Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0471
Offentligt
1791903_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 6.9.2017
COM(2017) 471 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den
europæiske dagsorden for migration
DA
DA
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0002.png
1.
Indledning
Den femte statusrapport indeholder en opdatering med hensyn til gennemførelsen af
partnerskabsrammen og de foranstaltninger, der er truffet som følge af de erfaringer, der er
blevet gjort og redegjort for i den fjerde statusrapport
1
.
I løbet af sommeren er antallet af irregulære migranter, der passerer via den centrale
Middelhavsrute, faldet. I juli og august blev der registreret 15 373 personer, der ankom til
Italien, sammenholdt med 44 846 i samme måneder i 2016. I 2017 er der indtil nu
(4. september) ankommet 99 846 migranter; i samme periode i 2016 ankom der 115 068
migranter. Ifølge Den Internationale Organisation for Migration er der i 2017 indtil nu 2 410
personer, der er omkommet i forsøget på at nå frem til Europa, mens der kun blev registreret i
alt 19 døde i august. Disse tendenser afspejler den øgede indsats, der gøres i fællesskab af
Italien og EU i overensstemmelse med handlingsplanen om foranstaltninger for at støtte
Italien
2
, for at optrappe samarbejdet med oprindelses- og transitlandene langs ruten, navnlig
Libyen, og det gode samarbejde med de libyske myndigheder. De initiativer, der er taget for
at øge den libyske kystvagts kapacitet til at foretage overvågning til søs og bekæmpe
menneskesmugling, er begyndt at bære frugt. Der er også blevet tilføjet nye elementer til det
igangværende samarbejde med Libyen, idet et nyt flerårigt projekt til et samlet beløb på
46,3 mio. EUR, som samfinansieres inden for rammerne af EU's trustfond for Afrika, med
henblik på at øge grænseovervågningen i Libyen, blev godkendt i juli 2017
3
.
Siden fjerde statusrapport har antallet af migranter, der er ankommet via den vestlige
Middelhavsrute, været stigende. I Spanien var det samlede antal migranter, der var ankommet
frem til 16. august 2017, på 13 826, hvilket udgør en stigning på 115 % sammenlignet med
samme periode i 2016 (6 409), hvilket igen understreger betydningen af fortsat at holde øje
med nye alternative ruter, der måtte dukke op.
Der er blevet gjort betydelige fremskridt med hensyn til at indgå migrationspartnerskaber med
andre vestafrikanske lande som en del af indsatsen for at mindske presset på den centrale
Middelhavsrute. I handlingsplanen om foranstaltninger for at støtte Italien medtog
Kommissionen tilsagn om genbosætning for personer med behov for beskyttelse i landene
langs ruten som en del af de bredere genbosætningsforanstaltninger, Kommissionen har
iværksat for 2018. Den hastighed, hvormed de programmer, der er godkendt inden for
rammerne af EU's trustfond for Afrika, gennemføres, er blevet yderligere øget, idet der er
blevet undertegnet 169 kontrakter til et samlet beløb på over 1,2 mia. EUR på tværs af tre
regioner
4
(fra 4. september). Disse fremskridt bør følges op af en rettidig gennemførelse af
projekterne i marken.
Det kan på den baggrund konstateres, at en række af de svagheder, der blev påpeget i de
tidligere rapporter, stadig består. Navnlig det formelle samarbejde om tilbagetagelse og
tilbagesendelse med nogle af de prioriterede lande går fortsat trægt. Dette tyder på, at der er
brug for at finde frem til og anvende passende incitamenter i forbindelse med forhandlingerne
1
2
3
4
Fjerde statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for
migration (COM(2017) 350 final af 13.6.2017).
Handlingsplan om foranstaltninger til at støtte Italien, reducere migrationspresset langs den centrale
Middelhavsrute og øge solidariteten (SEC(2017) 339 af 4.7.2017).
Ud af dette beløb blev 42,2 mio. EUR finansieret inden for rammerne af EU's trustfond for Afrika, 2,2 mio.
EUR af Italien og 1,8 mio. EUR af Fonden for Intern Sikkerhed.
Sahelregionen og området omkring Tchadsøen, Afrikas Horn og Nordafrika.
2
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0003.png
om tilbagetagelsesaftaler, bl.a. via visumpolitikken
5
, eller om nødvendigt at anvende
alternative praktiske ordninger særskilt fra de forhandlede aftaler, som giver tilsvarende
resultater, hvad angår samarbejde om de faktiske tilbagesendelser. Tilbagesendelsesprocenten
fra medlemsstaterne er fortsat lavt, hvilket viser, at der også er behov for at optrappe den
interne koordinering.
De seneste måneder er de diplomatiske kontakter og multilaterale drøftelser mellem EU,
medlemsstaterne og oprindelses- og transitlandene blevet intensiveret, bl.a. med det andet
møde i kontaktgruppen for den centrale Middelhavsrute
6
og mødet i Paris den 28. august
7
,
hvilket afspejler behovet for at gøre en større indsats for at udnytte de fremskridt, der hidtil er
gjort inden for partnerskabsrammen og opnå vedvarende resultater, hvad angår
migrationsstyring langs den centrale Middelhavsrute.
2.
Fremskridt og resultater
2.1. Prioriterede lande
Niger
Samarbejdet med Niger er fortsat godt og konstruktivt, bl.a. hvad angår optrapning af
grænsekontrollen. Myndighederne har med støtte fra EU udarbejdet en handlingsplan for den
nationale migrationsstrategi, og begge dokumenter skal snart formelt vedtages. Den 21. juni
undertegnede den nigerske finansminister, lederen af EU's delegation og den italienske
ambassadør i Niamey en aftale om et supplerende beløb på 50 mio. EUR til
budgetstøtteprogrammet inden for rammerne af EU's trustfond for Afrika. Denne supplerende
støtte har til formål at øge statens kapacitet, hvad angår sikkerhed og bekæmpelse af
smugling, herunder menneskehandel. Den første del på 10 mio. EUR blev udbetalt i
begyndelsen af juli. For at øge modstandsdygtigheden i de lokalsamfund, som tidligere tjente
på menneskehandlen i regionen, er det vigtigt, at projekter for at støtte indkomstmulighederne
og skabe alternativer til menneskehandel gennemføres fuldt ud snarest muligt.
Niger gør fortsat en stor indsats for at forhindre irregulær migration og bekæmpe
menneskesmuglere. I 2017 har en række operationer hidtil ført til anholdelsen af
101 personer, som blev stillet for en domstol, anholdelsen af 79 personer for smuglerrelateret
kriminalitet og beslaglæggelsen af 74 biler og motorcykler. Antallet af personer, der har
udnyttet muligheden for støttet frivillig tilbagevenden, er fortsat steget; den 1. september 2017
var ca. 4 000 migranter vendt tilbage til deres oprindelsesland med støtte fra det fælles
initiativ mellem EU's trustfond for Afrika og Den Internationale Organisation for Migration
om beskyttelse og reintegration af migranter.
Ved hjælp af instrumentet til fremme af stabilitet og fred er der også blevet iværksat et projekt
med henblik på at forbedre de grundlæggende tjenester og modstandsdygtigheden i
randområderne til migrationsruterne i det nordøstlige Niger.
5
6
7
I overensstemmelse med de humanitære principper kan der ikke knyttes betingelser til behovsbaseret
humanitær bistand.
Indenrigsministrene mødtes i kontaktgruppen i Rom den 19.-20.3. og i Tunis den 24.7.2017. Deltagerne i
mødet i Tunis var indenrigsministrene fra Algeriet, Østrig, Tchad, Frankrig, Tyskland, Italien, Libyen, Mali,
Malta, Niger, Slovenien, Schweiz og Tunesien samt kommissær Dimitris Avramopoulos og
indenrigsministeren fra Estland, som har formandskabet for Rådet for Den Europæiske Union.
http://www.elysee.fr/declarations/article/declaration-conjointe-relever-le-defi-de-la-migration-et-de-l-asile/
3
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0004.png
Det er nødvendigt hele tiden at holde øje med, om migrationsstrømmene finder nye ruter. Den
øgede grænsekontrol, bl.a. i Algeriet, kan føre til, at der opstår nye ruter. Der sker en aktiv
udveksling af oplysninger om udviklingen i ruterne inden for den platform, som de nigerske
myndigheder har oprettet til dette formål
8
. Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning har udsendt en forbindelsesofficer til Niamey for at støtte dette arbejde.
Regionaliseringen af aktiviteterne under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik i Sahel går
hurtigere, og den gradvise udsendelse af eksperter i intern sikkerhed og forsvar i G5
Sahellandene vil være med til at øge det fremtidige samarbejde med myndighederne, også
hvad angår grænseforvaltning. Efter at lokalkontoret i Agadez er blevet fuldt operationelt, er
det blevet muligt for EUCAP Sahel Niger at udvide sine aktiviteter i det nordlige Niger, øge
antallet af besøg i marken i de forskellige regioner med henblik på at gennemføre projekter,
sikre uddannelse, indkredse andre behov hos de retshåndhævende myndigheder og bidrage til
at kortlægge strømmene af irregulære migranter. Under en undersøgelsesmission i juli i
Madama, som er et vigtigt knudepunkt for smugling af migranter og menneskehandel, blev
repræsentanter for EUCAP Sahel Niger ledsaget af eksperter fra EU's grænsebistandsmission
i Libyen (EUBAM Libya). Der kan blive tale om at gennemføre yderligere besøg med øget og
målrettet rådgivning og uddannelse (f.eks. om forfalskning af dokumenter og
narkotikahandel), når sikkerhedssituationen tillader det.
På den baggrund er den højtstående repræsentant/Kommissionens næstformand ved at
færdiggøre et forslag om en yderligere styrkelse af EUCAP Sahel Niger, og en særlig mission
vil besøge landet for at gennemføre de aftaler, der blev indgået på mødet i Paris den
28. august.
Nigeria
Nigeria er fortsat det vigtigste oprindelsesland for de irregulære migranter, der ankommer til
Europa (indtil 4. september 2017 var der registreret 16 671 personer, der har indrejst på
irregulær vis), og en af hoveddestinationerne for de tilbagesendelsesoperationer, som Det
Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning tilrettelægger; siden juni er der allerede
blevet gennemført tre operationer. Regeringen har udsendt to nigerianske
forbindelsesofficerer til Italien, hvilket Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning har finansieret, for at gøre det lettere at identificere irregulære migranter og
øge antallet af tilbagesendelser. Desværre har det vist sig svært at fastsætte en dato for anden
forhandlingsrunde vedrørende tilbagetagelsesaftalen mellem EU og Nigeria.
Det er vigtigt, at forhandlingerne om en mulig aftale, herunder ledsageforanstaltninger for at
lette migranternes frivillige tilbagevenden og socioøkonomiske integration i deres oprindelige
lokalsamfund, hurtigst muligt genoptages med henblik på at nå en aftale forud for den næste
politiske dialog på højt plan.
Nigeria har fortsat et tæt samarbejde med Den Internationale Organisation for Migration for at
lette dets statsborgeres støttede frivillige tilbagevenden fra Niger og Libyen; i 2017 er det
hidtil 2 770 personer, der har fået hjælp til at vende tilbage via det fælles initiativ mellem
8
Med deltagelse af EU's delegation, den europæiske migrationsforbindelsesofficer og forbindelsesofficeren fra
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning, der blev udsendt til Niamey den 1.8., EUCAP
Sahel Niger, berørte EU-medlemsstater og Den Internationale Organisation for Migration.
4
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0005.png
EU's trustfond for Afrika og Den Internationale Organisation for Migration om beskyttelse og
reintegration af migranter samt andre donorer.
Nigeria er fortsat det vigtigste oprindelsesland uden for EU, når det drejer sig om ofre for
menneskehandel; der er hovedsageligt tale om kvinder og piger, der handles med henblik på
seksuel udnyttelse i EU
9
. Der er blevet ydet 10 mio. EUR via Den Europæiske
Udviklingsfond og EU's trustfond for Afrika til et projekt til bekæmpelse af menneskehandel
og migrantsmugling. Projektet, der skal iværksættes i oktober, vil involvere de nigerianske
indvandringsmyndigheder og den nationale instans for bekæmpelse af menneskehandel
10
.
Dette arbejde kunne med fordel støttes yderligere via relevante EU-agenturer i
grænseoverskridende sager om menneskehandel og migrantsmugling, navnlig med
inddragelse af Europol og Eurojust.
Senegal
Senegal er fortsat et vigtigt oprindelsesland for irregulære migranter; indtil den 4. september
2017 var der ankommet 5 526 irregulære senegalesiske migranter til Italien. For at lette
identifikationen og tilbagesendelsen af irregulære migranter har Senegal bekræftet, at det har
til hensigt at sende et hold til Italien. Den italienske regering har sendt et forslag til det
nationale politi i Senegal; der forventes snart at komme et positivt svar. Der er blevet
undertegnet en ny aftale om migration med Spanien, som bygger videre på den eksisterende
aftale og det nuværende mangeårige samarbejde om f.eks. kystbevogtning og finansiel
bistand.
Der er dog kun blevet gjort begrænsede fremskridt, hvad angår tilbagesendelser fra EU.
Antallet af imødekomne anmodninger om konsulære rejsedokumenter er fortsat lavt.
Aftalememorandummet mellem Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning og
de senegalesiske myndigheder, der blev indgået den 2. juni i Dakar, vil snart blive
undertegnet. Oprettelsen i Senegal af en risikoanalysegruppe mellem Afrika og Frontex på
efterretningsområdet vil blive sikret inden for rammerne af det allerede undertegnede særlige
projekt, som Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning leder.
Hvad angår antallet af personer, der har fået støtte til frivillig tilbagevenden, har Senegal
været med til at gøre det lettere at tilbagesende et stigende antal personer til Senegal; frem til
1. september 2017 drejer det sig om 1 764 tilbagesendte, heraf mere end 1 058 fra Niger og
671 fra Libyen. De senegalesiske myndigheder har desuden i juni 2017 optrævlet et
migrantsmuglernet. Senegal er også ved at lægge sidste hånd på sin nationale
migrationspolitik, som vil føre til fastsættelsen af en politik og strategiske planer, som
understøttes af et projekt om migrationsforvaltning, der finansieres inden for rammerne af
EU's trustfond for Afrika med 9,5 mio. EUR. Ud af de 161,8 mio. EUR, der er blevet afsat til
projekter i Senegal inden for rammerne af EU's trustfond for Afrika, er der generelt indgået
9
10
I juni 2017 udgav Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) en rapport om oplysninger om oprindelseslande
vedrørende Nigeria
(https://coi.easo.europa.eu/administration/easo/PLib/EASO_Country_Focus_Nigeria_June2017.pdf)
og afholdt et møde i Rom om praktisk samarbejde vedrørende Nigeria med henblik på at få en bedre
forståelse af sagerne vedrørende Nigeria.
Den nyligt udnævnte generaldirektør for den nationale instans for bekæmpelse af menneskehandel har også
opfordret til et øget samarbejde med de EU-lande, som de nigerianske ofre for menneskehandel kommer til,
for derved at optrappe retsforfølgningen af bagmændene, bl.a. via fælles efterforskning og fælles operationer;
med henblik herpå blev der afholdt møder med de italienske retshåndhævende myndigheder.
5
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0006.png
kontrakter for 104,3 mio. EUR (64 %). Dette omfatter konkrete foranstaltninger for at
forhindre irregulær migration, navnlig på beskæftigelsesområdet.
Mali
Mali ligger på top ti-listen over de oprindelseslande, hvorfra der ankommer irregulære
migranter til EU, og det er fortsat et af de største transitlande. Siden 1. januar 2017 (frem til
4. september) er der ankommet 5 990 irregulære maliske migranter til EU.
Tilbagesendelsesprocenten er fortsat lav, og samarbejdet herom bør optrappes. Der er sket
visse positive fremskridt, hvad angår opnåelse af konsulære rejsedokumenter til visse malier,
som allerede er blevet identificeret, med henblik på deres tilbagesendelse, men der er behov
for at fremskynde denne procedure i forbindelse med de resterende sager. Det er nødvendigt,
at Mali opfylder det tilsagn, der er givet på højeste politiske niveau, om at sikre en effektiv
tilbagesendelse af irregulære migranter, der er blevet identificeret via ad hoc-missioner eller
på anden vis, og hvad der er endnu vigtigere, Mali bør indlede et mere struktureret samarbejde
om identifikation og tilbagesendelse på grundlag af bedste praksis.
De maliske myndigheder har med støtte fra det fælles initiativ mellem EU's trustfond for
Afrika og Den Internationale Organisation for Migration om beskyttelse og reintegration af
migranter, fortsat deres indsats for at lette maliske statsborgeres frivillige tilbagevenden, efter
at de er strandet i Niger og Libyen; i 2017 har mere end 800 fået bistand hertil. Derudover har
støtte til frivillig tilbagevenden for sårbare migranter, der var strandet i Mali, ført til, at
19 personer siden maj 2017 har fået støtte til at vende tilbage til deres oprindelsesland.
Der fandt en national høring om migration sted i juni med henblik på at udvikle den maliske
nationale migrationsstrategi fra 2015. Denne proces, der involverede diasporasamfund, skabte
også opmærksomhed omkring loven til bekæmpelse af smugling, hvilket var med til at støtte
gennemførelsen og fremme dialogen om migration med civilsamfundet.
Den politiske og sikkerhedsmæssige situation i det nordlige og centrale Mali er blevet
forværret siden fjerde statusrapport. For at bistå regeringen med at udøve stærkere kontrol
over grænseområder op til nabolande såsom Niger og Burkina Faso pågår der drøftelser om
muligheden for inden for rammerne af EU's trustfond for Afrika at finansiere et program
11
til
støtte for grundlæggende sociale tjenester for befolkningen i Mopti- og Segou-regionerne. I
august 2017 vedtog Rådet også en afgørelse
12
i henhold til artikel 28 i traktaten om Den
Europæiske Union, der gjorde det muligt for EU at gennemføre en ny stabiliseringsaktion til
støtte for de maliske myndigheders indsats for at bekæmpe den stigende usikkerhed i de
centrale regioner Mopti og Segou og genindføre og udvide civiladministrationen i disse
områder. EU yder nu stærk støtte, finansielt (50 mio. EUR), men også via
regionaliseringsforanstaltninger under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, til oprettelse
af en fælles G5-styrke, som skal øge kontrollen med de indre grænser mellem G5
Sahellandene og være med til at bekæmpe terrorisme, grænseoverskridende organiseret
kriminalitet og menneskehandel.
EUCAP Sahel Mali har konsolideret sin støtte til de maliske retshåndhævende myndigheder
og tilknyttede ministerier på områderne grænsesikkerhed og grænseforvaltning yderligere.
F.eks. blev den nationale grænsepolitik og den tilknyttede handlingsplan for nylig godkendt af
11
12
For at supplere programmet til støtte for øget sikkerhed i Mopti- og Gao-regionerne og forvaltningen af
grænseområderne.
Rådets afgørelse (FUSP) 2017/1425.
6
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0007.png
myndighederne, hvilket forventes at føre til en national strategi for grænser. EUCAP Sahel
Mali støtter også omorganiseringen af grænsepolitiet og arbejder tæt sammen med EU's
delegation om at yde strategisk rådgivning med henblik på gennemførelsen af projekter inden
for rammerne af EU's trustfond for Afrika
13
.
Etiopien
Samarbejdet på migrationsområdet har hidtil givet blandede resultater. På den ene side har
Etiopiens indsats for at bekæmpe migrantsmuglernet siden begyndelsen af 2017 i forhold til
samme periode i 2016 ført til et fald i antallet af personer (hovedsagelig eritreere og
somaliere), der ankommer til EU på irregulær vis fra landene på Afrikas Horn
14
. Etiopien er
ved at gøre yderligere fremskridt, hvad angår dets engagement over for det store antal
flygtninge, det huser - bl.a. via en omfattende revision af dets flygtningeproklamation med
hensyn til retten til at arbejde, adgang til uddannelse samt bevægelsesfrihed - og har truffet
konkrete foranstaltninger for at finde bæredygtige løsninger og øge mulighederne for
flygtninge; det udgør et væsentligt fremskridt, idet flygtninge uden udsigt til ovennævnte
muligheder risikerer at falde i hænderne på kriminelle net. Den overordnede politiske
situation i Etiopien har også forbedret sig efter ophævelsen af undtagelsestilstanden den
4. august 2017.
På den anden side er samarbejdet om tilbagesendelser fra EU fortsat utilfredsstillende, og
antallet af personer, der tilbagesendes, er det laveste i regionen. De operationelle fremskridt i
forbindelse med et begrænset antal indkredsede pilotsager er fortsat meget langsomme, og det
politiske engagement på højeste plan er endnu ikke mundet ud i et operationelt samarbejde. På
grundlag af erfaringerne fra disse pilotsager har EU foreslået en mere struktureret procedure
for tilbagesendelse af etiopiere fra EU-medlemsstaterne. Drøftelserne på dette grundlag vil
fortsætte med henblik på at nå et positivt resultat.
2.2. Fremskridt med andre lande
Asien
Bangladesh
er det land uden for Afrika, hvorfra der kommer flest irregulære migranter via
den centrale Middelhavsrute, og samlet set er det kun overgået af Nigeria, idet der frem til
4. september 2017 ankom 8 747 irregulære migranter til Italien sammenlignet med 8 131 i
hele 2016. Det er også et af de lande, med hvilket det har været sværest at gøre fremskridt
med hensyn til tilbagesendelse og tilbagetagelse. Antallet af tilbagesendelser er rent faktisk
faldet med 14 procentpoint mellem 2013 og 2016; medlemsstaterne påpeger konsekvent, at
der er problemer med at få myndighederne i Bangladesh til at reagere på anmodninger om
identifikation af irregulære migranter. For at afhjælpe denne situation enedes EU og
Bangladesh midlertidigt om operationelle standardprocedurer på et møde i slutningen af
august i Dhaka.
Den 1. august 2017 blev der iværksat et nyt regionalt projekt til en værdi af 12 mio. EUR
vedrørende forbedring af migrationsstyringen i
silkevejslandene
. Projektet sigter mod at
13
14
EUCAP Sahel Mali har regelmæssigt forbindelse til EU's uddannelsesmission i Mali samt EUCAP Sahel
Niger og EUBAM Libya.
Research and Evidence Facility. "Migration between the Horn of Africa and Yemen: A Study of Puntland,
Djibouti and Yemen,’ London and Nairobi: EU Trust Fund for Africa (Horn of Africa Window) Research
and Evidence Facility. www.soas.ac.uk/hornresearch-ref
7
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
maksimere udviklingspotentialet ved migration og mobilitet i regionen og mod lande, der
modtager megen arbejdskraft, og at udforme omfattende regionale strategier for migration og
mobilitet under fuld overholdelse af menneskerettighederne og beskyttelse af migranterne.
Samarbejdet med
Pakistan
om en fælles tilbagesendelsesoperation den 20. juli, som blev
koordineret af Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning, var godt. Ved denne
operation blev 45 pakistanske statsborgere sendt tilbage. Det næste møde i Det Blandede
Tilbagetagelsesudvalg, der er planlagt i september, vil give Pakistan mulighed til at gøre
yderligere fremskridt, hvad angår tilbagetagelse, bl.a. ved at opfylde løfterne på det tidligere
møde i Det Blandede Tilbagetagelsesudvalg i februar. Pakistanske embedsmænd var i juli på
studiebesøg i Tbilisi for at se, hvordan den elektroniske platform mellem EU og Georgien om
behandling af anmodninger om tilbagetagelse fungerer med henblik på at gøre fremskridt hen
imod et lignende projekt i Pakistan, som skal finansieres af Kommissionen.
Hvad angår
Afghanistan
, blev der den 13. juli afholdt en workshop i Bruxelles for
Afghanistans konsulære embedsmænd i EU-medlemsstaterne, som var velbesøgt og førte til
en nyttig udveksling af synspunkter om gennemførelsen af "Joint Way Forward" og
medlemsstaternes bilaterale ordninger. Det tredje møde i arbejdsgruppen vedrørende
gennemførelsen af "Joint Way Forward" er planlagt til begyndelsen af oktober 2017. Det står
fortsat højt på EU's dagsorden at få taget fat på de grundlæggende årsager til migration og
tvangsfordrivelse og at sikre en vellykket reintegration af tilbagesendte personer. Det sker
bl.a. via gennemførelsen af EU's regionalprogram for 2016, som først og fremmest kommer
Afghanistan til gavn, og et lignende program, der forventes klart ved udgangen af 2017.
Sikkerhedssituationen i Afghanistan er blevet meget værre efter angrebet i Kabul den 31. maj.
Vestafrika
I 2017 er der frem til 4. september ankommet 8 904 irregulære migranter fra Guinea. Under
drøftelserne om migrationsstyring har
Guinea
udvist samarbejdsvilje. Guinea og EU har
allerede drøftet og bekræftet, hvad der udgør god praksis. Næste trin er den konkrete
gennemførelse af samarbejdet i overensstemmelse med bedste praksis. I begyndelsen af juli
blev der foretaget en teknisk mission til Guinea for at finde frem til de økonomiske og
beskæftigelsesmæssige områder, der skal støttes inden for rammerne af
udviklingssamarbejdet. Inden for rammerne af EU's trustfond for Afrika er der ved at blive
forberedt en foranstaltning, der fokuserer på den socioøkonomiske integration af unge for at
forhindre irregulær migration og yderligere bidrage til reintegrationen af tilbagesendte
migranter. I år er der indtil nu blevet ydet støtte til over 1 185 guineanere med henblik på
frivillig tilbagevenden fra Libyen og Niger.
Indtil den 4. september 2017 var der ankommet 8 280 irregulære migranter fra Côte d'Ivoire
til Italien. Trods adskillige henvendelser fra EU's delegation i Abidjan til de ivorianske
myndigheder er der endnu ingen bemærkninger kommet fra
Côte d'Ivoire
til et forslag til en
praktisk ordning med EU. Også parallelle forsøg på at forbedre samarbejdet via en ad hoc-
identifikationsmission til visse medlemsstater, der var planlagt i juli og august, mislykkedes,
da missionen aldrig fandt sted. Det er vigtigt med konkrete fremskidt, da Côte d'Ivoire har en
af de laveste tilbagesendelsesrater på ca. 5 %, og der ankommer et stigende antal irregulære
migranter til EU. I 2017 har 490 ivorianere indtil nu fået støtte til frivillig tilbagevenden til
deres land fra Libyen og Niger.
8
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0009.png
Det forventes, at der inden længe vil blive indgået en aftale mellem Italien,
Guinea
og
Côte
d'Ivoire
om udsendelse af forbindelsesofficerer.
I begyndelsen af august blev der foretaget en EU-mission på højt niveau til
Gambia
med
deltagelse af visse medlemsstater. Der blev fokuseret på de tekniske og finansielle behov til
migrationsstyring, og det førte til tilsagn om over 20 mio. EUR. Den politiske vilje til at
samarbejde med EU om migrationsstyring blev bekræftet på højeste niveau og vil blive fulgt
op af drøftelser om praktiske ordninger. Der vil i samarbejde med Den Internationale
Organisation for Migration blive tilrettelagt en national migrationspolitik, som forventes
færdig ved udgangen af 2017. Indtil den 4. september 2017 var der ankommet
5 548 irregulære migranter fra Gambia til Italien. I år er der indtil videre over
1 345 gambianere, der har fået støtte til frivillig tilbagevenden fra Niger og Libyen, og EU har
bekræftet, at man er parat til at imødekomme de gambiske myndigheders anmodning om
støtte til at sikre en bæredygtig reintegration af de tilbagevendte. Der er udsendt to gambiske
forbindelsesofficerer til Italien for at lette identifikationen af irregulære migranter. Udgifterne
hertil dækkes af Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning.
Efter det tekniske besøg på højt niveau i
Ghana
i maj er der blevet udvekslet oplysninger om
god praksis med hensyn til migrationsstyring med de ghanesiske myndigheder. Man har også
indledt det forberedende arbejde i forbindelse med en kortsigtet identifikationsmission til en
række medlemsstater. Derudover er der indtil nu ydet støtte til over 250 personer til at vende
tilbage fra Niger og Libyen.
Nordafrika og Mellemøsten
I prioriteterne for partnerskabet mellem EU og
Egypten
for 2017-2020, som blev vedtaget i
juli af Associeringsrådet EU-Egypten, anerkendes betydningen af at forvalte
migrationsstrømmene til gensidig gavn for begge parter på baggrund af Vallettatopmødet
og -handlingsplanen. EU har accepteret at støtte Egypten med migrationsforvaltning og
forebyggelse af irregulær migration, menneskehandel og migrantsmugling samt på området
migranters rettigheder og beskyttelse af dem
15
. EU og Egypten er enedes om at udnytte
samarbejdet om migranters frivillige tilbagevenden og tage fat på de grundlæggende årsager
til den irregulære migration. Processen med at indlede en formel dialog om migration er inde i
slutfasen.
Egypten har truffet foranstaltninger for at kontrollere sine grænser og forhindre migranter i at
udrejse fra dets område (siden begyndelsen af 2017 er der kun ankommet 3 migranter fra
Egypten), men et mere struktureret engagement ville være nyttigt for mere omfattende at tage
fat på udviklingen omkring den egyptiske rute og vigtigst af alt forvaltningen af de migranter,
der er strandet i regionen. Trods den øgede kontrol ved indrejsestederne fortsætter
tilstrømningen af migranter og asylansøgere til Egypten, dog med lidt lavere hast. Egypten
huser et stigende antal registrerede flygtninge på over 208 000, heriblandt 120 000 syrere og
86 000 afrikanere eller irakere, som bor sammen med et ukendt og stigende antal andre
migranter.
15
I maj 2017 blev der inden for rammerne af EU-trustfondens Nordafrika-del fremlagt et program til 60 mio.
EUR for at styrke Egyptens migrationsstyring, tage fat på de grundlæggende årsager til irregulær migration
og støtte egyptiske lokalsamfund, der huser migranter.
9
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
På mødet i Associeringsrådet EU-
Tunesien
i maj 2017 blev det generelle tilsagn om at
samarbejde med EU om migration bekræftet, men i de senere måneder er der ikke sket
yderligere fremskridt i forhandlingerne om lempelse af visumreglerne eller
tilbagetagelsesaftaler. I forbindelse med det andet møde i kontaktgruppen den 24. juli
accepterede den tunesiske indenrigsminister at afholde en ny forhandlingsrunde. Man er ved
at fastlægge datoerne for denne nye forhandlingsrunde. Ved samme lejlighed udtrykte den
tunesiske præsident sin vilje til at bistå med at klare den udfordring, situationen i Libyen
skaber.
Den første kontrakt i forbindelse med det tunesiske program, som det operationelle udvalg for
EU's trustfond for Afrika godkendte i december 2016, er blevet undertegnet. Tunesien har
udtrykt interesse i at deltage i informationsmøder om Seahorse-programmet. Kommissær
Johannes Hahn besøgte Tunesien den 4.-5. september for at drøfte økonomisk udvikling og
samarbejde med Tunesien og Libyen.
Der har desværre endnu ikke fundet en formel dialog sted om migration med
Algeriet
, men
mandatet for en sådan dialog blev bekræftet i juni 2017. Kommissær Johannes Hahn beskrev
under sit besøg i Algier den 19.-20. juli 2017 EU og Algeriet som partnere i forbindelse med
forvaltningen af irregulær migration. Algeriet, som ikke blot kan blive et transitland, men
også et oprindelsesland, har truffet en række foranstaltninger såsom at indsætte yderligere
3 000 soldater ved sine grænser til Niger og Mali. I forbindelse med det andet mødet i
kontaktgruppen den 24. juli udtrykte den algeriske indenrigsminister interesse i at udvikle
dialogen og det konkrete samarbejde med EU om migration, sikkerhed og bekæmpelse af
terrorisme. Hvad angår det konkrete program, har udenrigsministeriet dog endnu ikke udtrykt
interesse i at modtage finansiering fra EU's trustfond for Afrika. Begge parter har anført, at de
er åbne over for at fortsætte drøftelserne med henblik på at rejustere potentielle projekter.
De irregulære migrationsstrømme fra
Marokko
til EU, hovedsagelig Spanien, er steget over
sommeren. Indtil 4. september 2017 var der ankommet yderligere 4 786 migranter fra
Marokko til Italien. Inden for rammerne af EU's trustfond for Afrika deltager Marokko i det
første krydsprogram for Nordafrika-delen og Sahel-Tchadsø-delen. Programmet sigter mod at
styrke syd-syd-samarbejdet om migration ved hjælp af støtte til gennemførelsen af et
aftalememorandum mellem Marokko og Senegal, Côte d'Ivoire og Mali. Der er ikke sket
fremskridt i forhandlingerne med Marokko om lempelse af visumreglerne og
tilbagetagelsesaftaler. I den forbindelse er EU klar til yderligere at støtte Marokko og Algeriet
med den vanskelige opgave med at forvalte migrationsstrømmene og til at drøfte yderligere
samarbejdsforanstaltninger de kommende måneder.
Der pågår arbejde for at sikre opfølgningen af Bruxelleskonferencen om Syriens og regionens
fremtid, som EU var vært for i april 2017, hvor EU bekræftede sin støtte til
Jordan
og
Libanon
, når det drejer sig om humanitær beskyttelse, bæredygtig økonomisk vækst og
behovet for uddannelse og et eksistensgrundlag for flygtninge og deres værtssamfund. Jordan
og Libanon huser det største antal flygtninge på deres område (nemlig syrere), men indtil nu
har de ikke været oprindelseslande for irregulær migration mod EU. Migration og mobilitet er
blandt prioriteterne for partnerskabet med begge lande. Disse punkter blev igen bekræftet
under møderne i associeringsrådene med Jordan og Libanon i juli.
3.
Den centrale Middelhavsrute
10
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0011.png
Frem til den 4. september 2017 var der
ankommet
99 846 personer via den centrale
Middelhavsrute, hvilket er et fald i forhold til samme periode i 2016. Ved udgangen af august
havde Den Internationale Organisation for Migration registreret 2 410 dødsfald til søs i år.
Hvad angår antallet af personer, der ankommer, har der været en klar nedadgående tendens i
juli og august. Det afspejler en række forhold, herunder de libyske myndigheders øgede
kapacitet til at foretage grænsekontrol, den libyske kystvagts voksende aktivitet, den
indledende gennemførelse af EU-finansierede foranstaltninger i samarbejde med Den
Internationale Organisation for Migration og FN's Flygtningehøjkommissariat samt ændringer
i smuglernes strategi
16
.
Indsatsen er blevet yderligere optrappet siden vedtagelsen i januar af den fælles meddelelse
om migration via den centrale Middelhavsrute
17
og Maltaerklæringen fra februar 2017
18
.
Kommissionen vedtog i begyndelsen af juli en
handlingsplan
til støtte for Italien for at
mindske presset langs denne rute og øge solidariteten
19
. Den bygger på den eksisterende
tilgang til forvaltning af migrationsstrømme med særlig vægt på eftersøgning og redning,
samarbejde med Libyens nabolande og tilbagesendelse. Derudover indeholder den en række
foranstaltninger for at øge solidariteten i EU og bistå Italien med at gennemføre sine nylige
reformer på migrationsområdet, hvortil Kommissionen har mobiliseret et supplerende beløb
på 35 mio. EUR. Formandskabet for Rådet for Den Europæiske Union og medlemsstaterne er
enedes om et indberetningsredskab med henblik på at spore de fremskridt, der gøres med
foranstaltningerne i gennemførelsesplanen for Maltaerklæringen og handlingsplanen for
Italien.
Kontaktgruppen
for den centrale Middelhavsrute afholdt sit andet møde i Tunis den 24. juli. I
Tuniserklæringen
20
forpligtede landene sig til at fortsætte og uddybe samarbejdet om at tage
fat på de grundlæggende årsager til migration, migrantsmugling og tilbagesendelser
21
. På
mødet i Paris den 28. august enedes stats- og regeringslederne fra Tyskland, Frankrig, Italien,
Spanien, Tchad, Niger og Libyen sammen med den højtstående repræsentant/Kommissionens
næstformand om en række foranstaltninger for yderligere at fremme det arbejde, der pågår
22
.
Libyen
er fortsat det vigtigste afrejse- og transitland og udgør derfor en vigtig partner -
sammen med oprindelseslandene - hvad angår forvaltning af migrationsstrømmene via den
centrale Middelhavsrute. Libyen er fortsat det vigtigste transitland, når det drejer sig om ofre
for menneskehandel; der er hovedsageligt tale om nigerianske kvinder og piger, der handles
med henblik på seksuel udnyttelse i EU. Den Internationale Organisation for Migration har
rapporteret, at de første seks måneder af 2017 har bekræftet den bekymrende tendens fra
16
17
18
19
20
21
22
EU-finansieret forskning (Research and Evidence Facility: www.soas.ac.uk/hornresearch-ref) viser, at et
stigende antal hovedsagelig somaliske migranter vælger at migrere til Europa via Yemen. Denne rute er
relativ ny (nævnt første gang i 2015) og synes at blive stadig mere populær. Der er rapporter om, at der også
vil komme et lille antal etiopiere ad denne rute. En vigtig faktor for, at der opstår en ny rute, synes at være
den øgede grænsekontrol, der foretages i Etiopien og Sudan langs de mere traditionelle ruter for
menneskehandel og menneskesmugling.
Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd og Rådet: "Migration via den centrale
Middelhavsrute - Forvaltning af migrationsstrømmene og redning af menneskeliv" (JOIN(2017) 4 final af
25.1.2017).
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2017/01/03-malta-declaration/
SEC(2017) 339 af 4.7.2017.
http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-17-2125_fr.htm
I forbindelse med mødet i kontaktgruppen holdt kommissær Dimitris Avramopoulos bilaterale møder med
Tunesiens præsident og indenrigsminister, Nigers, Algeriets og Libyens indenrigsministre og Malis minister
for maliere i udlandet.
http://www.elysee.fr/declarations/article/declaration-conjointe-relever-le-defi-de-la-migration-et-de-l-asile/
11
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0012.png
perioden 2014-2016, hvor det skønnes, at der skete en skarp stigning på 600 % i antallet af
potentielle ofre for menneskehandel med henblik på seksuel udnyttelse, som ankom til Italien
via den centrale Middelhavsrute.
EU forfølger sine diplomatiske bestræbelser for at stabilisere situationen i Libyen. Denne
indsats understøttes af finansiel støtte fra EU via instrumentet til fremme af stabilitet og fred
for at muliggøre konfliktmægling mellem lederne i grænseregionen mellem Libyen og Niger
og i det østlige Libyen. At genskabe statens tilstedeværelse via rehabilitering af vigtige
offentlige infrastrukturer og grundlæggende tjenester under fælles tilsyn af den nationale
samlingsregering og myndighederne i Benghazi, Kikla, Sirte, Sebha og Obari indgår også som
vigtige elementer i EU's bestræbelser for at stabilisere situationen. Dette samarbejde har via
22 projekter rehabiliteret skoler og hospitaler og forvaltningen af vandforsyningen,
spildevandsafledningen og affaldshåndteringen. EU koordinerer desuden i tæt samarbejde
med FN en sikkerhedsvurdering og en mulig øget tilstedeværelse på stedet.
EU har yderligere øget sin indsats for at støtte de libyske myndigheder, hvad angår
migrationsstyring, med særlig fokus på Libyens sydlige grænser. I juli 2017 blev der
godkendt et projekt til en værdi af 46,3 mio. EUR
23
inden for rammerne af
EU's trustfond for
Afrika
med samfinansiering fra EU og Italien med henblik på at styrke de libyske
myndigheders kapacitet med hensyn til integreret grænseforvaltning og migrationsstyring.
Projektet omfatter aktiviteter for at styrke den libyske kystvagts operationelle kapacitet og
dens kontroloperationer, foretage tekniske vurderinger med henblik på et fuldt udbygget
nationalt koordinationscenter og et søredningskoordinationscenter i Tripoli og at styrke de
libyske grænsevagters operationelle kapacitet langs de sydlige grænser. I forbindelse hermed
er EU-Udenrigstjenesten og Kommissionens tjenestegrene sammen med Italien ved at
forberede en eventuel factfindingmission til det sydlige Libyen.
Denne indsats internt i Libyen føjer sig til det igangværende arbejde med at beskytte
migranter og flygtninge og sikre social samhørighed og social og økonomisk udvikling i
værtssamfundene via et program til 90 mio. EUR, der blev vedtaget i april 2017. Efter
undertegnelsen af kontrakterne har de
internationale organisationer
24
, der nyder godt af dette
program, allerede begyndt gennemførelsen i marken. FN's Flygtningehøjkommissariat er
allerede begyndt at uddele andre fornødenheder end fødevarer og har foretaget tilsyn med
beskyttelsen af flygtninge i detentionscentre i Benghazi. Den Internationale Organisation for
Migration har foretaget adskillige vurderinger for at indkredse behovene for materiel støtte til
detentionscentrene, modtagelsestjenesterne under redningsaktioner til søs, migranters og
internt fordrevnes humanitære behov samt helbredstilstanden og de lægelige behov hos
migranter,
der
er
frihedsberøvet.
I
mellemtiden
fortsætter
både
FN's
Flygtningehøjkommissariat og Den Internationale Organisation for Migration med at udvide
beskyttelses- og bistandstjenesterne ved ilandsætningssteder (f.eks. dokumenter, primær
sundhedspleje og kontantbaserede foranstaltninger).
Denne indsats har medført en betydelig stigning i antallet af personer, der vælger at
vende
tilbage
til deres oprindelseslande
fra Libyen
. Frem til 1. september 2017 havde Den
Internationale Organisation for Migration bistået 7 084 personer med frivilligt at vende
tilbage sammenlignet med 2 775 i hele 2016. Kommissionen fortsætter med at undersøge
23
24
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-2187_en.htm
Gennemførelsespartnerne i forbindelse med dette program er Den Internationale Organisation for Migration,
FN's Flygtningehøjkommissariat, FN's Børnefond, FN's udviklingsprogram og Deutsche Gesellschaft für
Internationale Zusammenarbeit.
12
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0013.png
måder, hvorpå denne tendens kan understøttes. 12 EU-delegationer i afrikanske lande syd for
Sahara har sendt et brev til de relevante myndigheder, hvori de rejser spørgsmålet om
humanitær tilbagesendelse af migranter, der er strandet i Libyen, til deres oprindelseslande.
Den Internationale Organisation for Migration har sammen med EU-delegationerne og de
nationale myndigheder fulgt op herpå for at undersøge, hvilke støtteforanstaltninger der er
nødvendige, såsom oprettelse af en konsulær onlinetjeneste, der styres af Den Internationale
Organisation for Migration, for derved at nå ud til migranter uden for Tripoli
25
.
Middelhavsprojektet Seahorse
, som har til formål at forbedre situationsbevidstheden og
reaktionskapaciteten i de nordafrikanske lande med hensyn til strømme af irregulære
migranter og ulovlig menneskehandel, navnlig i disse landes kystområder og
territorialfarvande, er blevet videreført. Den planlagte uddannelse af den libyske kystvagt er i
gang, idet to libyske betjente har deltaget i den fælles operation Indalo. En libysk kystvagt
blev i juli udsendt til det italienske nationale koordinationscenter. Der er ved at blive lagt
sidste hånd på de nødvendige foranstaltninger til støtte for uddannelsen af den libyske
kystvagt efter sommeren i både Malta og Italien.
EUNAVFOR MED Operation Sophia
fortsatte sine operationer til bekæmpelse af
menneskesmugling og den supplerende uddannelse af og kapacitetsopbygning i den libyske
kystvagt. Ved udgangen af juli havde de libyske myndigheder fremlagt navnene på nye
kandidater til uddannelsen. Der blev fremlagt i alt 92 navne på personer, som forventes at
starte uddannelsen i Italien i midten af september 2017 afhængigt af de igangværende
procedurer for sikkerhedsgodkendelse. Den 25. juli 2017 forlængede Rådet mandatet for
EUNAVFOR Med Operation Sophia frem til 31. december 2018 og ændrede det, således at
det kom til at omfatte overvågningsmekanismen for praktikanter
26
og øge mulighederne for
informationsudveksling med medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder, Det
Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning og Europol. Derudover er Italien ved at
gennemføre en række uddannelsesaktiviteter for fremtidigt personale i den libyske kystvagt
og har indsat et fartøj i Tripoli, som skal understøtte operationaliseringen (teknisk
vedligeholdelse, reparation m.m.) af de fire fartøjer, der allerede sidste år kom tilbage til
Libyen.
I juli tog Rådet også et vigtigt skridt fremad i bekæmpelsen af menneskesmugling, idet det
tillod medlemsstaterne at forhindre eksport eller levering af oppustelige både og
påhængsmotorer til Libyen, når der var rimelig grund til at antage, at de var beregnet til
smugling af migranter
27
.
Den 17. juli forlængede Rådet mandatet for
EUBAM Libya
frem til 31. december 2018.
EUBAM Libya er ved at arbejde hen imod at sikre en let tilstedeværelse i marken i
oktober/november, muligvis sammen med EU's delegation
28
. I løbet af sommeren arbejdede
EUBAM Libya sammen med myndighederne om reformen af grænseforvaltningen i Libyen
25
26
27
28
Hidtil har der fundet drøftelser sted mellem myndighederne og EU's delegationer i Gambia, Mali, Guinea-
Conakry, Côte d'Ivoire og Senegal. Der er ved at blive indkredset konkrete foranstaltninger med henblik på
yderligere støtte sammen med Gambia (til støttet frivillig tilbagevenden fra Niger og Libyen), Guinea-
Conakry, Senegal og Mali (støttet frivillig tilbagevenden fra Niger) og Burkina Faso (støtte til frivillig
tilbagevenden fra Libyen).
Den 21.8. undertegnede operationens leder et bilag vedrørende overvågning til aftalememorandummet om
uddannelse af lederen af den libyske kystvagt.
Rådets afgørelse (FUSP) 2017/1338.
EUBAM Libya rejser på nuværende tidspunkt i gennemsnit til Tripoli en til tre gange om ugen.
Sikkerhedspersonale og logistisk personale vil kunne overnatte i Tripoli selv inden oktober/november.
13
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1791903_0014.png
og med FN's støttemission i Libyen og FN's udviklingsprogram om støtte til de civile aspekter
af Tripolisikkerhedsplanen
29
, begyndte at udarbejde et operationelt koncept for den generelle
forvaltning af kystsikkerheden og hjalp med at få skabt en national koordinationskapacitet til
bekæmpelse af terrorisme. Udsendelsen af en ekspert fra Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning og en anden fra Europol til EUBAM Libya har øget
informationsudvekslingen, været med til at skabe synergier og forbedret koordineringen af
indsatsen.
Den 22. juni undertegnede Kommissionen og den italienske kystvagt en tilskudsaftale under
nødhjælpsdelen under Fonden for Intern Sikkerhed om i alt 1,84 mio. EUR. Ved hjælp af
dette tilskud vil den italienske kystvagt yde teknisk bistand til den libyske kystvagt til at
foretage en vurdering af Libyens kapacitet til at foretage eftersøgnings- og redningsaktioner
og gennemføre en feasibilityundersøgelse med henblik på at bane vejen for fastlæggelsen af
Libyens
eftersøgnings-
og
redningspolitik
og
oprettelsen
af
et
libysk
søredningskoordinationscenter.
Italien har udarbejdet en adfærdskodeks for ikkestatslige organisationer, der foretager
eftersøgnings- og redningsaktioner i det centrale Middelhavsområde. Adfærdskodeksen udgør
en vigtig ramme til forbedring af koordineringen og effektiviteten af redningsoperationer,
således som indenrigsministrene erkendte på mødet i Rådet (retlige og indre anliggender) den
6.-7. juli 2017. Det er vigtigt, at ikkestatslige organisationer, der arbejder i det centrale
Middelhavsområde, underskriver og overholder adfærdskodeksens bestemmelser.
Det er vigtigt at fortsætte indsatsen for at forbedre stabiliteten i hele Libyen, at optrappe
samarbejdet med og mellem Libyens nabolande og at planlægge fortsættelsen af indsatsen,
hvad angår uddannelse, beskyttelse og bistand, socioøkonomisk udvikling og støttet frivillig
tilbagevenden, på samme niveau i 2018 og derefter. Det vil kræve, at finansieringen inden for
rammerne af EU's trustfond for Afrika øges, navnlig, men ikke udelukkende via Nordafrika-
delen. Kommissionen har på anmodning af formandskabet for Rådet for Den Europæiske
Union og medlemsstaterne foretaget en vurdering af mulige prioriteter og finansieringsbehov,
hvilket vil blive yderligere drøftet med medlemsstaterne de kommende måneder.
Den eksterne investeringsplan og Den Europæiske Fond for Bæredygtig Udvikling vil bidrage
til håndteringen af de grundlæggende økonomiske årsager til irregulær migration ved at sætte
skub i investeringerne og jobskabelsen, navnlig i Afrika og EU's nabolande. Efter at
COREPER i juni og Europa-Parlamentet i juli godkendte kompromiset forventes den endelige
version af forordningen om Den Europæiske Fond for Bæredygtig Udvikling at blive vedtaget
af Rådet og Europa-Parlamentet snarest muligt med henblik på hurtigst muligt at begynde at
anvende den.
4.
Konklusion
Styringen af migrationen via den centrale Middelhavsrute er fortsat med at udgøre et
prioriteret område for arbejdet inden for partnerskabsrammen. I juli og august var antallet af
personer, der ankom til Italien sammenlignet med sommeren 2016 faldet. En række af de
29
EU's forbindelses- og planlægningsenhed er fortsat med at spille en større rolle med at støtte FN's
støttemission i Libyen med at koordinere Tripolisikkerhedsplanen. Den fælles Tripolisikkerhedsplan og
navnlig det fælles operationscenter samler den indsats, der gøres af det midlertidige libyske
sikkerhedsudvalg, forsvarsministeriet, indenrigsministeriet, præsidentgarden og andre aktører på
sikkerhedsområdet for at skabe normale forhold i Tripoli igen.
14
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
foranstaltninger, som Italien og EU i tæt samarbejde med de libyske myndigheder og vigtige
internationale partnere (Den Internationale Organisation for Migration, FN's
Flygtningehøjkommissariat) og mere bredt landene inden for partnerskabsrammen har truffet i
Libyen, er begyndt at bære frugt. Der er sket vigtige fremskridt med visse partnerlande såsom
Guinea og Bangladesh.
Det lavere migrationspres via den centrale Middelhavsrute giver mulighed for at gøre
yderligere fremskridt med en række af de foranstaltninger, der er truffet siden lanceringen af
strategien med en partnerskabsramme.
Den øgede nationale grænsekontrol og kapaciteten til bekæmpelse af menneskesmugling og
migrationsstyring i oprindelses- og transitlandene er med til at optrævle smuglernettene,
mindske migrationsstrømmene og øge sikkerheden og stabiliteten. Der bør sættes større fokus
på grænsekontrollen i det sydlige Libyen og dets nabolande. En styrkelse af de fælles
efterforskningsholds arbejde, f.eks. det hold, der arbejder i Niger, og af det arbejde, der
udføres af EU's missioner inden for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik,
som arbejder på områder af betydning for migrationen, kan give yderligere resultater.
Bestræbelserne for at regionalisere FSFP-missionerne og støtte oprettelsen af en fælles G5-
styrke bør også fortsætte med fuld støtte fra medlemsstaterne.
Når det lykkes at optrævle smuglernet, fratager det ofte lokalsamfundene langs ruten en
indtægtskilde. For at sikre det lokale ejerskab af migrationspolitikkerne er det derfor
nødvendigt med en rettidig gennemførelse af projekter, der skaber job og alternative
indtægtskilder. Med henblik herpå er det vigtigt, at de eksisterende projekter med henblik på
at skabe socioøkonomisk modstandsdygtighed i Sydlibyen og Niger, som allerede er godkendt
inden for rammerne af EU's trustfond for Afrika, gennemføres hurtigt.
Indsatsen for at lukke de eksisterende ruter er begyndt at give resultater, men EU bør fortsat
være opmærksom på, om der eventuelt opstår nye alternative ruter til Europa, og indgå i en
dialog med relevante partnerlande og med de mest berørte medlemsstater.
Indsatsen for at dæmme op for den irregulære migration bør fortsat bakkes op af
virkningsfulde politikker for at beskytte menneskerettighederne og sikre værdige leveforhold
for migranter i transitlande, navnlig Libyen. Den vellykkede gennemførelse af programmet
mellem EU og Den Internationale Organisation for Migration om støttet frivillig
tilbagevenden i Vestafrika og Libyen viser, at dette politiske redskab har et betydeligt
potentiale.
Samarbejdet med FN's Flygtningehøjkommissariat om genbosætning af de personer, der har
brug for international beskyttelse, kan spille en stadig vigtigere rolle. Medlemsstaterne bør
hurtigt afgive ambitiøse tilsagn i forbindelse med de bredere genbosætningsforanstaltninger,
Kommissionen har iværksat.
Det er fortsat vigtigt at sikre en effektiv tilbagesendelse og tilbagetagelse for at hæmme
irregulære migranters incitament og beskytte asylsystemernes integritet. De fremskridt, der
for nylig er gjort i forbindelse med det pragmatiske samarbejde om tilbagesendelse med visse
lande i Vestafrika og Asien, bør udgøre et benchmark for lignende fremskridt med andre
partnerlande. EU vil fortsat være parat til at udnytte alle relevante muligheder for indflydelse
og redskaber, herunder visumpolitikken, for at opbygge et konstruktivt samarbejde på dette
område.
15
kom (2017) 0471 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET Femte statusrapport om rammen for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
Derudover er omfanget af de midler, der kan mobiliseres til støtte for EU's politiske mål,
fortsat en vigtig forudsætning for succes. Det vil være vigtigt, at medlemsstaterne stiller
supplerende ressourcer til rådighed til projekter inden for rammerne af EU's trustfond for
Afrika, navnlig Nordafrika-delen i 2018 og derefter.
Det kommende topmøde mellem EU og Afrika vil udgøre en lejlighed til at gøre status over
de fremskridt, der er gjort inden for partnerskabsrammen med de afrikanske lande, og at sætte
fornyet gang i den igangværende indsats for sammen at opbygge et velfungerende mobilitets-
og migrationspartnerskab til gensidig gavn.
16