Bilag 1
Vurdering af initiativer i Alternativets udspil til en finanslov for 2018-2021
Tabel 1
Vurdering af konkrete initiativer i Alternativets udspil til finanslov for 2018-2021
25. maj 2018
Prioritering
Udgiftsskøn i udspillet i
2018 (angivet i udspil-
let)
FMs vurdering af ud-
giftsskøn i 2018 (hvis
muligt).
1
Bemærkninger til vurdering af udgifterne
Den økonomiske bundlinje
Regeringen har en målsætning om, at alle skal have adgang til bredbånd med en hastighed på mindst 100/30 Mbit/s i 2020. I Dan-
mark er udrulningen af bredbånd som udgangspunkt markedsbaseret. Regeringen har løbende afsat midler til at understøtte mar-
kedsudrulningen, bl.a. er der afsat ca. 320 mio. kr. i 2016-2019 til bredbåndspuljen, som giver tilskud til lokale bredbåndsprojekter.
1. Internet til alle
220 mio. kr.
-
Regeringens bredbåndsmålsætning er i dag opfyldt for knapt 90 pct. af alle boliger og virksomheder. Det er vanskeligt at estimere
udgiften til at sikre internet til alle. Udgiften afhænger bl.a. af, hvilken hastighed der forstås ved en ”god og stabil” internetforbindel-
se. Herudover er der stor usikkerhed forbundet med at estimere udgiften til at sikre dækning af en eventuel restgruppe i 2020, bl.a.
fordi man ikke ved, hvilke adresser der vil indgå i restgruppen. Det vurderes imidlertid, at selv hvis en eventuel restgruppe i 2020 fx
kun udgør få procent af alle boliger og virksomheder, vil udgiften, såfremt staten skulle sikre dækning af disse adresser, udgøre
flere mia. kr.
Alternativet foreslår, at der afsættes 2.775 mio. kr. årligt. Det angivne udgiftsskøn er lagt til grund.
Det bemærkes, at uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet, Undervisningsministeriet og Kulturmini-
steriet fra 2016 på lige fod med andre statslige institutioner er underlagt et omprioriteringsbidrag på 2 pct.
2. Flere investeringer i uddannelse
2.775 mio. kr.
2.775 mio. kr.
1
Med mindre andet er angivet i udspillet,
En fremtid i Balance,
forudsættes det, at udgifterne fordeles ligeligt over årene 2018-2021.
”-”= ikke muligt at vurdere. Det bemærkes herudover, at
udgiftsskønnene vedr. skatte- og afgiftsinitiativer som udgangspunkt opregnet er til 2018-niveau med forventningen til væksten i nominel BNP fra Danmarks Konvergensprogram april
2018 og afrundet til nærmeste 50 mio. kr., medmindre andet er angivet. Opregningen er foretaget med udgangspunkt i udgiftsskønnet for 2017 i svar på FIU alm. del spørgsmål 90 af 3.
november 2016. Ved de initiativer, hvor der er tale om en afsat pulje, er der ikke foretaget en niveauopregning.