Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 38 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 3. november 2017 stillet efter ønske fra
Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Hvorfor har ministeren i svaret på spørgsmål 8, hvor der blev bedt om en opdate-
ring af en specifik tabel, i stedet sendt en anden og mindre udførlig tabel? Vil mi-
nisteren i forlængelse heraf oversende en tabel med den samme detaljeringsgrad
som tabel 3 i Finansministeriets publikation "2025-forløb og reformudspil", hvor
udgifterne til forsvaret desuden indgår, ligesom der ønskes en opdeling af reserven
til øvrige prioriteringer og løbende udmøntning på hhv. udgifter, som er forudsat
uden for det offentlige forbrug og udgifter som ikke er afgrænset?
Svar
Der er udarbejdet en opdateret tabel, hvor der er foretaget en beregningsteknisk
opsplitning af merbevillingerne til Forsvaret mellem investeringer og offentligt
forbrug,
jf. tabel 1.
Det understreges, at beregningerne er af ren teknisk karakter.
Tabel 1
Beregningsteknisk opdeling af bevillingsløft i Forsvaret
Mia. kr., 2018-pl
Bevillingsløft i Forsvaret
- heraf offentligt forbrug
- heraf offentlige investeringer
2018
0,8
0,8
0,0
2019
0,8
0,8
0,0
2020
1,7
1,2
0,5
2021
1,9
1,7
0,2
2022
2,8
1,9
0,9
2023
4,8
2,7
2,1
2024
4,8
3,1
1,7
2025
4,8
3,1
1,7
Anm.: Det antages, at materielinvesteringer sfa. løftet påvirker de offentlige investeringer på bevillingstids-
punktet.
Kilde: Egne beregninger.
Den del af merbevillingerne til Forsvaret, der beregningsteknisk er kategoriseret
som offentlige investeringer forudsættes i tabellen afholdt inden for den eksiste-
rende ramme til offentlige investeringer. Den del af merbevillingerne til Forsvaret,
der beregningsteknisk er kategoriseret som offentligt forbrug er beregningsteknisk
finansieret gennem det finanspolitiske råderum,
jf. tabel 2.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk