Finansudvalget 2016-17
L 216 endeligt svar på spørgsmål 10
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2017
J nr. 2017-2928
Finansudvalget har i brev af 4. september stillet mig følgende spørgsmål 10 til L216
forslag til Finanslov for 2018, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ida Auken (RV)
Spørgsmål 10
Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning FFL 2018 har for Danmarks
udledning af CO
2
?
Svar
Det er kun ganske få af de nye elementer i forslaget, der er konkretiseret tilstræk-
keligt til at kunne skønne en effekt på udledningen af CO
2
. Dette omfatter ændret
takst på Storebælt og øget hastighed på udvalgte landeveje og motorvejsstræknin-
ger.
En 25 pct. reduktion af taksten på Storebælt forventes at lede til en øget CO
2
-
udledning på 30-57.000 ton/år i 2021-2030, når den er fuldt implementeret.
Da takstnedsættelsen er provenuneutral og dermed indebærer, at tilbagebetalings-
tiden for Storebæltsforbindelsen (via takster) forlænges med 3 år, forventes der
også en reduktion i CO
2
-udledningen på længere sigt i forhold til uden tiltaget.
Hvorvidt CO
2
-reduktionen på længere sigt fuldt ud udligner den øgede udledning i
årene 2021-3030 er uvist, da det ikke har været muligt at foretage en beregning
herpå. Omfanget af CO
2
-reduktionen på lang sigt vil bl.a. afhænge af, hvordan
forlængelsen af tilbagebetalingstiden implementeres og hvordan sammensætnin-
gen af bilflåden ser ud.
Øget hastighed vil med det konkrete forslag lede til en øget udledning på anslået
3.500-3.800 ton/år.
Planlægningen vedrørende de to omtalte vejudvidelser (kørsel i nødspor og udvi-
delse af E45) er endnu på så tidligt et stadium, at der ikke er regnet konkret på
effekterne.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk