Finansudvalget 2017-18
L 1
Offentligt
1816368_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 38 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 3. november 2017 stillet efter ønske fra
Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Hvorfor har ministeren i svaret på spørgsmål 8, hvor der blev bedt om en opdate-
ring af en specifik tabel, i stedet sendt en anden og mindre udførlig tabel? Vil mi-
nisteren i forlængelse heraf oversende en tabel med den samme detaljeringsgrad
som tabel 3 i Finansministeriets publikation "2025-forløb og reformudspil", hvor
udgifterne til forsvaret desuden indgår, ligesom der ønskes en opdeling af reserven
til øvrige prioriteringer og løbende udmøntning på hhv. udgifter, som er forudsat
uden for det offentlige forbrug og udgifter som ikke er afgrænset?
Svar
Der er udarbejdet en opdateret tabel, hvor der er foretaget en beregningsteknisk
opsplitning af merbevillingerne til Forsvaret mellem investeringer og offentligt
forbrug,
jf. tabel 1.
Det understreges, at beregningerne er af ren teknisk karakter.
Tabel 1
Beregningsteknisk opdeling af bevillingsløft i Forsvaret
Mia. kr., 2018-pl
Bevillingsløft i Forsvaret
- heraf offentligt forbrug
- heraf offentlige investeringer
2018
0,8
0,8
0,0
2019
0,8
0,8
0,0
2020
1,7
1,2
0,5
2021
1,9
1,7
0,2
2022
2,8
1,9
0,9
2023
4,8
2,7
2,1
2024
4,8
3,1
1,7
2025
4,8
3,1
1,7
Anm.: Det antages, at materielinvesteringer sfa. løftet påvirker de offentlige investeringer på bevillingstids-
punktet.
Kilde: Egne beregninger.
Den del af merbevillingerne til Forsvaret, der beregningsteknisk er kategoriseret
som offentlige investeringer forudsættes i tabellen afholdt inden for den eksiste-
rende ramme til offentlige investeringer. Den del af merbevillingerne til Forsvaret,
der beregningsteknisk er kategoriseret som offentligt forbrug er beregningsteknisk
finansieret gennem det finanspolitiske råderum,
jf. tabel 2.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvorfor ministeren i svaret på spørgsmål 8, hvor der blev bedt om en opdatering af en specifik tabel, i stedet har sendt en anden og mindre udførlig tabel, til finansministeren
1816368_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 2
Samlet oversigt over finanspolitisk råderum inkl. virkningen af regeringens udspil efter aftale om omlæg-
ning af bilafgifter
2018
Eksisterende råderum ekskl. midler afsat til
erhvervs- og iværksætterudspil, mia. kr.
(2018-niveau)
- Nettofinansieringsbehov Jobreformens fase II og
erhvervs- og iværksætterudspil
- Basisvækst i udgifterne til offentligt forbrug på 0,3
pct. årligt i 2019-2025
- Øget manøvrerum inden for en fastholdt basis-
vækst på 0,3 pct. i 2019-2025
- Løft af forsvarsudgifterne der er kategoriseret
som offentligt forbrug
1)
Resterende råderum til øvrige prioriteringer
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
-�½
¾
�½
-�½
¾
¾
5
11�½
3�½
12¼
2
¾
17¼
3�½
2
2
21¾
9�½
2
�½
27¼
11
2
3
31¼
7
12�½
2
3
Anm.: Alle tal er afrundet til nærmeste kvarte mia. kr. Negative tal i række 2 angiver et finansieringsoverskud.
1) Den del af løftet af forsvarsudgifterne, der er kategoriseret som investeringer forudsættes afholdt in-
den for den eksisterende ramme til offentlige investeringer. Det bemærkes, at regeringens udspil til nyt
forsvarsforlig dækker perioden 2018-2023, og at løftet i ovenstående beregninger er teknisk fastholdt på
2023-niveauet i årene herefter.
Kilde: Egne beregninger.
I regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig
Et stærkt værn om Danmark,
foreslår
regeringen et løft af forsvaret på 0,8 mia. kr. i 2018 og 4,8 mia. kr. i 2023. Merbe-
villingerne til Forsvaret tilvejebringes indenfor rammerne af FFL18 og 2025-
planen.
Reserven til øvrige prioriteringer og løbende udmøntning er ikke opdelt på kon-
krete udgiftsområder.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister