Finansudvalget 2017-18
L 1
Offentligt
1835338_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2017
J nr. 2017-2928
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 1. september stillet mig følgen-
de spørgsmål 372 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rasmus Nordquist (ALT).
Spørgsmål 372
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for drivhusgasudledningen af
regeringens forslag i finanslov for 2018, erhvervs- og iværksætterudspil samt
skatteudspil med hensyn til
- reduceret kontraktbetaling til DSB,
- afskaffelse af den høje registreringsafgift og nedsættelse af den lave
sats til 100 pct.,
- nedsættelse af Storebæltstaksterne for vejtrafikken med 25 pct. og
- anlæggelse af kørsel i nødspor på vestfynsk motorvej, udvidelse af E45
fra fire til seks spor og hastighedsopgradering til hhv. 90 km/t og 130
km/t på udvalgte landeveje og motorvejsstrækninger?
Ministeren bedes fremhæve de initiativer i de tre udspil, der kompenserer for
denne klimabelastning, eller redegøre for øvrige virkemidler til at sikre, at
den danske drivhusgasudledning ikke øges, såfremt alle tre udspil vedtages i
deres nuværende form. Ministeren bedes fremlægge en samlet oversigt over
de drivhusgasreducerende og drivhusgasøgende tiltag i de tre udspil.
Svar
Der er betydelig usikkerhed forbundet med at vurdere konsekvenserne for drivhus-
gasudledningen af regeringens udspil. Nedenfor følger en liste over de nævnte
tiltag og deres skønnede konsekvenser for drivhusgasudledningen, som er indhen-
tet fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skatteministeriet.
Der er ikke opgjort konsekvenser for udledningen fra de øvrige elementer i de tre
udspil. I det omfang, de bidrager til øget vækst og beskæftigelse, må de dog isole-
ret set alt andet lige forventes at give anledning til et øget energiforbrug, der kan
give anledning til øget udledning af CO
2
. Denne udledning må forventes at finde
sted både inden for og uden for kvotesektoren. Omfanget af øgede udledninger vil
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
L 1 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om at redegøre for konsekvenserne for drivhusgasudledningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1835338_0002.png
dog i høj grad afhænge af, om det øgede energiforbrug i fremtiden vil stamme fra
vedvarende energikilder eller fossile. Der er ikke regnet konkret herpå.
Øgede udledninger af
CO
2
uden for de kvotebe-
lagte sektorer, ton pr. år,
når fuldt implementeret
Ingen effekt
Se bemærkninger
30-57.000
300
3.500
Samlet øget udledning af
CO
2
, mio. ton i 2021-
2030 uden for de kvote-
belagte sektorer
Ingen effekt
Se bemærkninger
0,3-0,6
0,003
0,035
Reduceret kontraktbeta-
ling til DSB
Nedsat registreringsafgift
Nedsat Storebæltstakst
Øget skiltet hastighed på
udvalgte landeveje
Øget skiltet hastighed på
udvalgte motorvejsstræk-
ninger
Kørsel i nødspor
Udvidelse af E45
Se bemærkninger
Se bemærkninger
Bemærkninger til opgørelsen:
Nedsat registreringsafgift
Siden fremlæggelsen af regeringens skatteudspil, Jobreformens fase II, er der ind-
gået en aftale om en anden model for bilbeskatning, jf. aftale om ”Omlægning af
bilafgifterne”.
Det forventes, at det nært forestående lovforslag som udmønter aftalen, vil inde-
holde konkrete skøn over CO
2
-effekterne.
Nedsat Storebæltstakst
Det skal bemærkes, at taksten for tog ligeledes reduceres. Endvidere skal der gø-
res opmærksom på, at såfremt en nedsat takst leder til reduceret færgefart på Kat-
tegat, vil dette kunne reducere CO
2
-udledningen en smule. Dette forventes dog
ikke at være tilfældet.
Den årlige effekt af nedsat takst er angivet umiddelbart efter indfasningsperioden,
formentlig i starten af 2020’erne. En 25 pct. reduktion af taksten på Storebælt for-
ventes at lede til en øget CO
2
-udledning på 30-57.000 ton/år i 2021-2030, når den
er fuldt implementeret.
Da takstnedsættelsen er provenuneutral og dermed indebærer, at tilbagebetalings-
tiden for Storebæltsforbindelsen (via takster) forlænges med 3 år, forventes der
også en reduktion i CO
2
-udledningen på længere sigt i forhold til uden tiltaget.
Side 2/3
L 1 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om at redegøre for konsekvenserne for drivhusgasudledningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1835338_0003.png
Hvorvidt CO
2
-reduktionen på længere sigt fuldt ud udligner den øgede udledning i
årene 2021-3030 er uvist, da det ikke har været muligt at foretage en beregning
herpå. Omfanget af CO
2
-reduktionen på lang sigt vil bl.a. afhænge af, hvordan
forlængelsen af tilbagebetalingstiden implementeres og hvordan sammensætnin-
gen af bilflåden ser ud.
Reduceret kontraktbetaling til DSB
På nuværende tidspunkt forventer Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ikke, at
en reduceret kontraktbetaling til DSB vil få konsekvenser i form af ændringer i
transportsektorens CO
2
-udledning.
Kørsel i nødspor
Vejdirektoratet har oplyst, at der ikke er foretaget beregninger af projektets konse-
kvenser for drivhusgasudledning, da Vejdirektoratet ikke har gennemført et plan-
lægningsprojekt for kørsel i nødspor på Vestfynske motorvej i en sådan detalje-
ringsgrad, hvor der regnes på konsekvenser for drivhusgasudledningen.
Udvidelse af E45
De tiltag, der er nævnt i FFL18 om udvidelse af E45, handler om planlægnings-
mæssige analyser (herunder VVM) af konsekvenserne ved udvidelse af forskellige
strækninger. Der er således ikke tale om besluttede projekter, og der er på nuvæ-
rende tidspunkt ikke regnet på konsekvenser for drivhusgasudledningen.
Vejdirektoratet har oplyst, at i det eventuelle videre arbejde med de planlægnings-
mæssige analyser af udbygningsforslag på E45 vil konsekvenser for drivhusgasud-
ledningen blive beregnet.
Kompensation for klimaeffekter
Effekterne af de tiltag, der måtte blive vedtaget, vil indgå i løbende opgørelser af
manko for opfyldelse af klimamålsætninger med udgivelse af Energistyrelsens Ba-
sisfremskrivninger. Regeringen vil om nogle måneder fremlægge en strategi for at
opfylde Danmarks klimamål for de ikke-kvotebelagte sektorer i perioden 2021-
2030.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3