God morgen.
Jeg synes, vi skal starte med nogle tal:
98, 150, 3.500, 9.200, 130.000 og 4 millioner.
Er det bare nogle tal?
Nej, det er nogle tal, der viser, at politik gør en forskel.
98:
98 er det antal kommuner, hvor beskæftigelsesfrekvensen er steget siden folketingsvalget.
Det er også det antal kommuner, vi har i Danmark.
150:
De seneste 2 år har regeringen givet økonomisk støtte til, at et areal, som svarer til 150 fodboldbaner om dagen, kan blive omlagt til økologisk brug.
3.500:
Det er det antal asylansøgere, vi modtog i 2017.
Det er det laveste antal i 9 år.
Danmark er ikke længere en af EU's mest attraktive asyldestinationer.
9.200 – kroner, kunne man tilføje – er det velstandsløft, der har været i Danmark siden folketingsvalget, målt ud pr.
indbygger.
130.000:
Det er det antal private arbejdspladser, der er skabt i Danmark siden regeringsskiftet.
4 millioner:
Ja, siden valget har regeringen tilført sundhedsvæsenet 4 mio.
kr.
ekstra om dagen.
Politik gør en forskel.
Danmark er tilbage i topform.
Det giver os mulighed for at forme fremtiden.
Jeg ønsker et Danmark, der rækker ud efter mulighederne, giver de begejstrede medvind og de bekymrede nyt håb.
Jeg vil leve i et land, hvor ældre ikke skal bekymre sig om, om der er hjælp, hvis de falder; hvor alle voksne, der kan, har et arbejde, forsørger sig og sine og er en del af fællesskabet; hvor unge kan udfolde deres talent; hvor forældre kan aflevere deres børn om morgenen i trygge rammer med ro i maven og smil på læben; og hvor alle børn, voksne og ældre har mulighed for et friere, et rigere og et tryggere liv.
Det kræver, at alle får en god start på livet.
Jeg er grundlæggende optimist.
Jeg glæder mig over, at langt de fleste danske børn og unge tager en uddannelse og klarer sig godt.
Så meget desto mere trist er det, at det ikke gælder alle.
Der er børn, der vokser op i familier uden overskud til omsorg, og som kæmper med et svært udgangspunkt.
Derfor har regeringen gennemført en samlet indsats for børn og unge, som har det svært.
Derfor har vi styrket landets dagtilbud med særlig fokus på de børn, som har flest udfordringer.
Derfor har vi styrket folkeskolen med en skolepulje på 0,5 mia.
kr., som går målrettet til skoler, som løfter fagligt svage elever.
Derfor har vi forbedret overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse for de unge, som har brug for ekstra støtte, og ryddet op i uoverskuelige tilbud, en jungle af tilbud, som møder de unge.
Derfor har vi styrket erhvervsuddannelserne, bl.a.
med en trepartsaftale, som skal give flere praktikpladser, og ved hjælp af nye fordelsuddannelser og øget tilskyndelse for virksomhederne til at oprette praktikpladser.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke både arbejdsgivere og fagbevægelse, for det virker.
Nu søger flere ind på en erhvervsuddannelse.
Det kan vi være glade for, og det kan vi også være lidt stolte af, men det skal vi ikke stille os tilfreds med.
Derfor har vi også fremlagt et bud på, hvordan vi får flere praktiske elementer i folkeskolen, så eleverne oplever, at undervisningen også peger frem mod en erhvervsuddannelse.
Og derfor kan jeg i dag sige, at regeringen til efteråret vil komme med et nyt udspil til, hvordan vi får endnu flere unge til at søge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Danmark strutter af talent.
Det ser jeg alle de steder, jeg kommer:
i Odense, hvor jeg mødte børn på Syddansk Universitet, som går til robot i deres fritid; til DM i skills i Herning, hvor hundredvis af unge kæmpede om at blive Danmarks bedste inden for netop deres fag; på Holbæk By Skole, hvor dygtige og nysgerrige børn har kastet sig over naturvidenskab; og så sent som i mandags, hvor jeg havde besøg på Marienborg af 5.
A fra Fjordlandskolen i Frederikssund, fordi deres dygtige lærer havde lovet dem en overraskelse, hvis de tog et ordentligt ryk i læsning, og det gjorde de.
Vi skal ikke kæmpe imod udviklingen.
Vi skal omfavne den og forme den, samarbejde om at gribe mulighederne, for det er dem, vi skal leve af.
Det er afsættet for Disruptionrådet, hvor regeringen lige nu samler de mange gode input fra virksomheder, fagbevægelse, iværksættere og forskere og mange flere.
Det er baggrunden for den aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer, som vi har indgået sammen med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, med 15 mia.
kr.
til bl.a.
en stærkere iværksætter- og aktiekultur.
Tak til begge partier, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, for at tage ansvar, når det gælder.
Det er målet med den nye teknologipagt, hvor regeringen, virksomheder og uddannelser i fællesskab vil løfte det digitale Danmark.
Det er udgangspunktet for den nye aftale om deleøkonomi, som kan forbedre både miljøet, privatøkonomien og samfundsøkonomien.
Og med aftalen får vi nu også styr på skattebetalingen, sådan at vi kan bruge moderne forretningsideer, når de vel at mærke formes efter den danske model.
Det er helt grundlæggende også udgangspunktet for de skattelettelser, vi har givet borgerne i Danmark, så det nu bedre kan betale sig at arbejde, bedre kan betale sig at drive virksomhed og bedre kan betale sig at blive iværksætter.
For vi tror på danskerne.
Vi tror på, at vi alle sammen har potentiale til mere, og at vi alle bliver rigere, når vi får flere muligheder.
Derfor er det ikke et spørgsmål om enten velfærd eller skattelettelser, det er et både-og.
Fremgang er noget, vi skaber, og fremgang er en forudsætning for velfærd, og jeg ønsker en tryg kernevelfærd.
Gratis uddannelse, gratis sygehuse, et socialt sikkerhedsnet og en værdig ældrepleje, det skal vi kunne levere.
Derfor skal vi passe ordentligt på vores offentligt ansatte.
Efter sommerferien vil regeringen fremlægge en sammenhængsreform, som bl.a.
vil se på, hvordan vi får bedre ledere i det offentlige, og hvordan offentligt ansatte får mere frihed og bedre mulighed for at levere den kvalitet, som både danskerne og medarbejderne selv ønsker.
Også her skal vi forløse potentialet.
Samtidig synes jeg, at vi på den anden side af de offentlige overenskomster – et meget langt forløb, som ikke er afsluttet endnu; der er stadig afstemninger i gang – har brug for en dialog om, hvad forløbet kan give anledning til af overvejelser.
Er systemet optimalt, som vi kender det i dag?
Den refleksion tror jeg sådan set der er brug for hele vejen rundt.
En offentlig sektor er en forudsætning for, at borgerne kan få ordentlig velfærd.
Der skal ikke kun være god hjælp til dem, som brækker et ben, men også til dem, som snubler i livet.
Vi har pænt styr på det første, men jeg er bekymret for, om vi har styr på det sidste.
Antallet af danskere med psykiske lidelser stiger.
Det bekymrer mig.
Stigningen er særlig stor blandt børn og unge.
Det bekymrer mig dybt, og vi må spørge os selv om, hvad det er udtryk for – om det måske også er de rammer, vi tilbyder børnene, som har brug for en diagnose.
Der findes ikke én enkelt løsning, og jeg tror heller ikke, at der findes flere enkle løsninger, men der skal være hjælp til dem, som mister grebet, og en tidligere og stærkere indsats, så problemerne ikke udvikler sig.
Siden valget har vi løftet psykiatrien, så der i 2018 er godt 400 mio.
kr.
mere.
Efter sommerferien kommer regeringen med en samlet plan, som skal styrke psykiatrien yderligere.
Det har vi brug for.
Vi vil også komme med en samlet sundhedsreform.
For godt et årti siden lavede vi den sidste sundhedsreform med frit valg, behandlingsgaranti og supersygehuse, og vi erstattede amterne med regioner.
Den sundhedsreform har løftet sundhedsvæsenet enormt til nu at være i toptre i Europa ifølge en svensk tænketank.
Nu er tiden ved at være kommet til den næste sundhedsreform for at løfte vores sundhedsvæsen yderligere og sætte retningen for de kommende 10 års forbedringer, og en af de væsentligste indsatser bliver at styrke det nære sundhedsvæsen.
Mange ting er blevet bedre.
Siden jeg blev sundhedsminister i 2001, er der i gennemsnit ansat en ekstra læge og en ekstra sygeplejerske hver dag – undtagen om søndagen.
I samme periode er middellevetiden steget med 4 år, og langt flere danskere overlever nu kræft.
Det er godt.
Nu skal vi tage det næste skridt.
Nu skal vi forbedre forbindelsen mellem det store sygehus og det lokale lægehus, mellem det, der sker på de højtspecialiserede afdelinger, og det, der er tættest på borgerne, så patienterne ikke bliver tabt i systemet.
For vi har et sundhedsvæsen som fungerer godt, man kan vel udtrykke det på den måde station for station, men det kniber stadig med at forbinde stationerne, og vi skal sikre, at ingen patienter bliver tabt; vi skal skabe et sundhedsvæsen, som hænger sammen.
I det hele taget skal vi sørge for, at ting hænger sammen.
Jeg ønsker et Danmark i bedre balance – socialt, kulturelt og geografisk.
I min nytårstale tog jeg hul på udfordringen med parallelsamfund.
Vi ser jo heldigvis ikke de samme tilstande herhjemme, som man ser i visse andre europæiske lande, men vi har åbenlyse problemer.
Jeg har sagt det før, og jeg vil også gerne gentage det her i dag:
De fleste med udenlandsk baggrund bidrager positivt til Danmark.
Bliv ved med det!
Men selv om flertallet gør det godt, er der for mange, som klarer sig skidt, og det er jo først og fremmest resultatet af fordums slappe udlændingepolitik, hvor der blev lukket flere ind, end man magtede at integrere, hvor der blev stillet for få krav.
Det har regeringen rettet op på.
Mange stramninger, styrket indsats i EU har fået tilstrømningen ned til det laveste, vi har set i 9 år.
Betyder det, at vi ikke skal gøre mere?
Nej, det betyder det ikke, for vi skal hele tiden holde øje med udviklingen, ligesom vi skal holde øje med nye tiltag i landene omkring os, for Danmark skal også i fremtiden have styr på asyltallet, og det er denne regering en garant for.
Samtidig skal vi udnytte de lave asyltal til at genoprette balancen i vores udsatte boligområder – områder, hvor unge tvinges til at gifte sig med en, de ikke elsker, hvor kvinder regnes for mindre værd end mænd, hvor alt for mange mennesker med de samme problemer er klumpet sammen.
Regeringens mål er lysende klart:
I 2030 skal Danmark være fri for ghettoer.
Vi har indgået en række brede aftaler:
21 initiativer bundet sammen på tværs af 8 ministerier.
Det er godt.
Nu skal det følges til dørs.
Det kræver vedvarende fokus, og derfor kan jeg i dag offentliggøre navnene på de tre særlige repræsentanter, som på regeringens vegne skal sikre fremdrift og følge op over for kommunerne og over for boligorganisationerne, så vi når de mål, vi nu bredt har besluttet.
Det bliver tidligere regionrådsformand og forhenværende formand for Danske Regioner Bent Hansen, tidligere direktør i Dansk Arbejdsgiverforening og forhenværende beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen og tidligere direktør i Dansk Industri og Børnefonden Bolette Christensen.
Jeg er glad for, at alle tre har takket ja til at påtage sig denne betydningsfulde opgave, ligesom jeg er glad for opbakningen til regeringens strategi her i Folketinget.
Den vil jeg gerne kvittere for.
Tak for det.
Der er ikke én løsning.
Der er mange, og en af de vigtigste er, at mennesker, der kommer til Danmark, skal forsørge sig selv, når de kan.
De skal have et arbejde.
De skal ikke klientgøres.
De skal stå på egne ben.
Det er baggrunden for, at regeringen har indgået en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter og en topartsaftale med kommunerne om bedre integration.
Også her har vi faktisk rykket hegnspæle.
Andelen af flygtninge, som er i job efter 3 år i Danmark, er steget fra hver femte til mere end hver tredje, og det glæder mig oprigtigt, for det har vi brug for.
Tak til både kommunerne, virksomhederne og fagbevægelsen for at tage ansvar.
Men vi er ikke i mål.
Det er baggrunden for, at jeg har inviteret til integrationstopmøde 2.0 på Marienborg på næste fredag, den 8.
juni, hvor vi følger op der, hvor vi slap ved det første integrationstopmøde.
Sammen med virksomheder, iværksættere, kommuner, fagbevægelse, eksperter og frivillige – en bred kreds – skal vi tage de næste skridt fremad, for vi
skal
have integrationen til at lykkes.
Ellers risikerer vi, at lysten til at lukke verden ude, vokser, og det har vi ikke brug for.
Danmark skal være åbent for dem, som kan og vil, for det gør Danmark rigere.
Hvis ikke vi formår at tiltrække dygtige udenlandske medarbejdere, risikerer vi, at Danmark sakker agterud.
Derfor ærgrer det mig, at et flertal uden om regeringen har valgt at hæve grænsen i beløbsordningen og på andre måder bevidst gjort det så bøvlet som muligt for virksomhederne at anvende den.
Derfor ærgrer det mig, at vi så sent som i går endnu en gang så et folketingsflertal, som var imod, hvad man ellers signalerede omvendt for måneder siden:
at gøre det lidt enklere for folk, der har arbejdstilladelse i Danmark, også at bijobbe.
Det har vi ikke brug for.
Vi har brug for det modsatte.
Vi har brug for at holde arbejdsmarkedet åbent for dem, der kan og vil.
Med regeringen og et folketingsflertal, regeringens parlamentariske grundlag, Dansk Folkeparti, som står vagt om, at vi ikke er åbne for dem, der ikke vil, så har vi også mulighed for at gøre det.
Det vil regeringen adressere med et udspil om udenlandsk arbejdskraft, som er på trapperne.
Der skal være en ordentlig balance.
Det gælder i øvrigt for hele Danmark, at der skal være en ordentlig balance.
For mig er der ikke et Hovedstadsdanmark og et Udkantsdanmark.
For mig er der ikke et blåt Danmark, et rødt Danmark, et grønt Danmark eller et gult Danmark.
I min optik er der kun er et Danmark, et land, hvor vi vokser i fællesskab, og hvor fremgangen skal komme alle til gode.
Derfor har vi moderniseret planloven, så den giver yderkommunerne mere plads til at skabe udvikling og arbejdspladser og fremdrift.
Derfor har vi sænket færgetaksterne, så det er billigere at komme til og fra danske øer.
Derfor har vi udvidet motorveje, forhøjet fartgrænser og sænket taksterne over Storebælt, og derfor er vi ved at gennemføre den største udflytning af statslige arbejdspladser i nyere tid – i alt op mod 8.000 arbejdspladser ud af hovedstaden og ind i landet.
Samtidig sætter vi gang i udviklingen af hovedstaden med et udvalg, som skal se på, hvordan vi styrker hovedstaden frem mod år 2030.
For vi ønsker en reel balance, hvor vi løfter i flok, hvor alle får del i fremgangen, hvor vi styrker fællesskabet, og hvor vi har overskud til at glæde os på hinandens vegne.
Det sidste gælder hele kongeriget, også vores nordatlantiske familie.
Jeg ønsker et rigsfællesskab, som er til gavn for befolkningen både på Færøerne, i Grønland og i Danmark.
Tre lande, tre unikke lande, som deler historie, venskaber og familiebånd.
Et fællesskab med plads til forskellighed, og hvor vi hjælper hinanden.
Vi havde en endog meget grundig debat om rigsfællesskabet i fredags.
Jeg vil ikke gentage pointerne her i dag, men sige tak for en god debat.
I næste måned skal jeg mødes med lagmanden og landsstyreformanden til det årlige rigsmøde, denne gang på Færøerne.
Jeg ser meget frem til et gensyn med øerne, storslåede og hjemlige på en og samme tid, og jeg ser ikke mindst frem til at drøfte de emner, som vi alle er optaget af.
Friere, rigere, tryggere.
Det er vores mål for Danmark, og det er vores mål for kommende generationer.
Det er blevet sagt, at den næste generation er den første, som for alvor vil opleve klimaforandringerne, og den sidste generation, som kan stoppe dem.
Men det kan vi jo ikke vente på eller satse på.
Vores generation er selv nødt til at handle, og det skal vi gøre.
Jeg ønsker, at Danmark fortsat skal være et grønt foregangsland.
Det tror jeg i virkeligheden at vi alle ønsker.
Det er jo derfor, at vi de sidste mange år har indgået brede energiaftaler, som har løftet Danmark.
I 13 ud af de 17 år, hvor mit eget parti har haft statsministerposten, men også i de mellemliggende 3 ½ år, hvor Socialdemokratiet havde den, har vi løftet Danmark og gjort Danmark grønt.
Det glæder mig, ligesom jeg glæder mig over opbakningen til regeringens ambition, som er, at mindst 50 pct.
af energiforbruget i 2030 skal komme fra vedvarende energi.
Hvorfor har vi sat det mål?
Ja, det har vi jo, fordi vi ønsker at tage det næste vigtige skridt i den grønne omstilling, vise verden og måske særlig vise de store lande, at grøn omstilling er mulig.
Hvordan gør vi så bedst det?
Ja, det gør vi jo ikke ved at sige, at mere grøn energi kan betale sig.
Det gør vi ved at vise det.
Ved at gøre den grønne energi billigere og mere konkurrencedygtig.
Derfor er vi kommet med et energiudspil, hvor vi både investerer i danmarkshistoriens største havvindmøllepark, afsætter yderligere 0,5 mia.
kr.
årligt fra år 2025 til mere havvind eller andre grønne løsninger og samtidig sænker elafgiften og elvarmeafgiften, gør det billigere at være dansker og mere attraktivt at bruge grøn strøm.
For på den måde siger vi ikke kun, at det grønne kan betale sig.
Vi viser det.
Det er skelsættende, både herhjemme og i udlandet.
Derudover har vi taget initiativ til det, vi kalder P4G, Green Growth for the Global Goals – eller oversat til godt dansk:
grøn vækst og verdensmål.
Det er et initiativ, vi har sat i søen fra dansk side for at levere på FN's verdensmål og på klimaaftalen fra Paris, og efter sommerferien vil regeringen lancere en klimaplan, som skal trække i en endnu grønnere retning.
Jeg håber, at vi igen kan få en bred aftale om fremtidens energipolitik, for det har Danmark brug for.
Jeg kan så forstå, at der er andre, som ikke vil bruge af råderummet til den grønne omstilling i energiforhandlingerne, men kun bruge råderummet på andre former for offentligt forbrug.
Til det må jeg sige, at det er et synspunkt, som i mine øjne er helt uforeneligt med oppositionens påståede højere grønne ambitioner.
Betyder det, at man vil slække på ambitionerne, fordi man ikke vil finansiere dem, eller betyder det, at man vil finde pengene et andet sted, og hvor er det så?
Det ser jeg rigtig meget frem til at blive meget klogere på i dagens løb.
Regeringen ønsker et højt ambitionsniveau, og vi har lavet en bred politisk aftale, hvor vi har faset PSO'en ud, hvilket betyder, at den grønne omstilling nu skal prioriteres i finansloven på linje med alt muligt andet, men der er så nogen, der pludselig melder sig ud og siger, at det ikke skal prioriteres op, men åbenbart prioriteres ned.
Jeg håber, at vi kan få en aftale inden sommerferien, for jeg synes, at den her sag er for vigtig til at blive ramt af politisk spilfægteri, og tiden er knap.
Vores erhvervsliv, danskerne, omverdenen har brug for klar dansk besked.
For Danmark
kan
gøre en forskel, hvis vi vil, og hvis vi står sammen.
Det gælder også ude i verden.
Jeg ønsker et Danmark, hvor vi dropper forestillingen om, at vi altid selv ved bedst, er bedst og ikke behøver input udefra, altså det, der nogle gange måske næsten kan tendere til storhedsvanvid.
Det klæder os ikke.
Men det omvendte, mindreværdskomplekset, altså forestillingen om, at vi alligevel nok er for små til at gøre en forskel og derfor bare skal putte os, så længe vi kan, klæder os heller ikke.
Vel skal vi ej putte os, for vi kan og skal trække Danmark i den rigtige retning, vi skal træde stien, specielt i en situation, hvor nogen begynder at træde ved siden af.
Når andre viser underskud, skal vi vise overskud.
Det gør vi ved at fastholde ulandsbistanden på 0,7 pct.
som et af kun fem lande i verden, og det er i en tid, hvor andre skærer ned.
Det har vi gjort som formand for Europarådet med en Københavnererklæring, hvor vi blandt andet slår fast, at ansvaret for at overholde menneskerettighederne ligger hos de enkelte lande, og hvor vi har fået igennem, at der vil blive slået hurtigere og hårdere ned på dem, som åbenlyst og systematisk ikke overholder menneskerettighederne.
Os kan man regne med.
Vi, Danmark, gør en forskel, og det skal vi gøre i en verden, der forandrer sig.
Det gælder et Rusland, som optræder mere og mere aggressivt, et Kina, der fylder stadig mere økonomisk og politisk, et Tyrkiet tæt på, som vender ryggen til europæiske værdier, et Mellemøsten, hvor konflikter og fattigdom sender mennesker på flugt, mod drømmen om et bedre liv, og et USA – drømmenes land – som nu drømmer om mindre frihandel, drømmer om mere af bare sig selv, færre internationale forpligtelser, flere sanktioner.
Det er så sandelig og mildest talt nye tider, og spørgsmålet er derfor, hvor vi bedst varetager vores interesser.
For mig peger pilen ét sted hen:
Europa!
Vi er en lille åben økonomi, og omkring 60 pct.
af vores vareeksport går til det indre marked, så Danmark har brug for Europa, og Europa har brug for Danmark, og det samme har resten af verden.
Det handler om et stærkt Europa, som både har vilje og tyngde til at gå forrest og vise vejen – ja, undskyld mig, til at være den voksne i klassen.
I 45 år har vi nydt godt af det europæiske fællesskab, og vi nærmer os et guldbryllup.
I år fejrer vi sølvbryllup for det indre marked – det indre marked, som giver et LO-ægtepar i ejerbolig en direkte årlig merindtægt på 65.000 kr., og som hundredetusindvis af danske arbejdspladser er afhængig af.
Alligevel har vi herhjemme en tendens til at gemme det europæiske af vejen og kun støve det af, når vi skal stemme ja eller nej til noget.
Man kan spørge sig selv om, hvorfor vi sådan går og putter med det.
Samtidig har der sneget sig en eller anden myte ind i debatten:
Hvorfor skal EU bestemme det?
kan man høre nogen sige.
Jeg vil gerne sige, at jeg bestemt ikke er enig i alt, hvad der kommer ud af EU's beslutningsproces, bestemt ikke, ligesom vi jo heller ikke er enige om alt her i Folketinget.
Men vi skal passe på med ikke altid at komme til at give EU skylden, når noget ikke går vores vej.
EU er ikke en stat og skal aldrig være det, hvis man spørger mig; EU er et samarbejde mellem selvstændige lande, som laver aftaler i fællesskab, og i et samarbejde mellem 28 lande er det et fælles ansvar at nå til kompromisser og træffe svære beslutninger – også på områder, hvor vi ikke ser ens på tingene.
Lad os begynde at tale Danmark op, Europa op, lad os begynde lidt tydeligere at stå ved det kontinent og det samarbejde, vi er en del af, og diskutere Europa uden en folkeafstemning i horisonten.
Det tror jeg vil være godt.
Danmark kan gøre en forskel, og vi
gør
en forskel.
Det så jeg, da jeg for et par uger siden besøgte de danske soldater ved NATO’s styrke i Kosovo.
Det er et område, hvor der, snart 20 år efter Europas seneste borgerkrig brød ud, stadig er brug for fredsbevarende styrker.
Det leverer Danmark, og det kan vi godt være stolte af – det er jeg stolt af.
Tak til vores udsendte i Kosovo, og tak til alle vores udsendte rundtomkring i verden, hvad enten de bærer uniform eller ej.
I gør Danmark stolt.
Samtidig skal vi huske, at et friere, rigere og mere trygt Danmark ikke kommer af sig selv.
Derfor har vi indgået et forsvarsforlig med et substantielt løft til forsvaret, derfor har vi lavet en strategi for cyber- og informationssikkerhed, og derfor har vi ikke kun danske soldater i Kosovo, men vi har også udstationeret danske soldater til NATO's fremskudte tilstedeværelse i Estland – dygtige folk, som jeg selv har haft fornøjelsen at besøge.
Vi tager ansvar.
Vi gør en forskel, og det skal vi blive ved med, for det er i vores egen interesse.
Friere, rigere og tryggere – det er historien om Danmark siden valget.
Men det er ingen naturlov, for fremgangen kommer kun, hvis vi kæmper for den, og det gør regeringen dag for dag, og sammen med jer ønsker vi at forløse Danmarks fulde potentiale.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak for det gode samarbejde i årets løb til alle partier her i salen.
Fra åbningsdebatten i oktober til afslutningsdebatten i dag har vi indgået 57 politiske aftaler.
Det svarer til mere end en om ugen, og langt, langt de fleste er indgået med et bredt flertal hen over midten.
Politik gør en forskel.
Vi har ikke altid det samme udgangspunkt, men sammen får vi Danmark fremad; det gælder herinde, og det gælder i hele Danmark.