenter (MiFIR). Indsættelsen af dette nye punktum pr. 3. januar 2018 er sket ved lov nr.
665 af 8. juni 2017 om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansielle rådgivere og
boligkreditformidlere og forskellige andre love (gennemførelse af direktiv om markeder for finan-
sielle instrumenter (MiFID II) og ændringer som følge af forordning om markeder for finansielle
instrumenter (MiFIR) m.v.).
Efter artikel 42 i MiFIR kan den kompetente myndighed, i denne henseende Finanstilsynet, medde-
le et forbud eller en begrænsning eller en restriktion i markedsføring, distribution eller salg af be-
stemte finansielle instrumenter eller strukturerede indlån eller en type finansiel aktivitet eller prak-
sis.
På grund af forskellen i ikrafttrædelsestidspunkt er det, af lovtekniske årsager, nødvendigt først at
indsætte det § 373, stk. 3, 3. pkt., i lov om finansiel virksomhed, der skal træde i kraft den 1. januar
2018. Dette sker med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 72. Derudover er det nødvendigt at nyaffatte
hele § 373, stk. 3, som skal træde i kraft den 3. januar 2018. Dette sker med dette ændringsforslag.
Nyaffattelsen indebærer en fuldstændig videreførelse af den gældende § 373, stk. 3, i lov om finan-
siel virksomhed, som i dag indeholder et 1. pkt. og et 2. pkt. Af denne årsag behandles disse to
punktummer ikke nærmere her.
Med nyaffattelsen af § 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed tilføjes et 3. pkt., som indeholder
både det § 373, stk. 3, 3. pkt., som blev vedtaget med lov nr. 665 af 8. juni 2017, og det § 373, stk.
3, 3. pkt., som foreslås med § 1, nr. 72, i det fremsatte lovforslag. Begge bestemmelser samles og
videreføres således med den foreslåede nyaffattelse uden indholdsmæssige ændringer.
Med nyaffattelsen indsættes desuden en henvisning til artikel 40 og 41 i MiFIR i § 373, stk. 3, 3.
pkt., i lov om finansiel virksomhed.
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
10
af
13
Efter artikel 40 og 41 i MiFIR kan ESMA og EBA midlertidigt og under ganske særlige omstæn-
digheder forbyde eller indføre andre restriktioner i markedsføringen, distributionen eller salget af
henholdsvis finansielle instrumenter og strukturerede indlån eller udøvelsen af en type finansiel
aktivitet eller praksis.
Ansvarssubjektet er den juridiske person, der enten producerer, rådgiver om eller sælger finansielle
instrumenter og strukturerede indlån eller udøver en type finansiel aktivitet eller praksis.
Med ændringsforslaget sikres det, at det også kan straffes med bøde at overtræde et forbud eller en
begrænsning eller en restriktion meddelt i henhold til artikel 40 eller 41 i MiFIR. En eventuel bøde
forventes fastsat under hensyntagen til virksomhedens omsætning i det pågældende produkt og ka-
rakteren af den restriktion, som virksomheden nægter at efterleve.
Ændringsforslaget gennemfører artikel 70, stk. 3, litra b, nr. xxviii, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter.
Til nr. 16
Med § 2, nr. 10, foreslås det at indsætte administratorer af benchmarks og stillere af data til brug for
fastsættelse af benchmarks i § 226 i lov om kapitalmarkeder om videregivelse af fortrolige oplys-
ninger. Af lovtekniske årsager foreslås det at ændre ”og” til ”,”, således at der ikke kan opstå tvivl
om, at opremsningen i bestemmelsen ikke er kumulativ.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget tilføjes ordet ”dog” i det foreslåede § 64 b, stk. 1, i lov om firmapensions-
kasser, jf. § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag, i forbindelse med, at der henvises til det foreslåede §
64 b, stk. 2, i lov om firmapensionskasser, eftersom stk. 2 udgør en undtagelse til stk. 1. Der er tale
om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 18
Med § 6, nr. 2, i det fremsatte lovforslag konsekvensrettes henvisningen i § 12, stk. 2, i lov om
ejendomskreditselskaber til § 8 a, stk. 4, i samme lov som følge af, at § 8 a, stk. 4, bliver til § 8 a,
stk. 5. Det fremsatte lovforslag angiver fejlagtigt, at henvisningen er i bestemmelsens 1. pkt., men
det er rettelig i bestemmelsens 2. pkt. Ændringsforslaget retter denne henvisningsfejl.
Til nr. 19
Lov om betalinger er vedtaget den 8. juni 2017, samme dag som hvidvaskloven. Der henvises til
hvidvaskloven en række steder i lov om betalinger, og med dette ændringsforslag sikres det, at hen-
visningerne er opdaterede, således at de henviser til den nye hvidvasklov (lov nr. 651 af 8. juni
2017).
Til nr. 20
Med ændringsforslaget foreslås en korrektion af en manglende henvisning i § 6, stk. 3, i lov om
betalinger til § 112 i lov om betalinger, som ved en fejl ikke indgår i det vedtagne forslag til lov om
betalinger.
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
11
af
13
Lov om betalinger blev vedtaget den 8. juni 2017 og træder i kraft den 1. januar 2018. Loven aflø-
ser lov om betalingstjenester og elektroniske penge. Det følger af § 6, stk. 3, i lov om betalinger, at
en udbyder af betalingstjenester kan aftale med en bruger, der ikke er en forbruger, at en række
nærmere anførte bestemmelser ikke skal finde anvendelse. § 6, stk. 3, i lov om betalinger gennem-
fører artikel 61 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2366/EU af 25. november 2015 om
betalingstjenester i det indre marked (2. betalingstjenestedirektiv).
§ 112 i lov om betalinger fastsætter regler om såkaldt ”charge-back”, hvilket indebærer at betaler i
forbindelse med køb af varer eller tjenesteydelser ved fjernsalg, eksempelvis via internettet, ved
brug af et betalingsinstrument, såsom et betalingskort, under visse omstændigheder har ret til tilba-
gebetaling af beløbet fra sin udbyder. § 112 er en national særregel, som har et forbrugerbeskytten-
de sigte ved at sikre, at en forbruger, som foretager en betalingstransaktion i forbindelse med fjern-
salg, ikke bliver stillet ringere end en kontantbetalende forbruger. Det følger af de specielle be-
mærkninger til § 112 i lov om betalinger (Folketingstidende 2016-17, A, L 157 som fremsat, side
249 ff), at § 112 viderefører § 74 i lov om betalingstjenester og elektroniske penge uden ændringer.
§ 74 i lov om betalingstjenester og elektroniske penge kan fraviges ved aftale mellem en udbyder af
betalingstjenester og en bruger, der ikke er en forbruger, jf. § 5, stk. 2, i lov om betalingstjenester og
elektroniske penge.
§ 112 i lov om betalinger er ved en fejl ikke medtaget i opremsningen af bestemmelser i § 6, stk. 3, i
lov om betalinger, der kan fraviges, når brugeren ikke er en forbruger. Da det ikke med lov om be-
talinger har været tilsigtet at ændre retstilstanden for charge back-reglerne mellem erhvervsdriven-
de, foreslås det med dette ændringsforslag at indsætte den manglende henvisning til § 112 i lov om
betalinger i § 6, stk. 3, i lov om betalinger. Herved sikres det, at § 74 i lov om betalingstjenester og
elektroniske penge videreføres uændret i den nye lov om betalinger som tilsigtet. Med ændringsfor-
slaget vil erhvervsdrivende også efter den 1. januar 2018 kunne aftale, at § 112 i lov om betalinger
om charge-back ikke skal finde anvendelse.
Til nr. 21
Med § 8, nr. 1, i det fremsatte lovforslag opdateres henvisningerne i lov om betalinger til den nye
hvidvasklov. Det er således ikke nødvendigt at foretage denne opdatering i forbindelse med, at hen-
visninger til specifikke paragraffer i hvidvaskloven opdateres. Ændringen er alene af lovteknisk
karakter.
Til nr. 22
Med § 8, nr. 1, i det fremsatte lovforslag opdateres henvisningerne i lov om betalinger til den nye
hvidvasklov. Det er således ikke nødvendigt at foretage denne opdatering i forbindelse med, at hen-
visninger til specifikke paragraffer i hvidvaskloven opdateres. Ændringen er alene af lovteknisk
karakter.
Til nr. 23
Med lov om betalinger ophæves lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
I § 158 i lov om betalinger foretages der en ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 13. august 2013,
som ændret ved § 6 i lov nr. 268 af 25. marts 2014, § 5 i lov nr. 403 af 28. april 2014 og § 3 i lov nr.
739 af 1. juni 2015, hvormed en henvisning til lov om betalingstjenester og elektroniske penge æn-
dres til en henvisning til lov om betalinger.
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
12
af
13
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 13. august 2013, blev imidlertid erstattet af lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven), som trådte i kraft den
26. juni 2017.
Både lov om betalinger og hvidvaskloven blev begge vedtaget den 8. juni 2017.
Idet lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme nu
er erstattet af hvidvaskloven, er der ikke længere grundlag for den foreslåede ændring i § 158 i lov
om betalinger, hvorfor denne foreslås ophævet.
Til nr. 24
I bilag 1, nr. 4, til hvidvaskloven, er der en henvisning til lov om betalingstjenester og elektroniske
penge.
Den 8. juni 2017 blev lov om betalinger vedtaget. Loven træder i kraft den 1. januar 2018. Med lov
om betalinger ophæves lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
Det foreslås derfor at opdatere henvisningen i bilaget til hvidvaskloven, så den rettelig henviser til
lov om betalinger.
Til nr. 25
Med § 13 i det fremsatte lovforslag foreslås § 7, nr. 1 og 7, i lov nr. 262 af 16. marts 2016 ophævet
af lovtekniske årsager i forbindelse med, at de ændringer, som følger af de nævnte bestemmelser, i
stedet gennemføres med det fremsatte lovforslag. Det skyldes, at der inden ikrafttrædelsen af lov nr.
262 af 16. marts 2016 er foretaget andre lovændringer i samme bestemmelser, der ikke tager højde
for de ændringer, som følger af § 7, nr. 1 og 7, i lov nr. 262 af 16. marts 2016. Da lov nr. 262 af 16.
marts 2016 allerede er trådt i kraft, kan hverken den eller dele deraf ophæves, hvorfor § 13 i det
fremsatte lovforslag udgår med dette ændringsforslag. Det fremsatte lovforslag og dette ændrings-
forslag sikrer dog fortsat, at de ændringer, som følger af § 7, nr. 1 og 7, i lov nr. 262 af 16. marts
2016, gennemføres.
Til nr. 26
Ved § 1, nr. 106, i lov nr. 665 af 8. juni 2017 indsættes et nyt 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om finan-
siel virksomhed. Lov nr. 665 af 8. juni 2017 træder i kraft den 3. januar 2018.
Med § 1, nr. 72, i det fremsatte lovforslag foreslås det at indsætte et nyt 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov
om finansiel virksomhed per 1. januar 2018.
L 10 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
13
af
13
På grund af forskellen i ikrafttrædelsestidspunkt er det, af lovtekniske årsager, nødvendigt at nyaf-
fatte hele § 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed per 3. januar 2018. Det foreslås derfor med
dette ændringsforslag.
Som konsekvens heraf foreslås det at ophæve § 1, nr. 106, i lov nr. 665 af 8. juni 2017. Indholdet af
§ 1, nr. 106, i lov nr. 665 af 8. juni 2017 videreføres med nyaffattelsen af § 373, stk. 3, i lov om
finansiel virksomhed, og ændringen er således i denne henseende alene af lovteknisk karakter.
Til nr. 27
Ikrafttrædelsesbestemmelsen opdateres som følge af, at der med dette ændringsforslag indsættes en
ny ændring, som skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Til nr. 28
Ikrafttrædelsesbestemmelsen opdateres som følge af, at der med dette ændringsforslag indsættes en
ny ændring, som skal træde i kraft den 3. januar 2018.